بازاریابی اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیه؟

۱ دی ۱۳۹۷

از چند نفر که دور و برتان هستن سوال کنین که دیجیتال مارکتینگ چیه. یا از اونا بخواین که به شما توضیح بدن دیجیتال مارکتینگ چیجوری کار می کنه. جوابای جالبی می شنوین! بعضیا تلاش می کنن در همون لحظه تعریفی سر و هم کنن و تحویلتان بدن و بعضیا هم خیلی رک و راحت میگن که "منو چه به دیجیتال مارکتینگ آخه!"

اما اگه به این افراد بگید که حتی اگه دقیقا ندونن که دیجیتال مارکتینگ چیه، سال هاست که با اون سر و کار دارن شاید کمی جا بخورند! در این چند سال گذشته، رفتار خرید مشتریان دچار تغییرات بسیار زیادی شده. بذارین یه نمونه براتون عرض کنم:

همین چند روز پیش بود که یکی از نزدیک ترین دوستانم یه جفت کفش خریده بود و از حق که نگذریم، چه کفشی هم بود! چیزی که واسه من عجیب بود این بود که این دوست من تو یه رستوران کار می کنه و از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب مشغول به کاره. یعنی هیچ وقتی واسه بازار رفتن و خرید نداره.

حالا بعد از اینکه کفشا رو پایش کرد و ما به به و چه چه هامون رو تموم کردیم، ازش پرسیدم که "اینارو کی گرفتی؟ مگه همش سر کار نیستی؟" اصلا انتظارش رو نداشتم که بگه: "از دیجی استایل سفارش دادم!"

سفارش آنلاین و تاثیر دیجیتال مارکتینگ در رفتار مشتری

وقتی بود که واسه خرید کفش، شلواری که دوست داشتین با اونه کنین رو باید می پوشیدید و حتما جوراب هم پاتون میکردین تا کفش خوب پاتون بره! اما این دوست من حتی مطمئنم شلوارکش هم عوض نکرده و اندازه کفش هم امتحان نکرده و خریدش رو انجام داده! و باحال تر این که خرید خیلی خوبی هم کرده!

می دونستین که این کاری که دوست من کرده همون دیجیتال مارکتینگه؟ بذارین توضیح بدهم. در سالای گذشته، رفتار خرید مشتریا فرق کرده. چه فرقی؟ خیلی از افراد دیگه بهتر می دونن که کاراشون رو آنلاین بکننن: خرید لباس، غذا، عملیات بانکی و ده ها مورد مهم دیگه. این کار نشون میده که بازاریابی دیجیتال چقدر وارد زندگی مون شده، حتی اگه خودمون هم خبر نداشته باشیم!

حالا بیایید این قضیه رو از دیدگاه یه کار و کاسبی نگاه کنیم. دیگه دیدیم که چقدر دیجیتال مارکتینگ وارد میدونای جور واجور زندگی مون شده، درسته؟ اگه کار و کاسبی ای نتونه خودشو با این تغییر وفق بده، به مراتب دیگه از صحنه رقابت حذف می شه. اصلا یکی از اهداف بازاریابی دیجیتال، آسون تر کردن زندگی افراده. کار و کاسبی ای که نتونه این سهولت رو به دست مشتری خودش برسونه، دیگه از چشم مشتری میفته!

پس کسب و کارا، با هر اندازه ای و با هر فعالیتی حتما باید بدونن که بازاریابی دیجیتال چیجوری کار می کنه و بهترین وسیله حاضر در Digital Marketing چیه تا بتونن با فوت وفنای مناسب، به مشتریان و مخاطبین خودشون برسن. دقیقا به خاطر همین ما به فکر افتادیم که این راهنمای کامل دیجیتال مارکتینگ رو واسه شما آماده کنیم و در اون تموم مراحل جذب، حفظ و پیشرفت مشتری و رو با به کار گیری به روزترین فوت وفنای دنیای بازاریابی دیجیتال به شما آموزش بدیم.

اول ببینیم که دیجیتال مارکتینگ چیه!

ببینیم که دیجیتال مارکتینگ چیههمونطور که عرض کردم، هدف اصلی این مقاله اینه که شما بدونین که چیجوری می تونین از دیجیتال مارکتینگ در کار و کاسبی تون استفاده کنین تا موفق شید. ولی واسه این که به این پی ببرین لازمه که اول از همه با تعریف دیجیتال مارکتینگ آشنا شید.

در کل هر کاری که شما در اینترنت و فضای مجازی واسه تبلیغ، فروش، نظرسنجی یا معرفی اجناس یا خدماتتون بکنین، درگیر بازاریابی دیجیتال شدین. معمولا کسب و کارا وقتی که وارد دنیای بازاریابی دیجیتال می شن، مخاطبین خودشون رو مشخص می کنن و بیشتر تمرکزشون رو روی این افراد می ذارن: یعنی تشخیص میدن که بیشتر از همه با چه نوع آدمایی یا با چه قشری سر و کار دارن. اگه می خوهید که به صورت هدف دار و هوشمند وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ بشوید حتما این کار رو بکنین.

حالا برگردیم سر بحث خرید! اگه از شما سوال کنم که فرق خریدهای امروزی با خریدهای مثلا ۱۰ سال پیش چه فرقی دارن، چه جوابی می دین؟ کمی در مورد جواب این سوال فکر کنین. فرق اساسی که در رفتار خرید مشتریان ایجاد شده اینه که امروزه مشتریان قبل اینکه خریدی بکننن، به دنبال اطلاعات هستن.

یعنی چه مشتریان دنبال اطلاعات هستن؟

بذارین توضیح بدهم. در سالای گذشته، رقابت بازار نسبت به الان خیلی کمتر بود؛ یعنی چه؟ یعنی یه محصول رو یه یا در آخر دو شرکت تولید می کردن. این در مورد خدمات هم صدق می کنه. به خاطر همین مشتریان گزینه های زیادی نداشتن و ناچار به خرید بودن. ولی الان ممکنه یه محصول یا یه سری خدمات رو ۱۰ مجموعه ارائه بدن! واسه همینه که مشتریان قبل اینکه خریدی بکننن، تحقیق می کنن و اطلاعات به دست آورده رو از چند نظر مقایسه می کنن: مثلا قیمت کدوم مناسب تره، خدمات پس از فروش کدوم مجموعه بهتره، یا حتی سایت کدوم خوشگل تره! (بله این مورد هم تاثیر زیادی در تجربه کاربر داره!)

دقیقا همینجاست که دیجیتال مارکتینگ پررنگ می شه! وسیله ها و فوت وفنایی که دیجیتال مارکتینگ پیشنهاد میده این توانایی رو به شما میده که با به کار گیری پلتفرمای جور واجور (مثل شبکه های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات در گوگل و …) هم تبلیغات کنین و هم اطلاعات زیادی به مشتریان بدین تا به شما اعتماد کنن.

بازاریابی دیجیتال چیجوری کار می کنه؟

چگونگی کار دیجیتال مارکتینگهمون اول هم گفتم که واسه اینکه در مورد کار و کاسبیای مدرن موفق شید حتما باید از دیجیتال مارتکتینگ سر دربیارین. ولی چیزی که نگفتم اینه که دیجیتال مارکتینگ یه زمینه بسیار گسترده است (یعنی یه چیز نیس). واقعا بازاریابی دیجیتال از چند عنصر جور واجور تشکیل شده. پس شما اگه این عناصر رو بشناسین، واقعا دیجیتال مارکتینگ رو یاد گرفتین.

در این بخش همه عناصر و بخشای مهم بازاریابی دیجیتال مارکتینگ رو واسه شما به صورت کوتاه و به درد بخور توضیح دادیم.

سایت مارکتینگ

اهمیت سایت در بازاریابی دیجیتالهمین اول بگم که یه روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ موفق با یه سایت خوشگل و بهینه شروع می شه! اولین تعاملی که کاربران با شما دارن سایت شماس. دیگه در سایت مثل کار و کاسبیای قدیمی نمی تونین یه مسئول فروش قشنگتر و چرب زبون بذارین تا مشتری رو جذب کنه! پس باید کاری کنین که مشتری جذب خودِ سایت شه.

خیلی از فوت وفنایی که در مورد بازاریابی دیجیتال انجام میدید در آخر کاربر رو به سمت سایت شما هدایت می کنن. یعنی اگه یه کاربر عادی بخواد به یه سرنخ تبدیل شه و یا یه سرنخ به مشتری تبدیل شه، همه این اتفاقات باید در سایت شما بیفته.

یکی از راحت ترین روشای بهینه سازی سایت واسه جذب مشتری اینه که ظاهر و چیدمان سایتتون رو تا جایی که می تونین ساده، جذاب و به درد بخور بکنین. همیشه این قانون طلایی رو آویزه گوشتون بکنین: زیبایی در سادگیه. سادگی به این معنی نیس که هیچ رنگ و لعابی به سایتتون ندین بلکه منظور من اینه که سایتتون رو بی خود و بی جهت شلوغ پلوغ نکنین. شرکت Adobe رو می شناسین؟ خیلی شرکت بزرگیه! مثلا فتوشاپ محصول این شرکته (یعنی در مورد گرافیک، غول جهانی هستن). این شرکت یه سری تحقیقات انجام داده و به این نتیجه رسیده که اگه سایت شما جذاب و خوشگل نباشه، ۳۸ درصد کاربران از اون خارج می شن، حتی اگه محتوای وبسایتتان به درد بخور باشه!

الان بحث ظاهر سایت رو تموم کردیم و دیدیم که خیلی مهمه. ولی ظاهر سایت تنها ملاک مهم نیس. چون اگه فقط روی ظاهر تمرکز کنین کاربران بعد از مدت کوتاهی متوجه می شن که سایت شما فقط یه پوسته س و هیچ مغزی نداره!

به خاطر همین موضوع مهم بعدی در مورد سایت اینه که حتما اونو به صورت بهینه بچینید. اصطلاح "تجربه مشتری" به گوشتون خورده؟ در انگلیسی به اون User Experience می بگیم و با اختصار UX نشون می دیم. خیلی خودمونی بخوام بگم، تجربه کاربر واقعا همون حسیه که کاربر در بین کار کردن با سایت شما داره.

مثلا اگه سایت شما خیلی کند باشه یا ساختار اون پیچیده باشه و کاربر نتونه خیلی راحت چیزی که می خواد رو پیدا کنه، تجربه بدی داره و برعکس (البته این موارد فقط بخشی از تجربه کاربری هستن). حالا متوجه میشین؟ علاوه بر ظاهر قشنگتر، باید چیدمان سایتتون رو هم بهینه بکنین تا کاربر تجربه خوبی از اون داشته باشه و زمان بیشتری در اون بگذراند.

مورد دیگری هم که می خوام براتون بگم، مسئله عکس العمل گرایی  یا همون ریسپانسیو (responsive) بودنه. می دونین که هر کاربر با یه وسیله خاصی وارد سایت شما می شه: یکی با تبلت، یکی با گوشی و دیگری با کامپیوتر. اندازه نمایشگر هر کدوم از این دستگاه ها فرق می کنه. اگه سایت شما ریسپانسیو باشه، خیلی سریع خودشو با اندازه صفحه کاربر وفق میده تا مطالب به صورت درست نشون داده شن ولی اگه اینطور نباشه، چیدمان شما به هم می ریزه و کاربر خیلی سریع سایت رو ترک می کنه.

اگه دنبال اون هستین که یه سایت خیلی جذاب و بهینه بسازین و این وسط حتی خرج زیادی هم نکنین، حتما پیشنهاد می کنم سری به سایت ساز پرتال بزنین و ببینین که با کمترین تعرفه ها، چقدر سایتای جذاب، بهینه و ریسپانسیو تحویل میدن.

مطالبی که در این مورد می تونن اطلاعات تکمیلی به شما بدن رو براتون فهرست می کنم:

به چه دلیل تولید محتوا در سایت مهمه؟

سایت چیه؟ پاسخی به تازه وارده های دنیای اینترنت

در آخر هزینه طراحی سایت چقدره؟

مراحل ساخت سایت به ۳ روش جور واجور

تجربه کاربری چیه و چه مهمه؟

۳۵ دلیل واسه اینکه سایت ساز پرتال رو انتخاب کنین!

بهینه سازی موتور جستجو (سئو)

جایگاه سئو در دیجیتال مارکتینگحتی قبل از این که من حرفی بزنم، خودتون احتمال زیاد به اندازه کافی در مورد سئو شنیده باشین و می دونین که بدون بزرگ نمایی، یکی از مهم ترین معیارها واسه به دست آوردن رنک بالاتر در گوگل و تجربه کاربریه. بخش بزرگی از ورودی سایت شما (یعنی تعداد کاربرانی که وارد سایت شما می شن) از طرف گوگله. اگه بخوام یه عدد تقریبی بگم، دست کم ۵۰ الی ۷۰ درصد ورودی بیشتر سایتا از موتورهای جستجو (مخصوصا گوگل در ایران) است. پس می ببینن که چقدر بحث سئو و نوه سئو اصولی مهمه.

بحث سئو (بدیش اینه یا حالا خوبیش اینه) خیلی خیلی مفصله و اگه بخوایم در مورد اون حرف بزنیم، این مقاله رو با یه روز خوندن هم نمی شه تموم کرد! اما عوضش پیشنهاد بهتری واسه شما دارم!

از اونجایی که بحث سئو خیلی مهمه، ما در نوین یه سری خیلی کامل در مورد این موضوع آماده کردیم. یعنی سیر تا پیاز سئو رو به زبون آدمیزاد می تونین در این سری پیدا کنین که در ۱۰ فصل نوشته شده! اگه هر روز یه فصل از اونو بخونین بعد از ۱۰ روز دیگه استاد سئویی میشین واسه خودتون! لینک فصل اول رو واسه شما گذاشته ام. اگه روی اون کلیک کرده و وارد فصل اول بشوید، بقیه فصلا هم به ترتیب واسه شما نشون داده می شن:

فصل اول مجموعه سئو

بازاریابی محتوا

محتوا در موفقیت دیجیتال مارکتینگ شما تاثیر دارهیادتون باشه گفتیم که کاربران و مشتریان جدید معمولا قبل از خرید دنبال اطلاعات هستن تا خریدشون رو براساس اون بکننن. حالا به نظر شما این اطلاعات رو از کجا به دست می یارن؟ منابع زیادی واسه پیدا کردن اطلاعات هست ولی کی بهتر از شما؟ به نظرتون محصولی که می خواین بفروشین رو شما می تونین بهتر معرفی کنین یا افرادِ دیگه؟ شک نداشته باشین خود شما!

اینجاس که باید از بازاریابی محتوا (content marketing) استفاده کنین. راه های زیادی هم واسه این کار هست ولی آسون ترین و در عین موثرترین راه اون، ایجاد یه وبلاگ است. در وبلاگی که می نویسید چند کار رو می تونین همزمان بکنین:

  • اول از همه، اطلاعات درست و حتی تبلیغ محور رو می تونین در اختیار مشتریان قرار بدین. ولی دقت کنین که اگه در این مطالب، بیشتر به جای اطلاعات، روی تبلیغات تمرکز کنین، مشتریان ممکنه اعتماد چندانی به شما نکنن. بهتره که جنبه تبلیغاتی رو بیشتر با پستای سوشال یا روشای دیگه (مانند تبلیغات در گوگل) بکنین.
  • دوم اینکه اگه وبلاگ شما قوی و در عین حال جذاب باشه، شما کاربران خودتون رو پرورش میدید. یعنی چه؟ یعنی بعد از یه مدت که کاربران از وبلاگ شما دیدن کنن و فهمیده باشن که اطلاعات خوبی در اختیار اونا قرار می دین، به خوانندهای دائمی و ثابت تبدیل می شن و این باعث می شه که به مشتری شمام تبدیل بشن.
  • مسئله آخر اینه که وبلاگ شما باید بخش نظرات داشته باشه. این کار همیشه به نفع شماس. به چه دلیل؟ اول اینکه اگه مطالب شما خوب باشن، کاربران متوجه این قضیه می شن و این قدرت و برتری شما در بخش نظرات درخشش پیدا می کنه. هم اینکه این مسئله واسه کاربران جدید شمام میشه دید! یعنی بدون اینکه کاری بکنین کاربران جدید تا حد زیادی به شما اعتماد می کنن! گذشته از اون، حتی اگه شکایت یا شکایت ای هم از شما بشه (در بخش نظرات) با رسیدگی سریع و مردم دارانه، به همه نشون میدید که برند شما همیشه مشتری براش مهمه!

هم اینکه حتی اگه به اندازه کافی شناخته شید و اعتماد جلب کنین، می تونین سطح محتوای خودتون رو بالا برده و درآمدی هم از اون داشته باشین. مثلا، الان کتابای الکترونیکی (e-book) هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی یکی از عناصر مهم دیجیتال مارکتینگ هستن.

یکی از امتیازات بازاریابی محتوا اینه که دست شما رو باز میذاره! الان توضیح میدم: شما واسه این که در یافته های جستجوی گوگل (SERP) بالا باشین باید به بحث کلمات کلیدی اهمیت بدین (همه این موارد در مجموعه سئو با جزئیات توضیح داده شدن). از این روش می تونین ببینین که این روزا چه موضوعاتی روی بورس هستن (یعنی اندازه جست و جوی بالایی دارن) تا در مورد اونا نوشته و کاربران بیشتری رو به سایت خودتون هدایت کنین. حتی اگه این موضوعات مستقیما به اجناس یا خدمات شما ربط نداشته باشن دست کم می تونن کاربران رو با سایت شما آشنا کنن.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

همین الان به این سوال جواب بدین: دور و برتان چند نفر می شناسین که یکی از برنامه های تلگرام، اینستاگرام، واتسپ یا توئیتر رو نداشته باشه؟ یا با سایتی مثل لنکدین آشنا نباشه؟ شخصا ۹۹ درصد آدمایی که من میشناسم تقریبا از همه این شبکه ها استفاده می کنن!

شبکه های اجتماعی رو نه فقط همه استفاده می کنن بلکه بخشی از زندگی روزمره بیشتر افراد شده. به خاطر این شمام باید از این فرصت بهترین استفاده رو بکنین چون بازاری در اختیار دارین که تا دلتون بخواد کاربر داره و حتی در بیشتر مواقع، شما واسه ورود و به کار گیری این بازار، نیاز به هزینه خاصی ندارین. مثلا درست کردن یه پیج در اینستاگرام یا یه کانال در تلگرام چه هزینه ای واسه شما داره؟

بله خیلیا از شبکه های اجتماعی استفاده می کنن و این شانس خوبی واسه شما هستش. ولی از طرف دیگه تهدید بزرگی همه چون اگه وارد این بازار نشید و یا نتونین به شکل صحیحی در اون فعالیت داشته باشین، به همون اندازه که می تونه به برند شما کمک کنه به همون اندازه هم می تونه به شما ضرر برسونه!

تبلیغات در گوگل (Google AdWords)

در بازاریابی دیجیتال از تبلیغات در گوگل استفاده کنینواسه این که بتونین موفقیت سایت خودتون رو سبک سنگین کنین نیاز به یه سری اطلاعات و آمار و ارقام دارین. یکی از این آمار (که یکی از مهم ترین معیارها همه) ترافیک سایت شماس: یعنی تو یه دوره مشخص، چند تا کاربر وارد سایت شما شدن، چند صفحه از سایت شما رو دیده ان و در کل چقدر زمان در سایت شما گذروندن.

حالا واسه اینکه بتونین از راه گوگل ورودی بگیرین، باید جزء یافته های برتر گوگل باشین. معمولا صفحه اول یافته های جستجوی گوگل (که ۱۰ نتیجه نشون میده) به عنوان یافته های برتر شناخته می شه. معمولا هر چی از رنگ و از صفحه اول دورتر باشین، اندازه ورودی شمام (از گوگل) کمتر می شه.

کاری نداره که! سئوی وبسایتم رو درست می کنم و مثل خان در صفحه اول گوگل می شینم! به این راحتی هم نیس! درسته که هدف اصلی سئو بالا آوردن سایت شماس ولی سئو به این زودی عمل نمی کنه چون باید در طول زمان کار خودشو بکنه و گوگل شما رو به عنوان سایت برتر بشناسه!

پس چیکار کنیم؟ تبلیغات در گوگل! به این راحتی! با به کار گیری تبلیغات در گوگل، خیلی راحت می تونین هم واسه کار خودتون تبلیغ کنین، هم ورودی زیادی بگیرین و هم در صفحه اول گوگل باشین!

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

در پازل بازاریابی که می چینید، بازاریابی ایمیلی هم یکی از تیکه های بزرگ و مهمه. قبل اینکه ایکیل مارکتینگ خودتون رو شروع کنین باید به یه نکته مهم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. ایمیل مارکتینگ نسبت به بقیه روشای بازاریابی کمی حساس تره. به چه دلیل؟ چون تعداد ایمیلای اسپم (یا جفنگ) که واسه کاربران فرستاده می شه خیلی زیاده.

اگه محتوای ایمیل و حتی زمان و تعداد ارسال اونو به درستی و با شناخت کافی از کاربراتون انجام ندین، ایمیل شمام با بقیه ایمیلای اسپم فرقی نداره و کاربران واسه اون ارزشی قائل نمی شن.

محتوای ایمیلایی که واسه کاربران و مشتریان خودتون ارسال می کنین طبیعتا به نوع کار و کاسبی شما بستگی داره. ولی واسه این که کارکرد موفق تری داشته باشین بهتره از تجربه ما استفاده کنین. در این قسمت چند موضوع محتوای پیشنهادی واسه شما گذاشته ایم:

  • وقتی کاربر جدیدی در خبرنامه شما عضو می شه، یه ایمیل خوشامدگویی واسه اون بفرستین و هم اینکه خیلی کوتاه براش توضیح بدین که در سایت شما باید انتظار چه نوع مطالبی رو داشته باشه.
  • واسه پیشنهادات خاص، فروشای مناسبتی (مانند فروش خاص عید یا هر مناسب دیگه) و تخفیفای خاص و جدیدتون می تونین واسه اونا ایمیل بفرستین و به سایت دعوتشان کنین.
  • اگه محتوایی واسه دانلود روی سایتتون دارین، تلاش کنین بعد از اینکه کاربران اونو دانلود کردن، یه ایمیل تشکر واسه اونا بفرستید و حتی محتواهای مشابهی هم واسه اون پیشنهاد بدین.

بهتره این نکته رو هم خدمتتان عرض کنم که ایمیل مارکتینگ معمولا واسه پرورش و حفظ سرنخا استفاده می ‎شه نه واسه به دست آوردن سرنخای جدید. البته این کار رو هم میشه با به کار گیری ایمیل کرد ولی تا حدی سخته.

سخن پایانی!

این که بدونین دیجیتال مارکتینگ چیجوری کار می کنه فقط با شناختن عناصر تشکیل دهنده اون عملی نیس. واسه این که بتونین با موفقیت بیشتری این راه رو ادامه بدین، علاوه بر شناخت همه این بخشا، باید بتونین اون هار در کنار همدیگه به صورت ترکیبی استفاده کنین.

این نکته هم یادتون باشه که علاوه بر این که روی هر کدوم از این روش ها به صورت جداگونه و با یه راه و روش جور واجور تمرکز می کنین، باید یه روش هدف دار و برنامه کلی هم واسه "دیجیتال مارکتینگ" خودتون داشته باشین تا همه حولوحوش این موارد و هم اینکه چشم انداز شما رو هم در خودش جای داده باشه.

اگه سوال یا نظری در مورد هر بخشی از این مقاله دارین همین الان سوال کنین تا جواب بدیم!

موضوع در رابطه بازاریابی اینترنتی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

بابک خدادوست

شاعرای شکست خورده نویسنده میشن و نویسنده های ناموفق تلاش میکنن محتوای خوبی بنویسن!
منم یه چی بین نویسنده تقریبا موفق و محتوا نویس موفق هستم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *