بزرگترین پرونده کشتار حیات وحش کشور فقط با پرداخت جریمه ۱۶۸میلیونی مختومه‌ شد

پرونده بزرگترین کشتار حیات وحش در کشور واسه متهمانی که با کشتار و نابودی بیشتر از ۳۰۰ چهارپا از جمعیت زندگی‌وحش کشورمون و ۳۰۰ پرنده خسارتی سنگین به سرمایه‌های ملی وارد کرده‌ان با پرداخت فقطً ۱۶۸،۷۲۳،۰۰۰ تومن مختومه شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، هفته گذشته بود که رئیس دادگاه ارزوئیه، جزئیات بزرگترین پرونده کشتار حیات وحش رو در اختیار رسانه‌ها گذاشت و اعلام کرد که این پرونده پس از اعلام رضایت کتبی مدیرکل قبلی و مدیرکل فعلی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان مبنی بر پرداخت همه خسارت‌ها از طرف محکوم‌علیه‌ها به محیط زیست، مختومه شده.

پرونده‌ای که در خرداد ۹۴ باز شده و به گفته دهقانی رئیس دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان ارزوئیه، به محکومیت ۹ شکارچی غیرمجاز که در کشتار بیشتر از ۱۷۰ کل و بز و قوچ و میش، ۳۰ جبیر، ۲ کفتار، یه روباه، یه خرگوش، ۲۸۰ کبک و تیهو، ۳۰ چکاوک و یه گراز تحت پیگرد قضائی قرار گرفته بودن، انجامیده.

دهقانی درباره احکام فرستاده شده واسه متهمان بزرگترین پرونده کشتار وحش گفته: طبق ماده ۱۲ و ۱۳ قانون شکار و صید و هم اینکه ماده ۱۲۴ قانون مجازات اسلامی و پس از تأیید حکم در دادگاه تجدیدنظر استان کرمان متهم ردیف اول به مجازات حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم و بقیه متهمان هم به پرداخت جزای نقدی و هم اینکه پرداخت خسارت به محیط زیست محکوم شده‌ان؛ این افراد هم اینکه طبق قانون سازمان محیط زیست، واسه نابود کردن حیوانات حفاظت‌شده محکوم به پرداخت خسارت شده‌ان.

از اونجا که براساس جدول جرایم نقدی صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی مصوب شورای عالی حفاظت محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از نظر مطالبه ضرر و زیان به وجود اومده به وسیله کشتار هر قوچ و میش، کل و بز و جبیر، ۱۰ میلیون تومن تعیین شده، جریمه کشتار این جور‌ها در پرونده نامبرده به رقمی بالغ بر ۲ میلیارد تومن می‌رسد؛ رقمی که انتظار می‌رود سازمان حفاظت محیط زیست براساس ماده ۱۸ قانون شکار و صید به‌عنوان شاکی خصوصی، از متخلفان دریافت کرده و بعد به مختومه شدن پرونده رضایت داده باشه.

اما مسئولان محیط زیست، این جریمه ۲ میلیارد تومانی رو از متخلفان دریافت کرده و بعد به مختومه شدن پرونده رضایت داده‌ان؟!

مرجان شاکری که از دی ماه ۹۷ مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست کرمان رو عهده‌دار شده در این باره به تسنیم گفته:

آقای جزینی‌زاده، مدیرکل قبلی حفاظت محیط زیست کرمان، با استناد به اظهارات ندامت‌آمیز متخلفان، به دادگاه اعلام رضایت کرده بودن و در نتیجه متخلفان از پرداخت حق و حقوق دولت و هم اینکه گذروندن حبس محفوظ شده بودن اما اینجانب پس از انتصاب، با اعلام فراخوان به دادگاه ارزوئیه درخواست پرداخت حق و حقوق دولت به وسیله متخلفان و اعمال مجازات مورد‌نظر دادگاه در مورد ایشون رو مطرح کردم که در نتیجه همکاری دادگاه به پرداخت حق و حقوق دولت و هم اینکه حبس متخلف اصلی منجر شد.

 

 

ایشون در جواب به اینکه مبلغ دست‌کم ۲میلیارد تومانی که انتظار می‌رود سازمان حفاظت محیط زیست واسه جریمه ضرر و زیان به وجود اومده به وسیله کشتار بیشتر از ۲۰۰ رأس کل و بز و قوچ و میش و جبیر و هم اینکه ۳۰۰ کبک و تیهو و چکاوک و تعدادی روباه و کفتار و خرگوش از متخلفان مطالبه کرده باشه به خزانه دولت واریز شده یا نه می‌گوید:

نوشته دیگر :   دومین سفیر زن ایران: دکتر پروین فرشچی، سفیر جدید در فنلاند

“این مبلغی که محاسبه می‌کنین براساس جریمه‌های مصوب‌شده در خرداد ۹۴ هستش در حالی که پرونده این تخلف در اردیبهشت ۹۴ باز شده و در نتیجه مبلغ قابل پرداخت با جریمه‌های قبلی محاسبه شده و مبلغ ۱۶۸،۷۲۳،۰۰۰ تومن از متخلفان دریافت شده!”.

این در حالیه که براساس جریمه‌های مصوب قبل از خرداد ۹۴ که شاکری به اون اشاره داره، جریمه کشتار هر رأس کل و بز و قوچ و میش، یه‌میلیون و ۸۰۰هزار تومن و جریمه کشتار هر جبیر ۲۰۰هزار تومن و در نتیجه کل جریمه‌های به وجود اومده به وسیله کشتار حیات وحش در این پرونده به دست‌کم ۳۶۰ میلیون تومن می‌رسد.

شاکری در جواب به این اختلاف می‌گوید: مبلغی که به اون اشاره می‌کنین، کل جریمه به وجود اومده به وسیله کشتار حیات وحش به وسیله این متخلفان در استان‌های جور واجور از جمله کرمانه اما جریمه به وجود اومده به وسیله شکار حیواناتی که در محدوده کرمان انجام شده کلاً ۱۶۸،۷۲۳،۰۰۰ تومنه که از اونا دریافت شده و جریمه‌ مربوط به شکار بقیه حیوانات این پرونده رو اداره کل حفاظت محیط زیست استان‌های مربوطه می‌تونن جداگونه مطالبه کنن.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمان درباره سرنوشت متخلفان این پرونده می‌گوید: همون‌طور که گفتم با پیگیری‌هایی که پس از انتصاب انجام دادم متهم ردیف اول این پرونده واسه گذروندن دوران حبس راهی زندان شد که ً قبل از سال نو مشمول عفو رهبری شده.
در آخر، باید بگم برخورد قانونی لازم درباره متخلفان این پرونده انجام شده و پرونده پس از به نتیجه رسیدن مختومه شده.

اینجوری، پرونده بزرگترین کشتار حیات وحش در کشور واسه متهمانی که با نابودی بیشتر از ۳۰۰ چهارپا (به‌ارزش بیشتر از ۲ میلیارد تومن) و ۳۰۰ پرنده (به‌ارزش ۶۰ میلیون تومن)، خسارتی سنگین به سرمایه‌های ملی کشورمون وارد کرده‌ان تنها و فقط با پرداخت ۱۶۸،۷۲۳،۰۰۰ تومن مختومه شد.

باحال اینکه همین مبلغ کم هم که حالا با پیگیری مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست کرمان از متخلفان دریافت شده، قبلا با حاتم‌بخشی جزینی‌زاده، مدیرکل قبلی حفاظت محیط زیست استان کرمان به متخلفان بخشیده شده بود!

در آخر سال گذشته خورشیدی سازمان «دیدبان حقوق حیوانات ایران» با بیان نگرانی در مورد «رشد بی‌سابقه قاچاق حیات وحش» طی ۱۰ سال گذشته در ایران، وضعیت جانوری رو «بحرانی» توصیف کرده بود.

در اون زمان شهرام شریفی، مدیر این سازمان، گفته بود طی نیم قرن گذشته، ۹۵ درصد از جمعیت جانوری ایران «از دست رفته».

عکس یادگاری با پلنگ در خون آغشته

در عین حال طی سال‌های گذشته گزارش‌های مختلفی از کشتن حیوانات در خطر نابودی در ایران، و گاه انتشار «سلفی» شکارچی و شکار در شبکه‌های مجازی، منتشر شده.
فقط در سه هفته اول سال جاری، دست‌کم چهار پلنگ در ایران کشته شدن. پلنگ ایرونی از بزرگ‌ترین زیرگونه‌ها، یا بزرگ‌ترین زیرگونه‌ پلنگه، که نسل اون در خطر نابودی قرار داره.