نوروز گردی در چهار محال و بختیاری: سرزمین آبشارهای مینیاتوری

استان چهار محال و بختیاری، یکی از عجیب ترین مقصدهای گردشگری و طبیعت گردی ایرانه که بدیش اینه اونطور که شایسته و بایسته توانمندیا و ظرفیتای توریستی و تاریخی این استان قشنگتر و سر سبز بوده، با استقبال ایرانگردان مخصوصا گردشگران بین المللی مواجه نشده. اگه در نوروز ۹۷ به دنبال مقصدی دیدنی و خاص با طبیعتی هیجان انگیز هستین، سفر به استان چهار محال و بختیاری رو در دستور کار بذارین که مثل چابهار، استان چهار فصل ایران زمین هستش.

در واقع استان چهارمحال و بختیاری با اقلیم جور واجور دارای جاذبه‌های گردشگریه، وجود آبشارهای دائمی و فصلی، طبیعتی سحرآمیز رو پیش روی رهگذران و گردشگران  نوروزی و بهاری قرار داده.  با چهار محال و بختیاری گردی امروز سرویس گردشگری ما همراه ما باشین.

 

آیینای نوروزی چهار محالیا

 

نوروز در همه استانای ایران، دیدنی و آیین و سنن خاص خود رو داره که چهار محال و بختیاریا از این قانون مستثنی نیستن. چهار محال و بختیاریا در شب سال تحویل، غذایی رو که از برنج و گوشت مرغ یا گوساله و گاو جفت و جور شده ، میل می کنن.

در شهر بروجن واسه این شب خوراکی مانند قرمه سبزی جفت و جور می کنن . رسم سمنو پختن هم از رسومیه که در شهرها و روستاهای این استان به اون اهمیت زیادی داده می شه . قبل از تحویل سال نو هم سفره هفت سین پهن می شه و علاوه بر هفت سین ، قرآن ، گلاب ، آینه ، تخم مرغای رنگی ، شکلای جور واجور آجیلا ، میوه و شمع یا چراغ هم در سفره مردم این استان هست .

شهرکردیا قبل از سال تحویل به زیارت امام زادگان حلیمه و حکیمه خاتون (س) می رن و در اونجا شمع روشن می کنن . عشایر بختیاری هم همزمان با تحویل سال به مکان سبزتری می رن و چادر مخصوص عشایر خود رو در اونجا برپا می کنن . هنگام تحویل سال بزرگ خونواده قرآن می خواند و همه واسه شروع خوب سال یا قرآن می خونن یا به آیات قرآن نگاه می کنن.

این استان با وجود دارا بودن یک درصد از مساحت کل کشور ده درصد از آب اونو تأمین می کند به طوری که دو رودخانه مهم کشور ،‌کارون و زاینده رود از ارتفاعات اون سرچشمه می گیرن. شکل ارتفاعات ،‌میزان نزولات جوی و ارتفاعات از سطح دریا و آب و هوای جور واجور استان چشم انداز بکر و متنوعی رو جفت و جور کرده .جمعیت استان بالغ بر ۱ میلیون نفره.

فرهنگ کوچ

 

 

بیش از نیمی از جمعیت  استان در نقاط شهری و بقیه در مناطق روستایی سکونت دارن و تعدادی نیز کوچنده هستن. یعنی این استان، واسه داهات گرده ها و عاشقان فهم و شناخت سبک زندگی جذاب و سنتی عشایر، یه گزینه فوق العاده هستش.
این استان بیشتر از ۸۰۰ داهات داره که هر کدوم از جذابیتای خاص خود رو در برابر دید مسافران نوروزی قرار میده.

فرهنگ کوچ در این استان با وجود بزرگترین جامعه ایلی کشور ( ایل بختیاری ) و به طبع اون ایل راه های تاریخی ،‌ سکونت گاه های دائمی و فصلی با اداب و رسوم و فرهنگ و پوشش محلی دارای کرد گسترده و جاذبیه .

گردشگری عشایری

یکی از نموده های گردشگری در ایران چهار فصل، گردشگری عشایره که شما رو با سبک زندگی دیدنی و هیجان انگیز اقوام ایرونی در پهنه سرزمین هزار رنگ و هزار نقش پارسیان آشنا می کنه. عشایر ،‌این غیور مردان و شیر زنان دیر وقتیه که جدالی تاریخی با طبیعت رو تجربه می کنند و هر سال با خونواده ،‌رمه و گله باحرکتی منظم ،‌مراتع سرسبز و خرم دشتها و کوها رو با سختی فراوون طی می کنند و در ایل راه های تاریخی از ییلاق به قشلاق و از قشلاق به ییلاق رهسپارند .

قریب به اتفاق عشایر بختیاری ، هفت لنگ و چهارلنگ هستن و همچنین طوایفی از عشایر قشقایی نیز در استان هستن . بیشتر عشایر زمستانا رو در مراکز قشلاق نشین خوزستان و تابستانا رو در مناطق شهرستانای فارسان، کوهرنگ،اردل،کیار،لردگان،و بروجن سپری می کنند .

صنایع دستی استان

پوشاک مردان بختیار شامل کلاه نمدی، چوغا، شولار دبیت (شلوار) ، شال، پاپیچ و گیوهه. پوشش زنان بختیاری نیز شامل روسری (که مینا یا لچک نامیده میشود) پیشانی بند، پیراهن، شلوار چین دار (تنبان قری) و جلیقه، چادر و پاپوش که ریشه در پوشاک کهن مردمون ایران زمین داره.
پوشش مردان چهارمحال متشکل از کلاه، پیراهن، شال، قبا و شلواره. پوشش زنان چهارمحال شامل روسری، پیراهن، دامن، جلیقه و چادره.

غذاهای محلی

اگه به این استان رفتید، غذاهای محلی خوشمزه اونو حتما تست کنین که طعم و مزه هیجان انگیزی از مواد ارگانیک حاصل از طبیعت بکر استان رو بهتون میده.

مردم استان براساس شیوه معیشت براساس دامداری، کشاورزی و باغداری، گیاهان وحشی مانند کرفس کوهی، شنگ ، پاکلاغ، چاووک، کنگر و … رو پس از پختن با ماست مخلوط کرده که به اون (( تیلیکه -تلیکه )) می گن.

  • گوره ماست: از مخلوط : شیر و ماست ، (( گوره ماست )) تهیه میکنند .
  • آش دوغ: از گیاهانی مانند موچه ، اوماج و باگیاهانی مانند ترشک یا سلمان تره، آش دوغ درست میکنن.
  • کال جوش: از آب کشک ، کله جوش (کلاجوش ) و با رشته کردن خمیر آش برگ پخته می شه.
  • آش کاردی: کاردی که گیاهی کوهیه ، در پخت آشی به همین نام مورد استفاده س . کاچی در دو نوع شیر و آردی به اسمای کاچی شیر و کاچی تامی پخته می شه.
  • آشا: آش های نذری مانند شیر برنج (آش برنج ) ، شله زرد،‌ آش رشته و پنج تن (آش رشته یا آش برگ ) معروفند.
  • کبابا: نمیشه به استان سفر کرد و کباب بختیاری رو امتحان نکرد! کباب بختیاری ، کباب قارچ ، کباب مرغ و کبک تیهو از خوش سلیقگی مردم استان در انتخاب نوع غذا هستش.
  • نونای محلی: نون خونگی در تنور گلی یا تنور فلزی پخته می شه و در شهرها و روستاها عمومیت داره. فتیر نون بسیار نازکیه که عشایر و بختیاریا روی ساج ( توه ، تابه ) می پزن.

دزپات

دژپات در واقع جاده پلکانیه که گذشتگان با رسیدن به کوه و سنگ ساخته و معماری جاده سازی رو اولین بار در  سخت ترین تنگه ها و درهای فلات مرکزی ایران میشه در این استان تماشاگر بود.

آبشار زرد لیمه (بوینه)

آبشار بسیار بکر و زیباست که در بین کوه های سر به فلک کشیده زاگرس و در راه کوچ عشایر واقع شده.
مراتع سرسبز و آثار باستانی مثل پل خدا آفرین در دور و بر اون، دیدنی هاش رو صد برابر می کنه.

 

دره عشق

 

دره عشق از زیباترین مناطق گردشگری و دیدنی استان چهارمحال و بختیاریه و هر ساله مسافرای زیادی رو به سمت خودش میکشونه. این دره رویایی در منطقه مشایخ قرار داره.
اگه به این استان رفتید، دیار از دره عشق که بهشت طبیعت گردی استان چهار محال و بختیاری هستش رو در نوروز دیدنی استان، یادتون نره.

نوشته دیگر :   رقابت روسیه و آمریکا در زمینه ساخت اسلکت های پوشیدنی نظامی

 

شیر سنگی

 

یکی از نمادهای مردمون لر بختیاریِ که روی گور بزرگان و نامداران این مردم گذاشته شده، شیر سنگیه. در گویش بختیاری به این مجسمه ها برد شیر هم میگن.

قلعه دزک

این قلعه الان در اختیار سازمان میراث فرهنگیه و از نقاط گردشگری چهار محال بختیاری هستش.  در این قلعه، تعدادی از فیلمای تاریخی ساخته شده.

قلعه چالشتر (قلعه خدارحم خان)

در پنج کیلومتری شهرکرد یه اثر باشکوه از نظر معماری و هنری حجاری در ایران هست که به اسم قلعه چالشتر شناخته می شه.
منزل احمد خان و محمود خان رقابت هم در این منطقه قرار داره.
اثری باشکوه از نظر هنر حجاری در معماری ایران زمینه.

دشت لاله های از این رو به اونو

مگه می شه به چهار محال سفر کرد و دشتهای سحر آمیز لاله های از این رو به اونو رو تماشا نکرد! دشت لاله های از این رو به اونو یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری ایران و یکی از ۲۰ اثر طبیعی ملی ایران و مورد پشتیبانی سازمان محیط زیسته. این دشت زیر پوششی رنگارنگ از گلایی قرمز رنگ بوده که گویی نقاش طبیعت، این بخش از تابلوی بزرگ ایران رو به شکلی متفاوت نقاشی کرده. دشت لاله‌ های و اژگون کوهرنگ یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری ایرانه.

این دشت ۳۶۰۰ هکتار وسعت و در استان چهارمحال و بختیاری داره و رویشگاه اصلی گونهٔ گیاهی لاله واژگونه. محدوده‌ای از این دشت به عنوان اثر طبیعی ملی لاله از این رو به اونو تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار داره.
این دشت در شهرستان کوهرنگ واقع شده و جاذبه‌های گردشگری دیگری مانند آبشار کوهرنگ، پیست اسکی چلگرد و چشمه آب معدنی دیمه در نزدیکی اون قرار دارن.

رویشگاه اصلی این گیاه نادر، دامنه کوه‌های آب‌کاسه خوربه، گرگانک و مناطق بنواسنکی و مله زرده‌است. لاله‌های از این رو به اونو، که در زبون محلی گل بگریو (گل گریان) و اشک مریم نامیده می‌شن، در اواخر فروردین ماه به گل می‌شینن و تا اواخر اردیبهشت گل‌های خود رو حفظ می‌کنن.

آبشارگردی در چهار محال و بختیاری

واسه مسافران نوروزی و حتی بهار گرده ها، دیدن آبشارهای خروشان و بهره بردن از فضای دل انگیز دور و بر اون، یکی از جذاب ترین فرصتای گردشگری و طبیعت گردی بوده که حالا خوبیش اینه این دیار برف و سبزی، از  نعمت پر آبی در سرزمین خشک و نیمه بیابانی ایران مثل لرستان و کردستان دیدنی برخورداره. به چهار محال و بختیاری، سرزمین آبشارهای مینیاتوری می گن. چند مقصد آبشار  گردی مهم این استان رو واسه شما که قصد سفر نوروز و بهاری به این استان جذاب رو دارین در ادامه معرفی می کنیم:

 منطقه چهارمحال و بختیاری به دلیل کوهستان‌های بلند و ارتفاعات برف‌گیر، در فصل زمستون پوشیده از برف می‌شن و کوه‌های مرتفع این منطقه، کانون ذخیره آب‌های روان دائمی و سرچشمه شبکه آب‌های جاری استان هستن.

آبشارهای شیخ علیخان، آتشگاه و گاهکده لردگان، دره عشق، کردی سبزه کوه، تونل اول کوهرنگ، زردلیمه، آبشارهای بهشت‌آباد و لندی از جمله مهم‌ترین آبشارهای استان چهارمحال و بختیاری هستن که از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این استان به حساب می‌آیند.

طبیعت سحرآمیز چهارمحال و بختیاری دارای جاذبه های گردشگری زیادیه اما این وسط، آبشار شیخ علیخان از تازه‌ترین مناظر دل انگیز این استان حساب می شه، در ده کیلومتری شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ و در ۱۰۵ کیلومتری از مرکز استان واقع در روستای شیخ‌علیخان آبشار زیبایی به همین نام جریان داره که تن ناراحت، از خستگی راه رو رمق  تازه می‌بخشه؛ آب از ارتقاع یه تنگه جاری شده و با خود نسیم سردی رو در ورودی روستای شیخ علیخان در پیش روی رهگذران و گردشگران قرار داده و با زبون بی‌زبانی از هر تازه واردی مهمون نوازی می‌کنه.

آبشار سبزکوه(کرودیکن)، (‌تنگ زندان)، این آبشار در ۳۰ کیلومتری شهر ناغان و ۷۷ کیلومتری شلمزار مرکز شهرستان کیار  قرار داره و در بین مردم منطقه آبشار دودی یا «کــرودیکن» معروفه، این آبشار در  مجموعه قشنگتر سبزکوه قرار داره و راه اون از راه کره‌بس و روستای دره عشقه، ارتفاع اون بسیار بلند و منظره‌ اون بسیار دیدنی و جالبه.

در منطقه‌ سبزکوه آبشارهای دیگری هم هست که هم ارتفاع زیادی دارن و هم آب خیلی از اون‌ها سرازیـر می‌شه، از جمله  این آبشارها می‌توان به آبشار قزل اشاره کرد، آبشار ۱۰۰ متری تنگ زندان سبزکوه با هشت آبشار کوچیک در شمال منطقه حفاظت شده سبزکوه هستش.

آبشار گاهکده لردگان رو باید به عنوان یکی از خوشحال کننده و باحال‌ترین مکان‌های گردشگری استان معرفی کرد که از نظر نبود راه مناسب، بیشتر مورد بازدید تورهای طبیعت گرد و علاقمندان به ورزش کوهنوردی و پیاده روی قرار می‌گیرد.

گردشگران و دوستداران جلوه‌های تازه طبیعت پس از گذشت ۵۵ کیلومتر از مرکز لردگان از بین جنگل‌های پراکنده بلوط، کوه‌های پرشیب و بلندی دور و بر رودخانه خرسان به این آبشار با چشم‌انداز قشنگتر می‌رسند، فاصله ۴۵ کیلومتری لردگان تا روستای طلایه در راه این آبشار آسفالته و راه ۱۰ کیلومتری روستای طلایه به روستای ده‌گه و آبشار گاهکده خاکی است، آبشار در دره‌ای قشنگتر و پوشیده از درختان تنومند گردو و بلوط درمجاورت رودخانه خرسان واقع شده.

 

فاصله شما تا شهرکرد

 

 

 

  • فاصله شهر کرد تا تهران ۵۵۴ کیلومتر
  • فاصله شهرکرد تا اردبیل ۹۶۳ کیلومتر
  • فاصله شهرکرد تا تبریز ۹۹۶ کیلومتر

  • فاصله شهر کرد تا مشهد ۱۲۵۵ کیلومتر

  • فاصله شهر کرد تا کرمان ۷۸۱ کیلومتر

  • فاصله شهر کرد تا اصفهان ۱۱۰ کیلومتر

 

  • فاصله شهر کرد تا شیراز ۴۴۰ کیلومتر

 

 

  • فاصله شهر کرد تا بندرعباس ۱۰۱۰ کیلومتر

 

  • فاصله شهر کرد تا اهواز ۴۵۰ کیلومتر

 

  • فاصله شهر کرد تا زاهدان ۱۲۸۰ کیلومتر

 

 

اقامت در شهرکرد

 

اقامت نکته خیلی مهمی واسه سفر هست که باید در نظر گرفته شه.
در شهرکرد هم خیالتون می تونه از این واسه راحت باشه چون هتلای این شهر به اندازه و کافی هست و سرویس دهیای خیلی خوبی رو به گردشگران نوروزی ارائه میده. اما پیشنهاد میکنیم نسبت به رزرو هتل یا مهمانسرا یا خونهای دهاتی و شهری که در اختیار نوروزگردهای استان قرار میگیره در اسرع وقت دست به کار شین. مثلا هتل پارسیان آزادی در بلوار فارابی، هتل دیبا ، هتل دامون، هتل جهانگردی و هتل لاله گزینه های خیلی مناسبی واسه اقامت در مرکز استانه.

اگه به این دیار قشنگتر و دیدنی ایران زمین رفتید، تصاویر نوروز گردیای خود رو از راه کانالای ما در شبکه های اجتماعی بفرستین.