فنر قالب چیست ؟

همان طور که از اسم فنر قالب سازی مشخص است ، فنر ابزاری کاربردی در صنعت قالب سازی به شمار می رود . از ویژگی های آن ارتجاعی بودن فنر ها است که در مقاصد مختلفی مصرف می شود . در ساخت برخی از کالا ها از جمله فنر خودرو و یا فنر قالب سازی در جهت جذب نوسانات و فشار های وارده و در وسایل و صنایع برای وارد کردن فشار روی یک قطعه استفاده می گردد .مثلا در صورتی که به ساختمان تفنگ بادی توجه داشته باشید ، منوجه می شوید که در این اسلحه از هیچ گونه باروتی در جهت رانش گلوله به سمت جلو استفاده نشده است. در حال در موارد زیادی از این فنر ها استفاده می شود که در صنعت قالبسازی بسیار دیده می شود. فنر هلی کویل و پین تثبیت رزوه دار از دیگر موارد کاربردی در این خصوص می باشند.

نوع فنر قالب سازی با توجه به نوع قالب :

قالب های استفاده شده در صنعت جهت تولید وسایل مختلف ، با توجه به روش تولید قطعات و ویژگی محصول نهایی می توانند انواع متفاوتی دارند.مثلا می توان با توجه به نحوه ساخت از قالب های تزریق پلاستیک ، آهنگری ، ریخته گری و قالب های برشی ، کششی ، فرم دهنده و خم کننده اشاره داشت. قطعات هر قالب مختلف می باشد ، اما لازم است در نظر بگیرید که از فنرهای قالب سازی در همه آن ها بهره برداری می گردد و تنها تفاوت در آن ها نوع فنر ها خواهد بود .به طور کلی خاصیت ارتجاعی فنر ها باعث شده در موارد متفاوتی استفاده شود .

فنر هلی کویل چیست ؟

از جمله مشکلات در صنایع خوردگی رزوه های مادگی و از بین رفتن آن ها می باشد در جهت اصلاح آن نیز کارهای مختلفی صورت می گیرد که می توان ، جوشکاری ، بوش گذاری ، قلاویزکاری مجدد و مواردی دیگر را در این دسته قرار داد که هر یک از این روش ها مشکلات خود را به همراه داشته ، ضمن اینکه منجر به اتلاف وقت و هزینه های اضافی خواهد شد. در برخی از موارد هم امکان انجام آن وجود ندارد. بنابراین ابزار به کمک ما خواهد آمد به خوبی مشکل را رفع می کند. فنر هلی کویل از این ابزار می باشد .

مغزی هلی کویل ، مفتولی با جنس فولاد ضد زنگ می باشد ، که به شکل فنر پیچیده شده ارائه می گردد. ویژگی جایگزینی کلیه رزوه های مادگی میلیمتری و اینچی موجود در جهان را به خود اختصاص داده است . ساخت این مغزی ها بدون استفاده از حرارت انجام می شود و این موضوع منجر به آن شده تا مقاومت کششی در حد 145 کیلو پوند بر متر مربع در مفتول فولادی شود . مقاومت رزوه با جایگذاری فنر هلی کویل ، در برابر اصطکاک ، فرسودگی و استهلاک بسیار افزایش خواهد داشت .

 

موارد استفاده فنر هلی کویل :

  • کاربرد اصلی فنر هلی کویل در تولید قطعات جدید به ویژه در فلزات سبک
  • کاربرد فنر های هلی کویل جهت تعمیر رزوه های صدمه دیده و بازسازی تولیدات از رده خارج
  • هلی کویل را می توان در کارگاه های متالوژی ، فلزکاری، ماشین سازی، شیمیایی و همه صنایعی مورد استفاده قرار گیرد. سر سیلندر اتومبیل و موتورسیکلت از جمله یکی از موارد کاربردی از مغزی های هلی کویل می باشد
نوشته دیگر :   پیشنهادهایی برای خرید سوپرمارکتی ارزان‌تر

کاربرد پین تثبیت رزوه دار

استفاده از پین تثبت رزوه دار جهت ایجاد اتصال موقت میان دو قطعه ، یکی از روش‌های پر کاربرد به شمار می رود. مزایای پین رزوه دار ، راحتی در خارج کردن پین از دل قطعه خواهد بود. جهت ساخت پین اغلب از فلز فولاد استفاده می گردد تا استحکام آن بیشینه باشد و در برابر فشار، سایش و حرارت با مشکلی مواجه نشود.

پین تثبیت رزوه دار در سایز های مختلف عرضه ی می شود . به طور کلی پین تثبیت رزوه دار یک سیلندر مخروطی شکل می باشد، داخل آن از رزوه برخوردار بوده و در جهت اتصال اشیا کاربرد دارد، برای استفاده در قالب ها جهت باز و بستن شدن روی هم قرار گرفتن قالب، این اتصال اجازه خواهد داد در نقطه مفصلی و چرخشی، مکانیکی این اتصال بهره برداری گردد، پین تثبیت رزوه دار ، از مقاومت بالا در برابر ضربه و خوردگی برخوردار می باشد.

در تمام دنیا حرفه قالبسازی به عنوان صنعتی مادر شناخته شده است که باعث رشد و توسعه سایر صنایع گردیده. اکثر صنایع تولید کالاهای مصرفی همچون خودرو سازی، غذایی، دارویی، لوازم خانگی و … به صورت مستقیم به قالبسازی وابسته اند. حتی بسیاری از سایر صنایع مادر نیز همچون نفت، گاز و پتروشیمی، به صورت غیر مستقیم از پیشرفت این صنعت بهره مند می شوند. اهمیت قالبسازی به اندازه ای بالا می باشد که رشد و بالندگی تولید بومی را بدون توسعه آن نمی توان تصور کرد.

گروه فرم و برش این افتخار را دارد که دارای بیش از چند دهه تجربه در زمینه تامین قطعات استاندارد قالب و ابزار تراش، دانش مهندسی مکانیک در طراحی جامدات، و ارتباطات گسترده بین المللی را دارد و توانسته با همکاری دیگر فعالان این صنعت در راستای رشد و توسعه آن تلاش نماید. محصولات ارایه شده در این مجوعه شامل طیف متنوعی از قطعات استاندارد قالب شامل: انواع کفشک قالب، بلوک قالب تزریق پلاستیک، انواع میل و بوش راهنما، انواع پران های معمولی و گرمکار (نیتراته)، سنبه های برش، فنر قالب، بوش اسپرو، ملزومات و مواد مصرفی پولیش و پرداخت، ابزار های براده بردای و تراش فلزات، و سایر قطعات و ابزار های مورد نیاز صنعتگران عزیز به ویژه جامعه خدوم قالبسازان کشور می باشد. شایان ذکر است می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع محصولات نامبرده به وب سایت formoboresh.com مراجعه نمایید.