آیا کسب و کار های سنتی در دنیای دیجیتال امروز موفق می شوند؟

در 5 سال گذشته، روند پیشرفت جامعه بگونه ای پیشروی کرده که همه مخاطبین، کوچک و بزرگ، پیر و جوان همگی بصورت روزانه، زمان زیادی را در دنیای دیجیتال سپری می کنند همین موضوع فرصتی برای کسب و کارها شده تا راهکاری های بازاریابی دیجیتال داشته باشند و بیزینس ها سنتی از این روند، مستثنی نیستند. در این مقاله به بررسی کسب و کارهای سنتی در دنیای دیجیتال می پردازیم.

 

مروری بر روند این سالها:

از حدود سال 91 که موبایل های هوشمند یا همان اسمارت فون ها در دسترس عموم جامعه قرار گرفتند رفته رفته، مخاطبین آنلاین بیشتر شدند و روزانه با گوشی خود در دنیای وب میچرخیدند. با ظهور اپلیکیشن های روابط اجتماعی مثل وایبر، ویچت، لاین، تلگرام، اینستاگرام، سرعت تعاملات بیشتر شد و خیلی از مردم ترغیب شدند با اینکه دانش اینترنتی ندارند وارد این فضا شوند. همین موضوع سبب شد که کسب وکارها برای تبلیغات خود بر روی این فضا تمرکز کنند کما اینکه در دو سال گذشته برندهای بزرگ همگی تبیغات و برندینگ خود را بیشتر در این فضا انجام می دهند و بودجه قابل توجهی به رسانه های دیجیتال اختصاص داده اند.

 

چالش پیش روی کسب و کارها در دنیای دیجیتال:

انقدر سرعت پیشرفت در این فضا در پنج سال گذشته بالا بوده که اگر کسب و کارها بر این مسیر سوار نشده باشند شاید ورود به آن برایشان هر روز سخت تر می شود چرا که دیگر دانش اهمیت بیشتری پیدا کرده تا نسبت به روزها اول. شاید با ساده ترین تبلیغ در سال های 94 تا 96 شما می توانستید کلی مخاطب کسب کنید و بازاریابی مناسبی داشته باشید اما رفته رفته ازدحام تبلیغات و رقابت در این فضا به شدت گسترده تر شده که دانش بازاریابی دیجیتالی یا همان دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی پیدا کرده. اینکه کدام روش و ترفند، کدام رسانه ها در اولویت تبلیغات قرار میگیرد، چگونه اعتماد سازی کنیم و چگونه بفروشیم و وفاداری در مشتریان ایجاد کنیم. در بازاریابی سنتی شاید خیلی از این موارد مطرح نیست و کسب و کارها برای جذب مخاطب انقدر رقابت نداشته اند و پذیرش این موضوع برای آن ها سخت باشد که دنیا رقابتی شده و شما باید در بازاریابی و فروش خود تمایز ایجاد کنید.

 

چه کسب و کارهای موفق می شوند؟

اول از همه پذیرش این نکته که دنیای بازاریابی عوض شده و شما باید همراستا با آن تغییر کنید اهمیت دارد. اگر این نکته را بپذیرید پس در کسب و کار خود به دنبال ایجاد این تغییر هستید. در اینجاسست که باید از افراد خبره در این عرصه استفاده کنید. دانش تخصصی کسب و کار از شما، دانش بازاریابی و فروش دیجیتال از افراد متخصص این حوزه که در این صورت سه روش پیش رو دارید:

  1. خودتان یاد بگیرید.

اینکار بسیار پیچیده است و شاید لازم نباشد یک مدیر و صاحب کسب و کار خود همه کارها را بلد باشد. شاید بهتر باشد مدیریت و نظارت کند تا به اهداف مورد نظرش برسد.

 

  1. افراد متخصص دیجیتال استفاده کنید.

 

اکثر افرادی که از خبرگان این حوزه هستند به دلیل توانایی ای که دارند خود دارای شرکت و بیزینسها مختلفی هستند. بنابراین دسترسی به این افراد امکان پذیر نیست. برای مثال نادر قاهری که از مدیران بزرگ دیجیتال مارکتینگ است تمام وقت خود در آژانس دیجیتال مارکتینگ مسیرذهنی است و مشاور بیزینسهای مختلف است. اینگونه افراد به هیچ عنوان استخدام مجموعه ای نمی شوند چرا که دستمزدهای بسیار بالایی دارند و برای پیشرفت خود، خود را محدود به یک مجموعه نمی کنند. یا کمیل غفور محسنی از همین مجموعه دقیقا به همین صورت، ایشان با دانش خود وارد صادرات شده و زمان خود را در بیزینس خود سپری می کند. اما راهکار چیست؟

راهکار این است که اگر به دنبال اجرای قوی هستید و به دنبال نیرو برای استخدام هستید باید تیم دیجیتال تشکیل دهید، از مدیر دیجیتال مارکتینگ، مدیر محتوا، گرافیست، کارشناس تبلیغات، کارشناس سئو و …. که البته ساخت تیمی که برای شما جدید است بسیار سخت است و چالش هایی را دارد که با آزمون و خطا میتوانید به نتیجه برسید. برخی از شرکت های بزرگ که پتانسیل مالی دارند این شیوه را انتخاب می کنند.

نوشته دیگر :   قبل از خرید لوازم آرایشی و بهداشتی حتما این نکات را در نظر بگیرید

 

  1. به آژانس های دیجیتال مارکتینگ برون سپاری کنید.

در این شیوه باید توجه کنید آژانسی را انتخاب کنید که تجربه مناسبی در کسب نتیجه داشته باشد چرا که در این حوزه مثل بقیه حوزه ها، کارشناسان زیادی وجود دارد. همیشه نمونه کارها و رضایت مشتریان آژانس تبلیغاتی را بخواهید. برای مثال آژانس دیجیتال مارکتینگ مسیرذهنی هر ماه یکی از بیزینسهایی که توانسته به موفقیت شگرف برساند معرفی می کند از بیزینس های بزرگ مثل ستاره ایران (مرسدس بنر ایران) تا بیزینسهای کوچکتر مثل کرکره برقی آقای کرکره.

 

موفقیت آقای کرکره

خدمات کرکره برقی آقای کرکره که شامل نصب کرکره برقی، تعمیر کرکره برقی در همه محله های تهران است توانسته از سال 98 فعالیت خود را به کمک آژانس دیجیتال مارکتینگ مسیر ذهنی گسترده تر کند. شاید فروش کرکره برقی بصورت اینترنتی موضوع قابل پذیرشی برای کسب و کارهای سنتی نباشد اما این مجموعه با مدیریت آقای صالحی تغییر نگرش دادند و وارد حوزه دیجیتال شدند. در مصاحبه ای که مدیریت مجموعه داشتند اعلام کردند که ما در روزهای اول با ترس تمام وارد شدیم اما در کنار ترس به تیم مسیرذهنی اعتماد کردیم و گفتیم تست می کنیم امیدوارم که اتفاقات مثبتی ایجاد شود. طی 6 ماه شاهد تحولاتی در تعداد مشتریان خود بودیم که سبب شد تعداد تکنسین های خود را در دو بخش نصب و تعمیرات افزایش بدیم و موضوع کسب مشتری نبود بلکه ارائه سرویس به تعداد مخاطبین بود. که این ها برای ما خیلی عجیب بود. همین موضوع سبب شد که به فکر برندینگ آقای کرکره بیفتیم و همکاری را با آژانس تبلیغاتی مسیرذهنی گسترده تر کنیم. طراحی لوگو و مسکات، هویت بصری یکسان، طراحی سایت، تمرکز بر بازاریابی دیجیتالی همگی از مواردی بود که با مسیرذهنی پیش رفتیم و این مسیر همکاری و پیشرفت در حال پیشروی است.

 

موفقیت ایزوکیا

کسب و کار دیگری که برای هر صاحب کسب وکاری جالب است موفقیت ایزوکیا با مدیریت آقای امیرهمایون کاشانی کیا است. این برند از زمان شکل گیری تا رسیدن به نتیجه کمتر از 2 ماه تلاش کرد. در مصاحبه ای که با ایشان انجام شد بیان کردن که به سود ده برابری رسیدند. 80 میلیون سرمایه گذاری در سال 97 و بازگشت 800 میلیون تومانی نتیجه ای بوده که با آژانس خلاقی مثل مسیرذهنی دریافت کرده اند که مصاحبه آنرا در سایت مسیرذهنی می توانید دنبال کنید.

 

 

چه کار کنیم تا موفق شویم؟

راه های رسیدن به موفقیت بسیار زیاد است و تنها یک روش یا یک راه حل وجود ندارد. شما اول از همه باید بدانید که تغییر اتفاق افتاده و بخواهید که تغییر کنید و در مسیرهای جدید آن را بپذیرید. سپس انتخب کنید که چگونه می خواهید این مسیر را عملیاتی کنید. بین سه راه ارائه شده یکی را انتخاب کنید. حتما صبر داشته باشید. عملیات دیجیتال مارکتینگ نیاز به زیرساخت و کار پیوسته دارد. ارزیابی یکی دو ماهه انجام ندهید. سعی کنید سالانه فعالیت ها و پیشرفت ها را ارزیابی کنید. در انتخاب افرادی که شما را در این مسیر همراهی می کنند دقت کنید و بعد از بررسی های لازم و دیدن نتایجشان، اعتماد داشته باشید.