زیست کنکور را چگونه بخوانیم؟

برای موفقیت در زیست کنکور یک فرمول کلی برای شما عزیزان درست کردم. فرمولی بسیار ساده ولی در عین حال کاربردی!
برای موفقیت در این درس مهم کافی است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. یادگیری و درک مفاهیم زیست
  2. مطالعه دقیق کتاب درسی زیست
  3. مطالعه دقیق درسنامه کتاب کمک‌آموزشی معتبر
  4. یادگیری تست زنی زیست
  5. حل تست‌ توسط خود شما
  6. شرکت در آزمون‌های آزمایشی
  7. تسلط

حال به ترتیب این گام‌ها را بررسی کنیم:

گام اول: یادگیری و درک مفاهیم زیست:

زیست کنکور مفهومیاین گام، اولین و مهمترین گام آموزش شماست. تا زمانی که به درک عمیقی از زیست کنکور نرسید، به هیچ وجه نمی‌توانید در سایر مراحل دیگر مانند تست‌زنی و … موفق شوید. حال سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه به درک درستی از زیست کنکور برسیم؟
برای رسیدن به این هدف راه‌های مختلفی وجود دارد:

  • شرکت در در کلاس­های حضوری که اگر مدرس شما تراز اول باشد بهترین روش و البته گرانترین روش است. اگر در شهرهای کوچک زندگی می­کنید ممکن است به دبیران درجه یک دسترسی نداشته باشید.
  • با تلاش خودتان در خانه می­توانید این درس را بخوانید ولی وقت بسیار زیادی از شما تلف خواهد شد و خیلی از مواقع به درک اشتباهی از مطالب می­رسید مخصوصا کسانی که فارغ­ التحصیل رشته­ های غیرتجربی هستند و پس زمینه ­ای از درس زیست شناسی ندارند. بارها این موضوع را تجربه کرده­اید که بعد از تدریس یک درس توسط استاد، یادگیری آن در خانه چقدر ساده­ تر و سریع­تر خواهد شد.
  • استفاده از فیلم‌های آموزشی مفهومی: این روش شاید کم هزینه‌ترین و پربازده‌ترین روش باشد به شرط آنکه از فیلم‌های آموزشی باکیفیت و مناسب استفاده کنید. یک مزیت مهم این روش این است که وقت شما در رفت و آمد بین کلاس‌ها تلف نمی‌شود و حتی می‌توانید در اوقات پرت خود مانند زمانی که در مترو یا تاکسی هستید هم زیست را فرابگیرید. بسیاری از موسسات مفهوم و حل تست را به صورت مخلوط تدریس می‌کنند که از دید من روش صحیحی نیست. دلیل آن هم این است که ذهن انسان مانند یک قفسه است و اگر مطالب دسته‌بندی شده و به ترتیب در آن جای گیرد بازدهیادگیری شما بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

گام دوم: مطالعه دقیق کتاب درسی زیست

در این مرحله شما باید همان مفاهیم را با دقت از روی متن کتاب مطالعه کنید که می‌تواند به شکل‌های مختلف باشد. اولین گام، مطالعه دقیق و خط به خط کتاب درسی است. در مرحله دوم از درسنامه یک کمک آموزشی مناسب استفاده کنید.

نوشته دیگر :   همه آنچیزی که در مورد مشاوره حضوری یا تلفنی باید حتما بدانید

گام سوم: مطالعه درسنامه کتاب کمک‌آموزشی

برای فراگیری نکات تکمیلی و توجه بیشتر به جزییات حتما باید از یک درسنامه کتاب کمک‌آموزشی استفاده کنید. یادمان باشد که معلم و یا فیلم مفهومی جزییات ریز را به ما آموزش نمی‌دهد، در غیر این صورت تدریس بسیار طولانی و کسل‌کننده خواهد شد.
توصیه می‌کنم از جزوه استفاده نکنید. دلیل آن را در ادامه مقاله خواهم گفت. این که از چه کتاب کمک‌آموزشی‌ای استفاده کنید هم در ادامه مقاله خواهم گفت.

گام چهارم: یادگیری تست‌زنی زیست

 
تا قبل از این مرحله شما در حد امتحان نهایی موفق خواهید بود ولی برای زیست کنکور باید مهارت‌های بیشتری را کسب کنید. یکی از مهمترین مهارت‌ها تست زنی است. اما تست زنی را چگونه یاد بگیریم؟
راه اول آزمون و خطاست. یعنی انقدر تست بزنیم تا تا قلق آن را یاد بگیریم. مسلما این روش دو عیب بزرگ دارد؛ یکی اینکه زمان زیادی از ما تلف می‌شود و دوم اینکه ممکن است تمام مهارت‌ها نتوانیم با تجربه به دست آوریم.
راه دوم شرکت در کلاس‌های نکته تست است که یک استاد ماهر به شما راه‌های تست زنی را آموزش می‌دهد. توجه داشته باشید که ترجیحا خود استاد بهتر است رتبه برتر کنکور باشد زیرا مطمئن خواهید شد که در عمل هم تست‌زن ماهری است. اگر استاد شما تراز اول باشد، این روش بهترین و البته گرانترین روش است.
راه سوم تماشای فیلم‌های حل تست است. این روش شاید کم هزینه‌ترین و پربازده‌ترین روش باشد به شرط آنکه از فیلم‌های آموزشی باکیفیت و مناسب استفاده کنید. یک مزیت مهم این روش این است که وقت شما در رفت و آمد بین کلاس‌ها تلف نمی‌شود و حتی می‌توانید در اوقات پرت خود مانند زمانی که در مترو یا تاکسی هستید هم زیست را فرابگیرید.
منبع:
زیست کنکور را چگونه بخوانیم