آخرسر پس از ماه ها انتظار و کمپینای تبلیغاتی جور واجور آئودی واسه نسل چهارم از پرچمدار خود یعنی A8، آخرسر این خودرو امروز رسما در بارسلونای اسپانیا معرفی شد. به گفته آئودی این نسل از A8 با در نظر گرفتن امکانات زیاد خود آینده اتومبیلای لوکس رو از نو تعریف می کنه.

طبق عادت عادی ژرمنا، نسل جدید این خودروی تشریفاتی تفاوتای زیادی با نسل قبلی نداشته و میشه گفت که A8 2018 از طراحی تقریبا محافظه کارانه ای برخورداره.

در نمای خارجی بزرگ ترین فرق A8 با نسل قبلی به جلوپنجره یه تیکه بسیار بزرگ شش ضلعی که در اجناس گذشته این شرکت دیده شدن، مربوط می شه؛ هم اینکه شکل چراغای اصلی در جلو و عقب نسبت به قبل تغییراتی پیدا کردن.

در نسل الان چراغای جلویی از فناوری لیزری و ماتریکس LED با شدت روشنایی زیاد استفاده میکردن. با در نظر گرفتن این فناوری، دامنه پرتاب نور در سرعتای بالاتر از ۴۳ مایل (۶۹ کیلومتر) در ساعت تا دو برابر زیاد میشه.

در نمای عقب دیگه از اون ترکیب بی روح و غم زده نسل قبلی خبری نیس و چراغای کسل کننده جای خود رو به دو چراغ OLED کشیده که با نواری باریک روی صندوق عقب به هم وصل شدن، دادن.

 

در نمای جانبی تفاوتا خیلی زیاد نیس، اما انحنای سقف در قسمت انتهایی (ستون C) بیشتر شده و A8 جدید تا حدی مشابه خودروهای کوپه دیده می شه.

آئودی ۲۰۱۸ A8 با فاصله اساسی استاندارد

آئودی ۲۰۱۸ A8 L با فاصله اساسی بیشتر

از دید ابعاد مدل الان هر چند ۴ میلی متر نسبت به نسل قبلی کم عرض تر شده، اما طول و ارتفاع اون به ترتیب ۳۷ و ۱۷ میلی متر زیاد شده. این خودرو با طول ۵۱۲۷ میلی متر در نسخه استاندارد و ۵۲۲۷ میلی متر در نسخه طویل تر A8 L یه سدان واقعا بزرگ هستش.

اونطور که آئودی اعلام کرده در سازه نسل چهارم A8 تا ۵۸ درصد از آلومینیوم استفاده شده؛ فولاد، منیزیم و پلیمر فیبر کربن تقویت یافته بقیه موادی هستن که در ساختار این خودروی تشریفاتی استفاده کرده شدن.

در داخل کابین تغییر خیلی بیشتری نسبت به قبل تماشاگر هستیم. در این بخش آئودی به به کار گیری شکلای جور واجور نمایشگرهای دیجیتال رو آورده؛ به خاطر این در پشت فرمون اطلاعات لازم راننده به جای نشون دهنده های عادی به وسیله یه صفحه دیجیتال با رزولوشون فول اچ دی نشون داده می شن.

در قسمت میانی داشبورد یه نمایشگر ۱۰٫۵ اینچی واسه سیستم اینفوتینمنت (اطلاع رسانی-سرگرمی) نصب شده که در دور و بر اون هیچ دکمه یا کنترل کننده فیزیکی وجود نداره و بیشتر دستورها از راه همین نمایشگر، فرمونای صوتی یا دکمه های موجود روی فرمون داده می شن. نکته باحال اینکه هنگام خاموش بودن این نمایشگر، اثری از اون در داشبورد دیده نشده و به طور کامل محو می شه.

در زیر این صفحه نمایش اصلی یه نمایشگر لمسی دیگه نصب شده که راننده می تونه از راه اون سیستم تهویه، آپشنای رفاهی و بخشای دیگه رو کنترل کنه. با این حساب کابین A8 میزبان سه نمایشگر بزرگ واسه راننده س که کم مثل حساب می شه.

به دلیل شکلای جور واجور سنسورها و ۴۱ سیستم کمکی که واسه راننده طراحی شده، A8 مدرن ترین محصول آئودی تا به این تاریخ هستش. طبق اطلاعیه رسمی، این خودرو می تونه رانندگی خودکار سطح ۳ رو ارائه کنه که در این صورت A8 پیشرفته تر از مرسدس بنز S کلاس و تسلا مدل S میشه.

شتابگیری، هدایت و توقف خودکار در ترافیک تا سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت (رانندگی خودکار) و پارک از راه دور از راه گوشی موبایل هوشمند بخشی از قابلیتای پیشرفته A8 هستن.

همونطور که قبلا در مطلب جداگونه ای اشاره کردیم، این سدان لوکس از شکلای جور واجور رادارها، سنسورها و دوربین واسه تشخیص دست اندازه های موجود در راه استفاده میکرد. اگه کامپیوتر مرکزی با به کار گیری داده های دریافتی از این لوازم دست اندازی رو در راه پیش رو شناسایی کنه.

هر کدوم از چرخا رو به صورت جداگونه واسه رویارویی با این شرایط آماده می سازه. نتیجه اینکه با تطبیق پذیر بودن سیستم تعلیق، A8 هم مثل مرسدس بنز S کلاس سواری فوق العاده راحت و نرمی رو به سرنشینان خود ارائه می کنه.

چرخای عقب فرمون پذیر یکی دیگه از ویژگیای کلیدی A8ه که به لطف اون آئودی قول پایداری بالا و گردشای راحت رو در مسیرهای تنگ داده؛ در این نسل سیستم چهار چرخ متحرک استاندارد بوده و با در نظر گرفتن کنترل ارتفاع هر کدوم از چرخا به وسیله عملگرهای الکترومکانیکی جداگونه، کیفیت سواری A8 مثل یه سدان لوکس سنتی راحت و یا مثل یه سدان اسپرت هیجان انگیز میشه.

هر دو نسخه A8 (استاندارد) و A8 L (با فاصله اساسی طولانی تر) از کابینی بزرگ و لوکس بهره مند هستن. همونطور که در تیزرهای تبلیغاتی زیاد آئودی اشاره شده بود، A8 L آپشنی داره که در صورت سفارش اون یه صندلی مخصوص در پشت صندلی سرنشین جلویی نصب می شه.

این صندلی خاص به شکلای جور واجور امکانات رفاهی مثل گرم کن، سرد کن و ماساژور مجهز بوده و در حالتای جور واجور قابل تنظیمه. نکته بسیار خیلی مهم اینکه آئودی تجمل رو به حد اعلای خود رسونده و سرنشین حاضر در این صندلی می تونه با به کار گیری ماساژور تعبیه شده در پشت صندلی جلویی کف پاهای خود رو ماساژ دهد!

آئودی A8 در سرزمین مادری خود با دو موتور بنزینی و دیزلی V6 ارائه می شه. هر دوی این موتورها حجمی برابر با ۳ لیتر داشته و همونطور که قبلا هم اعلام شده بود به سیستم هیبریدی نرم مجهز می شن. نمونه بنزینی TFSI قدرتی برابر با ۳۴۰ اسب بخار داره، نمونه دیزلی TDI هم ۲۸۶ اسب بخار قدرت تولید می کنه.

براساس برنامه ریزیای آئودی، یه موتور بنزینی ۴ لیتری V8 با ۴۶۰ اسب بخار، یه موتور ۴ لیتری V8 دیزلی به قدرت ۴۳۵ اسب بخار و یه پیشرانه هیبریدی شارژی (Plug in) بسیار قوی بعدا به لیست پیشرانهای A8 اضافه می شن.

طبق اطلاعات موجود قدرت اصلی این پیشرانه هیبریدی به وسیله یه موتور ۶ لیتری W12 تامین می شه که هنوز درباره خروجی اون چیزی اعلام نشده.

همه پیشرانهای یاد شده نیروی خود رو از راه یه گیربکس هشت سرعته خودکار تیپ ترونیک که تازگیا پیشرفته به هر چهار چرخ ارسال می کنن.

فروش نسل چهارم آئودی A8 از پاییز امسال در آلمان شروع می شه. نسخه استاندارد V6 در مدل پایه ۹۰,۶۰۰ یورو و نسخه طویل تر یا همون A8 L برابر با ۹۴,۱۰۰ یورو قیمت گذاری شدن.

در صورت تبدیل ارز با اندازه امروز این ارقام به ترتیب برابر ۱۰۳,۰۰۰ و ۱۰۷,۰۰۰ دلار می شن. آئودی در شرایطی این قیمتا رو تعیین کرده که نسل قبلی A8 در مدل پایه ۸۲,۵۰۰ دلار ارزش داشت.

واسه مقایسه بد نیس اشاره کنیم که رقبای اصلی این خودرو یعنی مرسدس S کلاس و ب ام و سری ۷ در مدلای پایه به ترتیب حدود ۹۶,۶۰۰ و ۸۱,۵۰۰ قیمت دارن.

به هر ترتیب زمان مشخص می کنه که شکلای جور واجور لوازم پیشرفته موجود در نسل جدید A8 ارزش این زیاد شدن قیمت و پرداخت رقم بیشتر رو داره یا خیر.

Categories:فناوری
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *