با چند راهکار مؤثر استرس سفر را کم کنید و از مسافرت خود لذت ببرید

سفر شاید واسه بعضیا یه ماجراجویی مهیج باشه، اما آدمایی هم هستن که سفر کردن واسه اونا یه تجربه اضطراب آور حساب می شه.
فرقی نمی کنه حضور چند ساعته تو یه هواپیمای شلوغ و تنگ باشه یا پیدا کردن راه تو یه شهر ناآشنا؛ سفر کردن می تونه سختیا و نگرانیای خاص خودشو واسه آدمای مضطرب داشته باشه. در ادامه به راهکارها و ترفندهایی می پردازیم که به شما کمک می کنه به استرس سفر خود پیروز شدین.

 

۱- هیچ کاری رو واسه دقیقه نود نذارین

 

روند آماده شدن واسه سفر به خودی خود می تونه اضطراب آور باشه، حتی اگه فرد مضطربی هم نباشین. واسه اینکه سفرتون رو تا حد امکان به یه تجربه بدون اضطراب تبدیل کنین، تلاش کنین بیست و چهار ساعت قبل از حرکت تون، به طور کامل آماده شده باشین.

برنامه ریزی از قبل نقش مهمی در جلوگیری از اضطراب در طول سفر داره.

واسه بیشتر افراد، این آمادگی شامل گذاشتن وسایل در چمدون، پرینت بلیتای سفر یا اطلاعات رزرو هتل و همینطور در صورت سفر با هواپیما، گذروندن مرحله چک این در فرودگاه می شه.
علاوه بر این شاید بخواین از قبل آژانس رزرو کنین، واسه روز سفرتون غذایی آماده کنین و لباسای مخصوصی واسه سفرتون جفت و جور کنین.

۲- اگه تنها سفر می کنین با خونواده در رابطه باشین

اگه به تنهایی سفر می کنین، طبق یه برنامه، در زمانای مشخصی، به طور منظم با خونواده و دوستای خود رابطه بگیرین. این کار باعث می شه احساس کنین با کسی در رابطه هستین و همین مسأله کمک می کنه از پس اضطرابای مربوط به سفر بر بیایید.

اگه هم شدنیه تنها سفر نکنین. حضور یه همراه می تونه کمک بزرگی واسه افراد مضطرب باشه. اینطوری، سختیای برنامه ریزی واسه سفر، با کس دیگه ای تقسیم می شه و همراهی هست که در پیدا کردن مسیرهای و مکانای جدید به کمک شما میاد. این مسأله اضطراب شما رو کمتر می کنه.

۳- قبل از سفر ورزش کنین

یه روش ساده واسه کم کردن سریع اضطراب، ورزش کردن قبل از سفره.

ورزش و دیگه فعالیتای بدنی، باعث تولید اندورفین در بدن می شن، هورمونی که تنش رو کم می کنه، روحیه رو بهتر کنه و اضطراب رو کم می کنه.
واقعا، فقط پنج دقیقه ورزش هوازی می تونه اثرات ضد اضطراب بر بدن داشته باشه.

اگه فکر حضور تو یه هواپیمای تنگ و شلوغ یا پیدا کردن مسیرهای ناآشنا، شما رو مضطرب می کنه, یه پیاده روی سریع می تونه به شما کمک کنه.

۴- از مصرف کافئین و الکل دوری کنین

کارشناسان پیشنهاد می کنن واسه جلوگیری از افزایش اضطراب، از مصرف الکل و کافئین دوری کنین.

این مواد می تونن اضطراب رو بیشتر کنن و حتی باعث حمله های پنیک شن. پس از نوشیدنیایی استفاده کنین که بدون کافئین و الکل هستن، مثل آبمیوهای طبیعی، اسموتی میوه، قهوه بدون کافئین و آبای طعم دار.

۵- خود رو از فعالیتای آرامش بخش بهره مند کنین

خود مراقبتی، مهم ترین نقش رو در مقابله با اضطرابای زندگی روزمره داره، اما اگه تجربه سفر شما رو مضطرب می کنه، در مقصد سفرتون هم مدت زمان زیادی رو به استراحت و انجام کارای آرامش بخش اختصاص بدین. چیزایی مثل ماساژ، یوگا، اسپا و یا قدم زدن در طببعت رو در برنامه سفر خود بذارین تا فشردگی و جنب و جوش زیاد روزای سفر رو با خود مراقبتی و کارایی که اضطراب رو کم می کنن، ترکیب کنین.

نوشته دیگر :   اسکار فیگوئرا؛ مردی که بدون دست قهرمان وزنه‌برداری المپیک شد

علاوه بر این یادتون باشه که لازم نیس واسه یدونه یدونه لحظات سفرتون برنامه ای داشته باشین و در تموم فعالیتایی که از شما انتظار میره که شرکت کنین. محدودیتای جسمی و روحی خود رو درنظر داشته باشین. اکر احتیاج دارین یکی دو ساعتی رو تنها بگذرونین تا فشاری که روی خودتون احساس می کنین رو کم کنین و انرژی از دست رفته خود رو دوباره به دست بیارین، حتماً این کار رو انجام بدین. شما نباید نگران «تلف شدن» زمان سفر یا ناامید شدن دوستانتون از خودتون باشین.

پس به خودتون فرصت بدین تا مطمئن شید که از نظر روحی آمادگی انجام برنامه های سفرتون رو دارین و بدونین که واسه جلوگیری از افزایش اضطراب، چه وقتی باید برنامه هاتون رو تغییر بدین.

۶- از تکنیکای ریلکسیشن غافل نشید

تکنیکای جور واجور ریلکسیشن، از جمله تمرینات تنفسی، مدیتیشن یا خاطره نویسی رو امتحان کنین و فوت وفن مناسب خود رو پیدا کنین. از این تکنیکا هم قبل از سفر و هم در بین اون می تونین استفاده کنین. هر چی با تکنیکای ریلکسیشن بیشتر آشنا باشین و بیشتر احساس راحتی کنین، به کار گیری اونا در موقعیتای اضطراب آور سفر براتون ساده تر میشه.

۷- درباره مقصد سفرتون خوب تحقیق کنین و اطلاعات لازم رو ذخیره کنین

بعضی افراد تا کنترل کامل همه چیز رو در دست نداشته باشن، احساس آرامش نمی کنن. اگه شمام مثل این آدما هستین، برنامه ریزی واسه سفر و تحقیق درباره مقصد سفرتون، روش خوبی واسه کاهش اضطرابای قبل از سفر میشه. با کسب اطلاعات درباره رستورانای مناسب، مکانای دیدنی و ساعت کاری اونا و وسایل نقلیه مقصد سفرتون، می تونین خود رو واسه روبرو شدن با یه مکان جدید به طور کاملً آماده کنین.

علاوه بر این، اطلاعات مهمی که از تحقیق تون به دست آورده اید رو حتماً جایی ذخیره و ثبت کنین تا همیشه به اون دسترسی داشته باشین.

 

۸- از بیمه سفر استفاده کنین

 

بیمه سفر روش بسیار خوبی واسه حفظ سلامتی و سرمایه خود در طول سفره. اطمینان از داشتن اینجور پشتوانه ای می تونه در کاهش اضطراب شما در زمان سفر مؤثر باشه.