هرچه میگذره نظرهای منفی نسبت به ماشین چینی کمتر میشه مخصوصا از وقتی قیمت ماشینهای خارجی جوری بالا رفته که دیگه نمیتونن گزینهای واسه خریداران با بودجه متوسط باشن. حالا نگاهها نسبت به برنده های چینی واقعبینانهتر شده و قبل اینکه همه رو با یه چوب حرکت بدیم نقاط ضعف و قدرت هر یک رو به صورت جدا شده از هم بررسی میکنیم. مثلا بازار نشون میدهد که این ماشین که خودرویی چینی حساب میشد با اقبال خوبی از طرف خریداران مواجه بوده.
بسترن b30 از دل همکاری دو گروه خودروسازی بهمن موتور و فاو چین به وجود اومده. اجناس این شرکت چینی با همکاری گروه مزدا در کارخانه فاو و روی پلتفرم مزدا ۶ و فورد ایکس ساخته میشه و شرکت اشاره شده اجناس خود رو در هفتاد کشور جهان به فروش میرساند که این اجناس از ماشینهای گردشگری تا اتوبوسها و کامیونهای جور واجور و هم اینکه قطعات خودرو رو در برمیگیرند.
بسترن b30 رو با برلیانس H330 مقایسه میکنن چون از نظر ظاهری هم شباهتهای بسیار به هم دارن و هر دو سدان هستن. اگه با مقایسه قیمت این دوماشین بخوایم شروع کنیم باید بگیم که در سایت دیوار صفر با قیمت ۱۲۷ میلیون تومن آگهی شده حال اینکه برلیانس H330 صفر ۱۱۸ میلیون تومن قیمتگذاری شده یعنی در حالت کارکرد برابر قیمت بسترن از برلیانس چیزی حدود ۱۰ میلیون تومن بیشتره.
میمی گن طراحی بسترن مثل ماشینهای کادیلاک آمریکایی و طراحی برلیانس یادآور ماشینهای BMWه. طراحی داخلی بسترن به نسبت برلیانس لوکستر و پرجزییاتتره و آپشنهای داخلی بیشتری داره.
برلیانس و بسترن هر دو از نظر حجم موتور، شتاب صفر تا صدثانیه و قدرت خروجی اسب بخار مثل هم هستن. بسترن به نسبت برلیانس مصرف سوخت کمتری داره و نوع جعبه دنده این ماشین ۶ سرعته اتوماتیکه درحالی که بسترین دو آپشن پنج سرعته دستی و پنج سرعته خودکار رو داراس.
بسترن b30 واسه ایمنی ترمزهای ضدقفل ای بی اس، پخش الکترونیکی فشار ترمز، ترمز کمکی، دو کیسه هوا، سیستم نگهداری ماشین در شیب و سیستم کنترل کشش و هم اینکه لوازم کنترل پایداری رو داراس درحالی که برلیانس از این توجه به طور کامل با بسترن برابری میکنه و هر دو از یه موسسه ایمنی چینی ۵ ستاره ایمنی رو دریافت کردهان.
از امکانات رفاهی بسترن میتوان به چراغهای روشنایی روز، آینههای راهنمادار در بغلها، سیستم خاموش و روشن کردن خودکار چراغهای اصلی، نمایشگر لمسی، دوربین پارک عقب، سانروف، کنترل کروز و فرمون تلسکوپی اشاره کرده درحالی که امکانات رفاهی برلیانس کمتر از اینه و سانروف، سنسور پارک، تنظیم برقی آینهها و سیستم استارت بدون کلید و تهویه خودکار رو در برمیگیرد. پس بسترن نسبت به برلیانس امکانات رفاهی کاملتری داره.
در آخر باید گفت که بازار خرید و در ایران بازار تازهایه، در میان آگهیهای دیوار هم که بگردین متوجه میشید تموم آگهیها مربوط به ماشینهای صفر هستن اما برلیانس ماشینیه که در ایران تجربه سه ساله داره و خدمات پس از فروش، قطعات خودرو و روال تعمیر ماشین به نسبت بسترن جا افتادهتر و با نگرانی کمتری همراه س. پس موقع انتخاب از بین یکی از این دو ماشین، باید به این نکته توجه داشت.