چند حقیقت جالب و عجیب درباره آداب معاشرت در کشورهای مختلف دنیا

توریستای باتجربه قبل از رفتن به سفر، درباره چگونگی برخورد و تعامل با دور و بریا و فرهنگ مقصد سفرشون اطلاعات به . چون اگه با ریزه کاریای اصول و مقرراتی که مردم محلی واسه خودشون دارن آشنا نباشین، ممکنه به دردسر بیفتید. مثلا، ممکنه با یه حرکت دست ساده ناخواسته به مردم توهین کنین، یا با خوردن همبرگرتان با دست، همه رو از خود برونین! در ادامه به موارد جالبی از چگونگی برخورد و تعامل با دور و بریا در کشورای جور واجور می پردازیم که واسه بقیه مردم دنیا عجیب به نظر می رسن.

۱- در کره جنوبی، سن بالا ترین فرد جمع، اول از همه غذا می خوره

در کره جنوبی، فرقی نمی کنه که چقدر گرسنه باشین، شما نمی تونین غذاتون رو قبل از سن بالا ترین فرد حاضر در جمع شروع کنین. علاوه بر این، اگه نوشیدنی ای بخواین بخورین، باید از نفر بغل دستی تون بخواین که براتون نوشیدنی بریزه. خودتون نمی تونین این کار رو انجام بدین. کره ایا لیوان همدیگه رو پر می کنن.

۲- در تایلند نمی تونین به سر بقیه دست بزنین

تایلندیا تقریباً همیشه لبخند به لب دارن که مثبت اندیشی اونا رو نشون میده. با این حال، رفتاری که در بیشتر کشورها عادی حساب می شه، می تونه تایلندیا رو فوراً به هم بریزه. در تایلند شما نمی تونین سر کسی رو لمس کنین. البته مسأله بر سر موها نیس، بلکه مردم تایلند باور دارن سر محل قرار گرفتن روح انسانه.

۳- در تبت زبون درازی ایرادی نداره

در بیشتر کشورها اگه زبون تون رو به بقیه نشون بدین، فکر خوبی در موردتون نمی کنن. اما در هند، این حرکت نشون دهنده عصبانیته. در تبت هم از این حرکت واسه بیان احترام و همینطور واسه سلام کردن استفاده می شه.
می گن، ریشه این سنت به این باور برمیگرده که شیطان زبون مشکی رنگی داره.
پس تبتیا زبون خود رو نشون میدن تا بگن که «ما جزء شیاطین نیستیم.»

۴- در ایتالیا می تونین گل سوسن هدیه بدین، اما در فرانسه نه

تقریباً در همه کشورها گل دادن رو امر پسندیده ای می دونن. اما همین مسأله به ظاهر ساده هم ریزه کاریایی داره که باید بیشتر از اون بدونین. مثلا، در فرانسه، گلای سوسن و داوودی رو گل مراسم عزا می دونن. گل داوودی در ایتالیا هم همین مسأله رو داره چون از این گل فقط در مراسم عزا استفاده می شه.
اما سوسن گل محبوب ایتالیاییا هستش، چون گل ملی کشورشون حساب می شه.

۵- در اتریش می تونین رستوران رو بدون پرداخت صورتحساب ترک کنین

در خیلی از کشورها، انعام جزئی از صورتحساب مشتریاس. این مسأله در مورد کشورای جمهوری چک، فرانسه، مجارستان و اسپانیا صدق می کنه.
به صورت میانگین، انعام، ۱۰ تا ۱۵ درصد از صورتحساب رو تشکیل میده. با این حال، همه کشورای اتحادیه اروپا این جوری نیستن. در اتریش، انعام فقط به پیشخدمتایی تعلق میگیره که کار خود رو خوب انجام میدن.
یه قانون نانوشته هم در اتریش هست: اگه یه مشتری سه بار خواسته باشه که صورتحسابش رو براش بیارن، اما این کار رو انجام نداده باشن، اون می تونه بدون پرداخت هزینه، رستوران رو ترک کنه.

۶- در مجارستان «کلم پیچ» یه جور تعریف و در چین «غاز» نشونه تشویق کردنه

یکی از باحال ترین نکاتی که در فرهنگ کشورای جور واجور هست، چگونگی خطاب کردن اونا به دیگرونه. اگه در حال قدم زدن در مجارستان بودین و کسی شما رو «کلم پیچ» یا «حشره کوچیک» خطاب کرد، عصبانی نشید. اون شخص قصد مسخره کردن تون رو نداشته، بلکه این کلمات در مجارستان در واقع یه جور تعریف حساب می شن.
در خیلی از کشورها، روشای عجیبی واسه تعریف کردن آدما از همدیگه هست.
مثلا، در چین، وقتی میخوان به کسی بگن که قشنگتر هستش، می گن «ماهی شناکنان، غازها شیرجه زنان» (Diving fish, swooping geese). هلندیا واسه این منظور از واژه «خرده نون» (Breadcrumb) استفاده می کنن. در ژاپن هم «تخم مرغ چشم دار» (Egg with eyes) اصطلاحیه که واسه افراد جذاب استفاده می شه و به صورت بیضی شکل اونا اشاره داره.

نوشته دیگر :   جزییات «مهر ویژه خروج» دانشجویان مشمول

۷- چینیا قبل از قبول کردن یه هدیه، سه بار اونو رد می کنن

البته دلیلش این نیس که اون هدیه رو نمی خوان، بلکه اونا از این روش، فروتنی و خوش رفتاری خود رو میگن. ازطرفی دیگه، شما به چینیا هر هدیه ای می تونین بدین جز وسایل تیز و برنده مثل چاقو (چون نشونه پایان رابطه می دونن)، ساعت (چون فکر می کنن زمان پایان زندگی رو نشون میده) و دستمال (چون طبق باورهای خرافی اونو با گریهای مراسم عزا در رابطه می دونن).

۸- در عربستان سعودی، مردها واسه سلام کردن، بینی شون رو به همدیگه می مالند

در عربستان سعودی و امارات متحده عربی، مردها به جای دست دادن، وقتی به همدیگه می رسن، بینی خود رو به همدیگه می مالند. یه روش نامتعارف دیگری هم واسه سلام کردن در هند هست.
مردان هندی در حالی که کف دست هاشون رو به همدیگه فشار می دن، در مقابل همدیگه خم می شن.
در فرانسه هم هر منطقه ای رسم و رسوم خاص خودشو داره.
تعداد بوسهای هنگام سلام و احوالپرسی در مناطق جور واجور فرانسه، فرق داره: در پاریس، مردم دو بار همدیگه رو می بوسند و در شهر کورسیکا پنج بار.

۹- در ژاپن به معنی پول، در فرانسه به معنی صفر

حرکت معروفی که به معنی اوکی (OK) انجام می شه رو در ژاپن به معنی پول و در فرانسه به معنی صفر می دونن. پس با همین حرکت ساده هم می تونین به یه فرانسوی توهین کنین، چون با این کار به اون می گین که هیچی نیس! در ایتالیا هم حرکت معروفی که به ژانر راک ان رول اشاره داره، توهین آمیز حساب می شه، چون به معنی خیانتکار بودن زن یه مرده.

۱۰- در شیلی، نمی تونین با دست غذا بخورین

اگه روزی قصد سفر به کشور شیلی رو داشتین، این اصل ساده رو یادتون باشه: هیچ غذایی رو با دست نخورین. در این کشور، بیشتر از هر کشور دیگری در آمریکای جنوبی، به آداب غذا خوردن اهمیت داده می شه.
پس، باید واسه خوردن هر غذایی، حتی همبرگز و سیب زمینی سرخ کرده، حتماً از ظرف و کارد و چنگال استفاده کنین.

۱۱- مکزیکیا سر وقت رسیدن رو دور از ادب می دونن

واسه یه مکزیکی فرقی نمی کنه جایی که باید بره یه جلسه کاریه یا یه مهمانی دوستانه، اون در هر صورت دیر می رسه. مکزیکیا سر وقت رسیدن رو دور از ادب می دونن. این سنت ملی یه توضیح بسیار ساده داره: این کشور تا مدتا مشکلات زیادی در بخش حمل و نقل عمومی داشت، به خاطر همین دیر کردن واسه مکزیکیا تبدیل به یه عادت شده.

۱۲- در چین، نباید ماهی درون بشقابتان رو برگردونین

هنگام خوردن ماهی، وقتی یه طرف اونو تموم می کنیم، منطقیه که ماهی رو برگردانیم و شروع به خوردن طرف دیگش کنیم.
اما چینیا فکر می کنن که این کار بد شانسی می آورد. مردم محلی، مخصوصا در جنوب چین و هنگ کنگ، این باور رو دارن. کسایی که خیلی خرافاتی هستن، اصلاً به سمت دیگه ماهی دست نمی زنن. بقیه هم استخوانا رو جدا می کنن تا بدون برگردوندن ماهی، به طرف دیگش برسن.