کدام علف زن بهتر است؟!

 

بدون شک یک ابزار مناسب و حرفه ای، شاه کلید انجام بی نقص یک فعالیت به شمار می رود. البته یک ابزار خوب، لزوماً نباید بهترین مدل یا گران ترین آن باشد. بلکه باید متناسب با نیاز بوده و از کیفیت ساخت و امکانات خوبی برخوردار باشد. علف زن یا علف تراش نیز از جمله ابزارهایی است که امروزه برای امور مختلف مورد استفاده قرار گرفته می گیرد. وجود یک راهنمای خرید کامل علف زن می تواند تا حد زیادی ما را در انتخابی هوشمندانه یاری برساند.

هرس و اصلاح علف های زائد، فعالیت های باغبانی، زیباسازی فضای شهری و حتی مصارف خانگی از جمله کاربردهای علف تراش است. اما در این مطلب قصد داریم به بررسی فاکتورهایی که باید در خرید یک علف تراش خوب درنظر داشته بشیم، بپردازیم.

6 قدم + 1 نکته طلایی تا خرید بهترین علف زن!

بدون تردید عوامل مختلفی در خرید یک علف زن خوب نقش دارند. در ادامه می خواهیم به بیان مؤثرترین و مهم ترین پارامترهای خرید علف زن خوب بپردازیم. در نتیجه بتوانیم راهنمای جامع خرید علف تراش جهت خریدی مناسب و اقتصادی ارائه نماییم. این معیارها در 6 قدم تهیه و تنظیم شده است. با برداشتن هر یک از آن ها یک قدم به انتخاب بهترین دستگاهتان نزدیک تر خواهیدشد!

قدم اول: بازکردن چشم!

اولین قدم در خرید یک علف تراش یا هر دستگاهی دیگر شناخت چگونگی کارکرد ابزار و همچنین نیازهای خودمان است. چگونه بدون آگاهی و اطلاعات لازم از یک دستگاه می توان بهترین آن را خرید نمود؟ همان گونه که اشاره شد، در مطالب پیشین، صفر تا صد علف تراش مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه با آگاهی از ساختار و عملکرد دستگاه بهتر می توان نسبت به خریدی ایده آل اقدام نمود.

علاوه بر کسب اطلاعات پیرامون انواع علف تراش و کارایی آن ها، شناخت نیاز خود نیز بسیار حائز اهمیت است. علف تراش را به عنوان ابزار کار نیاز دارید یا برای هرس هرچندوقت یکبار باغچه منزلتان قصد خریداری دارید؟ به منابع سوخت همچون بنزین دسترسی دارید یا برقی بودن اولویت شماست؟ محل استفاده شما از دستگاه، فضای شهری است یا فاصله مناسبی با مکان های مسکونی دارد؟ میزان بودجه و هزینه ای که در نظر دارید چه قدر است؟  همه این ها عواملی هستند که باعث می شود نیاز خود را بهتر شناخته و دایره انتخاب خود را محدود نمایید. لذا با چشمانی باز به بررسی پرداخته و سپس اقدام به خرید بهترین علف تراش خود خواهید نمود. تعیین چک لیست کوتاهی از مهمترین پارامترهای موردنیاز راهکار مناسبی برای برداشتن قدم اول است!

قدم دوم : توجه به محیط و فضای کار!

هر ابزار برای جا و مکانی مناسب با امکانات آن، طراحی و ساخته شده است. در این موضوع شکی نیست که یک علف تراش قادر نخواهد بود باغی به وسعت 300 متر مربع را هرس و علف زنی نماید! یا انتخاب یک علف تراش بنزینی پر توان برای اصلاح علف های حیاط منزل، انتخابی غیرمنطقی خواهد بود. لذا در نظرگیری محل استفاده یکی از مهم ترین و نخستین اقدامات جهت خرید یک علف تراش خوب محسوب می شود.

علف زن های برقی و شارژی انتخاب خوبی برای مصارف خانگی و باغچه هستند. همچنین در صورت عدم دسترسی به سوخت این نوع علف تراش ها بهترین گزینه محسوب می شوند. اما به منظور انجام کارهای طولانی و در وسعت بزرگ علف تراش بنزینی انتخاب مناسبی است. این نوع علف زن ها نیز در دو دسته پشتی و دوشی تقسیم بندی می شوند. نوع پشتی برای کارهای مداوم و نیاز به قدرت مانور بالاتر مناسب است. نمونه دوشی که به مراتب سبک تر بوده و قیمت ارزان تری هم دارد برای سایر امور انتخاب مناسبی است.

قدم سوم: قابلیت ها، پارامتری مهم در راهنمای خرید علف زن!

علاوه بر موارد فوق، توجه به امکانات و کارایی های انواع علف زن بسیار حائز اهمیت است. در واقع مزایا و معایب هریک از دستگاه ها می تواند به انتخاب بهتری منجر شود. در این زمینه توجه به نکته زیر بسیار ضروری است.

نکته طلایی: هر نوع ابزار و دستگاه هر چه قدر هم کارآمد باشد، باز هم نقاط ضعفی دارد. در واقع اگر گفته می شود علف زن بنزینی توان بالاتری دارد، از طرفی آلودگی صوتی و میزان آلایندگی آن هم بالاتر است. پس آن چه اهمیت دارد آن است که نقطه ضعف به معنای کمبود یا ناکارآمدی دستگاه نیست. بلکه محدوده و حوزه کاربرد آن را مشخص می کند. لذا بهتر است به جای ضعف از کلمه محدودیت استفاده کنیم! به عنوان نمونه همان علف زن بنزینی را درنظر بگیرید. اگر در مناطق آپارتمانی فعالیت دارید، بدون شک توجه به میزان صدای تولیدی بسیار مهم و محدودکننده فعالیت شماست. پس بهتر است از انواع دیگری از علف تراش غیر از بنزینی بهره بگیرید. در ادامه به بیان مزایا و محدودیت های علف زن های بنزینی و برقی می پردازیم.

  • نقاط قوت و محدودیت های علف تراش بنزینی

قدرت و توان بالا مهمترین نقطه قوت علف زن های بنزینی است. همچنین عدم نیاز به برق و سهولت در جابه جایی و حرکت در وسعت بالا از دیگر مزایای آن است. آلودگی هوا و صوت به همراه هزینه سوخت و نگهداری همچون روغن های دوزمانه از محدودیت های بنزینی هاست! علف تراش های دوشی و پشتی نیز از جمله دستگاه های بنزینی رایج هستند. قابلیت مانور و حرکت آسان و سریع از مهمترین مزایای آن هاست. خستگی در اعضای بدن همچون کتف و شانه نیز از مهمترین محدودیت های آن ها به شمار می رود.

موتورهای بنزینی در نوعی دیگر از تقسیم بندی به دو زمانه و چهار زمانه طبقه بندی می شوند. موتورهای دو زمانه نسبت به چهار زمانه، توان، عملکرد و صدای بالاتری دارند. اما شرایط نگهداری ویژه تری دارند.

  • نقاط قوت و محدودیت های علف تراش برقی و شارژی

کم صدا بودن و عدم نیاز به سوخت از مهم ترین مزایای علف زن برقی است. وزن پایین و  قیمت ارزان تر نسبت به نمونه بنزینی نیز از دیگر نقاط قوت آن ها محسوب می شود. همچنین عدم دسترسی به برق در فضاهای مختلف، از دست دادن عمر مفید باتری های شارژی و هزینه های تعمیر و نگهداری از محدودیت های علف زن های برقی است.

قدم چهارم : گوش به صدا دهید!

یکی دیگر از معیارهایی که در راهنمای خرید علف زن حائز اهمیت است، میزان آلودگی صوتی است. تولید صدا در اکثر ابزارآلات صنعتی وجود دارد، اما در علف تراش ها این صدا اغلب بلند است. خصوصاً در مناطق مسکونی، مجتمع ها و دانشگاه ها این عامل می تواند تا حدی آزاردهنده باشد. در نتیجه هنگام خرید بهتر است به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید. همان گونه که اشاره شد، علف زن های بنزینی اغلب سر و صدای بیشتری دارند. توان دستگاه، برند تولیدکننده و قابلیت های آن از دیگر مواردی است که می تواند در میزان صدای علف زن مؤثر باشد. مشورت با فروشنده های معتبر و تجربه و نظر کاربران از جمله راهکارهای مناسب برای آگاهی از این موضوع می باشد.

نوشته دیگر :   بررسی نظریات نشانه‌شناسی

قدم پنجم : برند و خدمات فروش!

در هر نوع خرید وسیله و ابزار، شرکت تولید کننده یا همان برند یکی از معیارهای مهم است. یک برند خوب و معتبر می تواند اعتماد و اطمینان شما از کیفیت دستگاه را دوچندان نماید. از طرفی دیگر برندهای معتبر به دلیلی ارتقای محصولات و دانش فنی اغلب قیمت بالاتری دارند. همچنین سایر برندهای کم نام و نشان نیز به خاطر رقابت، اغلب محصولات اقتصادی تر ارائه می نمایند.

در خصوص برند و شرکت تولید کننده توجه به خدمات پس از فروش بسیار حائز اهمیت است. تقریباً اکثر دستگاه های موجود در بازار وارداتی هستند. در نتیجه توجه به وجود قطعات و خدمات پس از فروش آن برند بسیار مهم است. گارانتی و ضمانت نامه نیز می تواند امتیاز خوبی در این زمینه به شمار رود. طبیعی است هرچه توان، کیفیت، امکانات و اعتبار برند دستگاه بالاتر باشد، قیمت نهایی گران تر خواهدبود.

چند برند معروف در دستگاه علف تراش

امروزه برندهای مختلف چینی تا اروپایی به تولید و عرضه انواع علف زن های با کیفیت می پردازند. در ادامه به برخی از معروف ترین برندها در زمینه انواع علف تراش اشاره خواهیم کرد:

  • هوندا (HONDA)

هوندا از جمله برندهای پرآوازه در حوزه انواع تجهیزات و ابزار به شمار می رود. محصولات این برند ژاپنی طراحی زیبا و خوش ساختی دارد. سر و صدای کم، شرایط نگهداری مساعد و چندکاره بودن از ویژگی های برجسته علف زن های هونداست.

  • اشتیل (STIHL)

اشتیل یک برند آلمانی است که تولیدات خوب و با کیفیتی دارد. در عین کیفیت و کارایی مناسب، قیمت مناسب اشتیل یکی دیگر از مزایای این برند آلمانی است. تولیدات این برند از جمله محصولات شناخته شده در حوزه انواع علف زن محسوب می شود.

  • دوما (DOMA)

از جمله برندهای چینی با کیفیت در بازار علف زن ها، می توان به دوما اشاره کرد. محصولات با امکانات و قیمت مناسب برای افرادی که به دنبال صرف هزینه کمتری هستند. علف زن های چینی دوما اغلب از دستگاه های مقرون به صرفه با کیفیت مناسب به حساب می آیند.

قدم ششم: توجه به آپشن یا همان سایر امکانات!

امروزه بسیاری از علف زن ها  دارای قابلیت های فراوانی هستند. در واقع یک علف تراش تنها نبوده و امکانات جانبی خوبی دارند. به گونه ای که قادرند فعالیت های مختلف باغبانی را نیز انجام دهند. چمن زنی، شاخه زنی، دروکردن و حتی شخم زدن های سطحی از جمله این امکانات محسوب می شود. البته این امر مستلزم استفاده از تیغه های مختلفی است که باید به طور جداگانه تهیه شود.

این امر یعنی نبود تیغه به همراه دستگاه سبب می شود، قیمت دستگاه علف زن، افزایش قابل توجهی نداشته باشد. فراموش نکنید، در این شرایط به منظور استفاده از سایر قابلیت ها، اغلب باید شخصاً اقدام به خرید تیغه مناسب نمایید. در هر صورت یک علف زن چندکاره می تواند گزینه ایده آلی برای بسیاری از خریداران باشد. چه چیزی بهتر از آن که یک دستگاه قادر به انجام چندین کار شما باشد. یک تیرو چند نشان!

چند نکته ویژه برای خرید علف تراش

علاوه بر معیارهای بیان شده در راهنمای خرید علف تراش، توجه به چند نکته می تواند در خرید بهتر به شما کمک نماید.

  • همواره به یاد داشته باشید، دستگاهی بهتر از آن چه خریداری می کنید، وجود دارد. علف زن شما باید بهترین دستگاه باتوجه به نیازتان باشد، نه بهترین دستگاه در بازار!
  • به منظور خرید دستگاه، توصیه می شود از فروشگاه های معتبر یا نمایندگی های برند مربوطه خرید نمایید. پیش از خرید از مشخصات مناسب با نیاز خود همچون، نوع دستگاه، امکانات و محدوده قیمتی اطلاعات اولیه کسب نمایید.
  • ترجیحاً نظرات خریداران دستگاه خود را در نظرات فروشگاه های اینترنتی مورد ارزیابی و بررسی قرار دهید. تجربه استفاده از دستگاه موضوعی است که در کمتر دفترچه ای به آن اشاره شده است!
  • هر دستگاهی که گران تر است لزوماً ابزار بهتری نیست! عوامل مختلفی در تعیین قیمت یک دستگاه مؤثر هستند که تا حدی به آن اشاره شد. به یاد داشته باشید، شرکت هایی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده اند، تولیدات با کیفیت و مقرون به صرفه تری دارند. لذا گزینه مناسبی برای خرید اقتصادی محسوب می شوند.
  • بهترین کارایی و عملکرد هر دستگاه علف زن نیازمند رعایت شرایط نگهداری و استفاده صحیح است. اگر زمان این کار را ندارید، حتماً نسبت به شرایط سرویس و نگهداری از فروشنده اطلاعات کسب نمایید.

جمع بندی

علف تراش یا علف زن از جمله ابزارهای کشاورزی است که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. از مصارف خانگی و کوچک گرفته تا زیباسازی فضای شهری و هرس باغ و درختان. در این مطلب به عنوان راهنمای کامل خرید علف زن، به 6 پارامتر مهم و کلیدی و یک نکته طلایی پرداختیم. نکاتی که می تواند به شما در یک انتخاب خوب و درست کمک شایانی نماید.

توجه به حوزه فعالیت، نوع دستگاه، امکانات و قیمت از مهم ترین فاکتورهای خرید یک علف تراش خوب محسوب می شود. علاوه بر این معیارها، نکات متعددی نیز می تواند به شما جهت انتخاب در بین گزینه های مختلف یاری نماید. در پایان از شما می خواهیم لطفاً نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.