اسکار فیگوئرا؛ مردی که بدون دست قهرمان وزنه‌برداری المپیک شد

جنگجوی خستگی ناپذیر

اسکار فیگوئرا دوباره به دنیا ثابت کرد اراده آدم می‌تونه هر چیزی رو شکست دهد. اون دوباره ثابت کرد فقط خواستن مهمه نه چیز دیگه. وزنه بردار ۳۳ ساله کلمبیا نه فقط یکی از بهترین ورزشکاران دسته ۶۲ کیلوگرم دنیاست بلکه خارج از زمین هم یه الگوی فوق‌العاده به حساب می‌رود. اون که از سن خیلی پایین ورزش حرفه‌ای رو شروع کرد یکی از مهمترین ورزشکاران کشورش به حساب می‌رود. فیگوئرا با قهرمانی در المپیک ۲۰۱۶، اولین طلای کاروان ورزش کشورش رو تصرف کرد و در جایگاهی که شایسته اون بود از دنیای حرفه‌ای خداحافظی کرد.
داستان زندگی ورزشی اون، یکی از خواندنی‌ترین داستان‌های دنیاست.

مصدومیت و پایان دنیا

اسکار فیگوئرا وقتی فقط ۲۱ سال داشت اولین بار در المپیک حاضر شد.
اون در دسته ۵۶ کیلوگرم با رکورد خوب ۲۸۰ کیلوگرم در کل به مقام پنجم رسید. مقامی که واسه یه وزنه بردار کلمبیایی در دسته سبک وزن، مقامی تقریبا خوب به حساب می‌رفت. دو سال بعد تو یه وزن بالاتر نقره رقابت‌های قهرمانی جهان رو به دست آورد و اسمش رو سر زبون‌ها انداخت. یه سال بعد از این نقره، با یه کیلوگرم اختلاف به مدال نرسید و چهارم شد.
سال ۲۰۰۸ اسکار فیگوئرا با قدرت وارد صحنه مسابقات شد.
اون با رکورد ۳۰۴ کیلوگرم در کل مدال طلای مسابقات پان آمریکن رو تصرف کرد.
نماینده کلمبیا با آمادگی فوق‌العاده‌ای که داشت، یکی از شانس‌های به دست آوردن مدال در المپیک پکن بود. سرنوشت اما بازی دیگری در نظر داشت. فیگوئرا در حرکت یه ضرب شدیدا زخمی شد و از دور رقابت کنار رفت. تصاویر مصدومیت اون اونقدر دلخراش بودن که رسانه‌های دنیا امکان انتشار کامل اون‌ها رو نداشتن. فیگوئرا به کلمبیا برگشت و دستش رو جراحی کرد.
سه هفته بعد رسانه‌های این کشور اعلام کردن پزشکان دارویی در محل آسیب‌دیدگی تزریق کرده‌ان که حس رو از دست اون گرفته. اسکار فیگوئرا، دست راستش رو از دست داد.

نوشته دیگر :   نوروز گردی در چهار محال و بختیاری: سرزمین آبشارهای مینیاتوری

برگشت جنگجو

دنیای وزنه‌ورداری آماده خداحافظی با یکی از استعدادهای خوبش بود. کسی انتظار نداشت ورزشکاری که در المپیک شدیدا زخمی شده و دست راستش رو تقریبا از دست داده، دوباره در رقابت‌های حرفه‌ای حاضر شه.

اسکار فیگوئرا اما کسی نبود که تسلیم شه.

اون برگشت و ۴ سال دیگه دوباره به المپیک رسید. نمایش فیگوئرا در لندن فوق‌العاده بود. رکورد ۳۱۷ کیلوگرم کل اون با نماینده لهستان برابر بود اما به خاطر وزن کمتر مدال نقره رو تصرف کرد.
اشک‌های فیگوئرا روی سکوی المپیک به تاریخ ملحق شد.

قهرمانی و پایان ماموریت

نایب قهرمون شدن در المپیک ۴ سال بعد از یه مصدومیت وحشتناک که می‌تونست پایان دوران حرفه‌ای هر ورزشکاری باشه، به نظر پایان خوبی واسه فیگوئرا بود. جنگجوی کلمبیایی اما فقط به یه پایان فکر می‌کرد. ۸ آگوست ۲۰۱۶، اون که حالا یکی از باتجربه‌های وزن ۶۲ کیلو به حساب می‌رود، در ریو روی تخته رفت. وزنه‌بردار ۳۳ ساله کلمبیایی با نمایش خیره‌کننده‌اش و رکورد کل ۲۱۸ کیلوگرم مدال طلای المپیک رو تصرف کرد.

اون حالا یه تصویر تاریخی دیگه داره.

وقتی کفش‌هاش رو درآورد و اون‌ها رو روی تخته جاگذاشت، همه می‌دونستن که ماموریت اون تموم شده.
جنگجوی کلمبیایی، در آخر به چیزی که می‌خواست رسید و ماموریت ورزشی‌اش رو تموم کرد.
اون با اشک‌های بی‌پایان مدال طلای المپیک رو گرفت و به خبرنگارها گفت اینکه کفش‌هاش رو از پا درآورده یعنی پایان راه ورزش حرفه‌ای اون.