گیربکس : ماشینهای ساده وسایلی هستندکه بدون تغییردرمقدارکار،انجام آن رااسان می کنند و یا به تعریف دیگر اینگونه وسایل انسان را قادر می سازد که به کمک نیروی کم اجسام سنگین تری راجابجا کند مانند: اهرمها- قرقره ها- جرثقیل ها- چرخدنده ها و….
گیر بکس یکی از اصلی ترین اجزای وسایل نقلیه می باشد. ارزش آن به قدری است که شاید بتوانیم با موتور در یک جایگاه قرارش دهیم. دو دلیل برای اهمیت بالای گیر بکس وجود دارد؛ اول آنکه هر موتوری دور محدودی داراست و بیشتر از آن نمی تواند کار بکند و نکته دوم گشتاور معینی است که هر موتور با حداکثر دور خود می تواند تولید بکند.
گیربکس ها که درزبان فارسی معادل آن “جعبه دنده “می باشد ماشینهایی هستندکه بعد از موتور یا سر راه وسایل صنعتی قرار می گیرند و می توان با کم و زیاد کردن نسبت توسط مکانیزم داخل گیربکس ،گشتاور مورد نیاز دستگاه را بدست آورد.
گیربکس ها به دو دسته تولید می گردند ؛دسته اول گیر بکس های کاهنده ودسته دوم گیر بکس های افزاینده.
گیربکس یا در عمل سیستم انتقال قدرت به موتور، مکانیزم خاصی دارد که به وسیله آن میزان معینی از دور موتور با استفاده از چرخ دنده های مختلف و سرعت های متفاوت، به تمامی چرخ های وسیله نقلیه منتقل می شود. نتیجه این عمل قابلیت کنترل نیرو و سرعت وسیله خواهد بود.
وجود گیربکس به راننده اجازه می دهد که بدون بالا بردن بیش از حد دور موتور، آن را در حالت دلخواه و مورد نیاز کنترل نماید.
اگر بخواهیم به دنده سنگین و سبک بپردازیم، گفتنی است که تفاوت این دو در قطر و اندازه می باشد. مسلما قطر دنده سنگین بزرگتر از دنده سبک است. دنده سنگین دارای قدرت بالا و سرعت کم می باشد و دنده سبک درست برعکس آن عمل می کند؛ یعنی دارای قدرت کم و سرعت بالا می باشد.
وجود سیستمی برای انتقال قدرت موتور به چرخ های وسیله ضروری ترین بخش یک وسیله نقلیه محسوب می گردد. تا اینجا به خوبی با گیربکس و عملکرد آن آشنا شدید. اکنون باید دید که همچین سیستمی چطور عمل می کند و چگونه تنظیم می گردد.
هنگام خرید خودرو، یکی از مهم ترین مسایل پیش رو انتخاب نوع گیربکس خودرو شماست. در گذشته فقط یک مدل دستی و یک مدل اتوماتیک وجود داشت. اما در دنیای تکنولوژی امروز انتخاب های ما در میان تکنولوژی های نو گسترش یافته است. مخصوصاً از زمانی که خودروهای الکتریکی وارد بازار شده اند که نحوه انتقال قدرت مخصوص به خود را دارند.
با توجه به اینکه گیربکسهای اتوماتیک انواع مختلفی مانند CVT و تیپ ترنیک دارند که کارآیی هر کدام متفاوت از دیگریست و هم اینکه نگهداری از اینگونه خودروها توجه ویژه و ماهرانه استفاده کنندگان از آن را میطلبد، لذا گیربکسهای اتوماتیک به نسبت گیربکسهای دستی دچار خرابی بیشتری میشوند تعمیرات گیربکس اتوماتیک ماشین در تعمیرگاه تخصصی که تخصص ویژهای در تعمیر گیربکس اتوماتیک ماشینهای خارجی دارد همواره سعی در کسب رضایت مشتری با استفاده از تجربه چندین ساله کارشناسان خود در عیب یابی و تعمیر و استفاده از قطعات مرغوب تعویضی در اینگونه گیربکسها دارد.
مشکلات اصلی گیربکس های اتوماتیک این موارد هست : تقه زدن گیربکس ، گیربکس زوزه میکشد ، گاز هرز خوردن گیربکس ، خلاص شدن گیربکس ، گیر کردن دنده در حالت پارک ، لرزش خودرو هنگام حرکت .
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک یکی از مواردی است که خیلی سوال میشود و افراد تمایل دارند قبل از مراجعه به تعمیرگاه یک دید کلی از هزینههای تعمیرات مربوطه داشته باشند. واقعا اعلام هزینه کار دشواریست و با توجه به نیازهایی که برای تعمیر پیش می آید می تواند متفاوت باشد .
ردیف | نام خودرو | مدل | تعمیر گیربکس | تعویض توربین | تعویض ساعت | تعویض سیم ساعت | تعویض شیربرقی | تعویض روغن بدون فیلتر | تعویض روغن با فیلتر | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
۱ | BMW | گیربکس ZF | ۱۳۰۰۰۰۰۰ | ۶۰۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | … | … | ۱۲۰۰۰۰۰ | … | |
۲ | آزرا و سوناتا ۶ سیلندر | … | ۱۲۰۰۰۰۰۰ | ۶۰۰۰۰۰۰ | ۴۰۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۴۰۰۰۰۰ | … | |
۳ | تویوتا آریون | … | ۱۴۰۰۰۰۰۰ | ۷۰۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | … | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۶۰۰۰۰۰ | ۱۳۰۰۰۰۰ | |
۴ | تویوتا کورولا | … | ۷۵۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۱۵۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | … | ۴۰۰۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰۰ | |
۵ | جنسیس چهار در (سدان) | ۲۰۱۳-۱۵ | ۱۵۰۰۰۰۰۰ | ۷۰۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | … | … | ۵۰۰۰۰۰ | ۱۲۰۰۰۰۰ | |
۶ | جنسیس کوپه | ۲۰۱۰-۱۲ | ۱۳۰۰۰۰۰۰ | ۶۰۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | … | … | ۱۲۰۰۰۰۰ | … | |
۷ | رنو L90 – مگان | … | ۸۰۰۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰۰۰ | ۱۵۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | ۱۴۰۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰۰ | … | |
۸ | سانتافه IX45 | ۲۰۱۲-۱۶ | ۱۱۰۰۰۰۰۰ | ۷۰۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | ۸۰۰۰۰۰ | … | |
۹ | سوزوکی ویتارا | … | ۹۰۰۰۰۰۰ | ۶۰۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۱۸۰۰۰۰۰ | ۴۰۰۰۰۰ | ۱۵۰۰۰۰۰ | |
۱۰ | سوناتا YF | … | ۱۰۰۰۰۰۰۰ | ۶۰۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | ۸۰۰۰۰۰ | … | |
۱۱ | لندکروز | … | ۱۳۰۰۰۰۰۰ | ۸۰۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰۰ | ۱۵۰۰۰۰۰ | |
۱۲ | لکسوس RX350 | … | ۱۶۰۰۰۰۰۰ | ۸۵۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | … | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۶۰۰۰۰۰ | ۱۳۰۰۰۰۰ | |
۱۳ | مرسدس بنز ۶ سیلندر | گیربکس ۷۲۲٫۷ | ۱۳۵۰۰۰۰۰ | ۶۵۰۰۰۰۰ | ۴۰۰۰۰۰۰ | … | … | ۶۰۰۰۰۰ | ۱۵۰۰۰۰۰ | |
۱۴ | مزدا ۳ | … | ۷۰۰۰۰۰۰ | ۴۰۰۰۰۰۰ | ۱۵۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | ۴۰۰۰۰۰ | ۱۲۰۰۰۰۰ | |
۱۵ | مزدا new | … | ۸۰۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۱۵۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | ۴۰۰۰۰۰ | ۱۲۰۰۰۰۰ | |
۱۶ | نیسان تیانا | … | ۱۲۰۰۰۰۰۰ | ۶۰۰۰۰۰۰ | ۱۸۰۰۰۰۰ | ۲۲۰۰۰۰۰ | ۲۲۰۰۰۰۰ | ۴۰۰۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰۰ | |
۱۷ | نیسان ماکسیما | … | ۸۰۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۱۵۰۰۰۰۰ | … | ۲۰۰۰۰۰۰ | ۴۰۰۰۰۰ | ۸۰۰۰۰۰ | |
۱۸ | نیسان مورانو | … | ۱۶۰۰۰۰۰۰ | ۸۵۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۶۰۰۰۰۰ | … | |
۱۹ | هیوندا i20 و i30 | … | ۸۰۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۴۰۰۰۰۰ | ۱۲۰۰۰۰۰ | |
۲۰ | هیوندای IX55 | … | ۱۳۰۰۰۰۰۰ | ۸۰۰۰۰۰۰ | ۳۵۰۰۰۰۰ | ۳۵۰۰۰۰۰ | ۳۵۰۰۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰۰ | … | |
۲۱ | هیوندای آوانته | … | ۸۵۰۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | ۳۵۰۰۰۰۰ | ۳۸۰۰۰۰۰ | ۳۵۰۰۰۰ | … | |
۲۲ | هیوندای توسان | ۲۰۰۷-۱۰ | ۱۲۰۰۰۰۰۰ | ۷۰۰۰۰۰۰ | ۳۸۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰۰ | … | |
۲۳ | هیوندای سانتافه | ۲۰۰۷-۱۱ | ۱۲۰۰۰۰۰۰ | ۷۰۰۰۰۰۰ | ۳۸۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰۰ | … | |
۲۴ | هیوندای سوناتا ۴ سیلندر | ۲۰۰۶-۱۰ | ۱۲۰۰۰۰۰۰ | ۶۰۰۰۰۰۰ | ۴۰۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰۰ | … | |
۲۵ | هیوندای ولستر | … | ۱۰۰۰۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰۰ | … | |
۲۶ | هیوندای گرنجور | … | ۱۰۰۰۰۰۰۰ | ۶۰۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | ۸۰۰۰۰۰ | … | |
۲۷ | پاژیرو | … | ۱۳۰۰۰۰۰۰ | ۷۰۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰۰ | ۱۵۰۰۰۰۰ | |
۲۸ | پرادو ۴ سیلندر | … | ۱۲۰۰۰۰۰۰ | ۷۰۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰۰ | ۱۵۰۰۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰ |
۲۹ | پرادو ۶ سیلندر | … | ۱۳۰۰۰۰۰۰ | ۷۰۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰۰ | ۱۵۰۰۰۰۰ | |
۳۰ | پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ | … | ۶۵۰۰۰۰۰ | ۳۵۰۰۰۰۰ | ۱۴۰۰۰۰۰ | ۱۸۰۰۰۰۰ | ۱۲۰۰۰۰۰ | ۴۰۰۰۰۰ | … | |
۳۱ | پژو ۴۰۵ | … | ۶۰۰۰۰۰۰ | ۳۵۰۰۰۰۰ | ۱۵۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | … | ۸۰۰۰۰۰ | … | |
۳۲ | پژو ۴۰۵ C5 | … | ۷۵۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۱۵۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | ۱۵۰۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰۰ | … | |
۳۳ | پژو پارس | … | ۷۰۰۰۰۰۰ | ۳۸۰۰۰۰۰ | ۱۷۰۰۰۰۰ | … | ۱۵۰۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰۰ | … | |
۳۴ | کمری ۴ سیلندر | ۲۰۰۷-۱۰ | ۱۰۰۰۰۰۰۰ | ۵۵۰۰۰۰۰ | ۱۵۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | … | ۴۰۰۰۰۰ | ۱۲۰۰۰۰۰ | |
۳۵ | کمری ۶ سیلندر | ۲۰۰۵-۶ | ۱۰۰۰۰۰۰۰ | ۵۵۰۰۰۰۰ | ۱۵۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۴۰۰۰۰۰ | ۱۲۰۰۰۰۰ | |
۳۶ | کیا اسپورتیج | ۲۰۱۲ | ۱۱۰۰۰۰۰۰ | ۷۰۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | ۶۰۰۰۰۰ | … | |
۳۷ | کیا اسپورتیج | موتورهای ۲٫۷ | ۱۲۰۰۰۰۰۰ | ۷۰۰۰۰۰۰ | ۳۸۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰۰ | … | |
۳۸ | کیا اپتیما | … | ۱۰۰۰۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | ۵۰۰۰۰۰ | … | |
۳۹ | کیا اپیروس | … | ۱۲۰۰۰۰۰۰ | ۶۰۰۰۰۰۰ | ۴۰۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۴۰۰۰۰۰ | … | |
۴۰ | کیا سراتو | … | ۸۰۰۰۰۰۰ | ۴۵۰۰۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۴۰۰۰۰۰ | ۱۲۰۰۰۰۰ | |
۴۱ | کیا سورنتو | … | ۱۳۰۰۰۰۰۰ | ۷۵۰۰۰۰۰ | ۳۵۰۰۰۰۰ | … | … | ۱۲۰۰۰۰۰ | … | |
۴۲ | کیا موهاوی ۶ سیلندر | … | ۱۳۰۰۰۰۰۰ | ۷۵۰۰۰۰۰ | ۳۵۰۰۰۰۰ | … | … | ۱۲۰۰۰۰۰ | … | |
۴۳ | کیا موهاوی ۸ سیلندر | … | ۱۵۰۰۰۰۰۰ | ۸۰۰۰۰۰۰ | ۳۵۰۰۰۰۰ | … | … | ۱۲۰۰۰۰۰ | … | |
۴۴ | کیا کادانز | … | ۱۰۰۰۰۰۰۰ | ۶۰۰۰۰۰۰ | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰۰۰ | ۸۰۰۰۰۰ | … |