پایان نامه های روانشناسی

پایان نامه با کلید واژه اعتیاد به اینترنت

خود در حدّ کمال استفاده می‏نمایند و یک حالت سازگاری خوب، احساس بهزیستی و نگرش مثبت به زندگی خود و دیگران در آنها ایجاد می‏کند. هوش هیجانی یکی از مؤلّفه‏های بهداشتی روانی است که در زمینه توانمندسازی خانواده‏ها نقش مؤثری دارد.
آخرین کاربرد هوش هیجانی مربوط به تربیت کارآمد و پرهیز از ناسازگاری زناشویی است. کتاب‏های راهنمای زیادی درباره اهمیت توانایی‏ها و مهارت‏های هیجانی در تربیت کارآمد و در رشد کودک برای عموم نوشته شده‏اند. برای نمونه، گاتمن در خلال کارش، با هدایت هیجانی والدین، کشف کرد که تعامل والد ـ کودک هنگامی که هیجانات ابراز می‏شوند، برای رشد کودک حیاتی است.
به نظر می‏رسد والدین کارآمد کسانی هستند که:
۱٫ از هیجانات کودکشان آگاه می‏شوند.
۲٫ هیجان را به عنوان فرصتی برای یادگیری و صمیمیت می‏شناسند.
۳٫ همدلانه به کودکانشان گوش می‏دهند.

۴٫ به کودک کمک می‏کنند هیجاناتی را که در حال تجربه‏اند برچسب بزنند.
۵٫ هنگام جست‏وجوی راه‏حل برای مشکلی که هیجان‏ها را به وجود آورده است محدودیت‏هایی ایجاد می‏کنند. (لینلی ، ۲۰۰۴ )

بررسی‏هایی که با بهره گرفتن از مقیاس MSCEIT»» انجام شده‏اند، ارتباطی قوی بین هوش هیجانی تربیتی و توانایی اجتماعی در کودکان را نشان می‏دهد. برای مثال، مارسلند و لیکاوک نمونه‏ای ۶۷ نفری از نوزادان و مادرانشان را بررسی کردند.
طبق بررسی آنان، هوش هیجانی مادران در شاخه‏های MSCEIT نشان داد: هوش هیجانی مادرانه، به ویژه ادراک هیجانی مناسب، با همدلی کودک بسیار همبسته است. هوش هیجانی بالای مادرانه با دلبستگی ایمن بالای نوزادان نیز همبسته است.
با وجود آثار گسترده در رشد هیجانی کودکان، در زمینه سنجش هوش هیجانی والدین و بررسی رابطه آن با مهارت‏ها و شگردهای تربیت کودک، کار اندکی انجام شده است.
(لینلی ، ۲۰۰۴ )
در یک بررســـی جدید، براکت ، وارنر و بسکو ارتباط مــــیان هوش هیجانی را ـ که با MSCEIT
اندازه‏گیری شد ـ با کیفیت رابطه در میان ۸۶ زوج ناهمجنس‏خواه مطالعه کردند. آنان دریافتند: زوج‏هایی که هر دو، هوش هیجانی پایینی دارند، نسبت به زوج‏هایی که یکی یا هر دوی آنها هوش هیجانی بالایی دارند رابطه ضعیف‏تری دارند. به عبارت دیگر، بالا بودن هوش هیجانی در یکی از زوجین، درست همان نتیجه را در نحوه رابطه خواهد داشت که بالا بودن هوش هیجانی در هر دو دارد. آنان این فرض را مطرح کردند که در رابطه عاشقانه، بالا بودن هوش هیجانی شریک دوم افزایش قابل توجهی در عملکرد زوجین به دنبال نخواهد داشت. بالا بودن هوش هیجانی در یکی کافی است تا رابطه در مسیر درست باقی بماند. این نکته هم جالب است که زنان نمره‏های هوش هیجانی به مراتب بالاتری نسبت به مردان به دست می‏آورند که موافق است با پژوهش دیگری که می‏گوید: زنان گرایش دارند در روابط صمیمی، مدیر هیجان باشند. (نولر ،۲۰۰۶)

۲-۴- بخش سوم : پیشینه پژوهش

۲-۴-۱- پیشینه تجربی پژوهش :
تحقیقات بسیاری در داخل وخارج از کشور درباره موضوعات اعتیاد اینترنتی و هوش هیجانی و عوامل موثر بر آن پرداخته اند ، که در این بخش به بررسی برخی تحقیقات مرتبط تر با موضوع پژوهش می پردازیم .
پیشینه خارج از کشور:
۲-۴-۱-۱-۱- کولتر وهمکارانش در سال ۲۰۱۲ در مطالعه ای طولی ( ۵ ساله ) ، تحت عنوان ” تاثیر هوش هیجانی ـ عاطفی بر موفقیّت تحصیلی در مدارس مقطع متوسطه بریتانیا ” به بررسی اثرات طولانی مدت هوش هیجانی بر عملکرد تحصیلی نوجوانان انگلیسی پرداخته اند .
نمونه پژوهش شامل ۴۱۳ دانش آموز از سه مدرسه در شمال غرب انگلستان است و از دانش آموزان آزمون های : صفت EQI ، توانایی EQI (پردازش اطلاعات) ، آزمون شخصیّت وتوانایی های شناختی در ند سال متوالی بعمل آمده ونتایج زیر بدست آمده است:
اهمیت توانایی EQI در متعادل کردن اثر توانایی شناختی بر عملکرد تحصیلی .
تاثیر مستقیم صفت EQI بر عملکرد تحصیلی پسران .
همچنین این مطالعه نشان داد که طرح های ارائه شده توسط مربیان برای توسعه توانایی EQI وصفت EQI ، فرصت هایی را برای پیشرفت تحصیلی فراهم می آورد .

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  ۷۷u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

مطلب مشابه :  رشته روانشناسی-دانلود پایان نامه درباره یژگیهای شخصیتی

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

۲-۴-۱-۱-۲- در مطالعه ای که درسال ۲۰۱۱ توسط پارک وهمکارانش تحت عنوان رابطه بین اعتیاد به اینترنت وعملکرد شناختی در نوجوانان انجام شد ، تعداد ۲۵۳ نفر از دانش آموزان مقطع راهنمایی و۳۸۹ نفر از دانش آموزان مقطع دبیرستان بمنظور بررسی اعتیاد به اینترنت مورد مطالعه قرار گرفتند. که از بین آنها ۵۳ دانش آموز معتاد به اینترنت با ۴۳ دانش آموز غیر معتاد بوسیله یک تست هوش مورد بررسی قرار گرفتند . که نتایج به قرار زیر است :
گروه دانش آموزان معتاد به اینترنت در درک مطلب نمراتی کمتر از حدّ نرمال گرفتند ، که در مقایسه با گروه غیر معتاد به طور قابل توجهی سطح نمرات پایین تر بود . درک مطلب بعنوان یک ایتم منعکس کننده تفاوت بین قضاوت اخلاقی وواقعیت است .
این احتمال وجود دارد که رابطهای ضعیف بین اعتیاد به اینترنت وهوش اجتماعی وجود داشته باشد . به هر حال باتوجه به اینکه رشد وتوسعه مغز در دوران بلوغ ادامه دارد ، این احتمال که اعتیاد به اینترنت بر عملکرد شناختی نوجوانان اثر منفی دارد را نمی توان رد کرد .

۲-۴-۱-۱-۳- در مطالعه ای با عنوان ” رابطه هوش هیجانی واستفاده از اینترنت وتلفن همراه بر علائم بالینی دانشجویان ” دانشگاه رامون لول شهر بارسلونا درسال ۲۰۰۹ توسط برایان و همکارانش ، بر روی یک نمونه شامل ۳۶۵ نفر ازدانشجویان در ۴ رشته : روانشناسی ، آموزش وپرورش ، روزنامه نگاری و صدا وسیما ، وبهداشت صورت گرفته ، ابزار مورد استفاده دراین پژوهش شامل :
مقیاس پیامدهای منفی استفاده نابهنجار از اینترنت ( CERI ) وتلفن همراه ( CERM ) .
پرسشنامه خود ارزیابی هوش هیجانی ( TMMS-24 ) .
ابزار بالینی ( کلینیکی ) برای بررسی گزارش مراجعات پریشانی روانی
)چک لیست ، . (۹۰-R; SCL-90-R
پس از تجزیه وتحلیل آماری نتایج زیر بدست آمده است:
پریشانی روانی ناشی از استفاده نابهنجار از اینترنت وتلفن همراه در مردان بیشتر از زنان است .
دانشجویان روزنامه نگاری وصداوسیما با توجه به حجم مطالعه ، در خصوص استفاده از اینترنت وتلفن همراه الگوی نابهنجارتری را نسبت به دانشجویان سایر رشته ها نشان دادند .
مولفه های هوش هیجانی ، واریانس شاخص های پریشانی روانی را بهتراز واریانس شاخص های استفاده نابهنجار از اینترنت وتلفن همراه توضیح می دهند .

۲-۴-۱-۱-۴- لوید وهمکارانش در تحقیق خود با عنوان : هوش هیجانی بعنوان یک عامل پیش بینی کننده وضعیت افسردگی سالمندان ، در سال ۲۰۱۲ پرداختند . در این مطالعه آمده است که: جمعیت سالمند از جوامع پرخطر از نظر خودکشی ، بیماری وفقرسلامت هستند. این مطالعه از نوع همبستگی وکمّی بوده ودر آن به بررسی رابطه میان نمره کل هوش عاطفی EQ در پیش بینی افسردگی در سالمندان پرداخته شده است . ابزار مورد استفاده در این پژوهش :
الف)مقیاس افسردگی(GDS – short) درسالمندان
ب)پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن می باشد.
نمونه گیری بصورت هدفمند ازمیان مراکز بازپروری محلی و امکان زندگی مستقل ( خانه سالمندان ) از بین زنان ومردان ۶۵ سال وبالاتر انجام شده وبرای تعیین اینکه EQI تا چه اندازه به پیش بینی افسردگی می پردازد ،از تحلیل رگرسیون استدلالی چندگانه استفاده شد .
با در نظر گرفتن سن ، تحصیلات و استفاده از داروهای ضدافسردگی ، میزان معناداری OR=./94 بدست آمد . (۹۱/. و ۹۷/. ) ، P./001
نتیجه بدست آمده نشان می دهد که : به ازای افزایش هر نمره هوش هیجانی در سالمندان ، میزان افسردگی ۶٪ کاهش را نشان می دهد که حاکی از تاثیر مثبت افزایش EI در وضعیت افسردگی سالمندان است.

مطلب مشابه :  تحقیق رایگان درمورد سرمایه اجتماعی

۲-۴-۱-۱-۵- پژوهش های رایلی وشوت(۲۰۰۳)، براکت ومایروارنر(۲۰۰۴) ، حاکی از رابطه منفی بین هوش هیجانی واعتیاد به مواد مخدر است.

پیشینه داخل کشور:
۲-۴-۱-۲-۱- پژوهشی توسط جعفری وفاتحی ،در سال ۱۳۹۰ ،با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی هوش هیجانی در اعتیاد به اینترنت در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان انجام گرفته ،که به شرح زیر است: این پژوهش از نوع همبستگی چندمتغیری است .جامعه آماری شامل همه دانشجویان دانشگاه اصفهان و نمونه آماری ۷۱ دانشجو ۳۶ دختر و ۳۵ پسر بودند که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش عبارت اند از : پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (۱۹۹۸) و آزمون هوش هیجانی پترایدز فارنهایم (۲۰۰۱). داده های گردآوری شده به روش های آماری توصیفی و استنباطی رگرسیون تجزیه وتحلیل گردید. یافته ها نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و هوش هیجانی (۵۴/۰- = r) رابطه وجود دارد. (P0/001) و هوش هیجانی ۲۹ درصد اعتیاد به اینترنت را پیش بینی می کند

۲-۴-۱-۲-۲- گروه روان شناسیِ مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)، توسط سلطانی و همکارانش در سال ۱۳۸۹، تحقیقی با عنوان رابطه هویت و هیجان خواهی با اعتیاد اینترنتی انجام داده اند که در آن به این مطلب اشاره شده است که به دلیل این که افراد هیجان خواه به دنبال تجربه های جدید هستند، محیط جذاب اینترنت این امکان را برای کاوش آنها فراهم می کند و هویت می تواند به واسطه هیجان خواهی بر اعتیاد اینترنتی اثر داشته باشد. مطالعه آنان با هدف ارزیابی اثر مستقیم و غیرمستقیم هویت از طریق هیجان خواهی بر اعتیاد اینترنتی انجام پذیرفته است. روش تحقیق آن روی ۲۸۰ نفر از کاربران اینترنت کافی نت های شهر کرمان که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند، انجام شد. واحد های پژوهش به پرسش نامه های سبک های هویت برزونسکی، هیجان خواهی زاکرمن و اعتیاد اینترنتی یانگ پاسخ دادند.نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان می دهد که مدل ارزیابی شده از شاخص های برازندگی خوبی برخوردار بوده و متغیر نهفته هویت به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق هیجان خواهی بر اعتیاد اینترنتی اثرگذار بوده است. هویت و هیجان خواهی بر اعتیاد اینترنتی اثرگذار بوده اند. همچنین در آن الگو، تمام وزن های رگرسیونی از نظر آماری در سطح ۰۵/ معنی دار بوده اند. بنابراین هویت بر اعتیاد اینترنتی اثر مستقیم و غیرمستقیم دارد. نتایج همچنین اثر مستقیم هیجان خواهی بر اعتیاد اینترنتی را نشان داده است. (سلطانی و همکاران، ۱۳۸۹)

۲-۴-۱-۲-۳- پژوهشی توسط محمدی و همکاران، در سال۱۳۸۹ با هدف بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت و سرمایه اجتماعی در بین جوانان شهر همدان انجام شده است و از نظریه های سرمایه اجتماعی (کلمن، پاتنام، فوکویاما و بوردیو)، نظریه پردازان شبکه اجتماعی و تاثیرات متقابل دو متغیر سرمایه اجتماعی و اعتیاد به اینترنت که در سه دیدگاه عرضه شدند استفاده شده است. روش تحقیق پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق جوانان شهر همدان بوده اند که با روش نمونه گیری گلوله برفی، تعداد ۱۳۸ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد شده اعتیاد به اینترنت یانگ (۱۹۹۸) و پرسشنامه محقق ساخته درباره سرمایه اجتماعی است. داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار آماری SPSS پردازش شده اند. نتایج تحلیل داده ها حاکی از آن است که میزان اعتیاد به اینترنت در میان پسرها (۵/۴۱) و در میان دخترها (۴۱/۳۶) است. همچنین یافته های به دست آمده موید عدم وجود رابطه معنی دار بین اعتیاد به اینترنت و سرمایه اجتماعی بوده است. علاوه بر این بین متغیرهای سن، رشته تحصیلی و اعتیاد به اینترنت نیز رابطه معنی داری مشاهده نشده، اما بین اعتیاد به اینترنت و جنسیت این رابطه معنی دار بوده است.

۲-۴-۱-۲-۴- در پژوهشی دیگر به بررسی نقش ادراک حمایت اجتماعی و احساس تنهایی در استفاده از اینترنت توسط عظیمه سلیمی ،بهرام جوکار و روشنک نیک پور در سال ۱۳۸۸ پرداخته شده است، که در آن نگارندگان اذعان می دارند امروزه استفاده از اینترنت، در حوزه های وسیعی، در حال افزایش است. محیط های بر خط نفوذ فزاینده ای بر گستره زندگی انسان دارد. به همین لحاظ، مساله پیامدهای استفاده از این ابزار ارتباطی توجه پژوهشگران حوزه روانشناسی و جامعه شناسی را به خود معطوف کرده است. هدف از پژوهش آنان، بررسی ارتباط بین احساس تنهایی و استفاده از اینترنت با پیشایندی ادراک حمایت اجتماعی بوده است. شرکت کنندگان در پژوهش جمعاً ۴۳۶ دانشجو شامل ۲۲۵ دانشجوی دختر و ۲۱۱ دانشجوی پسر از دانشگاه های شهر شیراز بودند. یافته ها حاکی از آن بوده که ادراک حمایت اجتماعی به طور مستقیم پیش بینی کننده منفی ضعیفی برای استفاده از اینترنت است. همچنین احساس تنهایی خانوادگی و اجتماعی، نقش واسطه ای بین ادراک حمایت اجتماعی و میزان استفاده از اینترنت دارند. نکته جالب توجه اینکه احساس تنهایی خانوادگی میزان استفاده از اینترنت را به گونه مثبت و احساس تنهایی اجتماعی میزان استفاده از اینترنت را به گونه منفی پیش بینی می کرد. نتایج پژوهش، موید نقش واسطه گری احساس تنهایی خانوادگی و اجتماعی در پیوند حمایت اجتماعی و میزان استفاده از اینترنت بوده است. در مجموع یافته ها اهمیت نقش حمایت اجتماعی و احساس تنهایی را در میزان استفاده از اینترنت نشان داده است.

مطلب مشابه :  پایان نامه مهارتهای اجتماعی

۲-۴-۱-۲-۵- در مطالعه دیگری که توسط غفاری وهمکارانش در سال ۱۳۸۶ تحت عنوان ” بررسی تاثیر آموزش خودآگاهی هیجانی وکنترل تکانه در کناره گیری اجتماعی وکاربری اجباری اینترنت ” انجام شد.تعداد ۳۰ نفر از دانش آموزان پسر منطقه ۳ تهران ” مرکز توسعه صادرات ایران ” بر اساس آزمون های تشخیصی اعتیاد به اینترنت به عنوان نمونه انتخاب وبطور تصادفی دردو گروه کنترل وآزمایش تقسیم شدند.
گروه آزمایش در زمینه خودآگاهی هیجانی وکنترل تکانه در ۸ جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. با توجه باینکه طرح تحقیق، پیش آزمون وپس آزمون با گروه کنترل بوده است ابزارهای اندازه گیری : اعتیاد به اینترنت ، هوش هیجانی بارـ آن ، کاربری مشکل زای اینترنت کاپلان (۲۰۰۲) ، در دو نوبت قبل وبعد از آموزش به اجرا در آمد . داده های جمع آوری شده از این پرسشنامه ها با روش های آماری توصیفی واستنباطی تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت ونتایج نشان داد که خود آگاهی هیجانی و کنترل تکانه وبه تبع آن هوش هیجانی کلی پس از آموزش در گروه آموزش ، بطور معناداری افزایش پیدا کرده است و میزان کاربری اجباری اینترنت وکناره گیری اجتماعی در کاربرانی که مورد آموزش قرار گرفته بودند بطور معناداری کاهش پیداکرده و میزان این متغییرها در گروه کنترل از نظر آماری تفاوت معناداری نداشته است .

۲-۴-۱-۲-۶- در بررسی شکیبا(۱۳۸۷)، تحت عنوان رابطه تیپ های روان شناختی وهوش هیجانی –اجتماعی که بمنظور تعیین رابطه ی تیپ های روان شناختی و هوش هیجانی- اجتماعی درنمونه ای ازکارمندان ستادی دانشگاهی در تهران بمنظور شناسایی مولفه های لازم برای انجام مداخلات ارتقای بهداشت روان بود . از ۱۵۹داوطلب ( ۱۱۳زن و ۴۶مرد )خاسته شد به تیپ نمای مایرز-بریگز (۱۹۹۸) وپرسشنامه هوشبهر هیجانی بار-آن (۱۹۹۷) پاسخ دهند. یافته ها نشان دهنده ارتباط مثبت ومعنادار هوش هیجانی- اجتماعی وتیپ های روان شناختی بود .
۲-۴-۱-۲-۷- درپژوهش مشابهی که توسط جناآبادی در سال۱۳۸۸ ومطالعه مشابه آریاصدر،اکبرزاده و یزدی در سال ۱۳۸۹ ، رابطه بین هوش هیجانی واعتیاد به الکل، سیگار وتنباکو، مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاکی از وجود رابطه منفی بین هوش هیجانی واعتیاد به الکل ، سیگار وتنباکو می باشد .
جمع بندی و ارائه چارچوب نظری تحقیق :
استفاده از اینترنت، یکی از جلوه‌های آشکار دنیای مدرن و ابزاری مهم برای آموزش نسل‌نو به‌شمار میآید. اینترنت در همه جا حضور دارد: در خانه، در مدرسه، و حتی در مراکز خرید. طبق برآورد صورت گرفته، در سال ۱۹۸۱، ۶۶ میلیون نفر از مردم آمریکا به اینترنت دسترسی داشته‌اند که در سال ۱۹۹۹ شمار آنها به ۸۳ میلیون رسیده است و بیشترین کاربران اینترنت

92

دیدگاهتان را بنویسید