سرفصل محتوا

    • توییتر یه جور سرویس شبکه اجتماعی آنلاینه که به کاربرانش امکان میده با ۱۴۰ کاراکتر، پستای متنی بفرستن. جک دورسی خالق این شبکه اجتماعی در مارس ۲۰۰۶ اونو ایجاد و چند ماه بعد راه اندازی کرد. امروزه توییتر کاربرد اجتماعی و ارتباطی پیدا کرده و دومین شبکه اجتماعی پرطرفدار پس از فیس بوکه.
    • ممکنه اونو به عنوان بنیانگذار سریالی توییتر(Twitter) و اسکوئر(Square) بشناسین. اما می دونستین دورسی یه ماساژور دارای مدرک  بود که به صورت تفریحی کار طراحی و مد انجام می داد؟
    • شرکتای دو میلیارد دلاری جک دورسی موفق و پررونق هستن. اما دورسی هنوزم از اتوبوس واسه رفتن به سرکار استفاده می کنه. هرکاری که دورسی انجام میده از کارایی روزمره صبحگاهی بدون تغییرش گرفته تا اصرار اون به داشتن یه مدل موی باحال و هم اینکه عادات و نگاه های ایشون همه ستونای اصلی موفقیتای پشت سر هم اون هستن. اما ببینیم  از نظر جک دورسی، بنیانگذار توییتر و اسکوئر رمزهای موفقیت کارآفرینان در چیه:
    • دلار

    • ۱- با ایده شروع کنین
    • دورسی میگه تصور غلطی که هست اینه که کارآفرینان موفق کاری می کنن که رئیس خودشون باشن، و بعد به دنبال ایده می گردن. به دلیل آوردن ایشون بیشتر کسب و کارا وقتی موفق می شن که بنیانگذاران اونا برعکس عمل کنن.
    • ۲- یه شرکت شفاف بسازین
    • در طول تموم جلساتی که در ادارات مرکزی اسکوئر برگزار می شه، بعضیای یادداشت ورداری می کنن و بعد این یادداشتا رو واسه تموم کارمندان این شرکت می فرستند. دورسی میگه:” این یادداشتا اطلاعات همه رو تو یه سطح نگه می دارن، اما امتیازات دیگری هم دارن. این که تموم دیدگاه ها و نظرات جدید و جورواجور رو دریافت می کنیم و کاری می کنیم آدما به روشای جور واجور فکر کنن و خلاقیتای بیشتری رو در سازمان ایجاد کنن. “
    • خلاقیت

    • ۳- منتظر بمونین تا زمان اومدن ایده بزرگ فرا برسه
    • در اول ایده توییتر در سال ۲۰۰۰ به ذهن دورسی رسید. اما فرستادن پیام کوتاه هنوز کار بزرگی نبود. آمریکاییا به صورت میانگین تنها ۳۵ متن در ماه ارسال می کردن. دورسی میگه:” به سرعت فهمیدم …هیشکی دیگه دستگاه پست الکترونیکی موبایل نداره، پس این سیستم انگار بلااستفاده بود. در سال ۲۰۰۶ روزی که منتظرش بودم فرا رسید. آمریکاییا هر ماه بیشتر از اون که تماس تلفنی بگیرن، پیام متنی ارسال می کردن.” جک دورسی سرویس شبکه اجتماعی توییتر رو در ماه مارس شروع و در ژوئیه همون سال راه اندازی کرد. وقتش رسید، زمان مناسب بود و توییتر گل کرد.
    • موبایل

    • ۴- مسیرهای شغلی همیشه مسیرهای مستقیمی نیستن
    • درست قبل از راه اندازی توییتر، دورسی در دانشکده طراحی مد، مشغول طراحی  لباس بود. کارای مشخص و جدی مثل تصویرگری و ماساژ درمانی داشت.  پس به چه دلیل عزمشو جزم کرد به سراغ برنامه نویسی و کارآفرینی بره؟ ایشون میگه: ” اونا وسایل مورد نیازم بودن تا چیزی که رو دلم میخواس، بسازم.” اون امیدواره روزی شهردار نیویورک شه.
    • کارآفرینی

    • ۵- به روزمرگی باور داشته باشین
    • دورسی هر روز صبح اش رو به یه شکل شروع می کنه: اون صبحا دو تخم مرغ آب پز با سس سویا و یه برش توت فرنگی می خوره. ایشون تموم هفته خود رو با دقت برنامه ریزی می کنه. دوشنبه روز مدیریته. در شرکت اسکوئر یه جلسه فکری و عملی داریم و در توییتر یه جلسه کمیته عملیاتی. سه شنبه روز محصول، مهندسی و طراحیه. چهارشنبه روز بازاریابی، رشد و پیشرفت و ارتباطاته. پنجشنبه روز مشارکت و پیشرفت دهندگانه. جمعه هم روز مصاحبت و فرهنگ.
    • برنامه ریزی

    • ۶- رسیدن به کمال از راه سادگی
    • ۱۴۰ حرف، تموم اون چیزیه که از توییتر نصیب تون می شه.هیج جایی واسه هجاهای غیرضروری وجود نداره. دورسی دوست داره ایده های پیچیده رو دریافت و بقایای مفهومی اونو حذف کنه، پس فقط می تونین روی چیزای بسیار مهم تمرکز کنین. جک می تونه تو یه کلمه هدف شرکتا رو عنوان کنه. در مورد توییتر این کلمهارتباط است و در مورد اسکوئر این کلمه تجارت.
    • ایده

    • ۷-  یادداشتا رو نگه دارین
    • همه تاریخ گذاریا به دوره دبیرستان برمیگرده، مدتا قبل از اون که دورسی شرکت هاش رو بسازه، یادداشتای خود رو نگه می داشت و حالا میگه این بهترین کاریه که تا حالا در زندگی خود انجام داده.
    • ۸- رابطه و همکاری دو اصل کلیدی هستن
    • دورسی میگه اگه دو بخش اداری دارین که با هم رابطه  ندارن، یا دو نفر که نمی تونن با هم همراه باشن، این اختلاف نظر در محصولی که عرضه می کنین خودشو نشون میده و مشتریان شما این اختلاف نظر رو می بینن. شما مشکلات شرکت تون رو به میان مشتریان تون می برید، که کاری گستاخانه و خودخواهانهه. ” ما از طراحی و مهندسی شرکت و سازمان به اندازه محصول و سرویسی که می کنیم، مطمئن هستیم.”
    • مشکلات

  • ۹- از تعطیلات آخر هفته خوب استفاده کنین
  • بعضیا تصور می کنن که آخر هفته ها بهترین زمان واسه انجام اضافه کاریست تا در کارا پیش بیفتن. اما خیلی از افراد موفق عادت به انجام این کار ندارن. روزای آخر هفته روز درخششا، بازخوردها، روش هدف دار و آماده شدن واسه بقیه هفته س.

توییتر یه جور سرویس شبکه اجتماعی آنلاینه که به کاربرانش امکان میده با ۱۴۰ کاراکتر، پستای متنی بفرستن. جک دورسی خالق این شبکه اجتماعی در مارس ۲۰۰۶ اونو ایجاد و چند ماه بعد راه اندازی کرد. امروزه توییتر کاربرد اجتماعی و ارتباطی پیدا کرده و دومین شبکه اجتماعی پرطرفدار پس از فیس بوکه.

ممکنه اونو به عنوان بنیانگذار سریالی توییتر(Twitter) و اسکوئر(Square) بشناسین. اما می دونستین دورسی یه ماساژور دارای مدرک  بود که به صورت تفریحی کار طراحی و مد انجام می داد؟

شرکتای دو میلیارد دلاری جک دورسی موفق و پررونق هستن. اما دورسی هنوزم از اتوبوس واسه رفتن به سرکار استفاده می کنه. هرکاری که دورسی انجام میده از کارایی روزمره صبحگاهی بدون تغییرش گرفته تا اصرار اون به داشتن یه مدل موی باحال و هم اینکه عادات و نگاه های ایشون همه ستونای اصلی موفقیتای پشت سر هم اون هستن. اما ببینیم  از نظر جک دورسی، بنیانگذار توییتر و اسکوئر رمزهای موفقیت کارآفرینان در چیه:

۱- با ایده شروع کنین

دورسی میگه تصور غلطی که هست اینه که کارآفرینان موفق کاری می کنن که رئیس خودشون باشن، و بعد به دنبال ایده می گردن. به دلیل آوردن ایشون بیشتر کسب و کارا وقتی موفق می شن که بنیانگذاران اونا برعکس عمل کنن.

۲- یه شرکت شفاف بسازین

در طول تموم جلساتی که در ادارات مرکزی اسکوئر برگزار می شه، بعضیای یادداشت ورداری می کنن و بعد این یادداشتا رو واسه تموم کارمندان این شرکت می فرستند. دورسی میگه:” این یادداشتا اطلاعات همه رو تو یه سطح نگه می دارن، اما امتیازات دیگری هم دارن. این که تموم دیدگاه ها و نظرات جدید و جورواجور رو دریافت می کنیم و کاری می کنیم آدما به روشای جور واجور فکر کنن و خلاقیتای بیشتری رو در سازمان ایجاد کنن. “

۳- منتظر بمونین تا زمان اومدن ایده بزرگ فرا برسه

در اول ایده توییتر در سال ۲۰۰۰ به ذهن دورسی رسید. اما فرستادن پیام کوتاه هنوز کار بزرگی نبود. آمریکاییا به صورت میانگین تنها ۳۵ متن در ماه ارسال می کردن. دورسی میگه:” به سرعت فهمیدم …هیشکی دیگه دستگاه پست الکترونیکی موبایل نداره، پس این سیستم انگار بلااستفاده بود. در سال ۲۰۰۶ روزی که منتظرش بودم فرا رسید. آمریکاییا هر ماه بیشتر از اون که تماس تلفنی بگیرن، پیام متنی ارسال می کردن.” جک دورسی سرویس شبکه اجتماعی توییتر رو در ماه مارس شروع و در ژوئیه همون سال راه اندازی کرد. وقتش رسید، زمان مناسب بود و توییتر گل کرد.

۴- مسیرهای شغلی همیشه مسیرهای مستقیمی نیستن

درست قبل از راه اندازی توییتر، دورسی در دانشکده طراحی مد، مشغول طراحی  لباس بود. کارای مشخص و جدی مثل تصویرگری و ماساژ درمانی داشت.  پس به چه دلیل عزمشو جزم کرد به سراغ برنامه نویسی و کارآفرینی بره؟ ایشون میگه: ” اونا وسایل مورد نیازم بودن تا چیزی که رو دلم میخواس، بسازم.” اون امیدواره روزی شهردار نیویورک شه.

۵- به روزمرگی باور داشته باشین

دورسی هر روز صبح اش رو به یه شکل شروع می کنه: اون صبحا دو تخم مرغ آب پز با سس سویا و یه برش توت فرنگی می خوره. ایشون تموم هفته خود رو با دقت برنامه ریزی می کنه. دوشنبه روز مدیریته. در شرکت اسکوئر یه جلسه فکری و عملی داریم و در توییتر یه جلسه کمیته عملیاتی. سه شنبه روز محصول، مهندسی و طراحیه. چهارشنبه روز بازاریابی، رشد و پیشرفت و ارتباطاته. پنجشنبه روز مشارکت و پیشرفت دهندگانه. جمعه هم روز مصاحبت و فرهنگ.

توت فرنگی

۶- رسیدن به کمال از راه سادگی

۱۴۰ حرف، تموم اون چیزیه که از توییتر نصیب تون می شه.هیج جایی واسه هجاهای غیرضروری وجود نداره. دورسی دوست داره ایده های پیچیده رو دریافت و بقایای مفهومی اونو حذف کنه، پس فقط می تونین روی چیزای بسیار مهم تمرکز کنین. جک می تونه تو یه کلمه هدف شرکتا رو عنوان کنه. در مورد توییتر این کلمهرابطه است و در مورد اسکوئر این کلمه تجارت.

۷-  یادداشتا رو نگه دارین

همه تاریخ گذاریا به دوره دبیرستان برمیگرده، مدتا قبل از اون که دورسی شرکت هاش رو بسازه، یادداشتای خود رو نگه می داشت و حالا میگه این بهترین کاریه که تا حالا در زندگی خود انجام داده.

۸- رابطه و همکاری دو اصل کلیدی هستن

دورسی میگه اگه دو بخش اداری دارین که با هم رابطه  ندارن، یا دو نفر که نمی تونن با هم همراه باشن، این اختلاف نظر در محصولی که عرضه می کنین خودشو نشون میده و مشتریان شما این اختلاف نظر رو می بینن. شما مشکلات شرکت تون رو به میان مشتریان تون می برید، که کاری گستاخانه و خودخواهانهه. ” ما از طراحی و مهندسی شرکت و سازمان به اندازه محصول و سرویسی که می کنیم، مطمئن هستیم.”

۹- از تعطیلات آخر هفته خوب استفاده کنین

بعضیا تصور می کنن که آخر هفته ها بهترین زمان واسه انجام اضافه کاریست تا در کارا پیش بیفتن. اما خیلی از افراد موفق عادت به انجام این کار ندارن. روزای آخر هفته روز درخششا، بازخوردها، روش هدف دار و آماده شدن واسه بقیه هفته س.

منبع: سایت شبکه

Categories:متفرقه