جزییات «مهر ویژه خروج» دانشجویان مشمول

یکی از مهم ترین مسائلی که پیش روی دانشجویان ایرونی مشمول به خدمت وظیفه در خارج از کشوره، موضوع ورود و خروج و نظام وظیفه س. تسهیلات خاصی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با هماهنگی با نیروی انتظامی و ستاد کل نیروهای مسلح در دستور کار داشته که تازگیا در اطلاعیه وزارت خارجه به اون اشاره شده.

وزارت خارجه در اطلاعیه ای که تازگیا منتشر کرد آورده:‌ به اطلاع میرسونه که با تلاشای به عمل اومده از طرف اداره کل امور ایرانیان و پیگیری مستقیم و موثر وزیر محترم امور خارجه و در آستانه چهلمین بهار پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، تسهیلات خاصی در مورد تردد فارغ التحصیلان مشمول ایرونی دانشگاه های بیرون مرز کشور ایجاد گردیده.

براساس این اطلاعیه از این پس دانشجویان ایرونی مشمول در بیرون مرز کشور بعد از تموم شدن تحصیلات می تونن از مهر خروج خاص مشمولین بهره مند شن. بستگان این جور خواهندگان واسه بهره مندی از این تسهیلات با مراجعه به وزارتین علوم یا بهداشت نسبت به لغو معافیت تحصیلی و ارائه گواهی نامبرده به اداره کل ایرانیان بیرون مرز کشور وزارت امور خارجه دست به کار شن و پس از اعلام کتبی اداره نامبرده، نسبت به استعلام خروج مشمولین به وسیله بخش کنسولی سفارت اقدام نیاز به عمل میاد.»

هم اینکه، با در نظر گرفتن ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح از تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ، کلیه مشمولین غایب ساکن بیرون مرز کشور که دست کم سه سال در بیرون مرز کشور اقامت داشته باشن می تونن بیشترین حد دو بار در سال (همه با هم به مدت سه ماه) به کشور تردد کنن. کلیه مشمولینی که دارای ۸ سال غیبت و یا بیشتر هستن فقط تا آخر سال ۱۳۹۶ می تونن به کشور تردد کنن و در این مدت باید نسبت به تعیین تکلیف خدمت سربازی با پرداخت جریمه یا انجام خدمت دوره ضرورت دست به کار شن .

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کسایی که معافیت عفو رهبری به اونا تعلق گرفته، مشمول دریافت تسهیلات مهر خروج مشمولین نبوده و می‌بایست نسبت به تعیین تکلیف وضعیت نظام وظیفه به شکل تسهیلات عفو رهبری دست به کار شن. ، کسایی که از مهر خروج دانشجوئی استفاده می کنن با در نظر گرفتن داشتن معافیت تحصیلی نباید از مهر خروج مشمولین غایب استفاده کنن.

مدارک مورد نیاز :

۱- تکمیل یک برگ فرم اجازه خروج مشمولین

۲- ارائه اصل گذرنامه ایرانی

توجه: این مهر به کسایی تعلق میگیره که دست کم سه سال در بیرون مرز کشور زندگی کرده و از هیچ گونه معافیت تحصیلی بهره مند نبوده و در گذر نامه اونا محل اقامت، خارج ازکشور درج گردیده است.اگه در گذر نامه، کشور محل اقامت ایران درج شده باشه اول نسبت به تعویض گذرنامه اقدام و بعد درخواست مهر خروج مشمولین شه.

نوشته دیگر :   چند حقیقت جالب و عجیب درباره آداب معاشرت در کشورهای مختلف دنیا

۳- ارائه اصل رسید پرداخت هزینه درج مهر خروج مشمولین در گذرنامه براساس جدول هزینهای کنسولی نمایندگی مربوطه.

 

ملاحظات:

 

به خاطر جلوگیری از بروز مشکلات اداری و اتلاف وقت، قبل از مسافرت به کشور نسبت به اخذ اجازه خروج ویژه مشمولین به نمایندگی کنسولی محل اقامت خود مراجعه نمایند.

طبق قانون جدید نظام وظیفه هر فرد ذکور ایرانی از اول ماهی که طی اون به ۱۸ سال تموم می رسه، مشمول خدمت وظیفه عمومی می باشه (سال مشمولیت = سال تولد + ۱۸)  به طور مثال متولدین ۳۰ خرداد ۱۳۷۸ فقطً تا پایان مرداد ماه ۱۳۹۶ مجاز به خروج از کشور بوده و لازمه واسه اخذ مجوز نامبرده در شهریور ماه ۱۳۹۶ اقدام نمایند.

براساس بخشنامه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد تسهیلات بیشتر واسه ورود و خروج دانشجویان مشمول خدمت نظام وظیفه ، این عده از دانشجویان می تونن با در نظر گرفتن موارد ذیل از این نمایندگی درخواست مهر خروج نمایند .

شرائط لازم واسه دریافت مهر خروج مشمولین 

اجازه خروج دو بار در سال ویژه مشمولینی که در دانشگاه های معتبر خارج از کشور به تحصیل اشتغال دارن . کلیه مشمولینی که به هر صورت تا پایان شهریور سال ۱۳۸۵ از کشور خارج شده و دارای شرائط به کار گیری تسهیلات معافیت تحصیلی نمی باشن و در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری یا بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به تحصیل اشتغال دارن ، می تونه سالی یک یا دوبار و جمعا” حداکثر به مدت سه ماه به کشور تردد نمایند.

مدارک مورد نیاز

۱ -تکمیل فرم شماره ۱

۲-تکمیل پرسشنامه مهر خروج مشمولین دانشجوئی فرم شماره ۲۲۱ و فرم شماره ۵۴

۳ -اصل گذرنامه معتبر ایرانی

۴ -کپی دو طرف کارت سبز و یا هرگونه سند اقامت معتبر

 

۵ -ریز نمرات رسمی در پاکت دربسته

 

 

۶ -برگه اشتغال به تحصیل از دانشگاه مربوطه

 

۷–هزینه مهر خروج مشمولین (مراجعه به فرم ۶۰۰ ردیف شماره ۵)

جزییات بیشتر رو در دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن ببینین.
اگه واسه دریافت مهر خروج خاص مشمولین با پرسشی مواجه شدید با ناجا یا وزارت خارجه تماس بگیرین. راهنمای کامل قوانین معافیت از سربازی رو در این نشانی ببینین.