1. امنیت
  2. نبود آگاهی در مورد سرویسا
  • مشتریان به درستی نمی دونن که واسه به کار گیری سرویسا چه کاری باید بکنن.
  • تا چه حد باید مسلط به علم کامپیوتری باشن تا بتونن از این سرویسا استفاده کنن.
  1. نبود نیاز به به کار گیری این سرویسا
  • خوگرفتن به سیستم فعلی
  • عرضه سرویسای محدود در اینترنت
  • نبود آشنایی با مزیتها
  1. . نداشتن امکانات
  • کامپیوتر
  • مودم
  • اینترنت
  • سرعت پایین اینترنت
  • برنامه های کامپیوتری لازم
  1. نبود تمایل به به کار گیری این سرویسا

این دسته از افراد ممکنه توانایی لازم رو واسه به کار گیری سیستم داشته باشن اما انگیزه ای واسه این کار ندارن.

۲-۱۲) بانکداری الکترونیک و پول دیجیتال

دیجیتال

یکی از مهم ترین پدیده های به وجود اومده توسط انقلاب اطلاعات، تغییر در روش های سنتی تجارت و جایگزینی اون با تجارت الکترونیکه. از این رو به واسطه نقش پول و بانکداری در تجارت، بانکداری الکترونیک اصلی ترین زیربنای تجارت الکترونیک حساب می شه. بانکا به عنوان یه بنگاه اقتصادی که وظیفه سرویس دهی پولی و مالی رو دارن با به کار گیری فناوری اطلاعات از سویی می تونن هزینه های خود رو داده و موجب سوددهی خود و ذی نفعان شون رو جفت و جور کنن و از طرف دیگه موجب رضایت مندی مشتریان خود شن. در این مورد با وجود پیشرفتایی خدمات پول الکترونیکی و وسایل پرداخت در کشور داشته ایم در به کار گیری سامانه های کامل اطلاعاتی واسه الکترونیکی کردن تعاملات درون بانکی و بین بانکی و اتصال بر خط مشتریان به بانک در شروع راه هستیم. به خاطر همین فناوری اطلاعات نتونسته باعث کاهش هزینه ها و ارزون تر شدن خدمات بانکی و هم حذف روش های سنتی مثل پیشرفت شعب فیزیکی بانکا و اسکناس شه.
اقتصاد

طی سالای گذشته، روند رو به رشدی رو در پیشرفت خودپردازها و دیگه وسایل پرداخت الکترونیکی داشته ایم اما این اندازه پیشرفت در همه بانکا برابر نبوده و در بعضی خدمات، فرق چشم گیری هست. این مسیله باعث بروز مشکلات در تعاملات بین بانکی و هم پیش مشتریان می شه. اندازه استقبال مردم واسه به کار گیری روشای نوین بانکی در رشد قابل قبول پرداختای الکترونیکی قبوض گوشی موبایل و ثابت، آب، برق و گاز مشخصه و ضرورت داره این خدمات به همه اسناد پرداختنی دوره ای مثل اقساط بانکی پیشرفت یابد.
مشکلات

در اصل پول دیجیتالی یا پول الکترونیکی جانشین مفیدی واسه پول کاغذیه. به شکل تکنیکی تر، پول دیجیتالی پیغام پرداختیه که امضای الکترونیکی رو در خود داره و با هدف انجام یه مبادله واسط یا ذخیره ارزش، استفاده میشن. گسترش روند به کار گیری پول الکترونیکی، نتیجه های تجاری، اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی قابل توجه ای به همراه داره. از نظر اقتصادی مهم ترین آثار گسترش به کار گیری پول الکترونیکی روی عرضه پول، سیاستای پولی و بانکای مرکزی ایجاد می شه.

اقتصادی

ویژگیای پول الکترونیکی در بانکداری الکترونیک

در طراحی پول الکترونیکی تلاش شده دست کم همه ویژگیای پول بانک مرکزی دید شه و کلا فرآورده های پول الکترونیکی رو از نظر فنی میشه به دو دسته کرد:

پول الکترونیکی بر اساس کارتای هوشمند

فرآورده های پول الکترونیکی بر اساس کارتای هوشمند، واسه آسون کردن پرداختای باارزش کوچیک در معاملات خرد روبرو طراحی شدن، پس انتظار میره که فرآورده های پول الکترونیکی بر اساس کارتای هوشمند، به کار گیری پول بانک مرکزی و هم در حد کمتر به کار گیری کارتای اعتباری و پرداخت رو واسه پرداختای مستقیم، کم کنه. هم اینکه به احتمال زیاد استفاده زیاد از چک، کارتای پرداخت و کارتای اعتباری در پرداختای غیرمستقیم، یعنی پرداختای به هنگام رو هم کم می کنه.

پول الکترونیکی بر اساس نرم افزار رایانه ای

فرآورده های پول الکترونیکی بر اساس نرم افزار رایانه ای هم از راه کاهش هزینه های مبادلاتی با آسون کردن نقل و انتقال پول میان نوعای جورواجور حسابا، بانکا و کشورها و هم سرریزهای یادگیری، درخواست سپرده های دیداری رو تحت اثر قرار میده و اون رو کم می کنه.

مهم ترین ویژگی پول الکترونیکی یعنی فراملیتی یا بی مرز بودن اون نقش مهمی در تاثیرگذاری بر بقیه متغیرهای اقتصادی اجرا می کنه هر چند این ویژگی از نظر دولتا اصل بعضی عاقبتای منفی نشر گسترده پول الکترونیک تلقی می شه. اما به ارتقای سطح کارایی مبادلات بین المللی هم کمک قابل توجه ای می کنه.

طبیعتاً با بهره گرفتن از پول الکترونیکی هزینه نقل و انتقال بین المللی وجوه، به طور زیادی کاهش پیدا می کنه. البته با افزایش بی سابقه کارایی پرداختای بین المللی، ممکنه بی ثباتی نظام پولی جهانی زیاد شه و به بروز درگیری بین ناشران و استفاده کنندگان پول الکترونیکی از یه سو و بانکای مرکزی کشورها از طرف دیگه منجر شه.

۲-۱۳) نتیجه های اقتصادی گسترش به کار گیری پول الکترونیکی

نشر گسترده پول الکترونیکی با در نظر گرفتن ویژگیای خاص اون، به طور گسترده بقیه بازارها و متغییرهای اقتصادی رو تحت تاثیر قرار میده. افزایش کارایی مبادلات: یکی از مهم ترین نتیجه های مثبت گسترش به کار گیری پول الکترونیکی در افزایش کارایی مبادلاته.

پول الکترونیکی به چند روش به مفیدتر شدن مبادلات کمک می کنه:

۱) پول الکترونیکی رو ارزون تر می کنه.

۲) هزینه نقل و انتقال پول الکترونیکی به دلیل به کار گیری شبکه اینترنت موجود و رایانه های شخصی استفاده کنندگان، بسیار کمتر و شاید نزدیک به صفره.

۳) پول الکترونیکی هم بدون مرزه. هزینه بسیار زیاد الان نقل و انتقال بین المللی پول نسبت به نقل و انتقال اون در داخل یه کشور مشخص، به طور زیادی کاهش پیدا می کنه.

۴) وجوه پول الکترونیکی به طور بالقوه می تونه به وسیله هر شخصی که به اینترنت و یه بانک اینترنتی دسترسی داره استفاده بشه.

۵) پول الکترونیکی پرداختای شخص به شخص رو هم ممکن می کنه.

۶) پیدایش پول الکترونیکی یه جور انقلاب پولی در اقتصاد امروزی و نسلای برتر اقتصاد پولی حساب می شه و با تکمیل پروسه اعتمادسازی ارکان اقتصادی خرد و کلان به به کار گیری این پول، دامنه تحولات اون بیشتر می شه.

مهم ترین ویژگیای این نوع بانکا اینه که در رابطه بین بانک و مشتری، موقعیت فیزیکی بانک یا مشتری نقشی نداره و وابستگی نداشتن به موقعیت فیزیکی، علاوه بر این که زمینه رقابت بین بانکا رو تغییر داده و نقش فاصله مکانی از بانک رو در هزینه پایانی سرویس دهی بانکی به مشتری نابود می کنه و نتیجه کلی داره اول این که امکان مبادله خدمات مالی در بازارهای خرد کشورای جور واجور رو جفت و جور می سازه، دوم این که بانکای مجازی می تونن موقعیت فیزیکی خودشون رو بدون این که تغییری در رابطه خود با مشتریان شون بسازن، تغییر بدن پس بانکای مجازی در مقایسه با بانکای سنتی انعطاف پذیرترند و نسبت به تغییر شرایط اقتصادی یا مقررات قانونی، به سرعت عکس العمل نشون میدن و می تونن از کشوری به کشور دیگه جا به جایی مکان کنن.

۲-۱۴) دولت الکترونیک در بانکداری الکترونیک

دولت الکترونیک یکی از ضرورتای جهان امروزه که خیلی از کشورها به دنبال ایجاد اون در کشور خود هستن.

دولت الکترونیکی یعنی استفاده سازمانای دولتی از فن آوریای جدید اطلاعاتی وارتباطی جهت ارائه وتوزیع خدمات و اطلاعات به صورت به هنگام وشبانه روزی در کمترین زمان، با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت به شهروندان، بخشای تجاری و تولیدی و بقیه مشتریان دولته طوریکه اونا از راه سیستم های کامپیوتر بتونن با دولت رابطه برقرار کنن ومشارکت بیشتری در اداره امور دولتی وفرایندها ونهادهای مردم سالار داشته باشن.

تلفن اولین فناوری ارتباطی بود که در اغاز قرن ۲۰سبب بهبود وتسریع دوند در فعالیتهای دولتی شد۰ زمانیکه بخشای خصوصی درسا ل۱۹۹۰به سرویس دهی الکترونیک پرداختن دولت امریکا از این دید بسیار عقب افتاده بود بنابر این توجه به این مسئله معطوف گشت که سرویس دهی به شهروندان به صورت الکترونیک بسیار ساده تره.

۲-۱۵) دولت الکترونیک در ایران

شورای عالی اداری در مورخ ۱۵/۴/ ۱۳۸۱ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت وبرنامه ریزی هم جهت با تحقق دولت الکترونیک یه مصوبه ۲۱ماده ای رو تصویب کرد که مهمترین اهداف این مصوبه رو میشه اینجور شمرد:

الف) رسیدن به اطلاعات دقیق وبه هنگام در بخشهای جور واجور اقتصادی؛اجتماعی؛فرهنگی از راه اتوماسیون فعالیتا

ب) تسریع دراجرای امور وبهبود کیفیت ارائه خدمت به مردم

ج) افزایش کیفیت اراده کردن در سطوح جور واجور

د) سرویس دهی غیرحضوری

ه) کاهش هزینه ها؛افزایش کارایی و تاثیر دربخشای جور واجور

و) ایجاد گردش سریع وصحیح اطلاعات بین دستگاه های اجرایی

این مصوبه در هشت بخش اصلی تنظیم شده که شامل اتوماسیون فعالیت اختصاصی ؛اتوماسیون فعالیتای عمومی ؛ گسترده کردن به کار گیری شماره ملی وکد پستی ؛ سازوکارهای هدایت و هماهنگی در اجرای مصوبه ؛ آموزش کارکنان در مورد فناوری اطلاعات ؛ایجاد امکانات و تسهیلات پایه ای ؛جفت و جور کردن زیربنای حقوقی و محل اعتبار اجرای مصوبه س.

۲-۱۶)  تکامل وتوسعه دولت الکترونیکی

تکامل و پیشرفت در دولت الکترونیکی دارای چند مرحله س :

مرحله ظهور

تشکیل اولیه اون هستش که در اون زیر ساختا ؛وسیله ها وامکانات جهت ارئه خدمات مشخص می شه ولی هنوز شهروندان نمی تونن به صورت دوطرفه با اون رابطه برقرار کنن.

مرحله تعامل

دومین مرحله س که از راه وب امکان ایجاد رابطه دو طرفه جفت و جوره اما هنوز محدودیتایی هست و تعامل در سطح انجام کارای ابتدایی وسادهه مثل امکان فرستادن نامه به یه سازمان خاص وامکان رسیدن شهروندان به جواب پرسشای ساده از راه پست الکترونیک.

مرحله تراکنش یا اجرا

این مرحله ؛ مرحله اجرا وپیاده سازی دولت الکترونیکیه چون مشتریان می تونن کارای خود رو به روش هایی به طور کامل الکترونیکی در هر زمان از شبونه روز انجام دهند۰ با اینکه سطح تعامل بالاتره اما هنوزم رابطه کامل دو طرفه بین دولت ومشتریان برقرار نیس وجریان اطلاعات بیشتر یه طرفه س و جوابایی که به سوالات مشتریان داده می شه بیشتر اونا قبلا با روش های منظم برنامه ریزی شده وبه همین دلیل داده ها قابل پیش بینی هستن.

مرحله تغییر

بالاترین مرحله و تکامل دولت الکترونیکیه در این مرحله یه رابطه هوشمند بامشتریان برقرار می شه وبه طیف بزرگی از مشکلات؛سولات ونیازهای انان جواب داده می شه که اینجور نمونه ای در حا ل حاضر با احتمال خیلی کم هست در این مرحله تلاش می شه که اطلاعات از حالت “سازمان اساسی”به حالت “مشتری اساسی ” تغییر پیدا کنه دراین مرحله دولت اکترونیکی باعث تجدید ساختار؛ترکیب یا حذف سازمانای موجود می شه وسازمانای مجازی جانشین اونا می شود۰