اوج هیجان در غرب وحشی؛ با ۱۵ فیلم وسترن متفاوت و دیدنی قرن ۲۱ آشنا شوید [قسمت دوم]

از زمانای قدیم، ژانر وسترن یکی از جذاب ترین و بهترین ژانرهای فیلمسازی در هالیوود بوده.
این فیلما که داستانشان در اواخر قرن نوزدهم روایت می شه، به افسانه های غرب وحشی، قهرمانان محلی و داستانای اخلاقی می پردازه و به خاطر همین ژانر وسترن رو میشه یه اختراع به طور کاملً آمریکایی دونست. در دوران طلایی هالیوود، فیلم وسترن بسیار پرطرفدار بوده و هر ساله تعداد خیلی از فیلما به این ژانر تعلق داشت. کارگردانانی مانند جون فورد و هاوارد هاکس تعدادی از مسحور کننده ترین اپراهای سینمایی رو با به کار گیری اسبای غرب وحشی به تصویر کشیدن و ستاره هایی مانند جین آوتری، کامل میکس و جون وین رو به نماد این ژانر مهیج تبدیل کردن.

اخطار اسپویل: به دلیل وجود مطلب شاید در بعضی از موارد ناچاراً بخشی از داستان فیلمای اسپویل شه که از قبل واسه این موضوع از شما خواننده محترم معذرت خواهی می کنیم.

 

 

قسمت اول این مطلب رو از راه این لینک بخونین.

۷- توماهاک استخوانی (۲۰۱۵)

فیلم وسترن «توماهاک استخوانی» (Bone Tomahawk) اولین تجربه کارگردانی اس کریگ زاهلره که یه وسترن ترسناک با داستانی عجیب و ناشناس. این فیلم که در نگاه اول شما رو به یاد فیلمای جون فورد و به طور خاص «جستجوگران» میندازه اما کم کم به یه داستان ترسناک با لحظات شوک آور تغییر راه داده و پایان اون واسه روزا شما رو در بهت و حیرت فرو می بره. کرت راسل خوب در نقش کلانتر فرانکلین هانت جا افتاده، مردی باتجربه که رهبری گروهی واسه انتقام از آدمخوارانی که بعضی از شهروندان رو ربوده ان رو بردوش میگیره. با این وجود نباید اشتباه کنین چون «توماهاک استخوانی» یه سنتی مدرنه که در سالای آینده به یه فیلم کالت تبدیل می شه.
از قبل اخطار می دیم که تماشای این فیلم واسه افراد نازک نارنجی مناسب نیس چون ممکنه توان ادامه تماشای اونو از نیمه راه نداشته باشین.

۶- جربزه واقعی (۲۰۱۰)

این بازسازی خیره کننده برادران کوئن از یه فیلم سنتی وسترن با همین نام که به وسیله هنری هاثاوی و با بازی جون وین در سال ۱۹۶۹ ساخته شد، یه داستان پر از خونریزی و انتقام داره.
دختری ۱۴ ساله به نام متی راس در جستجوی انتقام مرگ پدرش به دست یه یاغی به نام کامل چینیه. متی واسه این منظور یه مارشال باتجربه اما الکلی و بداخلاق به نام مارشال روبن کاگبرن رو اجیر می کنه که روزای خوب اون گذشته س. کمی بعدتر یه رنجر تگزاسی به نام لبوف هم به اونا می رسه که هدف اونم دستگیری چینیه. این سه سفری طولانی رو در سرزمینای خشن غرب وحشی شروع می کنن.

در فیلم «جربزه واقعی» (True Grit) تماشاگر عاملای آشنایی در ژانر وسترن مانند حرکت به طرف هدف، خشونت هدفدار، عبور از مرزهای غرب وحشی و البته سبک خاص برادران کوئن که همیشه با طعنه ای تلخ همراه س هستیم.
از عاملای بی همتا برادران کوئن در این فیلم میشه به سبک خاص دیالوگا، خشونت فراوون، ارجاعات دینی و فیلمبرداری خیره کننده راجر دیکینز که به خاطر اون موفق به دریافت جایزه اسکار هم شد اشاره کرد.

۵- برادران سیسترز (۲۰۱۸)

ژاک اودیار، فیلمساز فرانسوی با اقتباس از رمان تاریخی دوست داشتنی و پرفروش پاتریک دویت فیلمی وسترن و جذاب در مورد دو داداش آدمکش در غرب وحشی که در دهه ۱۸۵۰ از این راه امرار معاش می کردن ساخته. فیلم وسترن «برادران سیسترز» (The Sisters Brothers) که بسیاری انتخاب بازیگران اونو بهترین انتخاب این میدون در سال ۲۰۱۸ نامیده ان داستان دو داداش آدمکش به اسمای الی و چارلی سیسترز با بازی جون سی رایلی و خواکین فینیکس رو روایت می کنه که به وسیله شخصی به نام کومودور واسه قتل یه معدن دار به نام هرمان وارم (ریز احمد) که یه کارآگاه ناخلف به نام جون موریس (جیک جیلنهال) رو همراه خود داره استخدام می شن.

ترکیب کارگردان و فیلم بردار (بنویت دبی) نتیجه ای بسیار خلاقانه به دنبال داره هرچند نمیشه اونو با ترکیب رایلی و فونیکس مقایسه کرد.
این ترکیب براردانه جذاب شرایطی رو در فیلم «برادران سیسترز» جفت و جور می سازه که از دوران طلایی ژانر وسترن کمتر تماشاگر اون بوده ایم.

۴- جانگوی آزاد شده (۲۰۱۲)

فیلم «جانگوی آزاد شده» (Django Unchained) شاهکاری دیگه از کوئنتین تارانتینوه که میشه اونو ترکیبی از ژانرهای جور واجور سینمایی در لباس فاخر اما خونین غرب وحشی دونست. این فیلم هم یه وسترن اسپاگتیه، هم داستانی در نقد برده داری سیاهان، هم یه کمدی مهیج و هم یه هجونامه حساب شده و با باهوشی. در فیلم وسترن «جانگوی آزاد شده» جیمی فاکس نقش جانگو رو بازی می کنه، یه سیاهپوست آفریقایی آمریکایی که قبلاً بربده بوده که به کمک یه جایزه بگیر آلمانی به نام کینگ شولتز (با بازی خیره کننده و برنده جایزه اسکار کریستوف والتز) می خواد عروسش رو از دست برده داران نجات دهد.

نوشته دیگر :   عکاسی پرتره؛ چگونه عکس‌های زیباتری بگیریم؟

نامزد اون، هیلدی (کری واشینگتن)، هنوز به عنوان برده در مزارع پنبه کار می کنه، برده دار اونم شخصیتی بیرحم اما باهوش به نام کالوین کندیه که نقش اونو لئوناردو دی کاپریو با خلاقیتی غیرقابل توصیف رو دوش گرفته. با خلق یه فضای هجوآمیز و بعضی وقتا سبک روایتی تمسخرآمیز، کوئنتین تارانتینو در این فیلم گذشته مشکی کشورش در برده داری رو به نقد میکشه. این فیلم که مانند دیگه ساختهایی تارانتینو شاهکار هستش.

۳- از مرگ برگشته (۲۰۱۵)

الخاندرو گونزالز ایناریتو، فیلمساز مشهور مکزیکی همیشه فیلمایی جذاب از دید چشمی ساخته. فیلم «از مرگ برگشته» (The Revenant) اون داستانی جذاب در مورد مطالعه وسواس فکری و انتقام در مقیاسی بسیار بزرگ و حیرت انگیزه. ایناریتو فقط با به کار گیری نور طبیعی و به کار گیری دریچه دوربین فیلمبرداری نخبه به نام امانوئل لوبزکی تونسته ریتم طبیعت سرد و جمود مرزهای آمریکا همراه با قلب مشکی ساکنان مهاجر شمال آمریکا در دهه ۱۸۰۰ رو به زیبایی به تصویر بکشه. فیلم وسترن «از مرگ برگشته» با خشونت و ناامیدی شروع می شه، در شرایطی که هیو گلس (لئوناردو دی کاپریو) در جستجوی انتقام از یه دام گذار بیرحم به نام جون فیتزجرالد (کامل هاردی) است که بعد از حمله مرگبار یه خرس به گلس اونو به حال خود رها می کنه تا بمیرد و البته پسر نیمه سرخ پوستش رو هم به قتل میرسونه.

تصویرسازیای زیاد از درگیری قومیتی میان بومیان آمریکا و مهاجرا اروپایی تا حالا تماشاگر اینجور فیملبرداری فاخر و تصویرسازی خیره کننده بعد از «دنیای جدید» (The New World) ترنس مالیک نبوده، فیلمی که فیلمبرداری بی اشکال اونم به وسیله امانوئل لوبزکی بود. علاقه ایناریتو به طبیعت رو میشه در هر ثانیه از فیلم «از مرگ برگشته» دید که این فیلم رو به یکی از جواهرات باارزش فیلمسازی مدرن تبدیل کرده.

۲- میانبر میک (۲۰۱۰)

کلی رایشارد کارگردانیه که نمیشه اونو به یه ژانر خاص محدود دونست. اون به سبک فیلمسازی با باهوشی و موثر تعلق داره با تاکید بر روابط داخلی شخصیتا و طبیعت گرایی. رایشارد در فیلم «میانبر میک» (Meek’s Cutoff) در مورد واقعه تاریخی راه اوریگون در سال ۱۸۴۵ با نگاهی متفاوت سخن میگه. در این فیلم وسترن، میشل ویلیامز نقش امیلی تثرو رو بازی می کنه؛ زنی قوی سوار بر قطار که در صحرای اوریگون گرفتار شده.
راهنمای اون در این سفر مردی نژاد پرست و دون مایه س که عمداً گروه کوچیکی از مهاجران رو به سمت مرگ هدایت می کنه.

در این فیلم که سبک فیلمبرداری اش از فیلمای عصر طلایی ژانر وسترن الهام گرفته شده، رایشارد شخصیت هاش رو به زندانیان خود تبدیل می کنه که هدفی متفاوت با سبک فیلمای جون فورد و تمرکز اون بر محیط دور و بر داره.
این روش هدف دار خطر گونه و شجاعانه، نتیجه ای خیره کننده به دنبال داشته.
فیلم وسترن «میانبر میک» به عنوان یه قیاس فمنیستی فیلمی تفرقه افکنانه اما شاهکاری از یه کارگردان خلاقه که بهترین اثر اون تا حالا انگاشته می شه.

۱- ترور جسی جیمز به وسیله رابرت فورد بزدل (۲۰۰۷)

وسترن بی نظم و شاید ندیده گرفته شده اندرو دومینیک با عنوان «ترور جسی جیمز به وسیله رابرت فورد بزدل» (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford) مطالعه هنرمندانه و روشنگرانه از یه افسانه غرب وحشیه. در این فیلم وسترن، برد پیت نقش جسی جیمز رو بازی می کنه که ویژگیای شخصیتی متضادی داره: یه قاتل خونسرد، شوهری دوست داشتنی و وفادار، بابایی مهربون و مردی افسانه ای اما متین که به وسیله رابرت فورد (کیسی افلک) خام و ترسو تعقیب شده و به قتل می رسه.

اون جون جسی جیمز که قهرمون اونه رو میگیره، رسمی دردناک که در غرب وحشی رواج داشت. فیلمبرداری عجیب راجر دیکینز و موسیقی دردناک و پیشگویانه خوب کیو همراه با سبک خاص کارگردانی دومینیک، فیلمی سرگرم کننده و جذاب رو ساخته که در بالاترین جایگاه بهترین فیلمای وسترن قرن ۲۱ ما قرار میگیره.