ویژگی های ساندویچ پانل حرارتی چیست ؟

ساندویچ پانل بسیار مقرون به صرفه بوده و نسبت به مصالح سنتی از مقاومت خوبی در برابر آتش سوزی ، زلزله ، خوردگی ، رطوبت و … باعث می شود که این پانل ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی داشته باشند. برطبق این روش، ابتدا ورق ها توسط دستگاه رول فرمینگ برش داده شده، سپس ورق هایی که قرار است برای لایه های بیرونی پانل ها استفاده کنند را در داخل دستگاههای مخصوص قرار داده و پرس می کنند.بین این دو ورق فوم پلی یورتان تزریق می شود. در این روش از دستگاه کانتینیوز پلی یورتان و دستگاه کانتینیوز پلی استایرن استفاده می شود که در ادامه مطلب در مورد هر یک از آنها توضیح خواهیم داد. همانطور که گفته شد برای تولید ساندویچ پانل مراحل متفاوتی طی می شود که مجموع این مراحل در کنار یکدیگر محصول نهایی را تولید می کند. در آخرین مرحله محصول نهایی از قالب های مخصوص خارج کرده و برای تولید پانل بعدی اقدام می کنند. بعد از نصب محل اتصال ساندویچ پانل ها با ساختمان را توسط پیچ های مخصوص پیچ می کنند. ساندویچ پانل ها مصالحی پیش ساخته هستند که امروزه استفاده از آنها در بین بسیاری از معماران و مهندسان رایج شده است.این مصالح به دلیل داشتن مزایایی فراوان مانند وزن سبک، مقاومت و دوام بسیار بالا و قیمت مناسب در صنعت ساختمان سازی رونق فراوانی ایجاد نموده اند.

نمای کالزیپ

ساندویچ پانل لانه زنبوری یکی از انواع پانل ها است که به علت طراحی خاص با شکل هندسی مشابه لانه های زنبور، پانل لانه زنبوری نام گرفته است و در دسته پانل های کامپوزیت قرار میگیرد. در حقیقت علت این امر را هزینه ی بالای آن ذکر می کنند. قیمت کانکس ۶متری نیز بر اساس نوع آن و مصالحی که در تولید آن به کار می رود متفاوت می باشد. شایان ذکر است که قیمت نمای کالزیپ  ثابتی برای فروش این مصالح وجود ندارد و باید آن را به صورت روزانه جویا شوید. ساختار توخالی و حفره ای شکل هسته پانل های لانه زنبوری، وزن آن ها و میزان استفاده از مواد در سازه را در مقایسه با سایر انواع پانل ها به طور قابل توجهی کاهش داده است. اصلی ترین تفاوت پانل های لانه زنبوری با سایر انواع ساندویچ پنلها در ساختار هسته ی آن ها است بطوریکه هندسه هسته ساندویچ پنل لانه زنبوری به صورت ستونی، توخالی و شش ضلعی و به عبارتی لانه زنبوری شکل است. شواهد تاریخی نشان میدهند که استفاده از پانل های لانه زنبوری از دیرباز مرسوم بوده است؛ به عنوان مثال پل های رومی ساخته شده بر روی راین و دانوب نمونه ای از این شواهد است که به سال های 55 تا 130 قبل از میلاد مسیح باز میگردد و همچنین امروزه مقاومت بالا و ساختار ویژه پانل های لانه زنبوری موجب کاربرد گسترده آن ها در صنعت هواپیمایی و سایر صنایع شده است.

پوشش سقف ایستا درز

وزن پایین اینگونه از پانل ها موجب سهولت در حمل و نقل و جابجایی آن ها و همچنین افزایش سرعت نصب ساندویچ پانل ها شده است. حصول اطمینان از کیفیت و محیط کار ایمن در هنگام نصب و راه اندازی به طور فزاینده ای برای فرآیند ساخت و ساز موثر اهمیت پیدا می کند. پوشش سقف ایستا درز ساندویچ پانل پشم سنگ محیط نامناسبی برای رشد باکتری ها و میکروب ها بوده و از این رو برای ساخت سازه هایی که نیاز به محیط ایزوله و تمیز دارند بسیار مناسب است. همواره برای تعمیر پانل لانه زنبوری در محیط خود یک روش عمده این است. به طور کلی از دو روش برای ساخت ساندویچ پانل بهره گرفته می شود.روش کانتینیوز (پیوسته) و روش دیسکانتینیوز (ناپیوسته) از جمله روشهایی هستند که برای ساخت این مصالح پیش ساخته استفاده می شوند.هر یک از این روشهای تولید مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و توسط دستگاههای مخصوص تولید می شوند که در ادامه در مورد هر یک از این روش ها توضیح خواهیم داد. یکی از ویژگی ها و تفاوت های بسیاری مهم و قابل توجه در ساندویچ پانل سقفی، طراحی متمایز آن ها در برابر ورود و نفوذ آب از سقف به داخل سازه می باشد که با استفاده از دانش مهندسی عمران و سازه طراحی و تولید شده است.

 

اما سبک بودن و وزن پایین این پانل ها به معنی عدم مقاومت آن ها نیست بلکه در عین سبک بودن از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند. اما نصب تری دی پنل با استفاده از چسب مخصوص و مفتول صورت میگیرد. 2. اگر از تری دی پنل به عنوان دیوار غیرباربر استفاده شود حداقل ۱۲ سانتیمتر باید باشد. این نوع ساندویچ پانل بیشتر مناسب برای دیوارها و پارتیشن های داخلی در پروژه های مختلف با ضخامت 4 الی 6 سانتیمتر می باشد که دارای دو سمت ورق آلوزینگ، دو سمت گالوانیزه و یا یک سمت آلوزینگ از بیرون و یک سمت گالوانیزه از داخل می­باشد که با ایجاد شیار روی آنها استحکام فشاری را می­توان تا حد مطلوبی بالا برد. ساختار لانه زنبوری به طور گسترده ای در ساندویچ پانل استفاده می شود.، این نوع از پانل می تواند در انواع مختلف از جمله ساندویچ پانل FRP ، پانل آلومینیوم کامپوزیت و غیره استفاده شود .این تکنولوژِی که برای کاهش کردن مواد و هزینه استفاده می شود امروزه در ایران موجود است.

نوشته دیگر :   نکات بسیار مهم در سرویس و تعمیر کولر آبی

 

لایه بیرونی این ساندویچ پانل ها اغلب از جنس موادی با مقاومت بالا همچون الیاف شیشه (فایبر گلاس)، فیبر کربن و یا ورق آلومینیوم میباشد. برای تزریق فوم نیز شیت های 2 یا 3 متری پلی استایرن را میان دو لایه قرار داده تا به یکدیگر چسابنده شوند و در آخرین مرحله آنها را برش می دهند. قسمت میانی پانل طی فرآیندی کشیده شده و توسط چسب یا لحیم کاری به پوسته و یا ورق بیرونی متصل میشود و در نهایت کل محصول اتوکلاو شده و برای آماده سازی نهایی تا دمای مورد نظر حرارت میبیند. •مشخصات و ویژگی ساندویچ پانلهای دیواری و سقفی و سردخانه ای : تحمل قابل توجه فشار بار عایق حرارت در برابر سرما و گرما عایق در برابر صدا وزن سبک عایق در برابر رطوبت چسبندگی فوم به ورق مقرون به صرفه بودن و عمر بالا مقاوم در مقابل آتش ایمنی سلامتی مقاومت شیمیایی •فلاشینگ: جهت آبندی و زیبا سازی استفاده می شود جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط تحویل و قمیت ساندویچ پانل با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید. در مرحله بعدی ورق ها با توجه به سفارش مورد نظر با فاصله از یکدیگر قرار گرفته سپس فوم عایق بین آنها تزریق می شوند.

ساندویچ پانل زیپ

که می توان از میله های جوش داده شده برای پیوستن دو پوسته با هسته استفاده کرد .این روش موفقیت آمیز است اما بسیار وقت گیر است.،با توجه به درجه پاکیزگی بالایی که هنگام تاسیس و وقت جوش زدن آنها وجود دارد .محیط های لوله در پانل در معرض دوده ، روغن ، و مواد دیگر هستند . ساندویچ پانل زیپ این دستگاه ها جز اولین دستگاه های است که وارد ایران شده اند و برای تولید ساندویچ پانل از آنها استفاده شده است. در این روش خطوط تولید از یکدیگر جدا هستند به این معنی که برخلاف روش پیوسته که همه اجزا به صورت همزمان وارد دستگاه می شدند و از طرف دیگر محصول نهایی از دستگاه خارج می شد، در این روش تولید به صورت مرحله به مرحله انجام می شود. این محصول به جای این که به صورت مرحله به مرحله مانند سیستم های اسکلت بتنی و فلزی مونتاژ شوند (فرایندی که مستلزم تاخیر و همچنین خطاهای ساختمانی است) به صورت تک مرحله ای و با حداقل زمان و انرژی مونتاژ می شوند.

 

مراحل تولید این مصالح پیش ساخته توسط این دستگاهها جداگانه انجام می شود و در قسمت آخر به صورت کلی کنار یکدیگر قرار گرفته و مونتاژ می شوند.ورق های گالوانیزه توسط دستگاه رول فرمینگ، فرم دهی شده و بر طبق ابعاد مورد نظر برش می خورد. این دستگاه همانند دستگاه کانتینوز پلی یورتان عمل می کند با این تفاوت که از این دستگاهها برای تولید ساندویچ پانل پلی استایرن استفاده می شود.در این دستگاه همانند دستگاه قبلی دو عدد غلطک و دستگاه رول فرمینگ وجود دارند که برای قسمت رو و زیر پانل ها استفاه می شود و موجب فرم دهی به آنها می شوند. یکی از تفاوت هایی که روش ناپیوسته با روش پیوسته دارد این است که در روش ممتد یا پیوسته انسان ها نقش کمتری ایفا می کنند و تولید ساندویچ پانل معمولا توسط دستگاههای مکانیزه و یا ربات های انجام می گیرد. ساندویچ پانل یا ساندویچ پانل آماده به پانل هایی گفته می شود که ساختار محصول به این صورت است که در دو طرف سازه از دو ورق فلزی معمولا از جنس آلومینیوم یا ورق های گالوانیزه و ورق آلوزینک استفاده می شود. لایه های ساندویچ پانل ها از جنس های مختلف مانند آهن گالوانیزه، الوزینگ و آلومینیوم می باشد که کیفیت گالوانیزه و الوزینگ رنگ شده بهترین هستند.