سئو و بهینه سازی سایت

تیتربندی متن: اهمیّت و استفاده درست از تگ هدینگ (H2، H1 و …)

۱۳ خرداد ۱۳۹۵

هنگام نوشتن یه مطلب جدید، شما می تونین از تگای عنوان H2، H1 و … واسه قرار دادن تیترهای جور واجور استفاده کنین. این تیترها در کنار هم یه ساختار کلی واسه مطلب شما شکل میدن و به مخاطب کمک می کنن تا راحت تر قسمتای مورد نظر خود رو پیدا کنه. هم اینکه موتورهای جستجو هم می تونه خیلی راحت موضوع مطلب شما رو مشخص کنن و کاربران بیشتری رو به سمت اون هدایت کنن.

فرق تیترها با عنوان سئو (یا فرق تگای هدینگ H با متا تایتل!)

قبل از هر چیز بذارین دقیقاً مشخص کنیم که هر کدوم از این دو چه نقشی در صفحه دارن و در کجا نشون داده می شن. همونطور که فهمیدین، هدینگ (heading) صفحه اون تیتریه که درون متن شما به نمایش در میاد و توسط کاربر و موتور جستجو دیده میشه. در کد html یه سایت، هدینگ با به کار گیری تگای h (که یعنی تیتر اصلی <h1>، تیتر ثانی <h2> و …) مشخص می شه. ما در مطالب خود از واژه تیتر به عنوان معادلی واسه هدینگ استفاده می کنیم.

اما عنوان اون نامیه که شما واسه صفحه خود برگزیده اید و درون متن به کاربر نشون داده نمی شه. این عنوان در html به نام متا تایتل شناخته شده و با تگ <title> مشخص می شه. واسه اینکه بتونین عنوان یه صفحه رو ببینین، کافیه به نام اون در تب مرورگر خود نگاه بندازین. معادلی که ما در مطالب خود واسه این واژه در نظر گرفتیم، عنوان صفحه س. هم اینکه باید بدونین که عنوان صفحه اون عبارتیه که هنگام جستجوی کاربر در موتور جستجوی گوگل به عنوان تیتر اصلی شما نشون داده می شه. ما در یکی از مطالب دیگه وبلاگ خود به متا تایتل و آموزش چگونگی درست به کار گیری اون پراختیم.

 

به چه دلیل تیتربندی مطلب با تگای H اهمیّت داره؟

اگه شما تیترهای درستی واسه مطلب خود نداشته باشین، خوندن اونم واسه کاربر و هم واسه موتورهای جستجو سخت می شه. انگار که مطلب خود رو به چینی نوشته باشین.

تگای تیتر یه توانایی جدید در فضای آنلاین نیستن و درزمان هفت یا هشت سال گذشته چیزی در مورد اونا عوض نشده. پس نحوۀ استفادۀ درست از اونا هم تغییر نکرده و صد البته، از اهمیّت اونا هم کاسته نشده.

ایجاد یه ساختار منطقی و مناسب با تگای هدینگ (h3، h2، h1 و …)

شما باید واسه هر صفحه فقط از یه تگ H1 استفاده کنین و به وسیلۀ اون تیتر اصلی مطلب رو مشخص کنین. مثلا تیتر اصلی مطلبی که در حال خوندن اون هستین، "تیتربندی متن: اهمیّت و استفاده درست از تگای هدینگ (h2، h1 و …)" هستش. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که قرار نیس در این تیتر نام سایت شما قرار داده شه (مگه در صفحۀ اصلی) و باید موضوع صفحه مشخص شه.

بیایید یه فروشگاه اینترنتی رو در نظر بگیریم. در این فروشگاه صفحاتی هستن که طبق دسته بندی اجناس رو نمایش میدن و صفحاتی هم هستن که اطلاعات یه محصول مشخص رو به مخاطب ارائه می کنن. شما نباید در صفحۀ دسته بندی تیتر اصلی شما باید عنوان دسته رو معرفی کنه و در صفحه محصول هم نام محصول مورد نظر رو.

بعد از تیتر اصلی به سراغ تگ H2 میریم و از اون واسه زیر تیترهای مطلب خود استفاده می کنیم. شما به کمک این تگ می تونین بخشای مهم مطلب خود رو مشخص کنین و اینطوری مطلب خود رو واسه مخاطبان و البته گوگل خواناتر کنین.

در آخر هم تگای H3 هستن که زیر تیترهای عناوین H2 به حساب میان. البته بعضی وقتا بد نیس که به جای تگ H2 هم از تگ H3 استفاده کنین. یعنی وقتی که فکر می کنین یه قسمت از مطلب خیلی اطلاعات مهمی رو به مخاطب ارائه نمی ده و لازم نیس بروی اون تاکید زیادی بشه.

یه اشتباه عادی در به کار گیری تگای تیتر

چیزی که ما بیشتر از هر چیز با اون مشکل داریم، اون وقتیه که آدما از تگای تیتر استفاده می کنن تا بخشای جور واجور سایت خود رو قشنگ تر کنن یا بروی یه موضوع تاکید کنن. مثلا یه فراخوان تماس رو ("با این شماره تماس بگیرین…") با به کار گیری تگ H1 یا H2 بروی سایت قرار میدن تا توجه بیشتری جلب کنه.

اینکار یه اشتباه بزرگ در طراحی حساب می شه. به جای اینکار شما باید یه کلاس جدید واسه نوشتۀ مورد نظر خود بسازین. چون که تگای H1، H2 و … توسط موتورهای جستجو شناسایی می شن. این موضوع حتی در راهنمای خود گوگل واسه افراد تازه کار در سئو هم مطرح شده. البته بعضی وقتا هم می بینیم که افراد یه پاراگراف کامل رو به تگ H2 یا H3 مزین می کنن که بسیار هم مرسومه. کاری که می تونه صدمۀ جدی به سئوی شما بزنه.

در اتاق زیر شیروانی چه خبره؟

تا حالا از هیچ کدوم از تگای H4، H5 و H6 استفاده کردین؟ بد نیس بدونین که به کار گیری تگ H4، وقتی که متن شما بیشتر از ۱۰۰۰ کلمه داشته باشه کار خوبیه و یه لایه جدید رو به ساختار صفحه اضافه می کنه. هم اینکه این تگ می تونه واسه تیترهای بی اهمیتی که شامل کلمۀ کلیدی شما نیس هم مورد استفاده قرار بگیره. اما اون دو تگ دیگه واقعاً به درد بخور نیستن. پس زیاد به اونا توجه نکنین. شاید اونا در روزای ابتدایی اینترنت مورد استفاده قرار می گرفتن اما حالا دیگه کمتر کسی از اونا استفاده می کنه.

تاثیر تیتربندی بروی سئوی سایت شما

در آخر شایدً می پرسین که: به کار گیری تیترها چه مزیتی واسه سئوی سایت من داره؟ دلایل نشون میده که تاثیر این کار نسبت به قبل کمتر شده، اما تیترها هنوزم به گوگل کمک می کنن که موضوعات اصلی رو در مطالب طولانی تر تشخیص بده و البته مطلب شما رو به عنوان یه مطلب خوانا و معتبر شناسایی کنه.

شکی نیس که راه های بهتری واسه ایجاد یه سئوی خوب هست و حتماً واسه سئو به یه ساختار خوب واسه مطالب نیاز ندارین. اما اینکار وقت چندانی از شما نمی گیره، می تونه تاثیری هر چند کوچیک بروی سئوی شما داشته باشه و در آخر و مهمتر از هر چیز، مطالعۀ مطالب شما توسط کاربران رو راحت تر کنه.

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

سعید رهبری

سعید رهبری هستم. یه جدیدی که با معنی فعلی بازاریابی در ایران موافق نیس و فکر می کنه کسب و کارا باید با بازاریابی داخلی درست و کیفیت خدمات خود در راه جذب و حفظ مشتری قدم بردارن.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *