اطلس زیبایی؛ مجموعه عکسی که چهره و ظاهر زنان در کشورهای مختلف جهان را به تصویر کشیده

هنرمندی به نام «میهائلا نوروک» که متولد و ساکن کشور رومانیه، ۴ سال گذشته خود رو به عکاسی کردن از چهره زنان در کشورای جور واجور جهان سپری کرده.

اون واسه تکمیل این پروژه هنری خود موسوم به «اطلس زیبایی»، در زمان یاد شده به بیشتر از ۶۰ کشور دنیا از افغانستان تا ایسلند سفر کرده و می خواد در انتهای تابستون سال جاری، کتاب عکس هاش رو منتشر کنه.

شاید بد نباشه به طور کوتاه در مورد عکاس این مجموعه و اعتقادات ایشون هم توضیح بدیم؛ نوروک در سن ۱۶ سالگی واسه اولین بار دوربین به دست گرفته و از مادر و آبجی خود عکاسی کرد.
همین موضوع باعث شد تا به عکاسی کردن از زنان علاقه مند شه.
البته در دوران تحصیل، معلم مدرسه اش بهش گفته بود که انتخاب عکاسی به عنوان یه شغل و منبع درآمد نمی تونه انتخاب مناسبی باشه و ایشون رو از این کار دلسرد کرده بود.

اما وقتی نوروک در سال ۲۰۱۳ به کشور اتیوپی سفر کرد، دوباره جرقه عکاسی از پرتره زنان در ذهنش روشن شد و همین امر دلیل شد تا مجموعه «اطلس زیبایی» رو جمع آوری و ثبت کنه.

اون پروژه خود رو از کشور خودش یعنی رومانی شروع کرد.
هدف ایشون، به تصویر کشیدن اختلاف واقعیت با تصاویریه که این روزا در رسانه های جهانی نشون داده می شن.
هم اینکه، ایشون می خواد به این روش، تنوع زیبایی و فرق نگاه مردم در شهرهای جور واجور جهان به این بحث رو به تصویر بکشه.

ایشون عکسای خود رو با بقیه به اشتراک می گذاشت و در مدت زمان کوتاهی، با استقبال خیلی از طرف کاربران مواجه گشت. همین امر موجب شد تا احساس مسوولیت بیشتری در این راه پیدا کنه و چهره های بیشتری رو دیده و اونا رو در قاب تصویر به ثبت برسونه.

عکسای نوروک تقریبا از همه قاره های جهان به غیر از قطب جنوب رو شامل می شه.

نوروک در مورد سوژها خود بیان داشته که تمرکز اصلی ایشون روی صورتای طبیعیه که کمترین آرایش رو دارن. ایشون باور داره هر چی ظاهر طبیعی تری داشته باشیم، سیرت داخلی ما هم بیشتر نمایان می شه.

فوکوس اصلی همه پرتره ها روی چشمای زنونه چون به باور هنرمند یاد شده، چشما همیشه داستان زیبایی واسه بیان دارن.

جالبه بدونین که نوروک به ۵ زبون زنده دنیا آشنایی داره و از این رو می تونه خیلی راحت با سوژهای خود صحبت کرده و داستان زندگی اونا رو بشنوه. البته در بعضی کشورها هم واسه ایجاد رابطه فقط از زبون بدن استفاده می کنه.

نوروک باور داره که زیبایی مرز و محدوده نداره و نباید اصول و قوانین خاصی واسه اون وضع شه.
زیبایی به ثروت، نژاد یا موقعیت اجتماعی ربطی نداره و فقط از درون هر فرد سر میگیره. ایشون هم اینکه بیان داشته: «ز دید من، زیبایی یعنی فرق. این بحث موجب می شه تا صبر رو آموخته و درک کنیم که با اینکه افراد با هم فرق دارن، اما در آخر همه آدم هستیم و هدفی واحد رو دنبال می کنیم.»

نوشته دیگر :   عکاسی پرتره؛ چگونه عکس‌های زیباتری بگیریم؟

اون امیدواره با این عکسا بتونه تغییری هر چند کوچیک در فرهنگ زنان سراسر دنیا بسازه. ایشون در این رابطه اعلام داشته: «امیدوارم این پروژه کمک کنه تا مردم بدونن که زنان شایسته احترام بیشتری هستن.»

شاید باحال باشه بدونین که نوروک در جواب به این سوال که به چه دلیل از مردان عکاسی نمی کنه بیان داشته: «من دوست دارم روی یه موضوع واحد واسه پروژه ام تمرکز کنم. از اون جا که خود من هم یه زن هستم، بیشتر با مشکلات زنان آشنایی دارم و با عکاسی از زنان، بیشتر از قبل میتونم به خودشناسی برسم.»

بخاطر این، خیلی عجیب نیس که نوروک بیشتر در بین زنان دنیا معروفیت داشته باشه، تا مردان. به گفته نوروک، جهان دور و بر ما پر از خوشگلیه اما بیشتر ما در طول روز به اندازه ای مشغله داریم که قادر به دیدن این زیباییای نیستیم.

با این مقدمات،  از شما دعوت می کنیم تا در زیر، گوشه ای از این اطلس زیبایی رو تماشا کنین و با معنی زیبایی در گوشه و کنار دنیا بیشتر آشنا شید.

نوروک (عکاس) در اولیندا، برزیل

الیانیس، هاوانا، کوبا

زنی در روستای اومو در کشور اتیوپی

توران، رکیاویک، ایسلند

زنی در لباس محلی در روستای کولکا در کشور پرو

زنی در لباس سنتی کائسونگ در کره شمالی

لیندا، چچن، روسیه

زنی در شهر جادپور، هند

ایمانه، با ریشه آفریقایی-اروپایی در شهر پاریس

زن افغان

زنی در لباس سنتی بیشکک، قرقیزستان

زنی با روسری در رومانی

ازبکستان

سایاکا، توکیو، ژاپن

همدم در برلین، مادر ایشون اهل مالی و پدرش فرانسویه.

سارا، سان فرانسیسکو

زن تبتی در Xiahe، چین

کاتارینا، مونیخ، آلمان

سونا، جشنواره کاتماندو، نپال

ساحل ایپانما، ریو د ژانریو، برزیل

النی، دلفی، یونان

اولان باتور، مغولستان

الیزابت، زوریخ، سوئیس

زن بادیه نشین، پترا، اردن

هارلم، نیویورک سیتی

آنیا، لهستان

گواتمالا

سیدنی، استرالیا

مولدووا