بازاریابی اینترنتی

جمع بیاری داده واسه بهینه سازی اندازه تبدیل

۴ آبان ۱۳۹۶

سرفصلای راهنمای کامل بهینه سازی اندازه تبدیل

جمع بیاری داده واسه بهینه سازی اندازه تبدیل

حتماً با مطالعه مقاله بهینه سازی اندازه تبدیل چیه؟ دربارۀ معنی بهینه سازی اندازه تبدیل هیجان زده شدین. در قسمت قبلی آموختیم که دو برابر کردن اندازه تبدیل، یعنی نصف کردن هزینه های کسب مشتری و هم اینکه، گفتیم که چیجوری پویش ریاست جمهوری اوباما در انتخابات ۲۰۰۸ از CRO واسه فعال سازی ۲۸۸۰۰۰ داوطلبِ بیشتر استفاده کرد و ۶۰ میلیون دلار، کمکای اهدایی بیشتری واسه پویش جمع آوری کرد.

با اینجور اعداد و ارقامی حتماً حالا آماده اید که اجرای آزمایشای مربوط به بهینه سازی اندازه تبدیل رو شروع کنین، اما باید بدونین از کجا شروع کنین. خیلی از افراد واسه اجرای CRO خیلی هیجان زده هستن و اولین آزمایشی که به ذهنشون می رسه رو اجرا می کنن. این نکته بدی نیس، اما بهترین راه واسه افزایش احتمال کسب موفقیت به حساب نمیاد.

جمع آوری داده واسه بهینه سازی نرخل تبدی نکتۀ مهمیه که باید به اون توجه خاصی داشته باشین.

به چه دلیل باید با جمع آوری داده شروع کنین؟

یکی از مهم ترین درسایی که پس از هزینه کردن ۲۵۲ هزار دلار بر بهینه سازی اندازه تبدیل گرفتم، اهمیت جمع آوری داده های کمّی و کیفی قبل از شروع آزمایش بود. اگه داده جمع آوری نکنین مجبورین واسه اینکه تصمیم بگیرین چی رو تغییر بدین، فقطَ براساس شمّ خود حدس بزنین. اما این اصلا فکر خوبی نیس و می تونه منتهی به هدررفت زمان و پول شما شه.

پس، بهتره یه ماه (یا همین حدود) رو صرف جمع آوری داده ها کنین تا براساس اطلاعاتِ به دست اومده مبادرت به آزمایش کنین، نه براساس حس داخلی و حدس و فکر هاتون! بدون اجرای این مرحله، در آخر یه عالمه از آزمایشایی رو اجرا می کنین که به شکست منجر می شن.

هم اینکه، لازمه داده هایی که جمع آوری می کنین هم کمّی باشن و هم کیفی. فقطً به ارقام اکتفا نکنین. داده های کمّی نقطه شروع خوبی جفت و جور می کنن، اما اعداد تصویر کلیِ وضعیت شما رو رنگ آمیزی نمی کنن، بلکه خطوط کلی اونو مشخص می کنن.

واسه دست پیدا کردن به جزئیات و رنگای جور واجور این تصویر باید از داده های کیفی استفاده کنین و این یعنی لازمه که از مشتریان فعلی و احتمالی خود، سوالاتی درباره محصول یا سرویس تون سوال کنین. جوابای کیفی، آگاهی بیشتری دربارۀ دلیل خرید یا نبود خرید مشتریان به شما ارائه میده و بیشتر منتهی به بزرگ ترین اصلاحات در کسب وکار شما می شه.

ابزارهایی مثل SurveyMonkey به شما کمک می کنن که آگاهی و اطلاعات بسیار خوبی از راه داده های کیفی به دست بیارین.

ابزارهایی مثل SurveyMonkey به شما کمک می کنن که آگاهی و اطلاعات بسیار خوبی از راه داده های کیفی به دست بیارین.

آخرین نکته هم اینکه بهتره داده هایی زیادتر از اندازه نیاز داشته باشین تا اینکه داده هاتون واسه اتخاذ تصمیم درست کافی نباشه. شناسایی الگوهای رفتاری کاربران براساس ۱۰۰ جواب به پرسشنامه، بسیار راحت تر از پیدا کردن اونا از ۱۰ جواب به پرسشنامه س.

بله، می تونین از ۱۰ جواب هم چیزایی بیاموزید، اما هر چی اطلاعات بیشتری داشته باشین، نتیجه گیری شما دقیق تر هستش. هم اینکه، اگه دادهاتون زیادتر از اندازه باشه، هر زمان که بخواین می تونین داده های اضافی رو کنار بذارین ولی اتخاد تصمیم بر مبنای داده های کم بسیار خطر آمیزه.

واسه همینه که باید دست کم یه ماه رو صرف جمع آوری و تحلیل داده کنین، و بعد آزمایش کردن رو شروع کنین چون در آخر، اجرای مرحله جمع آوری و تحلیل داده منتهی به صرفه جویی در زمان و هزینه شما می شه.

روشای جمع بیاری داده واسه بهینه سازی اندازه تبدیل

روش اول: گوگل آنالیتیکس

یکی از بهترین ابزارهایی که می تونین با اون روند جمع آوری داده رو شروع کنین، گوگل آنالیتیکسه. این وسیله، داده هایی کمّی دربارۀ رفتار کاربران و نحوۀ استفاده اونا از محصول یا سرویس شما در طول قیف فروش رو ارائه میده.

گوگل آنالیتیکس وسیله بسیار مناسبی واسه جمع آوری داده.

گوگل آنالیتیکس نقطه شروع بسیار خوبی واسه جمع آوری داده های تحلیلیه که به شما کمک می کنه سایت خود و نحوۀ استفاده کاربران از اونو بهتر بشناسین.

واسه شروع می تونین در گوگل آنالیتیکس روی گزینه Conversions و بعد Funnel Visualization کلیک کنین تا اندازه تبدیل قیف سایت خود رو ببینین. البته اگه از قبل این تنظیمات رو انجام نداده اید، لازمه اول اهداف تبدیل (Conversion Goals) رو مشخص کنین و بعد، قیف تبدیل رو بسازین. اهداف تبدیل نشون میدن که چند درصد از بازدیدکننده هاتون به مشتری یا کاربر تبدیل می شن. قیف تبدیل هم نشون میده بیشتر بازدیدکنندگان چیجوری از یه مرحله به مرحله بعدی این روند حرکت می کنن.

اگه با قیف تبدیل (که با اسم قیف فروش یا قیف هک رشد هم شناخته می شه) آشنایی ندارین، پیشنهاد می کنم مقاله قیف هک رشد چیه و چه ساختاری داره؟ رو در وبلاگ نوین بخونین.

اگه بازدیدکنندگان شما تو یه قیف تبدیل استاندارد حرکت کنن می تونین از آزمایش اطلاعات حرکتشان در گوگل آنالیتیکس، سودای زیادی به دست بیارین. مثلا اگه یه سایت نرم افزار با سرویس (SaaS) دارین که بازدیدکنندگان رو از صفحه خونگی به صفحه قیمت بندی محصول و بعد به صفحه ثبت نام و استفاده آزمایشی رایگان هدایت می کنه و در آخر، اونا رو به یه صفحه تایید پرداخت می برَد، اون وقت قیف تبدیل شما در گوگل آنالیتیکس نشون میده که چه درصدی از این بازدیدکنندگان، از صفحه اصلی به صفحه قیمتا و چه درصدی از این ادما از صفحه قیمتا به صفحه ثبت نام و چیزای دیگه ای به جز اینا می رن.

باخبر شدن از این درصدا به شما امکان میده سبک سنگین کنین که هر مرحله از قیف شما چه عملکردی داره و دریابید که در کجای این قیف، مانع یا مشکلی واسه رسیدن به آخرین مرحله (یعنی ثبت نام) هست. اگه ۵۰% از بازدیدکنندگان شما از صفحه اصلی به صفحه قیمتا می رن، اما فقط ۵% از این افراد در آخر به صفحه ثبت نام می رن، به این معنیه که باید بفهمین چیجوری میشه افراد بیشتری رو به صفحه ثبت نام رساند تا اندازه تبدیل کلی رو بالا برد.

اهداف قیف تبدیل در گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کنه که این آمار مهم رو همیشهً پایش کنین و تحت نظر داشته باشین. اگه از چگونگی کار با گوگل آنالیتیکس اطلاع ندارین، پیشنهاد می کنم مقاله راهنمای کامل گوگل آنالیتیکس واسه افراد تازه کار رو در وبلاگ نوین بخونین. هم اینکه می تونین سری هم به مقاله آموزش تصویری نصب گوگل آنالیتیکس واسه بررسی سایت بزنین.

آمورش گوگل بررسی در وبلاگ نوین

وقتی که قیف تبدیل (همون قیف رشد/قیف فروش) خود رو ساختین، کمی به اون فرصت بدین و بعد از اون داده جمع آوری کنین. پس از هر بار بهینه سازی اندازه تبدیل، باید دوباره به این قیف مراجعه کنین و نتیجه آزمایش و بهینه سازی خود رو در آمار این قیف ببینین.

چیزی که باید در قیف پیدا کنین، محلیه که قیف دچار ریزش شدید کاربر می شه. بیشتر افراد در بین گذر از مرحله اول قیف به مرحله دوم دچار ریزش می شن یا در مرحله آخر که ثبت نامه؟ یادداشت ورداری کنین و ببینین انجام چه تغییراتی می تونه اندازه تبدیل در اون نقطه خاص از قیف رو بهتر کنه.

حالا که محلای ریزش کاربر رو شناسایی کردین می تونین با به کار گیری اطلاعاتی که به دست آورده اید، فرضیه ای واسه آزمایش کردن هر مرحله از راه قیف مطرح کنین و هم اینکه، آزمایشایی که می خواین اجرا کنین رو اولویت بندی کنین.

هنوز کمی زوده که اجرای تست رو شروع کنین، اما کم کم دست به کار شید و تو ذهن خود از چیزی که تا حالا فهمیدین، یه خلاصۀ مشخص جفت و جور کنین و ببینین چه تغییراتی می تونین انجام بدین که قیف تبدیل شما رو بهتر کنه. هم اینکه، باید اندازه تبدیل کل قیف رو هم پایش کنین تا دریابید کارکرد تبدیل سایت شما چیجوریه (نگران نباشین! در قسمتای بعدی درباره نحوۀ پیدا کردن ایده های جدید و اولویت بندی این ایده ها صحبت می کنیم).

اطلاعات کلیدی دیگری که از گوگل آنالیتیکس به دست میاریم، زمان بارگذاری صفحات سایت (Load Time) است. واسه اطلاع از زمان بارگذاری سایت خود، روی گزینه Behavior و بعد Site Speed و در آخر، Overview کلیک کنین. نموداری که ظاهر می شه متوسط زمان بارگذاری سایت شما رو نشون میده و می تونین متوسط زمان بارگذاری و متوسط زمان بارگذاری روزانه رو به صورت جدا شده از هم هر صفحه از سایت ببینین.

گوگل بررسی ابزاری مناسب واسه جمع آوری داده

اطلاع از زمان بارگذاری سایت بسیار لازمه چون هر یه ثانیه ارزشمنده. یه تاخیر ۱ ثانیه ای در عکس العمل دهی صفحه به درخواست کاربر می تونه منتهی به کاهش ۷% اندازه تبدیل شه. اگه یه فروشگاه اینترنتی روزانه ۱۰۰ هزار تومن فروش داشته باشه، یه تاخیر ۱ ثانیه ای می تونه هرساله موجب زیان ۲.۵ میلیون تومانی بشه. علاوه بر این، ۴۰% بازدیدکنندگان، وب سایتی رو که بارگذاری اون بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشه، ترک می کنن.

اگه زمان بارگذاری شما کنده می تونین قدمایی رو واسه کاهش این زمان وردارین تا اندازه تبدیل خود رو بهتر کنین. این قدما شامل فشرده سازی تصاویر سایت، تغییر شرکت میزبان سایت، بهینه سازی CSS و … می شه.

هم اینکه، گوگل آنالیتیکس داده های دیگری هم در اختیار شما میذاره که اطلاعات خوبی درباره اندازه تبدیل و راهکارهای بهبود سایت تون در بر دارن. با این حال، ما از قیف تبدیل و سرعت بارگذاری صفحات سایت به عنوان نقطه شروع استفاده می کنیم و در ادامه توضیح می دیم که چیجوری باید داده های کیفی جمع آوری کرد.

به دنبال برنامه ای کامل واسه معرفی دیجیتال خود هستین؟

پکیجامون به شما کمک می کنن یه حضور موثر و با ثبات در اینترنت ایران داشته باشین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

اطلاعات بیشتر…

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

روش دوم: تحقیق از مشتریان

قدم بعدی در جمع آوری داده ها اینه که روی مشتریان خود تحقیق انجام بدین. با انجام تحقیق روی مشتریائی که تونسته ان خرید یا ثبت نام موفقیت آمیزی داشته باشن، درخواهید یافت که چی عامل انگیزه اونا واسه خرید یا ثبت نام بوده و داده های زیادی درباره چگونگی راضی کردن بقیه مشتریان به خرید یا ثبت نام به دست می بیارین.

اما قبل اینکه به جزئیات بپردازیم در ادامه چند نکته در انجام یه تحقیق موفق و دقیق رو یادآوری می کنیم:

  • سوالات زیادی نپرسید

مشتریان معمولاً از پرسشنامه های طولانی خسته و آزرده می شن و زمان هر فردی بسیار ارزشمنده. اگه یه پرسشنامه کوتاه به مشتریان خود بدین، احتمال اینکه اونو به طور کامل و با دقت و حوصله پر کنن بسیار بیشتر هستش. پیشنهاد ما اینه که پرسشنامه خود رو به ۵ تا ۱۰ سوال محدود کرده و در صورت نیاز به سوالات بیشتر از چندین سوال نامه استفاده کنین.

  • جایزه ای به عنوان تشویق کننده بدین

همونطور که گفتیم زمان افراد براشون بسیار ارزشمنده. پس با ارائه یه جایزه به عنوان تشویق کننده، تعداد آدمایی رو که وقت می ذارن و به سوالات جواب میدن افزایش می دین. این جایزه می تونه یه کارت هدیه یا کارت خرید اپلیکیشن، یه آیپد یا هر جایزه دیگری باشه که فکر می کنین تاثیر مثبتی داره.

  • سوالات پایان-باز سوال کنین

سوالات چندگزینه ای در بعضی پرسشنامه ها کارکرد بسیار خوبی دارن، اما وقتی از بهینه سازی اندازه تبدیل حرف می زنیم باید جوابایی شخصی به دست بیارین که به زبون و لحن خود مشتری نوشته شده باشه. اگه سوالات چندگزینه ای زیادی سوال کنین، جوابای شخصی و راهگشای خود مشتریان رو از دست میدید. پس، روی سوالات تشریحی هم تکیه داشته باشین تا در کنار چند سوال چهارگزینه ای بتونین داده های کیفی تر و شخصی تری به دست بیارین.

واسه انجام تحقیق از مشتریان و کاربران می تونین از سرویسای مختلفی مثل SurveyMonkey، Wufoo و Google Forms استفاده کنین. در ایران هم کار و کاسبیایی مثل نظربازار خدمات مشابهی در همین زمینه ارائه میدن.

نظربازار استارتاپیه که در زمینۀ تحقیقات بازار فعالیت می کنه.

بعد از انتخاب وسیله انجام تحقیق، باید سوالات خود رو مشخص کنین. هدف اینه که سوالاتی سوال کنین که آگاهی جدیدی دربارۀ عامل تشویق کاربران به خرید یا ثبت نام جفت و جور آورد و نشون بده در راه به کار گیری سایت شما به چه مانعی برخورده ان که اونا رو از انجام خرید یا ثبت نام منصرف کرده.

بعضی از نمونه سوالاتی که می تونن به درد بخور باشن اینجا معرفی شدن:

  • به همکار یا دوست چه تعریفی از محصول/سرویس ما می کنین؟
  • قبل از انتخاب سرویس/محصول ما چه گزینه های دیگری رو ممکنه در نظر داشته باشین؟
  • به چه دلیل تصمیم گرفتید از محصول/سرویس ما استفاده کنین؟
  • چی تقریباً داشت شما رو از ثبت نام منصرف می کرد؟
  • چه سوالاتی درباره محصول/سرویس ما داشتین؟
  • چی در آخرً شما رو راضی کرد که ثبت نام کنین؟
  • چیجوری می تونیم دوستان یا همکاران شما رو بهتر راضی کنیم که محصول/سرویس ما رو انتخاب کنن؟
  • چیجوری بقیه افراد رو تشویق می کنین که از محصول/سرویس ما استفاده کنن؟
  • از محصول/سرویس ما چه انتظاری دارین؟
  • چه وقتی فهمیدین که به محصولی مثل محصول ما احتیاج دارین؟ چه اتفاقی اتفاق افتاد که باعث شد به دنبال محصولی مثل محصول/سرویس ما بگردین؟
  • فکر می کنین محصول/سرویس ما چه مشکلی از شما حل می کنه؟
  • دو صفت/کلمه ای که واسه توصیف محصول/سرویس ما پیش بقیه استفاده می کنین، ذکر کنین.

هر کدوم از این سوالات باید براساس محصول، خدمات یا زمینه فعالیت شما مناسب سازی شه، اما باید این سوالات به صورت پایان-باز باشن تا بیشتر، مشتریان خود و نیازها و نظراتشون رو بشناسین و درک بهتری از نقاط قوت و ضعف محصول/سرویس خود به دست بیارین.

از این جوابا می تونین بفهمین مهم ترین توانایی محصول/سرویس شما در نظر اونا چیه، البته به کار گیری تعدادی سوال چندگزینه ای هم که با محصول/سرویس و زمینه کسب وکارتون در رابطه باشه مشکلی نداره، اما یادتون باشه که بیشترین اطلاعات رو از سوالات پایان-باز به دست میارید.

روش سوم: تحقیقای درون سایتی

نوع دیگه تحقیق که می تونین انجام بدین تحقیقات و سوالات درون سایتیه. وسایل انجام این تحقیقات عبارتند از Qualaroo و Google Feedback Surveys.

این پرسشنامه های درون سایتی به شما اجازه میده از بازدیدکنندگانی که الان به سایت اومده ان سوالاتی سوال کنین. این نوع از تحقیق به شما فرصت میده از بازدیدکنندگانی سوال کنین که در آخرً تبدیل به مشتری شدن و هم اینکه از کسائی که به سایت اومده ان، اما روند خرید رو تکمیل نکرده ان.

این دسته دوم، دقیقاً همون دسته ایه که باید در تحقیقات درون سایتی هدف بگیرین. به چه دلیل؟ چون هدف اینه که بفهمین چی مانع خرید یا ثبت نام اونا و تبدیل شدن شون به مشتری شده. باید بفهمین که چی اونا رو از برداشتن قدمای لازم واسه خرید یا ثبت نام منصرف کرده.

مشکل شون قیمت محصول/سرویس بوده؟ در سایت سردرگم شدن؟ سایت درست کار نمی کنه؟ اینا سوالاتیه که باید در تحقیقات دورن سایتی به دنبال پاسخشان باشین. در ادامه چند نمونه از سوالات مناسب واسه تحقیقات و پرسشنامه های درون سایتی رو معرفی می کنیم:

  • به دنبال چیزی هستین که نمی تونین پیدا کنین؟
  • این صفحه، موجب پریشونی و گیجی شما شده؟
  • سوالی در این مرحله دارین؟
  • مهم ترین نگرانی شما درباره خرید/ثبت نام چیه؟
  • دلیل اصلی که مانع انجام خرید توسط شما می شه چیه؟
  • دوست دارین چه چیز دیگری در این صفحه قرار بگیره؟
  • می تونیم در پیدا کردن چیزی که می خواین کمک تون کنیم؟
  • به چه دلیل امروز روند خرید خود رو تکمیل نکردید؟
  • چه باید می کردیم تا شما تشویق به تکمیل روند خرید یا ثبت نام شید؟
  • بزرگ ترین مشکلی که ما می تونیم در حل اون به شما کمک کنیم چیه؟
  • در راه حل ایده آل خود به دنبال چی هستین؟
  • چه چیز دیگری می تونیم در این صفحه بذاریم تا شما رو به خرید کردن تشویق کنیم؟

دوبارهً باید گفت که هدف تحقیقات درون سایتی اینه که بفهمین چی مانع تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریه. جوابای بازدیدکنندها به شما کمک می کنه بفهمین اونا دوست دارن اول یه دوره آزمایشی رایگان از محصول یا سرویس استفاده کنن، قیمت هاتون خیلی زیاده یا اینکه مشکل از جای دیگه ایه.

در مقاله بعدی بیشتر در مورد چگونگی آزمایش یافته های و جوابای این سوالات صحبت می کنیم.

روش چهارم: آزمونای کاربردپذیری

آزمونای کاربردپذیری (Usability Test)، روشی عالی واسه کسب اطلاعات درباره بازدیدکنندگان و اطلاع از موانعیه که بر سر راه ثبت نام یا خریدشون قرار داره.

با اجرای آزمون کاربردپذیری، یه سری از قدما و مراحل رو به کاربر ارائه می دین تا تکمیل کنه. بعد از اونا می خواین دربارۀ چیزی که بین به کار گیری سایت تون تجربه کردن، صحبت کنن. در حالی که اونا دارن صحبت می کنن و مراحل رو هم تکمیل می کنن، گفته های اونا رو ثبت می کنین. ویدیوی این جلسه اطلاعاتی درباره عامل پریشونی و گیجی کاربر در سایت تون، عاملایی که کاربر در سایت تون دوست داشته و سوالاتی که اون درباره سایت داره رو در اختیارتون میذاره.

اگه این آزمونا رو انجام ندین ممکنه خود رو از راه هایی بسیار موثر واسه بهبود سایت تون محروم کنین. مثلا ممکنه بازدیدکنندگان در مرحله پرداخت دچار مشکل باشن چون نمی تونن بفهمن شماره تلفن خود رو چیجوری به روش درست وارد کنن. شاید تیم IT شما به اندازه کافی روی کادر وارد کردن شماره تلفن وقت نگذاشته س و همین کادر، الان به یکی از اصلی ترین دلایل پریشونی و گیجی کاربران تبدیل شده. بدون انجام آزمونای کاربردپذیری در پیدا کردن این نوع از مشکلاتی که رفع اونا هم بسیار ساده س!، مشکل دارین.

اما چیجوری باید این تستا رو اجرا کرد؟ دو روش هست. اول اینکه می تونین آزمون رو فعال کنین و شرکت کنندگانی رو به خدمت بگیرین. مثلاً می تونین یه میکروفن و یه نرم افزار ضبطِ صفحه نمایش روی لپ تاپ نصب کنین. به یه کافی شاپ برید و ار بعضی افراد بخواین که این تست رو بکنن.

روش دیگه اینه از وب سایتایی مثل Usertesting.com استفاده کنین. این سایت انجام آزمونای کاربردپذیری رو با خودکارسازی روند ضبط (و با ارائه نمونه سناریوهایی که می تونین واسه زمینه فعالیت کار و کاسبی خود استفاده کنین) آسون تر می کنه. هر کدوم از این آزمونا ۴۹ دلار هزینه داره، اما از اونجا که معمولاً واسه کسب عواقب مناسب هر بار به تنها ۵ آزمون احتیاج دارین، هزینۀ کلی، خیلی سنگین نیس.

Usertesting.com انجام آزمایشای کاربردپذیری توسط کاربر رو واسه شما ساده می کنه.

فارغ از اینکه کدوم روش رو انتخاب می کنین، هدف از انجام آزمایش کاربردپذیری اینه که بفهمین بازدیدکنندگان چیجوری از سایت تون استفاده می کنن، نظرشون درباره سایت تون چیه، چه سوالاتی دارن و چه مشکلی بین استفاده اونا رو اذیت می کنه. این بهترین راه حل، واسه دست پیدا کردن به ذهنیات کاربرانه و کمک می کنه واقعاً بفهمین وقتی کاربر از سایت شما استفاده می کنه چه اتفاقی براش میفته.

سایت خود رو روی چه کسائی می تونین تست کنین؟

اینجا چند دسته رو معرفی می کنیم:

خودتون نامزد اصلی به کار گیری سایت و انجام تست کاربردپذیری هستین

صاحبان کار و کاسبی بیشتر سایت رو میسازن و بعد به کار گیری اونو متوقف می کنن و گوش بزنگ شکایات و نظرات کاربراشون می مانند. شما مثل آشپزی هستین که اول باید خودتون مزه غذا رو بچشید. یعنی، باید چیزی که واسه کاربران ایجاد کردین رو خودتون استفاده کنین تا سایت تون رو به روش درست تری درک کنین و با هر مرحله از روند تبدیل به شکل عملی آشنا شید.

مشتریان، گزینه خوبی واسه انجام آزمون هستن

از اونجا که این مشتریان شک نداشته باشینً نامزدهای خوبی واسه به کار گیری سایت هستن، به شما امکان میدن بفهمین درباره سایت چه فکری می کنن. هر موقع که امکان داره از بعضی مشتریان خود بخواین سایت تون رو تست کنن.

هر شخص دیگری که صلاحیت کافی واسه انجام آزمون رو داشته باشه

هر چند بقیه افراد ممکنه در دسته مشتریان شما جای نگیرند، اما این احتمال هست که اونا هم به مسائلی اشاره کنن که موجب پریشونی و گیجی در سایت تون می شه. این افراد با اینکه مشتری شما نیستن، اما معمولاً از وب سایتای زیادی دیدن کردن و نظراتشون می تونه به درد بخور باشه.

بسته به اینکه موقع اجرای تست چه کسائی در دسترس شمان می تونین مشخص کنین که کی تست رو بکنه. می تونین از کارمندان خودتون بخواین تست رو بکنن. بعد از افراد حاضر تو یه کافی شاپ بخواین سایت رو امتحان کنن و در آخر هم از سایتایی مثل Usertesting.com استفاده کنین.

واسه انجام آزمون، اول باید چند کار یا وظیفه رو واسه مشارکت کنندگان در آزمایش مشخص کنین تا بکنن. می تونین از اونا بخواین یه راه مشخص رو که مشتری هاتون معمولاً طی می کنن در پیش بگیرن. مثلاً از اونا بخواین اول به گوگل برن و محصول شما رو جستجو کنن و دربارۀ چیزی که گوگل به اونا نشون میده و برداشتی که صفحه یافته ها در اونا بوجود میاره هر نظری دارن، بگن.

بعد بخواین روی آدرستان کلیک کرده وارد سایت شن و واسه ۵ ثانیه به فضای سایت نگاه کنن و بگن برداشت اولیه و نظرشون درباره سایت چیه. پس از این، از اونا بخواین یه سفارش ثبت کنن یا مراحل ثبت نام رو طی کنن. در بین این عملیات، اونا رو زیر نظر بگیرین و با دقت رفتارشون رو ببینین تا دریابید در طول راه با مشکلی برخورد می کنن یا خیر.

 اجرای آزمون کاربردپذیری در عمل

تازگیاً سایت Switch Video به دنبال بهبود اندازه تبدیل خود در صفحه خونگی اش بود. این شرکت دقیقاً نمی دونست چه باید بکنه، اما میخواس مشتریان بالقوه و سرنخای فروش بیشتری از راه فُرمی که در سمت راست صفحه خونگی قرار داشت بسازه. این فرم واسه تولید سرنخ فروش از شرکتایی استفاده می شد که به خدمات شرکت سوئیچ ویدیو در زمینۀ جفت و جور ویدیوهای توضیحی علاقه مند بودن.

سوئیچ ویدیو واسه شروع عزمشو جزم کرد تحقیقی از مشتریانش بکنه تا اطلاعات بیشتری درباره اونا به دست آورد.

اونا سوالاتی مثل این موارد از مشتریان خود پرسیدن:

  • از اندازه ۱ تا ۱۰ چقدر احتمال داره ما رو به بقیه پیشنهاد بدین؟
  • ۲. اگه بخواین ما رو به دوستان یا همکاران خود پیشنهاد بدین، سوئیچ ویدیو رو چیجوری توصیف می کنین؟
  • سوالی داشتین که نتونستید واسه اون پاسخی در سایت ما پیدا کنین؟

جای تعجب نبود که سومین سوال مفیدترین اطلاعات رو واسه اونا به ارمغان آورد. درصد بالایی از پاسخگویان گفته بودن بزرگترین مشکل شون این بود که نمی دونستن سفارش جفت و جور یه ویدیو چقدر براشون هزینه داره. این شرکت اطلاعات مربوط به قیمتِ جفت و جور ویدیو رو در سایت خود نگذاشته بود. پس تعداد خیلی از پاسخگویان ذکر کرده بودن که بزرگترین سوالشان قیمت خدمات این شرکت بوده.

براساس این یافته های، اونا عزمشونو جزم کردن یه آزمایش اجرا کنن. متن دکمه فراخوان عمل اونا می گفت "مشاوره رایگان دریافت کنین". اونا یه متن جدید رو هم امتحان کردن که می گفت "درخواست قیمت بدین". اینطوری، آزمایش رو جفت و جور و اجرا کردن و با دقت، به آزمایش یافته های پرداختن.

پس از انجام آزمایش، این شرکت فهمید که نسخه جدید دکمه فراخوان عمل، اندازه کامل کردن فرم رو ۲۲۱% زیاد کرده. بله درست خوندین! تغییرِ متن روی دکمه فراخوان عمل تونسته کامل کردن فرم تولید سرنخ فروش رو ۲۲۱% زیاد کنه!

اما قبل اینکه شمام همین تغییر رو در سایت تون پیاده کنین، باید یادتون باشه این نتیجه کار مختص شرکت سوئچ ویدیو بوده و براساس اطلاعاتی کسب شده که از انجام تحقیق روی مشتریان به دست اومده. سوئیچ ویدیو واسه اینکه تصمیم بگیره چه آزمایشی بکنه، فقطً به حدس و فکر تکیه نکرده. اونا یه روند مشخص رو واسه بهینه سازی اندازه تبدیل در پیش گرفتن تا نتایجی قابل امتحان و پایدار تولید کنن.

به خاطر تکرار اینجور موفقیتی، حتماً باید فصلای دیگه این مجموعه مقالات رو هم بخونین. در بقیه مقالات این مجموعه می آموزید که چیجوری نتایچ تحقیق خود رو آزمایش کنه تا آگاهی و اطلاعاتی به دست بیارین که منتهی به جفت و جور آزمایشایی موفقیت آمیز شه. بعد می آموزید که چیجوری آزمایشایی در رابطه رو اجرا کنین که نتایجی دقیق و معتبر به بار بیارن.

خلاصه فصل دوم

  • قبل اینکه دست به آزمایش بزنین باید از راه گوگل آنالیتیکس، انجام تحقیق روی مشتریان، انجام تحقیقات درون سایتی و انجام تستای کاربردپذیری توسط جمعی از کاربران، اطلاعات بیشتری درباره بازدیدکنندگان خود به دست بیارین و اینطوری بفهمین چی رو باید مورد آزمایش بذارین. این کار هم در هزینه ها و هم در زمان شما صرفه جویی می کنه.
  • گوگل آنالیتیکس هم ابزاری فوق العاده واسه شروعه. با این وسیله می تونین داده هایی کمّی به دست بیارین که به شما نشون میدن چه گلوگاهایی در راه خرید یا ثبت نام کاربر هست و ریزش کاربران در چه قسمتایی از قیف تبدیل اتفاق می افته.
  • تحقیق روی مشتریان هم قدم دیگه ایه که باید وردارین تا عوامل تشویق کاربر به خرید، مشکلات خرید کاربر و کلماتی رو که کاربر واسه توصیف شما استفاده می کنه، شناسایی کنین.
  • تحقیقات درون سایتی هم روشی بسیار به درد بخور واسه شناختن مشتریان، شناسایی مشکلاتشون و اطلاع از ادبیاتیه که بین صحبت درباره کسب وکار شما استفاده می کنن.
  • انجام تستای کاربردپذیری توسط کاربران هم گامی لازمه که کمک می کنه کاربران خود رو بشناسین و از اشتباهات کوچیک، اما داغون کننده ای اطلاع پیدا کنین که تاثیری منفی بر تجربه کاربر و اندازه تبدیل سایت شما دارن.

در فصل آینده از سری مقالات بهینه سازی اندازه تبدیل درباره چگونگی سازمان دهی و تحلیل داده ها صحبت می کنیم. با ما همراه باشین.

موضوع در رابطه بازاریابی اینترنتی

بحث درباره این مقاله رو شما شروع کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

علی بای

من، علی بای، چند سالی هست در مورد تولید، مدیریت و سردبیری محتوا فعالیت میکنم. به خاطر تحصیلاتم در زبانشناسی، بخش علاقه خودم پیوند محتوا در فضای وب با زبون فارسی، نوشتن، دستور و چیزای مهم معناییش و چگونگی تاثیر اینا در جفت و جور محتوایی باکیفیت، موثر و شهودی هست.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

<

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *