راهنمای کامل به کار گیری گوگل آنالیتیکس واسه افراد تازه کار

تحلیل و بررسی دیجیتال

راهنمای کامل به کار گیری گوگل آنالیتیکس واسه افراد تازه کار

۲۰ خرداد ۱۳۹۵

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، وسیله تحلیل گر شرکت گوگله که در بین کاربران ایرونی به اسمای گوگل بررسی، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز هم شناخته می شه (بله! این فارسی زبانان دوست داشتنی!). این وسیله تحلیل گر می تونه اطلاعات بسیار کاملی رو دربارۀ ترافیک ورودی در اختیار مدیران یه سایت بذاره. اطلاعاتی که می تونه نقش بسیار مهمی رو در بهینه سازی یه سایت و پیشرفت اون اجرا کنه. اما چیزی که گوگل آنالیتیکس رو به یه وسیله لازم واسه صاحب هر سایت (یا اپلیکیشن گوشی) می کنه، فقط قدرت غیر قابل رد اون نیس. بلکه این موضوعه که گوگل اونو به رایگان در اختیار تموم وب سایتا قرار داده و به کار گیری اونم واقعاً راحته. اونقدر ساده که حتی کاربران ایرونی که به زبون انگلیسی تسلط چندانی هم ندارن، می تونن با مطالعه یه آموزش ساده (مثل این آموزش) ازش استفاده کنن.

با این وجود، به دلیل نامعلومی هنوزم خیلی از وب سایتای فارسی از این تحلیل گر (یا بقیه تحلیل گرها) استفاده نمی کنن. ما در این مطلب می خوایم طریقۀ کار با این وسیله رو از پایه به شما آموزش بدیم و در مورد اطلاعات تحلیلی مختلفی که در اختیار شما میذاره، صحبت کنیم. پس اگه اصلاً با گوگل بررسی آشنایی ندارین و هیچوقت از اون واسه تحلیل سایت خود استفاده نکردین، یا اگه اونو نصب دارین ولی تا حالا سراغش نرفته اید، پیشنهاد می کنیم این مطلب رو از دست ندین و نذارین این فرصت استثنایی واسه پیشرفت سایت شما از دست بره.

به چه دلیل تموم مدیران وب سایتا و وبلاگا به گوگل آنالیتیک نیاز دارن؟

امتیازات به کار گیری تحلیلگر

شما یه وبلاگ شخصی دارین یا اینکه یه سایت رو مدیریت می کنین؟ اگه جواب شما به این سوال مثبته، دیگه مهم نیس که کدوم یکی رو داشته باشین، در هر صورت شما به گوگل آنالیتیک نیاز دارین. به چه دلیل؟ واسه اینکه جذب مخاطب بیشتر براتون مهمه و گوگل آنالیتیک در این راه به شما کمک می کنه. موارد زیر فقط چند تا از سوالاتی هستن که به کمک این وسیله تحلیل گر می تونین جواب اونا رو پیدا کنین:

  • چند نفر از سایت من بازدید می کنن؟
  • آدما به صورت میانگین چه مقدار وقتی در سایت من وقت می گذرونن؟
  • محتویات صفحات من به اندازۀ کافی روشن و جذاب هستن؟
  • خوانندگان وبلاگ من به چه مطالب و موضوعاتی علاقه مند هستن؟
  • بازدیدکنندگان من در چه شهرها و کشورهایی زندگی می کنن؟
  • داشتن یه سایت عکس العمل گرا و مناسب گوشی واسه من لازمه؟
  • بازدیدکنندگان از راه چه وب سایتی به سایت من راهنمایی می شن؟
  • کدوم فوت وفنای بازاریابی بیشترین تاثیر رو بروی ترافیک سایت من دارن؟
  • کدوم صفحات سایت من دارای بیشترین اندازه محبوبیت هستن؟
  • چه تعداد از بازدیدکنندگان من تبدیل به مشتری می شن؟
  • بازدیدکنندگانی که به مشتری تبدیل می شن چه ویژگیایی دارن؟
  • چیجوری میتونم سرعت سایت خود رو افزایش دهم؟

گوگل بررسی می تونه آمار مربوط به سایت شما رو تبدیل به یه منبع مهم واسه شناخت کاربران و بهینه سازی سایت واسه اونا کنه. پس یه لحظه هم در به کار گیری اون شک نکنین. البته تا یادمون نرفته باید به شما بگیم که گوگل بررسی رو میشه بروی برنامه های گوشی (اندروید و iOS) هم نصب کرد. حالا که دلیل با ارزشی گوگل بررسی می دونین، بیایید در مورد طریقۀ نصب و به کار گیری اون بیشتر صحبت کنیم.

چیجوری گوگل آنالیتیکس رو روی سایت خود نصب کنم؟

نصب گوگل آنالیتیکس یا گوگل بررسی یا گوگل آنالیتیک با به کار گیری تگ منیجر

نصب گوگل بررسی کار بسیار ساده ایه و وقت چندانی از شما نمی گیره. اما لازمه که کمی دقت به خرج بدین تا تنظیمات اونو به درستی انجام بدین. ما طریقۀ نصب و راه اندازی گوگل بررسی رو در یکی از مطالب قبلی سایت به صورت کامل توضیح دادیم. پس اگه هنوز اونو واسه سایت خود فعال نکردین، پیشنهاد می کنیم همین الان به این مطلب مراجعه کنین:

  • راهنمای نصب گوگل آنالیتیک واسه بررسی سایت

یه فرهنگ کلمه سریع واسه به کار گیری گوگل بررسی

با گوگل آنالیتیک یا گوگل بررسی آشنا شید

بعد از اینکه مراحل نصب رو به پایان رساندید، وقت اون می رسه که طریقۀ به کار گیری این وسیله رو یاد بگیرین. قبل اینکه شروع کنیم و وارد جزئیات شیم، لازمه که شما با معنی کلمات و عبارات کلیدی واسه به کار گیری این وسیله آشنا شید. شما بارها طی خوندن این مطلب و به کار گیری اطلاعات گوگل با این واژه ها روبرو میشین.

  • ابعاد (Dimensions): منظور از بعد (یا دایمنشن) یکی از خصوصیات و ویژگیای روشن سایت یا برنامۀ گوشیه که می تونه مقادیر مختلفی رو قبول کنه. نوع مرورگر، صفحۀ خروج کاربر، صفحات مورد بازدید و زمان حضور کاربر در سایت از نمونه ابعادی هستن که در گوگل بررسی هست.
  • متریکا (Metrics): متریکا در واقع خصوصیات داخلی یه دایمنشن هستن که می تونن به صورت کل یا اندازه اندازه گیری شن. مثلا تعداد بازدیدها از یه صفحه یا میانگین وقتی که کاربران در سایت گذرونده ان.
  • دوره ها (Sessions): دوره به یه وقتی می گن که کاربر به صورت فعال با سایت، برنامۀ گوشی یا بقیه رسانهاتون در ارتباطه. تموم اطلاعات در مورد تعاملات کاربر (تعداد صفحاتی بازدیدی، رویدادها، اندازه خرید و …) درزمان یه دوره حساب می شن. دوره ها معمولاً بعد از نیم ساعت نبود تعامل کاربر با سایت یا برنامۀ شما بسته می شن و در صورت برگشت کاربر، یه دورۀ جدید باز می شه.
  • کاربران (Users): آدمایی که دست کم واسه یه دوره (Session) در سایت حضور داشتن، جزو کاربران شما حساب می شن.
  • بازدیدکنندگان (Visitors): بازدیدکنندگانی که به سایت شما سر زده ان. اینا به دو دستۀ بازدیدکنندگان جدید (New Visitor) و بازدیدکنندگان تکراری (Returning Visitors) تقسیم می شن. بازدیدکنندگان تکراری، کاربرانی کسائی هستن که قبلاً یه دوره رو در سایت شما گذرونده ان.
  • بازدید صفحات (Pageviews): منظور از این عبارت تعداد کل دفعاتیه که یه صفحه دیده شده. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بازدیدهای تکراری توسط یه کاربر تکراری هم در این مقدار حساب می شه.
  • صفحات/دوره ها (Pages/Sessions): صفحات/دوره ها به میانگین تعداد صفحاتی می گن که درزمان یه دوره دیده می شه. بازدیدهای تکراری از یه صفحه هم در این مورد حساب می شه.
  • میانگین زمانِ دوره (Avg. Session Duration): میانگین وقتیه که دوره های استفادۀ کاربران زمان برده.
  • اندازه پرش (Bounce Rate): منظور از اندازه پرش، درصد کسانیه که تنها یه صفحه از سایت شما رو دیدن. (بازدیدی که در اون کاربر به سایت شما وارد شده و بدون اینکه هیچ تعاملی با اون داشته باشه، صفحه رو بسته س) هر چقدر که اندازه پرش سایت شما کمتر باشه، یعنی سایت شما در حفظ کاربر موفق تر عمل کرده.
  • دوره های جدید (New Sessions): یه تخمین از تعداد بازدیدهاییه که واسه اولین بار و توسط کاربران جدید صورت می گیرن. دلیل تخمینی بودن این درصد اینه که کاربر ممکنه با یه آی پی جدید به سایت شما وارد شه.
  • اهداف (Goals): شما می تونین در گوگل آنالیتیکس اهدافی واسه خود مشخص کنین. اینکار به شما اجازه میده که اندازه موفقیت سایت خود رو اندازه گیری کنین و ببینین که چند درصد از کاربران یه روند مشخص که واسه شما مهمه رو در سایت طی می کنن.
  • تبدیلا (Conversions): تبدیلا وقتی صورت می گیرن که یه کاربر اهداف شما رو عملی می کنه و در نتیجه تبدیل به یه کاربر ثابت یا مشتری شما شه. مثلاً وقتی یه کاربر در سایت شما ثبت نام می کنه یا یه خرید رو انجام میده.
  • کمپینا (Campaigns): کمپینا به شما اجازه میده که پارامترهای شخصی خود رو واسه هر صفحه ای که دوست دارین اضافه کنین تا بتونین اطلاعات بیشتری رو از کاربران خود بدست بیارین.
  • جذب (Acquisition): منظور از جذب، روشیه که کاربران خود رو بدست آورده اید. مثلاً ممکنه طریقۀ جذب یه کاربر، موتور جستجوی گوگل باشه.
  • رفتار (Behavior): اطلاعات رفتاری کاربران به شما اجازه میده که محتوای خود رو برابر نیاز اونا تغییر بدین و اونو بهینه کنین.

منوی اصلی

در بالای صفحه گوگل بررسی خود می تونین یه منوی ساده رو ببینین و بین گزینه های اون جابجا شید.

منوی گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیتیک یا همون گوگل بررسی

  • خونه (Home): صفحۀ اصلیه که در اون اطلاعات کلی در مورد تموم وب سایتا و برنامه های گوشی خود دریافت می کنین.
  • گزارش (Reports): هم اطلاعات یه سایت یا برنامۀ مشخص رو در اختیار شما میذاره.
  • شخصی سازی (Customization): به شما اجازه میده گزارشایی شخصی با دایمنشنا و متریکای مورد نظر خود رو بسازین.
  • مدیریت (Admin): واسه انجام تنظیمات مدیریتی حساب و هم اینکه دسترسی دادن به همکاران شما کاربرد داره.

از راه بخش سمت راست منو هم می تونین سایت یا برنامه ای که می خواین اطلاعات اونو در صفحۀ گزارش ببینین رو انتخاب کنین. ما در این مطلب به بررسی دو بخش اول یعنی صفحه اصلی و گزارش می پردازیم.

تنظیم زمان

شما می تونین به وسیلۀ تقویم سمت قرار گرفته در سمت راست صفحه، بازۀ وقتی مورد نظر خود رو واسه مشاهده اطلاعات مشخص کنین.

زمان آمار در گوگل آنالیتیکس یا گوگل بررسی یا گوگل آنالیتیک

هم اینکه امکان مقایسه دو بازۀ وقتی جور واجور هم هست. با انتخاب گزینۀ مقایسه، اطلاعات داده شده به صورت مقایسه ای از دو بازۀ وقتی در میاد و در نتیجه می تونین ببینین که کدوم متریکا در بازۀ وقتی دوم پیشرفت یا پسرفت داشتن.

مقایسه وقتی با به کار گیری گوگل آنالیتیکس

صفحۀ خونه

شما با ورود به حساب کاربری خود در گوگل بررسی به صفحه اصلی هدایت میشین. در این صفحه لیستی از وب سایتایی رو می ببینن که به حساب خود وصل کردین. این لیست هم اینکه یه سری اطلاعات و آمار کلی رو در مورد این وب سایتا به شما میده که شامل تعداد دوره ها (Sessions)، میانگین زمان دوره ها (Avg. Session Duration)، اندازه پرش (Bounce Rate) و اندازه تبدیل واسه اهداف (Goal Conversion Rate) می شه. شما در این صفحه می تونین در بین دامنه ها و برنامه های گوشی خود جستجو کنین و در صورت ضرورت، دامنه ها و برنامه های مهم رو ستاره دار کنین تا دسترسی به اونا راحت تر شه.

حال سایت یا برنامه ای رو که در مورد اون اطلاعات بیشتر می خواین رو انتخاب کنین تا وارد صفحۀ گزارش گوگل بررسی شید (به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در صورت وجود تنها یه سایت یا برنامه، شما به صورت خودکار به صفحه گزارش هدایت می شه و نیاز به انتخاب نیس).

گزارش گوگل بررسی (Reporting)

قسمت گزارش به شما اجازه میده تا اطلاعات دقیقی در مورد مخاطبان خود دریافت کنین. روی منوی سمت چپ، شما با یه گزینۀ جستجو روبرو هستین تا به دنبال گزارشای مورد نظر خود بگردین و یه لیست از لینکایی دارین که شما رو به قسمتای مهم گوگل بررسی هدایت می کنن.

در ادامه به بررسی هر کدوم از این لینکا می پردازیم.

داشبورد

صفحۀ اصلی گزارشه که شما می تونین اونو به دلخواه خود ویرایش کنین و با به کار گیری ویجتا کاری کنین که تموم اطلاعات کلیدی که لازم دارین رو به نمایش بزاره. با یه تنظیم درست، داشبورد به شما کمک می کنه بدون نیاز به چرخیدن درون گزارشای استاندارد موجود در گوگل آنالیتیکس، بیشتر اطلاعات لازم خود رو بدست بیارین.


شما می تونین معیارهای جدیدی رو از راه دکمه +Add Segment در آمار ببینین و با گزینۀ +Add Widget بخشای جدیدی رو به این قسمت اضافه کنین. هم اینکه موقع چرخیدن در بین گزارشای استاندارد، با انتخاب لینک Add to Dashboard می تونین اونا رو به داشبورد خود اضافه کنین. علاوه بر اینا، می تونین داشبوردهای از قبل آماده رو از راه گالری راه حلای گوگل بررسی (Google Analytics Solutions Gallery) دانلود کنین. مثل صفحۀ خونه، اینجا هم می تونین در قسمت بالا سمت راست قدام به تغییر بازه وقتی گزارش و مقایسۀ دو بازۀ وقتی جور واجور کنین.

میانبرها (Shortcuts)

کاربرد این قسمت از اسم اون روشنه. لینکای سریع به گزارشای مورد نظر خودتون در گوگل آنالیتیکس. هر زمان که اطلاعات مشخصی رو در گوگل بررسی مشاهده می کردین که لازم بود بازم اونا رو بررسی کنین، کافیه روی لینک Shortcut در بالای صفحه کلیک کنین تا این گزارش به لیست میانبر اضافه شه و دسترسی به اون راحت تر شه.

رویدادهای هوشمند (Intelligence Events)

منظور از رویدادهای هوشمند، هشدارهاییه که شما می تونین در گوگل آنالیتیکس تنظیم کنین. اینطوری وقتی که تغییر مورد نظر شما در اطلاعات اتفاق افتاد، از راه یه ایمیل و البته این بخش باخبر میشین. واسه اتفاقای مثل بروز یه تغییر در تعداد دوره ها یا تبدیلای یه هدف یا بقیه متریکا تو یه بازه روزانه، هفتگی یا ماهانه میشه اخطار تنظیم کرد.

اطلاعات لحظه ای (Real-Time)

می خواین بدونین که چند نفر الان در سایت شمان و چه کاری می کنن؟ این بخش اجازۀ دسترسی به این اطلاعات لحظه ای رو به شما میده. شما می تونین از اطلاعاتی مثل نحوۀ ورود بازدیدکنندگان، تعداد صفحات دیده شده توسط اونا، صفحات فعال، مکان فعلی اونا و … رو در این صفحه ببینین.

و در آخر، بخش هیجان انگیز آمار سایت شما!

تا اینجای کار به بررسی یه سری از بخشای کلی و غیر تخصصی پرداختیم. اما مغز اطلاعات گوگل بررسی شما در سه بخش بعدی مخاطبان (Audience)، رفتار (Behavior) و تبدیلا (Conversions) نهفتهه. این سه بخش اطلاعاتی عمیق از کاربران، منابع ترافیک، محتوا و اندازه رسیدن به اهداف رو در اختیار شما می ذارن. در ادامه به بررسی اونا می پردازیم.

مخاطبان (Audience)

در بخش مخاطبان، شما می تونین در مورد کاربران خود و ویژگیای اونا اطلاعات به دست بیارین. این بخش دارای صفحات مختلفیه که هر چی در مورد کاربران خود بخواین بدونین رو به شما خواهند گفت. در ادامه به بررسی بخشای مهم این قسمت می پردازیم.

اطلاعات کلی (Overview)

این بخش یه سری اطلاعات کلی رو در مورد کاربران در اختیار شما میذاره.

بررسی مخاطبان و بازدیدکنندگان سایت با آنالیتیکس یا آنالیتیک گوگل
در بخش نمودار شما می تونین مشخص کنین که می خواین چه متریکی نشون داده شه. هم اینکه امکان انتخاب دو متریک جور واجور و مقایسۀ اونا هم هست. در قسمت راست هم می تونین مشخص کنین که نمودار شما براساس ساعت، روز، هفته یا ماه نشون داده شه.
به صورت پیش فرض، در زیر نمودار یه سری آمار کلی هست: دوره ها یا تعداد دفعاتی که سایت شما بازدید شده (Sessions)، تعداد کاربران (Users)، تعداد صفحات دیده شده توسط کاربران (Pageviews)، میانگین صفحات دیده شده در هر دوره (Pages / Session)، میانگین طول مدت یه دورۀ بازدید (Avg. SessionDuration)، اندازه پرش یا تعداد کاربرانی که از دست دادین (Bounce Rate) و درصد دوره های که بازدیدکنندۀ جدیدی به سایت شما اومده (ِ% New Sessions). در سمت راست هم می تونین یه مقایسه نموداری از درصد بازدیدکنندگان جدید و قدیمی رو ببینین.
در انتهای صفحه هم می تونین در مورد زبون، کشور، شهر، مرورگر، سیستم عامل و … کاربران خود اطلاعاتی کلی به دست بیارین.

اطلاعات جمعیت شناختی (Demographics)

در این بخش شما می تونین در مورد سن و جنسیت کاربران خود بخونین. شاید پیش خودتون فکر کنین که گوگل چیجوری این آمار رو بدست می آورد و چقدر دقیق هستن؟ اول بذارین به شما در مورد دقت اونا اطمینان بدیم. این آمار در آزمایشی بررسی شدن و مشخص شد که از دقت خیلی بالایی بهره مند هستن. و اما نحوۀ جمع آوری اونا. گوگل نه فقط از حساب کاربری شما اطلاعات رو جمع آوری می کنه، بلکه با به کار گیری کوکیای خود تموم سایتای مورد بازدید شما رو هم می شناسونه و اینجوری سن، جنسیت و بقیه اطلاعات شما رو مشخص می کنه.
تحلیل سن و جنسیت کاربران با گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیتیک یا گوگل بررسی

زمینه های مورد علاقه (Interests)

در این بخش می تونین در مورد چیزای مورد علاقه کاربران خود بخونین و با در نظر گرفتن اینکه اکثریت کاربران شما به چه چیزایی علاقه دارن، تغییراتی رو در سایت خود اعمال کنین. در بخش قبل توضیح دادیم که گوگل این اطلاعات رو چیجوری به دست می آورد.تحلیل و بررسی علاقۀ کاربران و مشتریان سایت با به کار گیری گوگل بررسی یا آنالیتیکس یا آنالیتیک

اطلاعات جغرافیایی (Geo)

در این بخش شما در مورد مکان و زبون کاربران خود اطلاعات به دست میارین.

بررسی مکان کاربران با گوگل آنالیتیکس یا آنالیتیک (Google Analytics)

 

رفتار (Behavior)

این بخش شامل سه قسمته. در بخش اول (New vs Returning) می تونین رفتار کاربران جدید رو با کاربران قدیمی خود مقایسه کنین. در بخش دوم (Frequency & Recency) می تونین ببینین که کاربران قدیمی چقدر ممکنه که دوباره به سایت شما سر بزنن و از آخرین بازدید اونا چند روز گذشته س. در بخش آخر (Engagement) هم می تونین اندازه درگیر شدن کاربران با سایت خود و وقتی که در اون گذرونده ان رو ببینین.

بررسی کاربران قدیمی و جدید سایت با گوگل بررسی یا آنالیتیکس (آنالیتیک)

فناوری (Technology)

در این بخش می تونین در مورد مرورگر، سیستم عامل و شرکت ارائه دهنده اینترنت کاربر بخونین.

بررسی اطلاعات مرورگر کاربران با گوگل آنالیتیکس یا آنالیتیک

موبایل (Mobile)

در این بخش می تونین تعداد کاربران کامپیوتر، گوشی و تبلت رو با هم مقایسه کنین و ببینین که کاربران گوشی و تبلت شما از چه دستگاهی استفاده می کنن.

بررسی اطلاعات موبایل گوگل آنالیتیکس یا آنالیتیک

جریان کاربران (User Flow)

بخش پایانی این قسمت هم به بررسی مسیرهای حرکت کاربران شما می پردازه. در این قسمت شما می ببینن که کاربران چه مسیرهایی رو در سایت شما طی کردن. شما می تونین در قسمت چپ، اول راه رو مشخص کنین. مثلاً طبق کشور به بررسی راه حرکت کاربران خود بپردازید.

بررسی جریان کاربران در گوگل آنالیتیکس یا آنالیتیک

نحوۀ جذب (Acquisition)

در این قسمت شما می تونین به بررسی نحوۀ جذب کاربران بپردازید و ببینین که ترافیک ورودی شما از چه طرقیه. شمام اینکه می فهمید که کاربران ورودی از هر ترافیک چیجوری رفتار کردن و چه تعداد از اونا به مشتری و کاربر ثابت شما تبدیل شدن. قبل از بررسی بخشای جور واجور این قسمت بذارین به بررسی عبارات کلیدی اون بپردازیم:

  • منابع (Sources): منبع جذب یه کاربر یعنی سایتی که از اون وارد شده. شما می تونین ببینین که هر سایت چه تعداد بازدیدکننده رو واسه شما داشته.
  • رسانه ها (Mediums): مشخص می کنه که کاربران به صورت طبیعی و از راه جستجو شما رو پیدا کردن (Organic)، یا اینکه توسط یه تبلیغ یا لینک به سایت شما برگشت داده شدن (Referral)، یا که هیچ کدوم از این دو نبوده (None).
  • کانالا (Channels): منظور از کانال، اون طریقیه که مخاطب شما جذب شده.
  • مستقیم (Direct): کاربرانی که مستقیماً نشانی سایت شما رو وارد کردن و به اون وارد شدن.
  • جستجوی طبیعی (Organic Search): کاربرانی که شما رو از راه یافته های طبیعی (نه تبلیغات) در موتورهای جستجوگر پیدا کردن.
  • ارجاعی (Referral): کاربرانی که از وب سایتای دیگه (به واسطه تبلیغ، لینک شما و …) وارد سایت شما شدن.
  • اجتماعی (Social): کاربرانی که از راه شبکه های اجتماعی به سایت شما هدایت شدن.
  • موارد دیگه: هم اینکه می تونین آمار کاربرانی که از راه ایمیل، تبلیغات پولی گوگل، بقیه تبلیغات و … وارد سایت شدن رو هم ببینین. هم اینکه امکان تعریف منابع ترافیکی جدید با دقت بیشتر هم هست.

اطلاعات کلی (Overview)

به کمک گزینه های بالای این بخش شما می تونین مشخص کنین که چه اطلاعاتی رو می خواین. در این قسمت میشه مشخص کرد که آمار کانالا، منابع یا رسانه ها نشون داده شه و هدف مورد نظر رو هم عوض کرد.
در زیر این تنظیمات، شما یه نمودار دایره ای از نوع جذب ترافیک مشاهده می کنین. نمودارهای دوم و سوم هم نشون میدن که کاربران جذب شده از راه های جور واجور چقدر با سایت شما تعامل داشتن و در آخر چند درصد از اونا پروسهای مورد نظر شما رو طی کردن و به کاربر ثابت یا مشتری تبدیل شدن.
در انتهای صفحه هم اطلاعات مشابهی به صورت آماری و در جدول واسه شما آورده شده.

تحلیل ترافیک و چگونگی جذب اون با گوگل آنالیتیکس یا گوگل بررسی

تموم ترافیک (All Traffic)

در این بخش شما می تونین اطلاعاتی دقیق تر رو دربارۀ کانالا، منابع / رسانه ها و ترافیک ارجاعی ببینین و یه نقشه درختی از ترافیک خود رو هم ببینین.

تحلیل ترافیک و بررسی اون با به کار گیری گوگل آنالیتیک

ادوردز (AdWords)

این بخش به بررسی ترافیک جذب شدۀ شما از راه تبلیغات خود گوگل می پردازه و فقط در صورتی به کار شما میاد که بخواین در این موتور جستجو تبلیغ کنین.

کنسول جستجو (Search Console)

در این بخش شما می تونین کنسول جستجوی خود رو به بررسی وصل کنین و اطلاعاتی در مورد ترافیک جستجوی خود به دست بیارین. اینکه کاربران جستجوگر اول وارد چه صفحه ای از سایت شما شدن، از چه کشورهایی هستن و چه دستگاهی دارن.

اجتماعی (Social)

در این بخش به بررسی ترافیک اجتماعی خود می پردازید و آمار جور واجور مربوط به اونو مشاهده می کنین.

تحلیل و بررسی شبکه های اجتماعی با به کار گیری گوگل بررسی یا گوگل آنالیتیکس

رفتار (Behavior)

این قسمت از گوگل آنالیتیک هم کاربرد بسیار زیادی واسه شما داره. از راه این بخش شما می ببینن که رفتار کاربران شما چیجوری بوده، چیجوری با سایت شما تعامل کردن و چه کارایی رو در اون انجام دادن. در ادامه به بررسی بخشای جور واجور این قسمت می پردازیم.

اطلاعات کلی (Overview)

در این قسمت شما می تونین اطلاعات کلی در مورد رفتار کاربران رو ببینین. شما می فهمید که اونا چه تعداد صفحه رو دیده ان و چه تعداد از این بازدیدها تکراری نبوده (Unique Pageviews)، به طور میانگین چقدر در صفحات شما مونده ان (Avg. Time on Page)، چقدر از اونا پریده ان (Bounce Rate) و بیشتر چه صفحاتی رو دیدن کردن. هم اینکه می تونین ببینین که چه نوع تعاملی با شما داشتن (Events) و چه عباراتی رو در سایت شما جستجو کردن (Site Search).

بررسی و تحلیل رفتار کاربر با به کار گیری گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیتیک

جریان رفتار (Behavior Flow)

در این قسمت شما می تونین راه رفتار کاربران رو ببینین. شما می تونین اول این راه رو خودتون مشخص کنین و گوگل به شما نشون میده که اولین، دومین، سومین و … کاربران با سایت شما چیجوری بوده.

تحلیل و بررسی جریان رفتار مشتری با به کار گیری گوگل آنالیتیکس یا آنالیتیک

محتوای سایت (Site Content)

در صفحه اول این بخش (All Pages) می تونین در مورد محتوای سایت خود اطلاعات بیشتری به دست بیارین. یعنی ببینین که هر صفحه و مطلب سایت شما چقدر بازدید داشته، کاربران به طور میانگین چقدر در اون وقت گذرونده ان، چقدر کاربر پراندهه، چقدر واسه شما پولساز بوده و در آخر چقدر از راه اون خارج و داخل شدن.
در صفحات دیگه هم می تونین اطلاعات دقیق ‎تری رو به دست بیارین. یعنی ببینین که در هر سطح از زیر دامنه ها رفتار چیجوری بوده (Content Drilldown)، صفحات فرود یا ورودی کدوما بوده (Landing Pages) و صفحات خروجی کدوما (Exit Pages).

