مشخص نمودن برخی از زوایای بسیار مهم پدیده عملکرد اقتصادی که از جایگاه ویژه ای برخوردار است- قسمت ۱۳

مشخص نمودن برخی از زوایای بسیار مهم پدیده عملکرد اقتصادی که از جایگاه ویژه ای برخوردار است- قسمت ۱۳

همان گونه که از مفاد جدول ۱۹ بر می آید، در ارتقای بهره وری نسبت به اهداف برنامه (به جز مواردی اندک )، وضعیت به نسبت خوبی وجو د دارد اگرچه این وضعیت نسبت به متوسط جهانی و همچنین نسبت به عملکرد کشورهای صنعتی فاصله زیادی دارد و مضافًا اینکه در کشور ما به دلیل عدم ثبات در بازار علوفه و تغییرات قیمت ها و شرایط اقتصاد و عدم وجود کیفیت لازم در تولید خوراک دام و دانه مصرفی مرغداری ها، نرخ بهره وری از آسیب پذیری بالایی برخوردار است . برای مثال در جدول مشاهده می گردد که وزن لاشه شتر نسبت به سال پایه منفی بوده و یکی از عوامل عمده آن خشک سالی مداوم در استان های شرقی و جنوب شرقی می باشد . همچنین پیش بینی می شود وضعیت شاخص ها در سال ۱۳۸۷ به دلیل نابسامانی های به وجود آمده از مطلوبیت لازم برخوردار نباشد.
عکس مرتبط با اقتصاد
۲-۲-۸-دخالت های بی برنامه دولت در تولید، بازار مصرف و قیمت گذاری
برخلاف سیاست های کلی نظام و همچنین سیاست های تنظیمی برنامه پنج ساله چهارم مبنی برواگذاری فعالیت های تصدی گری دولت به بخش های غیردولتی (تعاونی و خصوصی ) از جمله مواد،(۲۴) ،(۷) ،(۶) ،(۵) ، (۳۳) و ( ۱۱۴ ) (قانون برنامه سوم تنفیذی ) و ( ۳۹ )، در سال های برنامه چهارم مشاهده می گردد که او لاً تشکل های موجود در زیربخش دام و طیور یا به دلیل عدم واقعی بودن شرایط تشکیل تشکل مربوطه، به رسمیت شناخته نمی شوند و یا به دلیل عدم توانمندی آنها، از ارجاع سازمان حمایت از تولیدکننده و امور به آنها خودداری می شود و سازمان هایی چون سازمان بازرگانی داخلی و شرکت بازرگانی دولتی، مصرف کننده شرکت صنایع در بخش دولتی و شرکت هایی چون شرکت خدمات حمایتی پشتیبانی امور دام، شرکت سهامی صنایع شیر ایران، شرکت بازرگانی فجر اعتبار روستایی و عشایری جاهد که از سوی دولت حمایت می شوند، همانند سال های گذشته مهار کلیه اقدامات از جمله حضور در تصمیم گیری قیمت ها، واردات نهاده ها، بازرگانی تخم مرغ، گوشت قرمز و سفید، تنظیم بازار، انجام تولید در سهمیه یارانه ای، توزیع علوفه و سبوس و … را برعهده داشته و عملاً با حضور و دخالت های خود همواره به جای حل مسائل و مشکلات بازار تولید و مصرف، تنش هایی را به بازار تولید و مصرف تحمیل نموده و نارضایتی تولیدکننده و مصر ف کننده را دامن می زنند.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
در سال های برنامه چهارم به دلیل عدم ثبات در تصمیم گیری ها و تصمیمات مقطعی و خلق الساعه، بارها تعرفه واردات و صادرات کالاهای تولیدی و یا واردات نهاده های تولید زیربخش دام و طیور تغییر یافته که این موضوع خود به نابسامانی ها دامن زده است و تولید کننده نمی تواند برنامه تولید خود را تنظیم و روندی رو به رشد را در سرمایه گذاری ها ترسیم نماید و حتی بسیاری از فعالان تولید در این زیربخش ، سرمایه خود را به سایر بخش ها انتقال داده و یا ورشکست شده و از دایره تولید خارج شده اند.
برخلاف مفاد قوانین بودجه سال های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ کل کشور که ورود گوشت قرمز و مرغ توسط دولت را (به جز برای موارد خاص و به صورت محدود ) ممنوع اعلام کرده بود، وزارت جهاد کشاورزی همواره از طریق شرکت های غیردولتی اقدام به واردات گوشت قرمز و مرغ از کشورهای مختلف از جمله برزیل نموده است.
شرکت های واردکننده عمده در سال های ۱۳۸۴- ۱۳۸۷ عبارت اند از:
شرکت پشتیبانی امور دام کشور، صنایع روستایی و عشایری جاهد، فارس محصول شیراز،دادار، تعاونی فراورده های گوشتی کشور، تعاونی تولیدکنندگان سوسیس و کالباس وطن، تعاونی گوشتین شیراز، آذر محصول، بازرگانی پدیده نیکان صبا و بازرگانی فجر اعتبار.
برطبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران واردات گوشت قرمز در این مدت حدود ۱۵۵ هزار تن به ارزش تقریبی ۴۱۸ میلیون دلار، دام زنده حدود ۹ هزار تن و به ارزش تقریبی ۳۹ میلیون دلار و گوشت مرغ حدود ۵۰ هزار تن به ارزش تقریبی ۸۷ میلیون دلار بوده که به دلیل ورود آن تحت شرایط زمانی خاص و برای تنظیم بازار مصرف، بازار تولید داخلی را همواره تحت تأثیر خود قرار داده است . همچنین به رغم وضعیت نسبتًا مطلوب در تولید شیر و سایر فراورده های لبنی و تخم مرغ، برخلاف ممنوعیت ها، در طی همین مدت، به میزان ۱۵۸ هزار تن شیرخشک و سایر فراورده های لبنی به ارزش تقریبی ۳۹۸ میلیون دلار و تخم مرغ به میزان ۱۱۶ تن به ارزش تقریبی ۵۱۳ هزار دلار وارد کشور شده است . البته حجم دام زنده ای که به صورت قاچاق به ویژه از مرزهای شرقی وارد کشور می شود، در این محاسبات نیامده است.
تعرفه های واردات نیز از جمله معضلاتی است که به عدم ثبات در بازار تولید و مصرف تولیدات زیربخش دام و طیور می انجامد.
مطابق سیاست های اعلامی، تعرفه نهاده های تولید و اقلام علوفه ای وارداتی، ۴ درصد تعیین شده و این در حالی است که تعرفه واردات انواع میو ه و محصولات باغی صفر اعلام شده است . به عبارت دیگر حتی در این قسمت نیز مصالح تولید دام و طیور کشور رعایت نشده است . البته اخیرًا و بعد از بروز خشکسالی، نسبت به صفر نمودن تعرفه واردات برخی اقلام علوفه ای اقداماتی صورت گرفته است.
جدول ۲۰ تغییرات تعرفه در سا ل های۱۳۸۷-۱۳۸۴برای واردات نهاده ها و فراورده های دام و طیور را نشان می دهد:
جدول ۲۰٫ تغییرات تعرفه واردات در زیربخش دام و طیور طی سالهای برنامه چهارم توسعه

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رفتن به نوارابزار

بیرون رفتن

نام

مدیر سایت