کارآفرینی به سبک جری یانگ و دیوید فیلو

باشگاه کارآفرینی پرتال ما در سلسله مطالب بررسی زندگی خصوصی کارآفرینان برتر دنیا، امروز  نگاهی داشته به زندگی موسسان سایت اینترنتی یاهو. گشتی خصوصی در زندگی معماران عصر دیجیتال رو با ما همراه باشین.

(جری یانگ و دیوید فیلو از موسسان یاهو)

در اوایل دهه ۹۰ میلادی، علاوه بر گوگل و msn و آلتاویستا و گذر از دوران شبکه های مشکی و سفید BBS، چند میلیون کاربر اینترنت، با پرتالی آشنا شدن که تقریبا مثل یه دایرکتوری سایتای اینترنتی بود و هر روز، شمار بیش تری از سایتا رو در بانک اطلاعاتی خود فهرست می کرد.
در کنار این دایرکتوری، موتور جست و جویی هم به کاربران ارائه می کرد تا بتونن در میان سایتای ایندکس شده، به جست وجو بپردازند. هر چند خیلی کامل نبود، اما به هر حال، در اون دوران، واسه خیلیا به درد بخور بود. سایت یاهو که به وسیله جری یانک و دیوید فیلو، طراحی و راه اندازی شد، پس از گذشت ۲۶ سال، یکی از غولای دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات هستش.

سایتی که اوایل با نام  Jerry and David’s Guide to the World Wide Web (راهنمای اینترنتی جری و دیوید) میشناختنش، خیلی زود در فضای اینترنت واسه خود، جلال و قدرتی بدست آورد که تا بیست سال پس از ان هم ادامه پیدا کرد.

(ایندکس یاهو در سال ۱۹۹۴ میلادی)

پایگاهی که امروزه، صدها سرویس جور واجور رایگان و غیر رایگان رو در اختیار صدها میلیون کاربر خود در سراسر جهان قرار میده. سایت یاهو دات کام، با نام عجیب و غریبش، تلاش زیادی کرد تا با سرویسای جور واجور، جلب نظر کاربران جورواجور خود رو به دست آورد. سرویسی مانند پست الکترونیک و Yahoo 360، از جمله قابلیتای مهمی سایت یاهو بود که در دوران بالاترین درجه دات کاما، با استقبال کاربران مواجه شد.
اما با پیشرفت سایتای اینترنتی و ارتقای کارآفرینی دیجیتالی در دنیا، رقبا هم وارد میدون شدن و خدمات جذاب تری رو ارائه کردن. پست الکترونیک یاهو الان هم ده ها میلیون کاربر داره و بخشی از امتیازات رقابتی سایت رو به دوش میکشه و Yahoo messenger هم اونقدر پر مخاطب به نظر می رسه. صدها سرویسی که یاهو پس از دهه نود نشون داد مانند سرویس خبری و میزبانی و فروشگاه آنلاین و امثالهم، مستعمره دیجیتالی غول جست وجوی اینترنت رو هم اونقدر، بلامنازع کرده.

قدرت جادویی یاهو، هم اونقدر در کنار گوگل و مایکروسافت و فیس بوک، می تازد و در فهرست ۵ سایت برتر دنیا قرار داره.
دو جوونی که این سایت رو طراحی و راه اندازی کردن، حالا عضو باشگاه میلیاردرهای هزاره سوم هستن که جز علم، ارثی نداشتن.

حریف یاهو یعنی گوگل، بیشتر از نیم میلیارد صفحه در اینترنت رو با نام Yahoo ایندکس کرده که اهمیت و کارکرد این پرتال رو در دنیای آی تی نشون میده. حالا هر سهم یاهو در بازار بورس امریکا، بیشتر از ۳۲ یورو قیمت گذاری شده.
دکتر ماریسا مایر، یکی از رهبران مشهور دنیای دیجیتال،حالا CEO این شرکته. درآمد ۵ میلیارد دلاری شرکت جری یانگ و دیوید فیلو در سال ۲۰۱۵ میلادی، به تنهایی با درآمد هرساله بعضی از کشورای آسیایی و حتی آفریقایی برابری می کنه.
صفحه یاهو در اینستاگرام،تنها ۱۸۴ هزار مخاطب داره، اما مطالب جالبی رو بعضی وقتا به اشتراک میذاره.
ارزش بازاری یاهو، تازگیا ۱۰ میلیارد دلار برآورد شد و هیات مدیره اونو نسبت به فروش اون تشویق کرده. فروشی که به نظر می رسه، غول نرم افزار دنیا (مایکروسافت)،  خریدار اون هستش . این موضوع رو یه چند وقت پیش، سایت رویترز اعلام کرد.
به هر حال، معجزه جری یانگ و دیوید فیلو، امروزه با مشکلاتی  دست به گریبانه که هیات مدیره رو به واگذاری بیشترین سهام این شرکت راضی کرده.

 

(جری یانگ، موسس تایوانی یاهو)

 

جری یانگ چهل و هفت ساله، کارآفرین اینترنت و متولد تایوانه که به همراه دوستش فیلو، سایت یاهو رو ساخت. جری، یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه Stanford  است که میشه اونو جزو فارغ التحصیلان نام آور و نامدار کارخانه کارآفرین استنفورد به صاحب آورد. ارزش دارایی خالص ایشون، بیشتر از ۲ میلیارد دلار در سپتامبر ۲۰۱۵ براورد شده.
جری، در فهرست میلیاردرهای دات کام از نگاه Forbes 500 قرار داره.

جری،مادری معلم داشت که زبون انگلیسی تدریس می کرد.

ایشون مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک رو در دانشگاه استنفورد گذراند. یانگ در فاصله سالای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹میلادی، ریاست یاهو رو مسئول شد و در سالت ۲۰۱۲ میلادی، از این شرکت جدا شد و شرکت مدیریت سرمایه و تامین پول و پله و سرمایه AME رو ساخت که به مدیران شرکتای ارشد، خدمات مالی و مشاوره ای ارائه می کنه.

این سایت در نشانی http://www.amecloudventures.com قرار داره.

(شعار باحال شرکت جدید جری یانگ : سرمایه گذاری روی افراد، خلق آینده با اطلاعات)

بزرگان مدیریت و کار و کاسبی امریکا مانند Rob Solomon، از جری به عنوان یه استراتژیست بزرگ و کارآفرین موفق یاد می کنن. شرکتایی که جری یانگ، مدیریت اونو رو دوش داشت عبارتند از :

  • Yahoo! (1995 – ۲۰۱۲)
  • Cisco (2000 – 2012)

  • Alibaba Group (2006 – 2012; 2014)

  • Stanford University Board of Trustees

  • Workday, Inc. (2013)

  • Curbside (2013)
  •  (Observer) (2013

جری یانگ، همیشه در کنفرانسا و نشستای خبری، واسه استارت آپا و کارآفرینان جوون، پیشنهادای جالبی داره.
اون یه چند وقت پیش گفته بود که استارت آپا (شرکتای نوپا)، احتیاجی به استخدام مدیر پیشرفت محصول (Product founder) واسه پیشرفت کار و کاسبی خود ندارن. این اظهارات رو جری در حالی عنوان می کنه که بزرگان سیلیکون فکر می کنن شرکتای نوپا، واسه موفقیت، نیازمند استخدام مدیر پیشرفت محصول دارن. اگه می خواید در چند دقیقه از صحبتای جری یانگ درباره نوآوری و فناوری اگاه شید، ویدیو زیر رو توجه کنین.

https://www.youtube.com/watch?v=25XAa24Q3Bg

در ادامه نگاهی داریم به تصاویری از زندگی این معمار بزرگ عصر دیجیتال.

جری یانگ و همسرش در کنار خونواده توماسون

(دیدار تاریخی دو معمار بزرگ عصر دیجیتال: جری یانگ (موسس یاهو). استیو جابز (رهبر اپل) )

(تصویر جوانیهای جری یانگ در شرق آسیا)

دیوید فیلو

دیوید، یکی از معمارن عصر دیجیتال و از بزرگان کارآفرینی اینترنت حساب می شه که تونست، یکی از بهترین شرکتای فناوری دهه ۹۰ رو در بالاترین درجه موفقیت دات کاما هدایت کنه.
دیویلد فیلو، با همکاری دوستش جری یانگ، در میدون کارآفرینی دنیای مجازی، نقش تعیین کننده ای داشت. خدمتی که ایشون نشون داد، روزانه مورد استفاده ده ها میلیون کاربر اینترنت در سراسر جهان قرار داره.
فیلوی قصه ما، در آوریل ۱۹۶۶ در شهر ویسکانسین به دنیا اومد. گفته شده که دیوید، مثل لری پیج، موسس و رهبر گوگل، به مهندسی رایانه علاقه داشت و بخاطر این در این رشته مشغول به تحصیل شد.
استنفورد، پایتخت بزرگان کارآفرین علم محور آمریکا، مقصد خوبی واسه دیوید جوون بود که تلاش می کنین تا در میدون رایانه و محاسبات، فعال شه.
استنفورد نمی دونست که دیوید، ظرف چند سال آینده یکی از فارغ التحصیلان نام آور استنفورد می شه .

داستان آشنایی دیوید با جری از این جا شروع شد که اونا تلاش داشتن تا به تحقیقی در مورد تراشه‌های کامپیوتری بپردازند. تحقیق در فضای مجازی درباره تراشها، دلیل شد تا این دو، فهرستی از سایتای اینترنتی جذاب رو پیدا کنن که بعدا،با برنامه نویسی هوشمندانه و ایده های خلاقانه خود، صدها هزار سایت اینترنتی رو دسته بندی گردند و دایرکتوری معروف یاهو رو شکل دادن. این دایرکتوری بعدا زمینه پیشرفت موتور جست و جوی یاهو و خدمات تبلیغات و قابلیتای تکمیلی دیگه یاهو رو درست کرد.

جری یانگ و دیوید فیلو در دانشگاه استنفورد می تلاش کردن تا با بررسی سایتای جور واجور، زمینه جفت و جور کردن دایرکتوری کاملی از سایتای اون دوره رو که کم تر از ۱ میلیون پرتال اینترنتی بود رو جفت و جور کنن. اونا قصد کردن که موتوری درست کنن که با ورود چند key word به اون، نتایجی رو در میان موضوعات فهرست شده، به نمایش در بیاد. کاری که به موازات اونا، گوگل و msn و altavista مشغول به کارش بودن. دامنه یاهو دات کام واسه ارائه این خدمات ارائه شد.
بازدید چند میلیونی این سایت در ۲ سال اول راه اندازی دلیل شد تا غولای اون زمان مانند مایکروسافت، خواهان خرید اون شن. اما جری، از فروش سایت دوری کرد.
امتناعی که چند سال پس از ان هم، با بزرگ تر شدن یاهو هم دوباره ادامه پیدا کرد.

دیوید فیلو رو بسیازی در آمریکا، یه آدم نیکوکار و خیر می دونن که یه تیکه از ثروت چند میلیارد دلاری خود رو واسه پیشرفت کارای بشر دوستانه و حفاظت از محیط زیست هزینه می کنه.

باید اضافه کرد که فیلو، بارها به دانشگاهی که در ان درس خونده بود کمک مالی کرد.
در واقع این رسم کارآفرینان این کشوره که به مراکز علمی و آکادمیک، کمکای بلاعوض ارائه می کنن تا صرف پیشرفت امور تحقیقاتی و کمک به پروژه های علم بنیان دانشگاهی شه.
مثلا، فردی به نام جیم کلارک که از موسسات سایت نت اسکیپ هستش، در اوایل دهه اول هزاره سوم میلادی، تونست بیشتر از ۲۸ میلیون دلار به دانشگاه تولان کمک کنه که این حجم از کمک مالی رو با همکاری فیلو انجام داد. قسمت بزرگی از کمک‌های بشر دوستانه آقای فیلو، به سمت موسسه http://www.donorschoose.org منتقل شده . البته فیلو به کودکان ۶ تا ۱۸ ساله هم توجه نشون داد و به شکل پروژه غیر دولتی ۸۲۶ NATIONAL، میلیون‌ها دلار به موسسه http://826national.org داد تا در پروژه های حال و آینده هزینه کنن.

بسیاری، دیوید فیلو رو از پیشرفت دهنده گان پرتالی می دونن که در سال ۲۰۰۵ میلادی به وسیله lUdicorp راه اندازی و چندی بعد به وسیله یاهو خریداری شد.
مثل یوتیوب که گوگل ان رو با ۱.۶ میلیارد دلار شکار کرد . این پرتال، در واقع از محبوب ترین کسب و کارایی بود که در سال ۲۰۰۵ میلادی به وسیله یاهو راه اندازی شد و مانند اینستاگرام در روزگار امروز، عمومی شد.
شبکه اجتماعی جالبی واسه رد و بدل کردن تصاویر و فایلای ویدئویی به حساب  میره. حالا این سایت، در فهرست ۱۶۰ سایت پر بیننده اینترنت قرار داره.
تا مارچ ۲۰۱۳ میلادی، بیشتر از ۹۰ میلیون کاربر در این سایت ثبت نام شدن و ده ها میلیون عکس در ان به اشتراک گذاشته شده.
بعضی از نشریات و محققان میدون گردشگری در دنیا، از تصاویری که کاربران در این سایت به اشتراک می ذارن، به عنوان قابلیتی واسه بررسی نوع نگاه و علاقه گردشگران عکاس به مقصدهای گردشگری در دنیا استفاده کرده و به مطالعه پیشرفت بخش گردشگری و نیازسنجیای مربوط به اون می پردازن.

 

(دیوید فیلو و همسرش)

 

نوشته دیگر :   نگاهی به ماشین های لوکس و گران قیمتی که دونالد ترامپ در طول زندگی اش از آن ها استفاده کرده است