آشنایی با یکی از نشانه های افسردگی که بیشتر مردم از آن اطلاعی ندارند

افسردگی نشونه های عادی زیادی داره که بعضی وقتا افراد خیلی ساده از کنار اونا میگذرن. در بسیاری مواقع ما توانایی تشخیص نشونه های اخطار دهنده زندگی خود رو از دست می دیم و لازمه کسی از بیرون این موارد رو به ما گوشزد کنه.

از دست دادن اشتها، کم کردن وزن، بی تفاوتی جنسی، نداشتن تمرکز ذهنی و لذت نبردن از رویدادهای زندگی از جمله نشونه های رایجی هستن که به افسردگی نسبت داده می شن.
اما یکی از نشونه هایی که بسیار کمتر روش زوم شده، «سوگیری پس‌نگر» (hindsight bias) اسمشه.

بعضی از افراد دپرس تمایل دارن تا آینده‌نگری ضعیف و تصاویر مه‌آلود زندگی خود رو به رویدادهای گذشته ربط داده و اونا رو مقصر اصلی مشکلات الان خود نشون بدن؛ این در حالیه که افراد سالم ذهنشون رو به روزای خوب گذشته معطوف می کنه، نه مشکلات و غما.

به دنبال تحقیقات جدیدی که با همکاری دانشگاه های دوسلدورف و پورتسماوث انجام شده،  یکصد دانشجوی گرفتار به افسردگی شدید مورد آزمایش قرار گرفتن. به دنبال این آزمایش، از بیماران خواسته شد تا خود رو در میان تعدادی از سناریوهایی که یافته های مثبت و منفی دارن، تصور کنن تا محققان اندازه هایندسایت بایس اونا رو اندازه گیری کنن.

در نتیجه این آزمایش مشخص شد که بین سوگیری پس‌نگر و اندازه افسردگی افراد رابطه مستقیم هست.

دکتر هارتموت بلانک از دانشگاه پورثماوس در این رابطه بیان داشته که: «افسردگی نه فقط با نگاه منفی و مشکوک به دنیا، خود و آینده همراه س، بلکه در نتیجه این تحقیق ثابت شده که افراد دپرس به گذشته خود هم دیدگاه منفی دارن و نمی تونن به درستی، خوبیا رو به یاد بیارن.»

ایشون هم اینکه اضافه: «تقریبا همه آدما دچار یه جور «سوگیری پس‌نگر» هستن اما این مشکل در کسایی که دچار افسردگی هستن، بیشتر خودشو نشون می ده. هم اینکه باید گفت کسایی دپرس نیستن، هایندسایت بایس رو واسه رویدادهای مثبت به نمایش می ذارن. این در حالیه که افراد دپرس عموما این عکس العمل رو در مورد مسایل منفی زندگی میدن.»

نوشته دیگر :   گشتی در تماشاخانه های تهران: از «سند روم استکهلم» تا «شی آف»

این راه و روش باعث می شه تا احساس منفی فرد بیشتر از پیش تقویت شه.

دکتر هارتموت بلانک گفته: «سوگیری پس‌نگر وضعیت روحی افراد دپرس رو بدتر می کنه چون اونا رویدادهای گذشته رو هم یافته های قابل پیش بینی و غیرقابل رد فرض می کنن – یه طرز فکر مسموم که به تقویت هر چی بیشتر احساسات منفی مثل ناتوانی و بیچارگی کمک می کنه.

حسی که افراد دپرس فت و فراوون با اون درگیر هستن.

همه آدما بعضی وقتا دچار ناامیدی یا تاسف می شن که این روند به ما کمک می کنه تا رشد روحی بیشتری داشته باشیم و بتونیم در موارد مشابه، تصمیمات بهتری اتخاذ کنیم.
اما آدمای دپرس این توانایی رو ندارن چون نمی تونن کنترل حسای منفی خود رو به دست بگیرن و بخاطر این، چرخه ای از درموندگی رو ادامه میدن.

ما در این تحقیق نشون دادیم که «سوگیری پس‌نگر» در افراد دپرس، بار اضافه ای روی شونِه هاشونه که همیشه با خود حمل می کنن. اونا برعکس آدمای نرمال، از گذشته درسای اشتباه می گیرن و بازم به مشکلات خود دامن میزنن.»

وقتی که احساس درموندگی، غم، ناراحتی و فشار روحی داشتین، این رو بدونین که همیشه کسی هست که به اون مراجعه کرده و در مورد احساساتتون با ایشون سخن بگید. اگه در میان اعضای خونواده یا دوستان به کسی اعتماد ندارین، می تونین به مشاور یا روانشناس مراجعه کنین.