دومین سفیر زن ایران: دکتر پروین فرشچی، سفیر جدید در فنلاند

پروین فرشچی با پیشنهاد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و تایید هیات دولت، به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند منصوب شد.
دکتر پروین فرشچی، معاون زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت حسن روحانی بود که حالا به عنوان دومین سفیر زن ایران، رهسپار هلسینکی، پایتخت آروم فنلاند می شه.

دکتر مرضیه افخم، سخنگوی قبلی وزارت امور خارجه و استاد علوم سیاسی، چند سال پیش به عنوان اولین سفیر زن ایران، رهسپار سفارت ایران در کوالالامپور مالزی شد.
حالا پروین فرشچی، اولین سفیر زن ایران در منطقه اسکاندیناوی بوده و حضور بانوان در میدون سیاست خارجی کشور میتونه نوید بخش روزای خوبی واسه جوون گرایی و تغییر نگاه جنسیتی به بحث دیپلماتای ارشد در خارج از مرزها باشه که تاثیر زیادی در رونق بخشی به دیپلماسی کشور داره.

پروین فرشچی از وقتی که خبر انتصابش به عنوان سفیر جدید ایران در فنلاند مطرح شد، در کانون توجه رسانه ها قرار گرفت. نه بخاطر اینکه دومین سفیر زن ایران در خارج از کشوره. بلکه اخباری درباره دو تابعیتی بودن خانوم فرشچی که دلیل شد تا روابط عمومی وزارت خارجه طی اطلاعیه ای، این خبر رو تکذیب کنه.
ادعای دو تابعیتی بودن فرشچی رو جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس که داداش زاده اش (حسن کریمی قدوسی) ریاست بنیاد ملی بازیای رایانه ای رو رو دوش داره مطرح کرد.
اما وزارت خارجه گفت:

این ادعا مثل ادعاهای قبلی مطرح شده بی‌هیچ دلیل و مدرک و از پایه و بنیان کذبه. بررسی‌های به عمل اومده در وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات نشون می‌دهد ایشون تابعیت یا مجوز اقامت از هیچ کشور خارجی ندارن و راویان این‌گونه قصه‌های دروغ با اینجور جوسازی‌های بی‌حاصل فقطً اهداف کم‌ارزش و موضوعات شخصی و جناحی خاصی رو دنبال می‌کنن که قابل توجه و توجه نیس.»

اما پروین فرشچی کیست؟

پروین فرشچی کیست؟

دکتر پروین فرشچی، بیست و دوم دی ماه سال ۱۳۹۲، تنها چند ماه پس از روی کار اومدن دولت اول حسن روحانی، به عنوان یکی از مدیران بانو دولت یازدهم، به عنوان مدیرکل زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد و ۵ سال پس از این پست تونست یکی از پستای کلیدی در بالاترین سطح دیپلماسی جمهوری اسلامی رو به خود اختصاص بده. پروین فرشچی در سازمان حفاظت محیط زیست، جانشین دکتر کرباسی شد.
البته دکتر پروین فرشچی، قبل از اینم در سازمان حفاظت محیط زیست، به عنون رییس برنامه منطقه ای محیط زیست دریایی خزر با عنوان CEP مشغول به کار بود.

پروین فرشچی متولد بهمن سال ۱۳۳۹ در شهر تهرانه. اون تحصیلات خود رو در رشته علوم طبیعی در مشهد به اتمام رساند و بعد در سال ۱۹۸۵ میلادی به هندوستان رفت و  در دانشگاه Marine Science, Meerut University این کشور مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی تا دکترا شد.
اون عالی ترین مقاطع تحصیلی در رشته های جانورشناسی رو در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد به اتمام رساند. گرایش خانوم پروین فرشچی در مقطع کارشناسی ارشد، جانورشناسی با تخصص بیولوژی دریا بود. اون تحصیلاتش رو در مقطع دکترا ادامه داد و پایان نامه دکترا خود رو با عنوان «مشکلات آلودگی نفتی در اقیانوس هند و اثراتش بر موجودات دریایی» رو با موفقیت دفاع کرد.
پروین فرشچی پس از اخذ مدرک دکترا در هندوستان، کشوری که منوچهر متکی، وزیر  اسبق وزارت خارجه هم در اونجا تحصیل کرده بود تونست مقطع پست دکترا محیط زیست خود رو از اونجا دریافت کنه.

نوشته دیگر :   نگاهی به ماشین های لوکس و گران قیمتی که دونالد ترامپ در طول زندگی اش از آن ها استفاده کرده است

«تحقیقات اقتصادی-اجتماعی نواحی ساحلی بمبئی» در مقطع فوق دکترا در کشور هند، عنوان پایان نامه ایشون در این مقطع بود که دفاع شد.
جزییات بیشتر مقالات خانوم دکتر پروین فرشچی در بخش محیط زیست دریایی رو می تونین در گوگل به زبون انگلیسی ببینین.

پروین فرشچی بعد از تموم شدن تحصیلات در مقطع دکترا و پسا دکترا در ایران و هندوستان، به عضویت انجمنای تخصصی محیط زیست دریایی از جمله جامعه اکولوژی هندوستان و انجمن شیلات هندوستان درآمد. عضویت و فعالیت در جامعه متخصصین فنی Fishery هند، عضو جامعه علوم محیط زیست ایران و عضو مرکز تحقیقات محیط زیست و انرژی، ایران در کارنامه فعالیتش به چشم می‌خورد.

پروین فرشچی هم دارای نشون افتخار بین‌المللی بانوان موفق دنیا (ABI) در سال ۱۹۹۹ و دارای دیپلم افتخار «راه‌های گفت‌گو و ثبات اقتصادی منطقه خزر» در نشست اقتصاد بین‌المللی مسکو در سال ۲۰۰۱ه. از مقاطع تجربیات شغلی ایشون می‌توان به مشاور ارشد محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، رییس مرکز منطقه‌ای مدیریت نواحی ساحلی کامل، مشاور برنامه عمل هدف دار و مدیر پروژه و همکاریای منطقه‌ای محیط زیست دریای خزر و مشاور عالی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در مسائل محیط زیست دریای خزر از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، اشاره کرد.
اگه مقاله زیر رو مطالعه کردین و با پرسشی مواجه شدید می تونین با پست الکترونیک دکتر پروین فرشچی Farshchi1394@gmail.com واسه اطلاعات تکمیلی مکاتبه کنین.

به نظر می رسه، انتصاب پروین فرشچی به عنوان یه متخصص محیط زیست به عنوان سفیر ایران در فنلاند که یکی از بهترین کشورای دنیا در بخش آموزش و محیط زیسته، بتونه در انتقال تجربیات عالی این کشور پر افتخار اسکاندیناوی به کشورمون در روزگار امروزی، کمک زیادی بکنه. به امید اینکه فضا واسه انتخاب اولین بانوی وزیر امور خارجه هم در ایران عصر ۱۴۰۰ جفت و جور شه.

انتصاب یه بانوی نخبه ایرونی به عنوان نماینده اول ایران در فنلاند رو به جامعه زنان ایرونی شادباش میگم و به امید روزای خوب واسه دیپلماسی ایران هستیم.
فنلاند بازم واسه تحصیل ایرانیان یه مقصد خوب بوده و تحصیل رایگان به زبون فنلاندی در دانشگاه های این کشور در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هست.