روشای ساخت بک لینک

سئو و بهینه سازی سایت

روشای ساخت بک لینک

۱۹ تیر ۱۳۹۵

سرفصلای آموزش لینک بیلدینگ واسه افراد تازه کار

روشای ساخت بک لینک

روشای بسیاری واسه ساخت بک لینک هست. مناسب ترین روشای لینک بیلدینگ، علاوه بر منابعی که در اختیار دارین به تجارتی که در اون مشغول به فعالیت هستین هم بستگی داره. صنایع و تجارتایی که سابقۀ بیشتری دارن و رقابت در اونا بیشتره، معمولاً نیازمند ساخت بک لینکای بیشتر و قوی تری هستن. و ، همونطور که میدونید لینک بیلدینگ واسه این کسب و کارا بسیار سخته.

از طرفی، در صنایع تازه تاسیس و در حال رشد این امکان هست تا با وبلاگ نویسی و راه اندازی فُروم فرصتای بسیاری واسه ساخت لینک بیلدینگ به دست آورد. در این مقاله تلاش کردیم روشای ساخت بک لینک رو معرفی کنیم که واسه هر نوع سایت و تجارتی کاربردی باشن.

چگونگی ایجاد بک لینک

ساخت بک لینک محتوا محور

بعضی از مواردی که در پائین آورده شده رو در مقالۀ راه اندازی کمپین لینک بیلدینگ آموخته اید، پس واسه اینکه از اتلاف وقت شما عزیزان جلوگیری کنیم، در این فصل موارد گفته نشده رو براتون توضیح می دیم. فرض ابتدایی اینه که شما باید محتوایی تولید کنین تا با به کار گیری اونا بتونین لینک بسازین. حال این محتوا می تونه به شکلای زیر ایجاد شه:

  • اینفوگرافیک
  • تجسم داده و آمار
  • گزارش متنی
  • راهنما (آموزشای قدم به قدم)
  • ویدیو
  • گالری تصاویر

روند تولید محتواهای فوق باید به شکلی باشه تا مخاطبان اونا رو در رابطه، جذاب، پر معنی، سرگرم کننده و … تلقی کنن. وقتی که اینجور بازخوردی رو گرفتین باید واسه دریافت لینک از طرف همین مخاطبان دست به کار شین. اگه بتونین به درستی تولید محتوا کنین، با گذشت زمان دیگه احتیاجی دارین واسه ساخت بک لینک از کسی بخواین.

هم اینکه، لزومی نداره در تموم وب سایتایی که می شناسین واسه محتوای خود لینک سازی کنین، فقط کافیه با چند سایت مهم و موثر در مورد تجاری خود صحبت کنین تا اونا مقالات شما رو در سایت خود منتشر کنن. ً این نوع ساخت بک لینک بسیار زمان بَره و نیازمند تولید محتوایی خاص و کامله، اما با کمی تلاش همه چیز ممکنه، قبول ندارین؟

 نمونه هایی از کمپینای لینک بیلدینگ محتوا محور

در این بخش از مقاله، نمونه های موفقی از کمپینای لینک بیلدینگ رو به همراه دلایل موفقیت اونا معرفی می کنیم. نکتۀ مهمی که در این قسمت هست اینه که هدف اولیۀ نمونه های پیش رو ممکنه ساخت بک لینک نبوده باشه، اما محتوای تولید شده در این نمونه ها به اندازه ای قوی بودن که در کار لینک سازی هم موفق عمل کردن. به هر حال، در این مثالا نکات بسیاری واسه آموختن هست.

http://www.swissotel.com/promo/etiquette-map

صفحه ای که در بالا لینک اونو قرار دادیم ۶۸ لینک از وب سایتای جور واجور دریافت کرده و اعتبار اون (Page Authority) 63 هستش. چی باعث موفقیت اون شده:

  • به کار گیری این صفحه بسیار آسون و کارکرد اون خیلی خوبه. وقتی که شما کشور مورد علاقۀ خود رو انتخاب می کنین، محتوای موجود در کسری از ثانیه تغییر می کنه.
  • طراحی صفحه بسیار تمیز و شیکه، یعنی در نگاه اول متوجه نحوۀ کارکرد اون میشین.
  • طراحی و محتوای موجود در صفحه با سلیقۀ آدمایی که به وب سایتای رزرو هتل مراجعه می کنن، همخوانی داره.
  • محتوای ایجاد شده واسه آدمایی که با فرهنگ کشورای جور واجور آشنایی ندارن، خیلی خوبه و نوع و طرز برخورد رو به اونا آموزش میده.

به تصویر کشیدن ۱۰۰ سال موسیقی راک

این مورد هم نمونۀ بسیار خوبی از یه محتوای اینتراکتیو است. در این صفحه تایم لاینی رو میبینیم که در اون نحوۀ تشکیل ژانرهای جور واجور موسیقی راک، طی ۱۰۰ سال گذشته با رسم شکل مشخص شده.

http://www.concerthotels.com/100-years-of-rock

تا الان ۱۹۸ بار به این صفحه لینک شده و اعتبار صفحه اش ۵۳ه. بذارین دلایل جذابیت این صفحه رو نام ببریم:

  • اینتراکتیو بودن صفحه بر جذابیت اون اضافه کرده؛ این کار باعث می شه کاربر در همون اول عاشق سایت شه و اونو ترک نکنه.
  • شما می تونین در صفحه گردش کنین و قطعه ای موسیقی گوش کنین.
  • این صفحه با سلیقۀ آدمایی که واسه کنسرتای مخصوصا مبادرت به رزرو هتل می کنن، همخوانی داره.

شما در مقابل "جون پاولسون"

میشه گفت متخصص سئوی این سایت، فردی خلاق و مبتکره. هنگام ورود به سایت با محتوایی روبرو میشین که ازتون می خواد درآمد هرساله خود رو وارد کنین. وقتی که مبلغ مورد نظر رو وارد کردین، این سایت اندازه درآمد شما رو با John Paulson تاجر و سرمایه دار موفق آمریکایی مقایسه می کنه.

https://mahifx.com/john-paulson

این محتوا قبلا در صفحۀ اصلی سایت قرار داشت و وقتی که این سرویس تازگیا راه اندازی شده بود به عنوان فوت وفن ساخت بک لینک ازش استفاده می شد. قبل اینکه از صفحۀ اول ورداشته شه، این محتوا بیشتر از ۲۰۰ لینک به دست آورده بود. دلیل موفقیتش چی بود؟

  • درسته با محتوایی اینتراکتیو سروکار داریم اما به کار گیری اون بسیار آسونه؛ این محتوا تنها یه اطلاعات ساده از شما می خواد.
  • مخاطب رو با خود درگیر می کنه و باعث می شه کاربر واسه پیدا کردن اطلاعات بیشتر صفحه رو اسکرول کنه.
  • اینکه اندازه درآمد جون پاولسون چیجوری محاسبه می شه واسه بیشتر مخاطبان غیر قابل درک و جالبه.
  • این صفحه توانایی به اشتراک گذاری بالایی رو داره و تقریباً واسه همه سرگرم کننده س.

۱۸ بنیانگذار استارت آپای جور واجور که لحظات سخت خود رو به اشتراک گذاشته ان

این صفحه با صفحاتی که در بالا نام بردیم، فرق داره و بیشتر از اینکه محتوایی گرافیکی و تصویری داشته باشه، براساس متن و نوشته. در واقع میشه گفت، در این صفحه بنیانگذارهای استارت آپای جور واجور رنجایی که قبل از رسیدن به موفقیت متحمل شدن رو با خوانندگان به اشتراک گذاشته ان.

www.attendly.com/stories-of-failure-and-redemption-18-startup-founders-share-their-lowest-moments-before-coming-out-on-top

الان به این صفحه ۲۱ بار لینک شده و Page Authority اون ۳۶ه. ببینیم چی باعث به وجود اومدن این ارقام شده:

  • به طور کاملً فرق داره. معمولاً مصاحبه ها دربارۀ اینه که افراد چیجوری موفق شدن، اما این محتوا به طور کاملً برعکسه و می تونه توجه مخاطبان رو جلب کنه.
  • مصاحبه شوندگان و شرکت هاشون در مورد کاری خود شناخته شده هستن، پس افراد زیادی گفتهاشون رو دنبال می کنن.
  • این محتوا واسه بیشتر آدمایی که روزانه با اینترنت سروکار دارن بسیار جذابه، پس شانس دریافت لینک براش بسیار بالاست.

ساخت بک لینک واسه سایت

وبلاگ نویسی به صورت مهمون

وبلاگ نویسی مهمون یا Guest Blogging به روند نوشتن و نوشتن یه مطلب در سایتِ بقیه با هدف جذب ترافیک واسه سایت خود می گن. در حالیکه وبلاگ نویسی به صورت مهمون راهی بسیار موثر واسه ساخت بک لینکای با کیفیته، اما گوگل مجازات سختی واسه بازاریابانی که با تولید محتوای کم کیفیت از این روش سو استفاده می کنن، در نظر گرفته.

وقتی که وبلاگ نویسی مهمون به چیزی عادی تبدیل شد، محتوای تولیدی این جور پُستا هم با افت کیفی زیادی روبرو شد. گوگل متوجه این موضوع شد. مت کاتس، سرپرست تیم وب اسپم گوگل، با منتشر کردن مطلبی خبر داد "وبلاگ نویسی به صورت مهمون تموم شد و از این پس گوگل به محتوای این پُستا اهمیت میده".

اگه می تونین محتوایی با کیفیت بالا تولید کنین، خیلی از وب سایتای مشهور حاضر به منتشر کردن مطلب شمان. همۀ اینا رو گفتیم تا بگیم از راه وبلاگ نویسی مهمون نباید فقط واسه ساخت بک لینک استفاده شه چون که گوگل در پیدا کردن لینکای بی کیفیت و کم ارزش بسیار دقیق شده.

تاکتیکای لینک سازی

انتشار محتوای Ego-Bait

محتوای Ego-Bait، معمولاً نوشته ایه که در اون به افراد جور واجور اشاره می شه تا بشه با Ego یا نفس اونا بازی کرد. محتوای Ego-Bait با این امید نوشته می شه که فرد اشاره شده در مقاله، با خوندن مطلبی دربارۀ خود احساس بهتری نسبت به خودش پیدا کنه و مقاله رو با کاربران خود به اشتراک بزاره. شایدً نمونه هایی از این نوع محتوا رو مشاهده کردین. در ادامه به چند نمونه می پردازیم:

www.thelovelyplants.com/10-gardening-blogs-to-follow

این صفحه فهرستی از وبلاگای مربوط به باغبانی رو منتشر کرده و دربارۀ هر کدوم مطلبی نوشته.

http://go.brandshank.com/top-10-electronic-music-blogs-2011

صفحۀ بالا ۱۰ وبلاگ برتر موسیقی الکترونیک رو براساس عوامل مختلفی مانند توئیتا، تعداد اشتراک گذاری در فیسبوک معرفی کرده.

http://www.webdesigndev.com/roundups/30-most-influential-people-in-web-design

فهرستی از بهترین طراحان سایت به همراه تصویر، سایت و شبکه اجتماعی اونا.

این فهرستا توجه افراد یا وب سایتایی که در این لیستا وجود دارن رو جلب می کنه. در حالیکه این روش از تولید محتوا، راهی مناسب واسه ساخت بک لینکای با کیفیته، اما چون اینجور مطلبی افراد معتبر و خاصی رو هدف گرفته نمیشه انتظار تعداد زیادی بک لینک رو داشت.

مراحل ایجاد لینک سازی ego-bait بدین شکله:

معنی محتوا و تحقیق دربارۀ اهداف> نوشتن محتوا> پیشرفت و گسترش محتوا> پی گیری

مرحلۀ اول: معنی محتوا و تحقیق دربارۀ اهداف

در اول باید موضوعی واسه محتوای خود پیدا کنین. این موضوع باید تا حدودی به زمینه کاری و فضای سایت شما در رابطه باشه. مثلا اگه وب سایتی دربارۀ گل و گیاه دارین، ایده های زیر به دردتون می خوره:

  • بهترین وبلاگای باغبانی در سال ۲۰۱۶
  • ۱۵ ایدۀ فوق العاده واسه طراحی باغچه
  • چیجوری طول عمر گیاهان خود رو افزایش بدیم؟

موارد بالا تنها چند ایدۀ ساده هستن. نکتۀ مهم اینجاس که همه چیز باید ساده باشه.

وقتی که موضوع مورد نظر خود رو پیدا کردین، زمان اون هستش که به دنبال افراد یا وب سایتایی باشین که می خواین در محتوای خود از اونا تعریف کنین. موقع پیدا کردن اینجور آدمایی باید نکات زیر رو یادتون باشه:

  • به دنبال وبلاگایی باشین که فعال هستن و تازگیا مطلبی منتشر کردن.
  • به دنبال وبلاگایی باشین که در شبکه های اجتماعی تعداد زیادی دنبال کننده دارن.
  • حتماً به دنبال آدمایی باشین که بشه طوری با ایشون رابطه برقرار کرد.

هم اینکه اگه در حال مطلبی با عنوان "۱۰ بهترین…" هستین، اول مطمئن شید که این افراد لیاقت قرار گرفتن در اینجور فهرستی رو دارن. اگر تنها هدفتون این باشه که محتواتون به اشتراک گذاشته شه، نه فقط این افراد، بلکه خوانندگانتان هم متوجه این می شن.

مرحلۀ دوم: تولید محتوا

این مرحله هم بسیار ساده س!. شما باید تلاش کنین تا جایی که می تونین جزئی ترین اطلاعات فرد یا وب سایتی که در فهرست قرار می دید رو در محتوای خود وارد کنین. یادتون باشه که می خواین توجه وبلاگ نویسا رو به دست بیارین تا اونا محتواتون رو به اشتراک گذاشته و به اون لینک کنن. پیشنهاد می کنیم نکات زیر رو در نوشتن محتوای خود رعایت کنین:

  • قرار دادن عکس وبلاگ نویس یا اسکرین شاتِ سایت
  • قرار دادن لینک سایت اونا به همراه یکی از شبکه های اجتماعی شون
  • دلایل قرار گرفتن اونا در محتوای شما به همراه دلایل خاص بودن این افراد

مرحلۀ سوم: پیشرفت و گسترش محتوا

وقتی که پُستِ خود رو منتشر کردین، باید به وبلاگنویسا یا وب سایتایی که در محتواتون موجود هستن، یه ایمیل بفرستین و اونا رو در جریان بذارین. در ادامه نمونه ای از یه ایمیل درخواستی رو مشاهده می کنین:

سلام رامین،

خواستم بهت خبر بدم در فهرست ۱۰ وبلاگ نویس برتر در زمینۀ سئو و بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۶ قرار گرفته – لینک پُستِ وبلاگ تون رو اینجا بذارین.

من این فهرست رو واسه شناخت بیشتر مردم با مبحث سئو و بهینه سازی سایت ساختم. به دلیل مطالب خوبی که در وبلاگ نوین منتشر کردی، تصور کردم که لیاقت قرار گرفتن در این فهرست رو داری.

مطلب منتشر شده رو میتونی از راه لینک بالا مشاهده کنی. امیدوارم که نظرت رو درباره این پُست برام ارسال کنی. اگه هم علاقه داری میتونی این مطلب رو در وبلاگ یا شبکۀ اجتماعی خودت قرار بدی.

با تشکر

ایمان عمادی

یادتون باشه که همه چیز باید ساده باشه. شما می تونین همیشه اطلاعات جدیدی به محتوای خود اضافه کنین، اما احتمال داره آدمایی که با اونا تماس می گیرین مشغله های زیادی داشته باشن، پس بهتره پیغام تون رو سریع به دست شون برسونین.

مرحلۀ چهارم: پی گیری

از فصل اول این راهنما، چندین بار به اهمیت مرحله پی گیری اشاره کردیم. حتماً نامها و درخواستای خود رو پی گیری کنین. واسه انجام این کار می تونین از ابزاری مانند Boomerang استفاده کنین.

چگونگی درست بک لینک سازی

ساخت بک لینک با روش لینک شکسته

اینترنت پُر از لینکای شکسته و خرابه. بعضی از این لینکای شکسته در وب سایتایی مهم و معتبر قرار دارن. ساخت بک لینک با روش لینک شکسته روش بسیار محبوبیه که در اون لینک جدید و سالمی، جانشین یه لینک خراب می شه.

هرچند لینک بیلدینگ به این روش متنوعه، اما مراحل ابتدایی اون به شکل زیره:

  • جستجوی لینکای شکسته و پیدا کردن وب سایتای مناسب
  • تولید محتوا
  • توسعۀ محتوا

به این مثال دقت کنین: فرض کنین شما صاحب شرکتی هستین که اجناس لبنی رو آزمایش می کنه و می خواین واسه منابع علمی صفحات سایت تون لینک بیلدینگ کنین. سایت یه دانشگاهِ در رابطه، صفحه ای قدیمی دربارۀ منابع و مآخذ فراوردهای لبنی داره، اما خیلی از لینکای موجود در اون خراب هستن. شما می تونین با ارسال یه ایمیل شامل لینک صفحۀ منابع خود، از ایشون بخواین که لینک شما رو جانشین لینکای شکسته بکنن. اینطوری، مسئول سایت دانشگاه به سایت شما لینک میده.

این روند می تونه بارها تکرار شه. بعضی وقتا شما می تونین محتوایی که در گذشته ایجاد کردین رو جانشین لینک خراب کنین، بعضی وقتا دیگه باید با این هدف محتوا تولید کنین.

ایجاد بک لینک تخصصی

زنده کردن لینک

این روش با روش ساخت بک لینک از راه لینکای شکسته، فرق کوچیکی داره. در این روش شما لینکای شکسته ای که وقتی به سایت شما اشاره می کردن اما از نظر سئو ارزشی نداشتن رو پیدا کرده و با رفع مشکل شون، اونا رو "احیا" می کنین. واسه انجام این کار روشای هدف دار متفاوتی هست:

خطای ۴۰۴

این نوع لینکا، لینکایی هستین که به صفحه ای از سایت که دیگه وجود نداره، اشاره می کنن. Open Site Explorer وسیله بسیار خوبی واسه پیدا کردن این لینک هاست. شما می تونین از طرف سایت خود این لینکا رو درست کنین یا اونا رو به لینک جدیدی Redirect کنین. راه دیگه اینه که از وبمستر بخواین این لینکا رو عوض کنه.

اشاره به اسم یه برند بدون لینک کردن به اون

زیاد اتفاق میفته که خیلیا بدون لینک کردن نام برندتون، دربارۀ شما مطلبی بنویسن. در بیشتر مواقع با ارسال یه ایمیل به نویسندۀ مطلب می تونین ایشون رو از این مسئله آگاه کنین. وسایل mention.net، Google Alerts و Fresh Web Explorer پیدا کردن اینجور مطالبی رو براتون آسون می کنن.

تصاویر لینک نشده

گاه هاً اتفاق میفته که بعضی وب سایتا از تصاویر موجود در محتوای شما بدون ذکر منبع استفاده می کنن. بهتره به جای اینکه از اونا شکایت کنین، از این فرصت استفاده کنین و در ازای به کار گیری مطالبتان، یه لینک دریافت کنین.

می تونین از راه وسایل TinEye یا Google Image بفهمین که کدوم وبمسترها از تصاویر سایت شما استفاده می کنن. بعد با ارسال یه ایمیل با ادب از اونا بخواین لینک سایت شما رو به عنوان منبع عکس بذارن. در فصل هفتم (لینک بیلدینگ پیشرفته) دربارۀ این موضوع صحبت می کنیم.

معرفی شکلای جور واجور روشای لینک سازی

دنیای تاکتیکای ساخت بک لینک

در این فصل فقط به چند روش عادی ساخت بک لینک به روش کلاه سفید اشاره کردیم. همونطور که در اول مقاله گفتیم، باید براساس منابعی که در اختیار دارین از این روش ها استفاده کنین.

مطلبی رو از یاد بردیم؟ انتقادات و پیشنهادات خود رو از ما افسوس نکنین. اگه ایدۀ جدیدی در مورد لینک سازی به ذهن تون می رسه، حتماً اونو با ما در میان بذارین. هم اینکه اگه سوالی دربارۀ سئو، بازاریابی دیجیتال، تبلیغات گوگل و … دارین، می تونین سوال خود رو با کارشناسان نوین درمیون بذارین.

موضوعات در رابطه سئو و بهینه سازی سایتآموزش لینک سازی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رامین محمودی

رامین محمودی هستم، یه عدد علاقمند به محتوا (و هر اون چیزی که به اون رابطه داره!).
وقتی مدیر محتوا و سردبیر وبلاگ نوین بودم. حالا، من هم مانند شما از مطالعۀ مقالات اون حال می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *