طراحی مدرن ویلا – ساخت ویلای باغ ایرانی

ویلا (به فرانسوی و انگلیسی: villa) به خانه‌های زیبایی گفته می‌شود که از چهار طرف باز هستند و محدود به ساختمان‌های دیگر نیستند. علاوه بر این دارای نمای مناسبی هستند. ویلا معمولا در اطراف شهرها و مناطق خوش آب و هوای کشور ساخته می‌شوند و غالبا استفاده تفریحی دارند. البته ویلاها تنها در این مناطق ساخته نمی‌شوند; بلکه حتی بعضی از ویلاها به سفارش کارفرما در مناطق شهری ساخته می‌شود. لازم است در این زمینه قوانین و اصول مراجع مربوطه در رابطه با ویلا مدرن را نیز در نظر گرفت تا در آینده مشکلی برای کارفرما پیش نیاید.

امروزه ساخت ویلا در نقاط بسیاری از کشور رایج است. اما هر خانه ویلایی با هر طرح و کیفیتی، زیبا، راحت و مورد پسند کارفرمایان نیست. در اینجاست که اهمیت طراحی ویلا خود را نشان می دهد.

طرح خوب، زیر بنای یک ویلای لوکس و شیک است.

طراحی مدرن ویلا با توجه به خصوصیات سایت ویلا، ابعاد زمین، تعداد طبقات و خواسته های کارفرمایان شکل می گیرد. قبل از مرحله ساخت، در طرح ویلا، پلان ویلا و نمای ویلا مجسم می شوند. نرم افزارهای پیشرفته مدلسازی، افراد را قادر می سازد طرح ویلای شخصی خود را قبل از ساخته شدن ببینند و هر تغییری که می خواهند را در آن اعمال کنند.

طراحی ویلا در واقع اولین و اصلی ترین قدم برای داشتن یک ویلای زیبا است و اگر این قدم اصولی و صحیح برداشته شود ساختمان ویلا زیبا، منحصر به فرد و پاسخگو به تمام نیازهای ساکنان خواهد بود.

طراحی مدرن ویلا

در بین کارهایی که بدست معماران می‌رسد، بیشترین خلاقیت آنها در طراحی ویلا استفاده می‌شود; چرا که هنگام طراحی ویلا، پلان ویلا بر خلاف ساختمان‌های شهری طراح آزاد تر است و بیشتر می‌تواند از ذوق و خلاقیت خود استفاده کند.
در نتیجه طرحهایی که در زمینه ویلا توسط طراحان ساختمانی انجام می‌شود از تنوع هنری، زیبایی، ظرافت و دقت بالایی برخوردار می‌باشد.

مهمترین قدم قبل از هر اقدامی، مشخص کردن هدف از داشتن ویلا و ساخت آن می‌باشد.
امروزه استفاده از ویلای شخصی در فضاهای سرسبز و به دور از هیاهوهای شهر رویای هر شخص می‌باشد ولی هستند افرادی که از این فضاها به عنوان لوکیشن عکاسی استفاده می‌کنند حتی با فکر بزرگتر دنبال ساخت شهرک ویلایی هستند. بنابراین باید مشخص باشد که دنبال چه چیزی هستیم. پس در امر طراحی ویلا نیاز است تا سلیقه، اهداف، میزان بودجه و محل ساخت را به درستی تحلیل کنیم.

دوری از طبیعت شاید یکی از نیازهای ضروری زندگی این روزهای ساکنان کلان شهرهاست.
شهرک‌های ویلایی و باغ‌های سرسبز اطراف آن گزینه بسیار مناسبی برای تجربه یک زندگی آرام و خارج از محیط شهری است. در سبک طراحی ویلا مدرن و لاکچری، سعی می‌شود با ایجاد حجمی‌یکپارچه و منسجم ضمن گستردگی نما در چند جهت، در داخل بنا نیز فضای یکدست، دلباز و بزرگ به نظر برسد.

 

هزینه طراحی ویلا هرگز نباید اضافی به نظر آید. بلکه برعکس، هزینه ای که برای یک طرح خوب پرداخت می شود، به طور قابل توجهی هزینه های ساخت ویلا را کاهش می دهد. چرا که طراحی اصولی ویلا توسط طراح با تجربه و متخصص، دارای اشکالات اندکی است و از کیفیت بالایی برخوردار است.

نوشته دیگر :   آبرسانی به پوست

به همین دلیل از تغییر طرح در حین اجرا و هدر رفت زمان، انرژی و منابع مالی جلوگیری به عمل می آید.

اجرای یک طرح خوب منجر به ارزش افزوده ملک ویلایی می شود.

اگرچه سلایق متنوع و در حال تغییری در سبک های طراحی ویلا به وجود می آید، اما برنامه فیزیکی صحیح، جانمایی اصولی فضاها و طرحی نمای متعادل و زیبا، همیشه طرفداران خود را دارد و محبوب است. پس حتی بعد از گذشت سالها جذابیت خود را حفظ می کند و باعث افزایش قیمت ویلا خواهد شد.

 

با استفاده از فرورفتگی در پوسته ویلا، ضمن اینکه یک نمای دوبعدی به سه بعدی تبدیل می‌شود، باعث ایجاد سایه اندازی در نما شده و خصوصا فرورفتگی در محل بازشوها از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری خواهد کرد.
هیچ چیزی به جز اصول زیبایی شناسی بصری مانند: تعادل، ایستایی، توازن، تناسب، ترکیب رنگ‌های چشم نواز در ویلایی مدرن نخواهید یافت.

ایده طراحی ویلای مدرن

  • خلوص، سادگی و خوانایی
  • حس تعلق، خاطره انگیزی و حس خلوت و آرامش در فضای داخلی ویلا
  • احترام به زمینه و محیط پیرامون ویلا

ساخت ویلای باغ ایرانی

باغ ایرانی پدیده ای فرهنگی، تاریخی در سرزمین ایران است و معمولا به صورت محدوده ای محصور که در آن گیاه، آب و ابنیه در نظام معماری مشخصی با هم تلفیق می شوند و محیطی مطلوب، ایمن و آسوده برای انسان به وجود می آورد، ساخته می شود.

در دائره المعارف اسلامی  در توضیح واژه باغ آمده:«محوطه ای غالبا محصور، ساخته انسان با بهره گیری از گل و گیاه و درخت و آب و بناهای ویژه که بر قواعد هندسی و باورها مبتنی است.»

ساخت ویلای باغ ایرانی

به بیانی دیگر باغ ایرانی فضایی است که با ترکیب معمارانه ساختارهای مصنوعی و طبیعی مانند آب و گیاه، معنایی رویایی و خیال پردازانه را مجسم می کند.این پدیده در دو زمینه ی ماده و معنا و نیز پیوند این دو حیطه به یکدیگر قابل باز خوانی، باز اندیشی و باز شناسی است زیرا عرصه ی گسترده ای از مفاهیم، معانی، کاربری ها، تکنیک ها، فنون و … را در بر گرفته است.

باغسازی هنر ترکیب عناصر معماری، عناصر گیاهی و نمایش آب است، با یکدیگر، به گونه ای که نتیجه کار با توجه به شرایط اقلیمی، پاسخگوی نیازها، انتظارها و آرزوهای مردم فرهنگی خاص باشد در مورد باغ.(دانش دوست .1368. 214)