تحلیل و بررسی محتوا با به کار گیری گوگل آنالیتیکس یا آنالیتیک

سرعت سایت (Site Speed)

این بخش منبع با ارزشی واسه کسب اطلاعات و بهبود سرعت سایته. در صفحۀ اصلی شما می تونین ببینین میانگین زمان بارگذاری صفحه به ثانیه چقدره. البته سرعت موارد دیگه از جمله زمان ریدیرکت شدن، زمان جواب سرور و … به شما نشون داده می شه. شمام اینکه می تونین براساس نوع مرورگر، براساس کشور و صفحه هم سرعت رو بررسی کنین.

تحلیل و بررسی سرعت سایت با به کار گیری گوگل آنالیتیکس یا آنالیتیک
در صفحات بعدی اطلاعات سرعت حتی باحال تر و دقیق تر می شن. در صفحه زمانبندی صفحه (Page Timing) شما اطلاعات دقیقی در مورد سرعت هر صفحه پیدا می کنین. در صفحه پیشنهادهای سرعت (Speed Suggestions) هم شما می تونین پیشنهادهای خود گوگل واسه افزایش سرعت هر صفحه رو بخونین که واقعاً فوق العاده س.

جستجوی سایت (Site Search)

با وصل کردن سیستم جستجوی داخلی سایت به گوگل بررسی، شما می تونین اطلاعات دقیقی رو در مورد جستجوهای انجام شده در سایت خود ببینین.

رویدادها (Events)

منظور از رویدادها اون تعاملاتیه که شما قصد اندازه گیری اونا رو دارین. مثلا می تونین مشخص کنین که با کلیک بروی یه گزینه، رویدادی در گوگل آنالیتیک ثبت شه تا بتونین تعداد کلیکای انجام شده بروی اون گزینه رو اندازه گیری و بررسی کنین.

بررسی رویدادها با به کار گیری گوگل آنالیتیک یا آنالیتیکس (Events)

تبدیلا (Conversions)

این آخرین قسمت گوگل آنالیزه. همونطور که گفتیم منظور از این کلمه، تبدیل شدن بازدیدکننده به کاربر ثابت یا مشتریه. واسه این منظور لازمه که شما اهدافی رو مشخص کنین و در صورت اینکه کاربر خریدی انجام میده، اطلاعات خرید رو در اختیار گوگل بذارین. تنظیمات این قسمت باید از راه بخش مدیریت گوگل بررسی و به Google Tag Manager انجام شه و بروی سایت اجرا شه (در مطالب بعدی چگونگی این کار رو واسه شما توضیح میدیم). این قسمت شامل چهار بخش فرق داره.

اهداف (Goals)

در این بخش آمار مربوط به اهدافی که تعیین کردین به شما نشون داده می شه. هدف شما می تونه بازدید کاربر از یه صفحه مشخص، ثبت نام کاربر در سایت، عضویت کاربر در خبرنامه و … باشه. اینطوری متوجه میشین که چه تعداد از کاربران و کدوم یکی از اونا اهداف شما رو تکمیل می کنن و می تونین پروسهای خود رو بهینه سازی کنین.

بررسی اهداف و رسیدن اونا در سایت با به کار گیری گوگل آنالیتیکس یا آنالیتیک

فروش آنلاین (E-Commerce)

با دادن اطلاعات فروش به گوگل آنالیتیکس، شما می تونین در این بخش ببینین که چقدر درآمد عایدتان شده، این درآمد توسط کدوم کاربران ایجاد شده، هر کاربر چقدر واسه شما سود داشته، کدوم کاربران با چه ویژگیایی بیشتر خرید کردن و …تحلیل فروش سایت با به کار گیری گوگل آنالیتیکس یا بررسی یا آنالیتیک

مسیرهای چند کاناله (Multi-Channel Funnels)

در آنالیتیکس، اعتبار تبدیلا و فروشاتون به آخرین کانال ورودی داده می شه

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *