همه چیز درباره ویتامین بی پنج vitamin-b5

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله سلامت؛ ویتامین B5 یه نوع ویتامین محلول در آب از است. این ویتامین با تجزیه چربیا و کربوهیدراتا به تولید انرژی کمک می کنه. این ویتامین به داشتن پوست، مو، چشم و کبد سالم کمک می کنه. افراد واسه سنتز و متابولیز چربیا، پروتئینا و کوآنزیم A به ویتامین B5 نیاز دارن. ویتامین B5 یگی از کمتر شناخته شده ترین ویتامینای هست. معمولا کمبود این ویتامین نادره. ویتامین B5 به عنوان پانتوتنیک اسید شناخته شده. تقریبا همه غذاها در برگیرنده مقادیر کمی از پانتوتنیک اسیده.

به چه دلیل ما به ویتامین B5 نیاز داریم؟

ویتامین B5 عملکردهای مهمی در بدن داره. این عملکردها عبارتند از:

  • تبدیل غذاها به گلوکز
  • سنتز کردن کلسترول
  • تشکیل هورمونای مربوط به استرس و رابطه جنسی
  • تشکیل سلولای قرمز خون

مثل بقیه ویتامینای گروه B، پانتوتنیک اسید هم به بدن در تجزیه چربیا، کربوهیدراتا و پروتئینا کمک می کنه پس بدن ما می تونه از اون واسه تولید انرژی و ساخت دوباره بافتا، عضلات و انداما استفاده کنه.

سیستم گوارشی:

ویتامین B5 به حفظ سلامت سیستم گوارش کمک می کنه و به بدن کمک می کنه از بقیه ویتامینا به خصوص ویتامین B2 خوب استفاده کنه. ویتامین B2 به مدیریت استرس کمک می کنه اما دلایلی وجود نداره که نشون بده پانتوتنیک اسید می تونه استرس رو کم کنه.

مراقبت از پوست:

بعضی از تحقیقات نشون داده که ویتامین B5 به عنوان مرطوب کننده پوستی عمل می کنه و می تونه روند درمان زخم رو بهتر کنه. یکی از تحقیقات انجام شده نشون میده که ویتامین B5 به آکنه های پوستی کمک می کنه و می تونه جوشای صورتی مربوط به آگنه رو به هنگام استفاده به عنوان مکمل غذایی کم کنه. محققان گفتن که کاهش خیلی از ضایعات پوستی بعد از ۱۲ هفته مصرف مکملای غذایی ویتامین B5 ایجاد شده.

کلسترول و تری گلیسیرید:

بعضی از تحقیقات انجام شده نشون میده که مصرف ویتامین B5 می تونه به کاهش کلسترول و سطح تری گلیسیرید یا چربیا کمک کنه. این مدیریت باید تحت نظر دکتر انجام شه.

کمبود ویتامین B5:

کمبود ویتامین B5 بسیار نادره چون تقریبا در همه مواد غذایی پیدا میشه. رژیم غذایی سالم و جور واجور باید مقادیر کافی از این ویتامین رو واسه افراد جفت و جور سازه. بررسیای کلینکی نشون میده که کمبود این ویتامین به شرایط زیر منجر می شه:

  • خستگی
  • بی علاقگی
  • افسردگی
  • تحریک پذیری
  • مشکلات خواب
  • درد شکمی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • بی حسی و بی حسی
  • گرفتگیای عضلانی
  • هیپوگلیسمی
  • سوزش پاها
  • عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

کمبود ویتامین B5 می تونه حساسیت زیاد شده به انسولین رو منجر شه. در موشا، کمبود ویتامین B5 به سوزش و حساسیت پوست و خاکستری شدن موها منجر شده بود اما این موضوع وقتی که پانتوتنیک اسید به موشا داده شد برعکس گردید. با اینحال براساس گفته های محققان، در آدما دلایلی مبنی بر اینکه مصرف پانتوتنیک اسید به عنوان مکمل یا استفاده به عنوان شامپو می تونه از تغییر رنگ مو جلوگیری کنه یا اونو بازیابی کنه وجود نداره. وقتی که سطح مصرف ویتامین B5 به مقدار طبیعی می رسه بیشتر نشونه های بیان شده برعکس می شه.

مقدار پیشنهاد شده روزانه و منابع:

مخصصان پیشنهاد می کنن ویتامین B5 به روشای زیر به صورت روزانه مصرف شه:

  • نوزادان ۰ الی ۶ ماهه: ۱.۷ میلی گرم در روز
  • نوزادان ۷ الی ۱۲ ماهه: ۱.۸ میلی گرم در روز
  • کودکان ۱ تا ۳ ساله:۲ میلی گرم در روز
  • کودکان ۴ الی ۸ ساله: ۳ میلی گرم در روز
  • کودکان ۹ الی ۱۳ ساله:۴ میلی گرم در روز
  • مردان و زنان ۱۴ ساله و بالاتر: ۵ میلی گرم در روز
  • زنان باردار: ۶ میلی گرم در روز
  • زنان شیرده: ۷ میلی گرم در روز

ویتامین B5 محلول در آبه. بدن ما اونو ذخیره نمی کنه. پس باید مقدار اون به صورت روزانه تامین شه.

بهترین منابع غذایی ویتامین B5:

ویتامین B5 به طور گسترده در اجناس حیوونی و گیاهی پیدا میشه. بعضی از منابع عبارتند از:

  • گوشت: مرغ، بوقلمون، اردک، گوشت گاو و اندامای حیوانات مثل جگر و کلیه
  • ماهی: سالمون،خرچنگ دریایی و حلزون صدف دار
  • غلات: نون و غلات صبحونه جفت و جور شده با آرد سبوس دار. غلات سبوس دار منبع خوبی از ویتامین B5 هستن.
  • اجناس لبنی: زرده تخم مرغ، شیر، ماست و اجناس جفت و جور شده از شیر
  • بقولات: عدس، نخود و سویا
  • سبزیجات: قارچ، آووکادو، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، ذرت، گل کلم، کلم پیچ و گوجه فرنگی

بقیه منابع ویتامین B5 عبارتند از مخمر آبجو، بادام زمینی، دانه آفتابگردان، گیاهک گندم و جوی دوسر. پانتوتنیک اسید به طور زیادی در غذاها هست اما در فرآوری مثلا، در کنسرو، انجماد و فریز کردن، از بین میره. بهتره غذاها رو تازه استفاده کنین تا از دریافت مقادیر کافی از این ویتامین مطمئن شین.

محققان فهمیدن که باکتریای موجود در پوشش کولون ممکنه اسید پانتوتنیک تولید کنن، اما این هنوز ثابت نشده.

کمبود ویتامین چه نشونه هایی داره؟

خواص ویتامین B3 واسه بهبود شنوایی

مجله سلامت ویتامین ویتامین B

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *