ویتامین بی سهvitamin-b3

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله سلامت؛ ویتامین B3 که با عنوان نیاسین هم در میان افراد شناخته می شه یکی از هشت ویتامین موجود در گروه B هستش. این ویتامین نقش مهمی در تبدیل غذای مصرفی به انرژی داره. ویتامین B3 به بدن کمک می کنه از پروتئینا و چربیا استفاده کنه و باعث حفظ سلامت موها، پوست و سلامت سیستم عصبی می شه. به کار گیری این ویتامین خطر دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی رو کم می کنه چون واسه درمان کلسترول بالا استفاده میشن. دلایلی هست که نشون میده ویتامین B3 نقش مهمی در کاهش فشار خون بازی می کنه. این ویتامین با عنوان نیکوتین آمید ، نیکوتینیک اسید و ویتامین PP هم شناخته شده چون از بروز مریضی پلاگر جلوگیری می کنه. هر نیاسینی که بدن به اون احتیاجی نداشته باشه از راه ادرار دفع می شه. این ویتامین در بدن ذخیره نمی شه و باید به صورت روزانه استفاده بشه. همه ویتامین B3 لازم بدن رو میشه از راه رژیم غذایی سالم به دست آورد. کمبود ویتامین B3 در ایالت متحده آمریکا نادره. مصرف زیادتر از اندازه الکل اصلی ترین دلیل واسه کمبود این ویتامین در بدنه. هم اینکه کمبود ویتامین B3 در مریضایی که به بی اشتهایی عصبی گرفتار هستن یا جراحی چاقی انجام دادن دیده می شه.

علائم کمبود ویتامین نیاسین:

آدمایی که به کمبود ویتامین B3 گرفتار هستن ممکنه نشونه های زیر رو تجربه کنن:

  • خستگی
  • سوءهاضمه
  • استفراغ
  • مشکلات گردش خون
  • افسردگی
  • زخم
  • مشکلات تعادلی

کمبود شدید ویتامین B3 می تونه به پلاگر منجر شه. ویژگیای پلاگر در برگیرنده مشکلات پوستی، دمانس و اسهاله. این مریضی می تونه کشنده باشه.

به کار گیری نیاسین در دارو:

دوز بالای ویتامین B3 در کنترل کلسترول استفاده میشن. بعضی از تحقیقات نشون داده که نیاسین می تونه پیشرفت بیماریای قلبی، دیابت،تصلب شرایین، استئوآرتریت، مریضی فراموشی و شرایط جور واجور پوستی رو کندتر کنه اما واسه تایید اینجور یافتهایی به تحقیقات بیشتری نیازه. دوز بالای ویتامین B3 می تونه مشکلات جانبی مثل پوست خارش دار،حالت تهوع، استفراغ و یبوست رو به همراه داشته باشه. این موضوع می تونه سطح گلوکز رو در افراد دیابتی زیاد کنه. هم اینکه دوز بالای این ویتامین می تونه باعث ایجاد حملات نقرس شه. اینجور شرایطی باعث افزایش سطح آنزیمای کبد می شه و می تونه خطر اسیب به کبد رو بیشتر کنه. قبل از مصرف هر نوع مکملی با دکتر خود مشورت کنین.

مقادیر پیشنهاد شده و منابع نیاسین:

موسسه ملی سلامت ۲۰ میلی گرم در روز رو واسه کودکان و بزرگسالان ۴ ساله و بالاتر از اون پیشنهاد می کنن. این مقدار براساس رژیم غذایی با ۲۰۰۰ کالریه. آدمایی که رژیم غذایی طبیعی و متعادلی دارن می تونن مقادیر کافی از این ویتامین رو وارد بدن کنن.

منابع نیاسین:

  • گوشت گاو و بره
  • جگر، قلب و کلیه
  • مرغ
  • ماهیایی مثل ماهی کولی، سالمون و تن
  • نون جفت و جور شده با آرد سبوس دار، پاستای غنی شده و غلات صبحونه
  • حبوبات و بقولات
  • پنیر و شیر
  • تخم مرغ
  • سبزیجاتی با برگ سبز
  • قارچ
  • آجیل و دانه آفتابگردان
  • عصاره مخمر

بعضی از غذاها مثل غلات صبجانه با نیاسین غنی می شن.

کمبود ویتامین چه نشونه هایی داره؟

خواص ویتامین B3 واسه بهبود شنوایی

مجله سلامت ویتامین ویتامین B

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *