سئو و بهینه سازی سایت

داستان مصوّر: روند سئو سایت شما چیجوری انجام می شه؟

۲۲ دی ۱۳۹۵

خیلیا هستن که صاحب سایت هستن، اما در مورد روند سئو و اهمیّت اون، ایدۀ چندانی ندارن. بعضیا هم هستن که می فهمن سئو چقدر می تونه در آمار بازدید سایت اونا تاثیر داشته باشه، اما خیلی با روند اون آشنا نیستن و از شروع اون می ترسن. اما وقتی که دقیقاً متوجه می شن که سئو چیه و چیجوری انجام می شه، ترسشون به کل می ریزه و از اندازه سادگی اون حیرت می کنن. قصد ما از این مطلب (و البته مطلب قبلی که همکار من در مورد تعریف سئو واسه شما جفت و جور کرده بود)، اینه که به آسونترین شکل ممکن به کمک دو داستان مصّور روند سئو رو توضیح بدیم تا دیگه جای هیچ ابهامی در مورد کلیّت اون نمونه. (شما رو نمی دونم، اما من یکی که از بچگی، عاشق داستان ‎های مصور بودم.)

بذارین اول یه تعریف سریع از سئو به شما ارائه بدهم. سئو به روند اشاره داره که در نتیجه اونا، سایت شما بیشتر در یافته های جستجو (به خصوص جستجوی گوگل) نشون داده می شه. اینطوری، شما می تونین کاربرانی رو جذب سایت خود کنین که به دنبال خدمات مربوط به کار شما بودن و کلمات کلیدی مربوطه رو جستجو کردن. مثلاً اگه کار شما طراحی دکوراسیونه، خوبه که در عبارت "دکوراسیون داخلی" که در ماه چند هزار جستجو داره، نتیجه اول باشین، نه؟

فکر می کنم الان کمی بهتر سئو رو بشناسین. البته، اگه می خواین بیشتر در مورد تموم سئو و گذشته اون بخونین، می تونین به سراغ مطلب همکار من در این مورد برید:

سئو جادو و جمبل نیس!

کلیّت روند سئو واقعاً ساده س! و هیچی پیچیده ای نداره. نه جادو جمبل در کاره، نه رمز بزرگی پشت اون نهفتهه. موتورهای جستجو، فاکتورهای بسیاری رو واسه مشخص کردن اعتبار یه سایت و البته، موضوعات مربوط به اون، در نظر می گیرن و کافیه این عوامل رو بشناسیم و براساس اونا عمل کنیم. همین! حال این عوامل چه هستن؟ در ادامه قراره با اصلی ترین اونا آشنا شیم. اما اگه دوست داشتین با تموم اونا آشنا شید، می تونین بعد از خوندن این کمیک ساده، به سراغ مطلب ما در مورد فاکتورهای رتبه بندی در موتور جتسجوی گوگل برید.

، قبل اینکه به سراغ کمیک اصلی امروز بریم، بذارین ببینیم مصطفی، در مورد روند سئو، چه توضیحی به مشتری میده:

روند سئو جادویی و پیچیده نیس

، حالا که فهمیدین سئو جادو و جمبل نیس و چقدر ساده انجام می شه، بیایید به صورت دقیق تری اونو بررسی کنیم و ببینیم شامل چه مراحلیه.

چگونگی انجام روند سئو (بهینه سازی سایت)

ما واسه اینکه بتونیم به بهترین و آسونترین شکل، قضیه رو توضیح بدیم، از مرد سئویی (که یکی از ابر قهرمونای مهم در دنیای بازاریابی آنلاین حساب می شه) خواستیم تا تا اجازه بده توضیحات خودش در مورد چگونگی انجام سئو به یه وب مستر رو در اختیار ما بذاره. و اونم با کمال میل، این درخواست ما رو قبول کرد (چون می دونه که آگاه کردن مخاطبان، همیشه چیز خوبیه). حال بیایید ببینیم اون چی واسه گفتن داره:

seo-process-explained

نمایش نسخه متنی

مرد سئویی، روند سئو رو توضیح میده!

مشتری: سر در نمیارم که این سئو چیه! اصلاً به چه دلیل انقدر واسه همه مهمه؟ پاک گیج شدم.

مرد سئویی: نگران نباش، من دقیقاً بهت توضیح میدم که سئو چی هست و به چه دلیل مهمه. اولین کاری که می کنیم اینه که بفهمیم کسایی که به اجناس و خدمات شما علاقه دارن، دقیقاً چه کلمه هایی رو جستجو می کنن.

مشتری: چجوری این کار رو می کنین؟ چجوری می فهمید که مردم موقع جستجو توی گوگل، دقیقاً چی رو تایپ می کنن؟

مرد سئویی: ساده س!. دیتابیسا یا پایگاه های داده ای هست که این اطلاعات رو دارن و ما هم بهشون دسترسی داریم.

مشتری: اما مگه این ورود به حریم خصوصی کاربر حساب نمیشه؟

مرد سئویی: لازم نیس نگران باشی! ما فقط می فهمیم که چی جستجو شده، نه اینکه کی جستجوش کرده. حالا دقیقا دنبال عبارتای می گردیم که خیلی از مردم جستجو می کنن، یعنی عبارتای عادی در جستجو!

مشتری: ولی دقیقاً به چه دلیل اینکار رو می کنین؟

مرد سئویی: اگه یه عبارت جستجو، زیاد استفاده شده باشه، یعنی شانس فرستادن ترافیک اینترنت به سایت شما رو می تونه زیاد بکنه.

مشتری: چه حرفه ای! پس کار شما با تحلیل شروع میشه.

مرد سئویی: البته! هر بازاریابی دیجیتال خوبی با تحلیل شروع میشه. اما تحلیل به همین ختم نمیشه. کار بعدی ما اینه که ببینیم نقاط قوت سایتایی که همین الان، توی این عبارت ها رتبه خوبی دارن، چیه.

مشتری: اهمیّت این کار رو توضیح میدی؟

مرد سئویی: اگه این سایتا جا افتاده باشن و روشون کار شده باشه، بالا زدن رتبه شما ازشون کار سختی میشه.

مشتری: پس به همین راحتی تسلیم میشیم؟

مرد سئویی: امکان نداره! اما خوبه که بدونیم دقیقاً با چه رقبایی طرف هستیم. موافق نیستین؟

مشتری: البته! به نظرم این حرف به طور کاملً با عقل جور در میاد. ، بعد چی؟

مرد سئویی: حالا که کلمات و عباراتی رو داریم که می خوایم رتبه خوبی توشون داشته باشیم، باید در صفحات سایت شما ازشون استفاده کنیم.

مشتری: درسته! در این مورد شنیدم. اضافه کردن این کلمات به تگای متای سایت که گوگل اونا رو میخونه.

مرد سئویی: نه! نه! این کار خیلی باید وسیع تر از این انجام شه و هم اینکه، گوگل خیلی به کلمات کلیدی تگ متا کار نداره، چون آدمای زیادی تا حالا ازش سوء استفاده کردن.

مشتری: پس چه کاری می کنین؟

مرد سئویی: مطمئن میشیم که کلمات کلیدی مورد نظر در بخشای مهم از صفحات سایت شما قرار گرفته باشن.

مشتری: همش همین؟ به همین سادگی، صفحات من رتبه #۱ گوگل رو بدست میارن؟

مرد سئویی: نه، به این سادگی نیس. چیجوری میتونه انقدر ساده باشه؟ اگه همین کافی بود، گوگل چیجوری میتونست تصمیم بگیره که کدوم صفحه باید رتبه یه رو داشته باشه و کدوم صفحه رتبه ۱۰ رو؟

مشتری: نمی دونم… چیجوری این تصمیم رو میگیره؟

مرد سئویی: ، گوگل معیارهای خیلی متنوعی واسه ارزش گذاری به وب سایتا داره. معیارهایی مثل قدمت یه سایت یا تعداد صفحاتی که داره. اما یه عامل خیلی خیلی مهم دیگه هم هست.

مشتری: که اون چیه؟

مرد سئویی: لینکا!

مشتری: منظور سایتایی هست که بهشون لینک دادم؟

مرد سئویی: نه، برعکس! اون سایتایی که به شما لینک دادن!

مشتری: اما این موضوع به چه دلیل مهمه؟

مرد سئویی: واسه اینکه، در نگاه گوگل، وقتی یه سایت به شما لینک میده، به این معنیه که شما رو دوست داره و این یعنی سایت شما مهمه.

مشتری: آهان! تقریباً مثله اینه که سایت من پیشنهاد شده باشه!

مرد سئویی: آره، مثل اینه که سایتتون به گوگل پیشنهاد شده باشه! ، فکر کنم الان بهتر فهمیدی که سئو چی هست.

مشتری: باید از کلماتی استفاده کنم که آدما جستجو می کنن، اونا رو در جاهای مهم از صفحات سایت خودم بزارم و لینکایی بگیرم که به گوگل نشون بده سایت من مهم هست. درسته؟

مرد سئویی: من چه معلم خوبیم!

نتیجه گیری

همونطور که دیدید، روند سئو اصلاً پیچیده نیس و شامل مراحلی ساده س!. در واقع، مهمترین موضوع ای که سئو رو هزینه بر می کنه، مدت وقتیه که باید صرف انجام اون شه، به خصوص اگه بخواین به بهترین راه از پس اون بر بیایید. دلیل اینکه خیلی از شرکتا هم هزینه زیادی رو در این مورد دریافت می کنن، دقیقاً همینه. شما باید زمان زیادی رو واسه بررسی و تحقیق کلمات کلیدی، برنامه ریزی و هدف گیری درست اونا و بررسی یافته های بکنین. ، حالا اگه دوست دارین بیشتر در مورد سئو بخونین و به صورت جدی تر در مورد اون یاد بگیرین، پیشنهاد می کنم به سراغ مطالب ما در دسته بندی آموزش سئو برید.

اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، یادتون نره که حتماً، نظرات و سوالات خود رو با ما در میان بذارین. 

 

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

سعید رهبری

سعید رهبری هستم. یه جدیدی که با معنی فعلی بازاریابی در ایران موافق نیس و فکر می کنه کسب و کارا باید با بازاریابی داخلی درست و کیفیت خدمات خود در راه جذب و حفظ مشتری قدم بردارن.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *