گردشگری پاییزی با قطار را جدی بگیریم

پاییز هزار رنگ هزار نقش فرا رسید و موج جدیدی از سفرای ایران دوستان شروع شد.
بعضی از حرفه ایای گردشگری در سرزمین چهار فصل ایران، فصل پاییز رو واسه دیدن زیباییای اقلیم بکر و رویایی در نظر می گیرن که هم از نظر شلوغی و هم از نظر هزینه ها، یکی از فصول عالی واسه سفر حساب می شه.

گردشگری در پاییز به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، آسونه و از ترافیکای عجیب و غریب بهار و تابستون خبری نیس.
خیلی از اقامت گاه ها رو میشه با ۵۰ درصد تخفیف واسه سکونت موقت انتخاب کرد و خیلی از مقصدای گردشگری،‌ از موزه ها گرفته تا اکو توریسم،‌ پر از جمعیت نیس.

در فصل پاییز، یکی از جذابیتای سفر، سفر با قطاره که هم ایمن حساب می شه و هم فرصت مشاهده راحت تر دور و بر و طبیعت رو واسه مسافران و گردشگران جفت و جور می کنه.

گردشگری پاییزی با قطار رو یادمون نره

با وجود گران شدن بلیط قطار در چند سال گذشته، اما به نسبت ایمنی و هزینه ها و آرامشی که مسافر در این وسیله نقلیه به نسبت خودرو و اتوبوس داره،‌ این هزینه هم اونقدر به صرفه س و پیشنهاد می کنیم که سفرای پاییز گردی خود رو به مقصدایی که ریلیه، به جای اتوبوس، با قطار انجام بدین که تجربه هالی جالبی میشه.

واسه پیشرفت ناوگان ریلی کشور،‌ تازگیا باخبر شدیم که دولت می خواد قطارایی که بالای ۴۵ سال عمر دارن از راه خارج کنه.
بخاطر این، سال گذشته قرار داد ۲۵ میلیون یورویی واسه اجرای پروژه قطار گردشگری شکوه پارس به عنوان اولین قطار گردشگری ایران با مشارکت اتریشیا امضا شد.

شما اگه با قطار از تهران به سمت خرمشهر برید، بیشتر از ۱۶ ساعت سفرتون به طول می رسه و زیباییای راه هزار کیلومتری تهران اهواز و اهواز تا آبادان و خرمشهر رو مشاهده می کنین. جایی که روزگاری،‌ محل عبور دلاورمردان هشت سال جنگ تحمیلی بود و مناظر نخلستانا و کویرای بین راه، چشم اندازای جالبی واسه عاشقان ایران گردی رقم میزنه.

از طرفی، سفر با قطار دلیل می شه که دوستان زیادی پیدا کنین. مخصوصا اگه عاشق سفرای تکی باشین که این فرصت واسه شما خیلی جفت و جور می شه.
به خصوص در سفرایی که شبونه س و چاره ای ندارین در کوپه ۴ نفره یا ۶ نفره، یه شب رو با بقیه مسافران که هم مقصد هستین. تا صبح به سر کنین.

شما در قطار خیلی راحت می تونین در رستوران غذا بخورین، در کوپه بخوابین، در واگنای اون راه برید و تلویزیون تماشا کنین. اینجور فرصتی در اتوبوس و هواپیما به این شکل براتون جفت و جور نیس.
از طرفی، با در نظر گرفتن این که هرساله ده ها هزار ایرونی در جاده های کشور کشته می شن و بیشتر از ۳۰۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده ها داریم، سفر با قطار بسیار امنه.

در بد ترین شرایطی که اتوبوس و هواپیما به دلیل تغییرات جوی امکان سفر ندارن،‌ قطار می تونه با سرعت بالا روی ریل حرکت کنه و شما رو با کمترین هزینه و با امن ترین روش،‌ از مبدا به مقصد برسونه.

در قاره اروپا، سیستم یورو ریل، مخاطبان بسیاری داره و با این سامانه میشه ده ها کشور اروپایی رو با چند صد یورو دیدن کرد.
موضوعی که در گردشگری با هواپیما و اتوبوس ممکن نیس.
فرصتی که حمل و نقل ریلی در اختیار صنعت گردشگری قرار میده، خیلی زیاده و فرصت آفرینی اونو باید فعالان گردشگری و متتخصصان حمل و نقل ریلی در دستور کار بذارن.

بلیط قطار: گران اما بازم می ارزه

به خاطر همین،‌ پیشرفت شبکه ریلی در ایران از اهمیت بالایی برخورداره. پیشرفت شبکه ریلی ایران، تاثیر مستقیمی در رونق بخشی صنعت گردشگری کشور داره که این قضیه، اهمیت سرمایه گذاری مشارکتی بین نهادای فعال در میدون حمل و نقل ریلی و گردشگری رو دو برابر می کنه.

سرفصلی که به نظر می رسه در اقتصاد کلان کشور و نگاه راهبردی به پیشرفت صنعت توریسم، مغفول مونده و باید در مختصات اقتصاد مقاومتی ایران ۱۴۰۴ بازبینی شه.

با وجود اون که قبلا گفته شده بود که بلیط قطار در سال ۹۴ گران نمی شه، اما تازگیا باخبر شدیم که مسوولان ریلی کشور، از گران شدن اندازه بلیطای قطار از ۲۵ آذر سال جاری و شناور شدن بهای بعضی از مسیرها براساس مقتضیات فنی و عملیاتی خبر دادن.

نبود بازدهی مطلوب صنعت ریلی کشور و زیان ده بودن اون، یکی از دلایل کلی راه و روش دولت به فرمول بی آخرسر زیاد شدن قیمت بلیط بوده.
با وجود اون که خبر گران شدن به اندازه بیشترین حد ۲۰ درصد در سال ۹۵ و در نیمه دوم سال به گوش می رسه، اما همین موضوع می تونه تاثیر روانی منفی روی بخشای مربوط به صنعت ریلی داشته باشه.

پیشرفت گردشگری در ایران زمین، بدون به کار گیری پتانسیل صنعت ریلی ایران، غیر ممکنه و این وسیله حمل و نقل ایمن و سریع، می تونه نقش مهمی در کاهش آلودگیای صوتی و زیست محیطی اجرا کنه که همین آلودگیا، الان به یکی از معضلات فرودگاه ها و پایانه های مسافربری کشور بدل شده.

قطار به نسبت حجم بار و مسافری که حمل می کنه، اندازه اثرات منفی اون بر محیط زیست به نسبت خودرو، اتوبوس و حتی هواپیما کمتره و یکی از شاخصای بررسی اندازه پیشرفت یه کشور، توانمندی صنعت ریلی اون حساب می شه.
در ایران، سیستم ریلی که سابقه چند دهه ای داره، بازم در حال بروزرسانی و گسترشه و هنوز خیلی از مقاصد گردشگری کشور، از راه شبکه ریلی قابل رسیدن نیستن.

پیشرفت شبکه ریلی داخل کشور، تنها خواسته گردشگران و هموطنان ایرونی نیس.
بلکه سیل مشتقانی که قصد سفر به ایران از راه شبکه ریلی کشورای همسایه رو هم دارن، خواهان اتصال شبکه کشورمون به شبکه ریلی کشورای همسایه هستن.

قطار گردشگری ایران منتظره

باید تلاش کرد که گردشگران کشورای همسایه و حتی گردشگران اروپایی، با هزینه تموم شده کم واسه سفر به ایران علاقه مند شن و تجربه سفر به ایران، ۱ بار واسه همیشه نباشه. ایران به اندازه ای وسعت و ظرفیت جذاب داره که هیچ شهروند ایرونی نمی تونه مدعی مشاهده درصدی از این ظرفیتا باشه، چه برسه به گردشگری که واسه دو هفته اقامت در ایران برنامه ریزی کرده.

پس، یکی دیگه از اولویتای صنعت گردشگری کشور، باید تعامل با گردشگران خارجی واسه تشویق اونا به حضور زیاد در فواصل وقتی جور واجور جهت سفر به ایران باشه. اینجور ظرفیتی رو میشه از راه برگزاری رویدادهای بین المللی، برنامه های مشارکتی با انجمن گردشگری ورزشی و دهاتی بین المللی و فرصت آفرینی واسه سرمایه گذاری در میدون گردشگری کشور به وسیله افراد حقیقی و حقوقی غیر ایرونی درست کرد.

نوشته دیگر :   گشتی در تماشاخانه های تهران: از «سند روم استکهلم» تا «شی آف»

همه این موارد، اهمیت و جایگاه شبکه ریلی در پیشرفت صنعت گردشگری کشور رو جلوه میدن.
تجلی موفقیتای سامانه های حمل و نقل حرفه ای و به روز، رونق صنعت گردشگری و اشتغال آفرینی تولید کننده و پخش برابر گردشگر و پول و پله و سرمایه در همه شهرهای کشور رو دلیل می شه.
این پخش، وضعیت فرصت آفرینی رو واسه بخشای جور واجور سرزمین مون جفت و جور می کنه و به خاطر همین، دو صنعت ریلی و صنعت گردشگری رو باید مادر صنایع ایران در آینده کشور به حساب آورد.

گران شدن بلیط قطار با هر هدفی که صورت میگیره، باید پیشرفت کمی و کیفی شبکه ریلی رو دلیل شه.
باید تعامل بهتری بین نهادهای فعال در بخش صنعت ریلی با مراکز گردشگری و نهادهای این میدون وجود داشته باشه تا از راه شبکه ریلی کامل و قوی در ایران، جذابیت سازی و فرصت آفرینی بهتری رو واسه مقاصد گردشگری کشورمون بسازیم.

به هر حال، قطار در پیشرفت گردشگری ایران نقش تعیین کننده داره و باید در اولویت بخشیای صنعت گردشگری، به شبکه ریلی به طور جدی نگاه کرد.
تجربه کشورای جهان در پیشرفت این شبکه واسه رونق گردشگری هم باید در نشریات آکادمیک و محافل علمی ایران دنبال شه و یافته های تحقیقات، در پارکای فناوری گردشگری کشور و کارگروهای تخصصی-مطالعاتی عملیاتی گردند.

به کار گیری قطار واسه تشویق گردشگری لوکس و غیر لوکس اروپاییا در ایران در کنار پیشرفت قطارهای گردشگری و کاهش تهدید زا بودن قطارهای روی زمین و زیر زمین در ثبات میراث فرهنگی و تاریخی ایران، از دیگر مسائلیه که در اقتصاد مشارکتی ریلی-گردشگری باید به اون توجه کرد.

افزایش تصادفات رانندگی در ایران، خود گواهی رو و تموم بر اهمیت توجه به صنعت ریلی و پیشرفت اون در روزگاریست که به اندازه نصف جمعیت کشور، قصد میزبانی از گردشگران خارجی رو در افق ۱۰ سال آینده داریم.

خرید اینترنتی بلیط

حالا خیلی راحت میشه بلیط قطار خرید و حتی اگه از خرید خود بیخیال شدیم، به صورت اینترنتی استرداد داد. کافیه به سایت اینترنتی شرکت رجا از راه این لینک مراجعه کنین. در این پرتال قادر هستین درباره قطارهای داخلی، زمان حرکت، قطارای بین المللی ایران (آنکار- تبریز –وان) اطلاعات کسب کرده و گشتی اینترنتی در داخل واگنا و کوپها رو تجربه کنین.

اپلیکیشن واسه خرید بلیط و استرداد اون و ارائه نظرات واسه پیشرفت صنعت ریلی کشور و کسب جایزه،‌ از جمله خدماتیه که این پرتال در اختیار مخاطبان خود قرار داده.

اگه مسافر قطار بودین، تصاویر خود رو به ادمین صفحه اینستاگرام قطار ارسال کرده تا در این صفحه ۲ هزار فالووری مشخص شه.

واسه اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنین.

هم اینکه می تونین به رزرو بلیط قطار در علی بابا هم بپردازید. روند آسون خرید اینترنتی بلیط قطار ‌موجب شده که اون دسته از مسافرایی که در سفر به دنبال سرعت، امنیت و قیمت مناسب هستن، با صرف کم‌ترین هزینه و با دسترسی به اینترنت، بلیط قطار، به خصوص قطارهای سریع‌السیر رو در وقتی به مراتب کوتاه‌تر از گذشته بخرن. اگه شمام تا به امروز، خرید اینترنتی بلیط قطار از علی بابا رو امتحان نکرده‌اید، بد نیس دست به کار بشوید. کارش فقط چند کلیک مختصره و جمع کردن بار و بندیل سفر.

در ادامه باید بگیم، به گفته مسئولان، مسافران قطار از این پس می‌تونن بلیت خود رو به شکل اینترنتی مسترد کنن و مبلغ اون رو به صورت اعتباری جدید در خریدهای آینده شون استفاده کنن.

این روند هم جهت با افزایش خدمات به خواهندگان سفر با قطارها، امکان استرداد اینترنتی بلیت‌ها رو جفت و جور می‌کنه. قبلا، مدیر بازاریابی و فروش شرکت رجا گفته بود که امکان استرداد بلیت در اشتراک اینترنتی فروش بلیت قطارهای رجا فعال و مبلغ استرداد به صورت اعتبار خرید در همون حساب شارژ می شه.

در واقع، بحث استرداد و دریافت خسارت در اشتراک اینترنتی خریدار بلیت براساس کد استرداد انجام می‌شه که به شماره همراه مسافر فرستاده میشه.

به هر حال با راه اندازی این سامانه و سرویس جدید، مسافران محترم حتما در زمان خرید بلیت باید شماره گوشی موبایل خود رو به صورت دقیق ثبت کنن وگرنه مسئولیت عواقب به وجود اومده به وسیله ثبت اشتباه شماره موبایل و اطلاعات شخصی، با شخص مسافر میشه و هم اینکه اونا باید اس ام اس‌های ارسالی از سامانه فروش رو که شامل اطلاعات بلیت خریداری شده شونه رو تا آخر سفر حفظ کنن.

پیشنهادایی واسه گردشگری با قطار

۱- در گردشگری با قطار، حتما بلیط سفرای خود رو از چند هفته قبل به صورت اینترنتی رزرو کنین تا جای بهتری گیرتون بیاد.

۲- در گردشگری با قطار، سفرگروهی رو یادتون نره که فرصتای گردشگری گروهی به خصوص در فصل هزار رنگ پاییز ایران، به مراتب بیشتر از گردشگری تکی هستن.

۳- بعضی از موسسات گردشگری کشور،‌ ‌گردشگری راه آهن رو در دستور کار قرار دادن تا از ایستگاه های متروکه و یه سریای دیگه از ایستگاه ها با مناظر جذاب که قطار به مدت طولانی در اونا وای میسته بازدید به عمل بیارین. این جور تورا رو از موسسات گردشگری فعال پرس و جو کنین.

۴- اگه می خواید با قطار به همسایه های شمالی کشور سفر کنین، حتما شرایط سفر و مقررات و قوانین مسافرت بین المللی با قطار رو در نظر داشته باشین. این اطلاعات از سایت رجا و وزارت راه و حتی وزارت امور خارجه میشه دیدشون.

۵- اگه می خواید سفر گردشگری با قطار خود رو از تهران به نقاط بیرون کشور بکشونین‌ حتما از راه پرتالای قطارهای کشورای همسایه،‌ بلیط خود رو اینترنتی بخرین تا راه حرکت شما با معطلی ای دچار مشکل نشه.

۶- گردشگری با قطار، قوانین خاص خود رو داره که باید تجربه های اونو از کسایی که با این وسیله نقلیه زیاد سفر داخلی و بیرون مرز کشور داشتن، بدست بیارین.

[منابع: ایسنا، ایرنا، شرکت رجا، خبرگزاری مهر، خبرگزاری تسنیم]