پیدا کردن یه مشتری جدید واسه هر کار و کاسبی ای دارای بسیار بالاییه اما واقعاً هر جذب مشتری جدید چقدر اهمیت داره و چقدر هزینه می بره؟

به گزارش آلامتو به نقل از آژانس بازاریابی راتین (http://www.ratin.agency) ؛ تا حالا محاسبه کردین که در کار و کاسبی شما هر مشتری جدید چه مقدار هزینه واسه شما در بر داره؟ صاحبان کار و کاسبی بسیار تمایل دارن که در کمپینای گوگل ادوردز سرمایه گذاری کنن اما یه مدت بعد، پس از مشخص شدن یافته های کار، با بی توجهی از کنار اون رد می شن.

بدیش اینه باید گفت که تعداد خیلی از شرکتا سرمایه خیلی بیشتری رو به جذب مشتریان جدید به نسبت نگهداری و کسب و رضایت مشتریان فعلیشون اختصاص میدن. هزینه کردن براساس کار انجام شده یا همون CPA یه آمار مهم واسه درک این موضوع س که شما واقعا طی صرف هزینه واسه تبلیغات، به چیزی دست پیدا میکنین یا خیر؟

هزینه کسب هر مشتری (CPA)

هزینه کسب هر مشتری یه اندازه اندازه گیری واسه هزینه ایه که واسه به دست آورن مشتری و فروش محصولاتمون صرف کردیم.

واسه این منظور باید مقدار هزینه ای که در طول زمان مشخصی صرف کمپین تون کردین رو تقسیم بر تعداد اجناس فروخته شده تون کنین. به طور ایده آل عدد بدست اومده باید کمتر از اندازه متوسط خریداری شده باشه. مثلا اگه CPA شما ۲۵ هزار تومنه اما اندازه فروش شما تنها ۱۰ هزاره، شما اندازه ۱۵ هزار تومن رو در هر معامله که از راه کانال تبلیغاتی تون انجام شده رو از دست دادین.

ارزش طول عمر مشتری (CLV)

ساده ترین تعریف واسه ارزش طول عمر مشتری اینه که یه مشتری در طول عمر خود، چه اندازه سود واسه کار و کاسبی شما ایجاد می کنه. گاه ها ممکنه اندازه سودی که مشتری تو یه بازه وقتی به شرکت شما تزریق می کنه، خیلی بیشتر از هزینه صرف شده واسه کسب مشتری باشه ( CVL>CPA).

واسه روشن تر شدن این موضوع می تونیم بگیم که مثلا شما ۲۵ هزار تومن صرف جذب یه مشتری که ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومن واسه شما سود آوره س، کردین. می بینین؟ ارزشش رو داشت. این موضوع شک نداشته باشین در معاملات شما تغییرات مثبت بوجود میاره. پس میشه که ارزش طول عمر مشتری (CLV) تا چه اندازه در کار و کاسبی تون اثر مهم و رد نشدنی ای داره.

هزینه به ازای عمل انجام شده (CPA)

هزینه به ازای عمل انجام شده یا هزینه بر کسب یعنی وقتی پول پرداخت می شه که تبلیغ کننده از این روش چیزی به دست بیاره. کسب ممکنه پر کردن یه فرم بوسیله کاربران، دانلود کردن یه فیلم و یا خرید یه محصول باشه. مثلا فرض کنین که یه کمپین گوگل ادوردز واسه افزایش مشترکین خبرنامه راه اندازی کردین. در این مثال CPA مقدار هزینه ایه که شما واسه هر مشترک جدید پرداخته اید.

اما ارزش طول عمر مشتری هنوز در این مثال اهمیت بسیار داره، حتما می خواین بدونین که ارزش طول عمر مشتری در مشترکین خبرنامه چه مقداره؟

  • چند نفر از مشترکین تا حالا از شما خرید کردن؟
  • اونا چه مقدار هزینه واسه این خریدا کردن؟
  • و چه مدت وقتیه که اونا مشتری شما هستن؟

با پیدا کردن این پاسخا کم کم در پیدا میکنین که نگهداری مشتریان قبلی و به دست آوردن مشتریان جدید هر دو باهم بسیار مهم و لازمه.

نکاتی واسه پیشرفت

CPA اطلاعات بیشتر رو واسه پیشرفت کاری شما جفت و جور می کنه. در گوگل ادوردز اگه کارای لازم واسه حفظ اندازه سی تی آر (CTR) به اندازه طبیعی رو انجام ندین، سایت شما بعد از پیشرفت، مرتب به عقب رفتن گرایش پیدا می کنه و همه هزینهاتون واسه جذب مشتری به هدر میره. اگه واسه افزایش مشترکین خبرنامه تون سرمایه گذاری کردین، در مقابل باید مشخص کنین که چه مقدار حاضرید واسه مشتریان فعلی تون هزینه کنین؟

اصول بازاریابی و فروش موفق

چیجوری بازاریابی کم هزینه و موفقی داشته باشیم؟

بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *