بازاریابی اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۶: دوران پس از دیجیتال

۲۹ شهریور ۱۳۹۵

در این مقاله می خوایم نگاهی به آخرین گرایشای موجود در بخش دیجیتال مارکتینگ بندازیم و تاثیر هر کدوم از این گرایشا رو روی بازاریابی مرور کنیم. در شروع هر سال همیشه تمایلات زیادی واسه پیش بینی ترندهای موجود در بازاریابی هست. بیشتر ادما از خود می پرسن امسال چه چیزایی بیشتر مورد استفاده قرار می گیره؟ گرایشات موجود چیه؟ فکر می کنین بزرگترین گرایش امسال در بخش بازاریابی دیجیتال و فناوری چیه؟

در نظرسنجیای انجام شده از خوانندگان خواسته شده که نظرات خود رو در مورد گرایشای موجود در بخش فناوری دیجیتال و بازاریابی دیجیتال بگن. مسئله ای که با افراد جور واجور مطرح شده، به توضیح زیره:

نظر شما در مورد بزرگترین گرایش موجود در بخش بازاریابی دیجیتال چیه؟ چه نوع تکنیکی می تونه بیشترین امتیازات رو واسه شما به همراه داشته باشه؟

از اونجایی که در سه ماه آخر سال ۲۰۱۶ قرار داریم، به نظرمون اومد که در این مقاله ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۶ رو بررسی کنیم. در پائیز سال گذشته سایت Smartinsights در بین کاربران خود نظرسنجی برگزار کرد. در این نظر سنجی از کاربران سوال پرسیده شده بود که کدوم یکی از گرایشات موجود در بازاریابی دیجیتال، در سال ۲۰۱۶ اهمیت بیشتری پیدا می کنه. جالبه بدونین که حدس کاربران تقریباً درست از آب درآمد و بیشتر گزینه های استفاده شده در این نظرسنجی در سال ۲۰۱۶ اهمیت خاص ای پیدا کردن. در واقع میشه گفت، این نظر سنجی درباره ترندهای مهم دیجیتال مارکتینگ نبود و بیشتر یه جور نیازسنجی از مشتریان هستش.

این نظرسنجی با طرح این مسئله انجام شد:

از اونجایی که ما درباره بازاریابی صحبت می کنیم، خوشحال میشیم که نظر خود رو درباره بزرگترین ترن دیجیتال مارکتینگ بدونیم. در واقع، این کار به ما میگه که کدوم یکی از موارد زیر بیشترین تاثیر رو روی کار و کاسبی شما می ذاره و باعث پیشرفت اون می شه.

نمودار زیر، یافته های نظرسنجی انجام شده در ۸ فوریه سال ۲۰۱۶ رو خوب نشون میده. حدود ۱۵۰۰ نفر در این نظرسنجی شرکت کردن. در ادامه، فعالیتایی که یافته های موجود رو توضیح میده به صورت الفبایی از هم جدا شده. مثلا کلان داده (Big Data) گرایش خیلی بالایی داره اما بینش بازار و پیش بینیای تجزیه و تحلیلی رو هم در بر میگیره:

دوران پس از دیجیتال - ترندای دیجیتال مارکتینگ در سال 2016

در ادامه، تموم این موارد، به ترتیب حروف الفبا آورده شده. کلان داده ها (Big Data) به شکل عجیبی آمار بالایی رو به خود دادن، البته باید اشاره کرد که کلان داده ها شامل تحلیل و پیش بینی بازار هم می شن.

  • Big Data – کلان داده (شامل تحلیل و پیش بینی بازاره)
  • Content Marketing – بازاریابی محتوا
  • Communities – جوامع (بازارهای متمرکز)
  • Conversion Rate Optimisation – بهینه سازی اندازه تبدیل، بهبود تجربه کاربران از سایت
  • Display – نمایش (بنر در مطبوعات، تبلیغات در رسانه های اجتماعی)
  • Internet of Things – اینترنت اشیا، اتوماسیون بازاریابی (مثل CRM، بازاریابی ایمیل و شخصی سازی وب)
  • Mobile marketing – بازاریابی موبایل (تبلیغات موبایلی، پیشرفت سایت و اپلیکیشن)
  • Paid search marketing – بازاریابی جستجوی پولی (مثل گوگل ادوردز)
  • Partnerships including affiliate and co-marketing – همکاری و مشارکت که شامل بازاریابی مشارکتیه.
  • SEO – بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو ( سئو )
  • Social Media Marketing – بازاریابی رسانه های اجتماعی (شامل CRM اجتماعی و پشتیبانی از مشتریان)
  • Wearables – دستگاه های پوشیدنی (مثل اپل واچ، ردیابا، واقعیت اضافه)

گرایشای موجود در رفتار خرید مشتری

تغییری که در چگونگی استفاده مشتریان از فناوری و رسانه های دیجیتال به وجود اومده، هسته اصلی درک گرایشا در بازاریابی دیجیتال حساب می شه. تصمیم گیریای خرید در دنیای امروزی، خیلی سخت تر از قبل شده.

پیچیدگی بیشتر در تصمیمای خرید

رفتار مشتری در روند خرید خیلی سخت تر از گذشته شده. مثالا و تحقیقات جور واجور نشون میده که پیچیدگی تصمیمای خرید مشتریان در سالای گذشته زیاد شده. در مثالی که می خوام بزنم محققان GFK به ما نشون میدن که رفتارای خرید مشتریان چیجوری تغییر کرده و یه فرد واسه خرید کالایی با ارزش و گرون چه راهی رو طی می کنه. این تحقیق واسه خرید بیمه خودرو در انگلستان انجام شده.

دوران پس از دیجیتال - ترندای بازاریابی در سال 2016

نمودار موجود نشون میده که چیجوری تصمیمای خرید امروزی انجام می شه. تو یه دوره ۳۵ روزه، بیشتر از ۹ بازدید از ۵ سایت جور واجور انجام شده و زمان کلی بازدید حدود ۳۴ دقیقه بوده. تاثیر کانالای آنلاین هم با وجود ۸۲% خرید روشن و آشکاره. تنها ۴ درصد از آدما به صورت آفلاین خرید می کنن.

افزایش کاربرد موبایل

امسال هم مثل سالای گذشته تماشاگر رشد در حال افزایش به کار گیری موبایل بوده ایم. بخاطر این، به کار گیری بازاریابی موبایل هم یکی از گرایشای کلیدی و اصلی در سال ۲۰۱۶ حساب می شه.

دوران پس از دیجیتال - ترندای دیجیتال مارکتینگ در سال 2016

تغییرات دیجیتالی: از انبارهای دیجیتال تا تیمای کامل

تو یه دوره خاص، صحبتای زیادی در مورد دنیای پسا دیجیتال (پس از دیجیتال) وجود داشت. در دنیای پُست دیجیتال، کاربرد رسانه های دیجیتال و فناوری موجود در بازاریابی، به یه موضوع همه گیر تبدیل شده، پس باید به کار گیری وسیله ها و تکنیکای موجود هم بر همین پایه عوض شه و با روشای بازاریابی قبلی ترکیب شه. در دنیای امروزی بازاریابی، دیجیتال به جزو جدانشدنی بازاریابی تبدیل شده و بازاریابی بدون اون ً نشدنی به نظر می رسه.

این نوع طرز فکر به خاطر تغییرات انجام شده در کاربرد رسانه ها به وجود اومده. بیشتر افراد بدون اینکه در مورد کانال یا رسانه موجود فکر کنن، محتواهای جور واجور رو مورد استفاده قرار میدن. طرز فکر پسا دیجیتال هم اینکه به خاطر مشکلاتی که در بخش مدیریت فعالیتای بازاریابی وجود داشت، به وجود اومد. چون که با به وجود اومدن انبارهای دیجیتالی، خیلی از بازاریابان و شرکتای تحت پوششان، فعالیتایی غیر دیجیتالی انجام نمی دن.

مثلا براساس مصاحبه ای که در TFMصورت گرفته، مدیر بازاریابی اون شرکت، به کار گیری کلمه دیجیتال رو در شرکت ممنوع کرده تا بتونه طرز فکر کارمندان خود رو عوض کنه. اون میگه:

ما باید به اصل بازاریابی برگردیم که محصول موجود، همون بازاریابیه. خیلیا به این موضوع نیاز دارن. باید به این نکته توجه داشته باشیم که امروزه تنها چیزی که ما احتیاج داریم کار تیمیه.

اون میگه که شغلای مورد نیازش، ممکنه مهندسی مشتریان باشه. مشکل اصلی واسه این شرکت؛ وجود طرز فکرای جور واجور در مورد مشتریاس. اما باید یکی از کارمندان بتونه همه این درک و شناختا رو به شکل فکر واحد ترجمه کنه:

ما به نقشا و شغلای متفاوتی واسه تعریف طرز فکر مشتری نیاز داریم. کار این افراد درک درست بینش هاست. امروزه طرز فکرای مختلفی هست، اما می تونین به من بگید چه کاری باید انجام بدیم که بتونیم به تعریفی واحد از اونا دست پیدا کنیم؟ این موضوع دقیقا همون چیزیه که باید به اون فکر کنیم و درباره اون خبردار شیم.

جف دادز، مدیر عامل شرکت Tele 2 هلند هم در این باره میگه:

واسه اینکه بتونیم بخش دیجیتال رو به عنوان یه وجود واحد و جداگونه مورد بررسی بذاریم، باید درک درستی از اون داشته باشیم. ما امروزه در دنیای دیجیتال زندگی می کنیم و همین امر انجام کسب وکارها رو به یه روش موثر و انعطاف پذیر ممکن ساخته. صحبتای بسیار زیادی در مورد نقشا هست. شغلای مربوط به دیجیتال و روشای هدف دار دیجیتال بیشتر از هر چیزی مورد بحث قرار میگیره. اما دیجیتال چیزی نیس که به عنوان شغلی نیاز داشته باشه. بخش دیجیتال به کار تیمی نیاز داره.

همه این طرز فکرها راه آینده رو نشون میده، اما همونجوریکه میدونید فاصله خیلی از اندیشه تا واقعیت هست. وقتی که با تجارتای جور واجور گفتگو می کنیم، میفهمیم که خیلی از اونا در مرحله ابتدایی تطبیق تجارت خود با بخش دیجیتال هستن.

دوران پس از دیجیتال - ترندای دیجیتال مارکتینگ در سال 2016

اون طور که ما به قضیه نگاه می کنیم، اولین چیزی که باید روش زوم بشه، تغییر در بخش دیجیتال با به کار گیری تنظیم اهداف واسه بازاریابی دیجیتال، تنظیم روش هدف دار دیجیتال کامل و استخدام کارشناسان جور واجور در این بخش س. با به کار گیری ترکیب نقشا و مهارتای جور واجور میشه به این هدف رسید. پروسهای بازاریابی جدید هم اینکه به ترکیب و کامل سازی روشای هدف دار، سرمایه گذاری و کمپینای بازاریابی نیازمنده. همه این اتفاقات یه شبه رخ نمی ده و باید تغییرات مختلفی در فناوری بازاریابی اتفاق بیفته. بخاطر این بیشتر کسب وکارها در حال تغییر برنامه های بازاریابی دیجیتال خود هستن. در آخر هدف یه سازمان بالغ باید کاهش مهارتای لازم کارشناسان در بخش دیجیتاله چون این بخش به عنوان بخشی از فعالیتای بازاریابی کامل تبدیل شده.

ظهور تکنولوژیست ارشد بازاریابی

گرایش دیگری که در بخش مدیریت بازاریابی هست، حرکت به سمت کنترل کردن فناوریای بازاریابی از تیم آی تی به تیم بازاریابی و فروشه، اما چالشای بسیار زیادی در این مورد هست. امروزه سرویسای جور واجور ابری تلاش می کنن بخشی از بازاریابی دیجیتال باشن.

چالشای موجود در روند ترکیب بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال

آخرین پژوهشا و تحققیات انجام شده نشون میده که حرکت بسیار سریعی به سمت برنامه ریزی کامل دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی هست اما هنوزم راه زیادی واسه ترکیب کامل این دو نوع بازاریابی در پیشه. تنها ۵% از شرکتا و تجارتا تونسته ان این دو روش بازاریابی رو به طور کامل ترکیب کنن.

دوران پس از دیجیتال - ترندای دیجیتال مارکتینگ در سال 2016

نمودار بالا این رقابت رو خوب نشون میده. یکی از مهم ترین عوامل واسه برنامه ریزی کامل کمبود زمان واسه برنامه ریزیه. بیشتر شرکتا تیم بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ جداگونه ای دارن که به صورت جدا از هم کار می کنن. آماندا رندل در این باره میگه:

در بیشتر سازمانایی که به دنبال فناوری دیجیتال هستن، چیزی که اتفاق میفته اینه که اونا آدمایی رو به عنوان مدیر فناوری دیجیتال استخدام می کنن تا کار خود رو به صورت جداگونه بکنه. در این شرایط اینجور فردی نیروهای لازم خود رو استخدام می کنه. پس شرکت دو بخش بازاریابی جداگونه داره. واسه هر سازمانی، به کار گیری اینجور رویکردهایی می تونه به معنی هدر دادن زمان، منبع و انرژیای موجود باشه و خطر زیادی واسه اون داره.

نظر شما در این باره چیه؟ ما در دنیای پسا دیجیتال زندگی می کنیم؟ یا عقیده دارین که راه زیادی واسه رسیدن به اینجور جهانی در پیش داریم؟ خوشحال میشیم که نظرات و پیشنهادات خود رو درباره دیجیتال مارکتینگ با ما در میان بذارین.

موضوع در رابطه بازاریابی اینترنتی

بحث درباره این مقاله رو شما شروع کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رامین محمودی

رامین محمودی هستم، یه عدد علاقمند به محتوا (و هر اون چیزی که به اون رابطه داره!).
وقتی مدیر محتوا و سردبیر وبلاگ نوین بودم. حالا، من هم مانند شما از مطالعۀ مقالات اون حال می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *