اگه شما یه بازاریاب باتجربه محتوا هستین، مطمئنا می دونین که بعضی وقتا شکل دادن به ایده های محتوایی نیاز به تلاش زیادی داره. از یه طرف می خواین خلاق باشین، از طرف دیگه باید در مورد تاثیر محتوا فکر کنین. در این مطلب سه راه و روش داده محور واسه پیدا کردن مؤثرترین ایده های محتوا رو واسه شما توضیح می دیم .

ایده

سؤال اینه که چیجوری می تونین فهمیده باشین که کدوم ایده های محتوایی شما همون هاییه که مردم میخوان و آماده ان تا با اون رابطه برقرار کنن. راز این سؤال در اعتبار هر ایده خلاق از دید داده ها هستش.

پیدا کردن محتوایی که قبل از این کار می کرد.

قبل از شروع به جستجوی ایده ها، نگاهی به محتوایی که قبلا ایجاد کردین بندازین و ببینین چی خوب کار می کنه.

واسه انجام این کار باید مشخص کنین کدوم معیارهای لازم محتوا باید هنگام سبک سنگین کردن کارایی بخش خاصی در نظر گرفته شه.

بسته به اهداف بازاریابی شما، این معیارها رو میشه به چهار دسته تقسیم کرد:

رفتار کاربر

تعامل

سئو

فروش

مثلا، اگه می خواین بدونین کدوم موضوعات احساس مثبت بیشتری رو واسه مخاطبان تون ایجاد کرده، به معیارهای تعامل و رفتار کاربران مثل تعداد ایجادای رابطه، ضریب برگشت (bounce rate)، اشتراکا، بک لینکا و چیزای دیگه ای به جز اینا بپردازید.

بک لینک

واسه دریافت این اطلاعات باید همه URLهای صفحات وب با محتوایی که می خواین اونو تجزیه کنین رو جمع آوری کنین.

SEMrush’s Content Audit یه وسیله به درد بخور واسه این کاره که به شما اجازه میده بخش خاصی از دامنه خود رو که در اونجا منتشر می کنین رو انتخاب کرده و چگونگی کارکرد هر بخش منتشر شده رو ببینین.

الان وسیله، این اطلاعات رو به عنوان تعدادی از اشتراکا، بک لینکا، موشکافی گوگل (Google Analytics) و آمار جستجو (Search Console) جفت و جور می کنه.
موشکافی
پیگیری رقبای خود و روندهای صنعت

رقبای شما که دقیقا همون مخاطب رو هدف قرار میدن، ممکنه منبع عالی واسه ایده های محتوایی باشن که شما هنوز اونا رو اجرا نکردین.

بیشتر از اون، شما می تونین ایده های باحال رو نه فقط در مورد موضوعات مشخص، بلکه در مورد شکلای جور واجور محتوا، فرمتا و حتی کانالای پخش بهتر کرد.

آسونترین راه اینه که شروع به نظارت بر برنده های رقبای خود کرده و اون چیزی که اونا در وبلاگ خود منتشر می کنن، چگونگی اشتراک گذاری هاشون و اینکه در چه رسانه هایی ظاهر می شن رو پیگیری کنین.

بعضی وقتا این دیدگاه مهم همراه با ایده های محتوایی می تونه درک عمیق تری در مورد مخاطبان و مشتریان تون به شما بده.

پس از جمع آوری و تحلیل همه این اطلاعات، در مورد یه راه و روش جدید واسه این موضوع فکر کنین.

چی هنوز پوشش داده نشده؟ یا چیجوری می تونین اونو بهتر انجام بدین؟

تحلیل عنوانایی که احساس مثبت بیشتری ایجاد می کتتد

اگه هنوز مطمئن نیستین که کدوم موضوعات بیشتر در صنعت مورد توجه قرار می گیرن، به صورت عمیق تری در مورد زیرمجموعه موضوعات و سرفصلا و عنوانا فکر کنین.

مهم نیس که چه نوشته اید، پست وبلاگ، اخبار یا کتاب، عنوان اولین چیزیه که مردم می بینن و باید چیزی باشه که توجه آ نا رو به خود جلب کنه.

تنها مسأله اینه که درک کنین کدوم یکی حس خوب و مثبتی رو در مخاطبان ایجاد کرده و اونا رو علاقه مند می کنه. فقط حدس نزنین که یه بخش خاص توجه مردم رو به خود جلب می کنه، تصمیمات و طرحا و روش هدف دارای خود رو براساس اطلاعات بنا کنین.

در مورد معیارهای تعامل که در بالا ذکر شد فکر کنین و عناوینی با بهترین کارکرد (و درنتیجه ایجاد حس خوب) رو براساس اون مشخص کنین.

با وسیله SEMrush Topic Research می تونین سرفصلا و عناوین خلاقانه واسه محتوای خود پیدا کنین.

فقط در مورد موضوع یا کلید واژه که می خواین در مورد اون بنویسین فکر کنین، اونو تایپ کرده و دکمه Get content ideas رو فشار بدین.

هم اینکه می تونین نمایش رو به طرح ذهی خود تغییر داده و یه نمایش گرافیکی قشنگتر به دست بیارین.

علاوه بر عناوین، هم اینکه می تونین اطلاعاتی در مورد سؤالاتی که افراد درباره موضوعات شما و جستجوهای مربوط به اون می پرسن رو پیدا کنین.

بازاریابی محتوا ترکیبی از دو عنصر مختلفه، خلاقیت و تحلیل، که بعضی وقتا با هم برخورد می کنن، و باعث می شه روند روش هدف دار طراحی محتوا پیچیده و وقت گیر شه.

بازاریابی محتوا

براساس این سه راه و روش می تونین ایده های جور واجور محتوایی که به ذهن میان رو معتبر کنین و روش هدف دار محتوا رو براساس داده ها و تحلیل، صرفه جویی در وقت و تلاش بسازین.

منبع: barnamenevisan.org

Categories:متفرقه