که وقت روزانه، صرف چه اموری می شود.
راهکارهای اصلی مدیریت زمان
مدیریت زمان دانش شخصی است همان گونه که شبانه روز مقدار مشخص و ثابتی از زمان را به خود اختصاص می دهد و هیچ گاه کمتر یا بیشتر از ۲۴ ساعت نخواهد شد و این اصل را ما در زندگی خود پذیرفته ایم باید این نکته را نیز بپذیریم که این ما هستیم که باید زمان خود را تنظیم کنیم، هرگز نمی توانیم این ۲۴ ساعت را افزایش و یا کاهش دهیم اما با یک برنامه ریزی صحیح می توانیم بهره خود را از این زمان معین بیشتر کنیم.
نشتی های زمان را بیابید: همواره به دنبال نشتی های زمان باشید و ببینید که زمان شما در چه مواقعی بیشتر هدر می رود پس از یافتن این زمان ها سعی در کنترل آن داشته باشید و سعی در اختصاص آن برای کارهای گوناگون داشته باشید به دنبال اهدافی از مدیریت زمان باشید (خاکی ، ۱۳۹۰ نقل از هاشمی ۱۳۹۱)
اولین گام در مدیریت زمان حذف کردن اوقاتی است که به صورت بی رویه هدر می رود اگر شما موفق به حذف این زمان ها شوید بدانید که اولین گام را در این راه برداشته اید.
الگو برداری از طرح مدیریت زمان
همواره سعی در الگو برداری از یک برنامه مدیریت زمان داشته باشید و در طرح الگوبرداری شده اهداف و اولویت های خود را بنویسید و آنها را مرتب کنید و سپس اولویت های غیر ضروری را حذف کنید و سپس اهداف بلند مدت و میان مدت خود را نیز شناسایی کرده و سعی در به انجام رساندن آن داشته باشید این اهداف تعیین شده باید دست یافتنی و در عین حال آرمانی باشد تا سبب تحریک شما برای تلاش و کوشش شود و این نکته را فراموش نکنید که هیچ گاه سعی در کپی برداری از سایر طرح ها نداشته باشید.
استفاده از ابزارهای کمیتی در مدیریت زمان
همواره سعی در استفاده از تکنولوژی های روز در زمینه برنامه ریزی برای مدیریت زمان خود داشته باشید استفاده از نرم افزارهای رایانه و نیز امکانات گوشی های همراه از این نکات است.
اولویت بندی
به صورت روزانه و هفتگی کارهای خود را اولویت بندی کنید تا در زمان شما صرفه جویی شود.
استفاده از تفویض اختیار: از اصل تفویض اختیار در کارهای غیر ضروری همواره استفاده کنید و هیچ گاه سعی در تک روی در انجام امور نداشته باشید و بدانید همواره کسانی هستند که توانایی انجام صحیح کارهای مورد نظر شما را دارا می باشند. پس بعضی از کارها را بر عهده آنها گذاشته و خودتان را مشغول امور کم اهمیت نکرده و صرفاً به امور کلیدی بپردازید. از انجام کارهای تکراری بپرهیزید سعی در انجام امور تکراری نداشته باشید و سعی کنید کارهای تکراری را مانند کارهای کم اهمیت به دیگران واگذار کنید.
تعیین محدوده زمان: برای کارها و انجام آنها یک حداکثر زمان را در نظر گرفته و پس از پایان زمان تعیین شده کار مورد نظر را تعطیل کرده و به هیچ وجه دیگر به آن نپردازید و ادامه کار را به روز آینده و زمان تعیین شده بعدی موکول کنید.
سازماندهی سیستم ها
در انجام امور روزانه از سیستم های موجود و کارا استفاده کنید و سعی در تغییر سیستم ها از سیستم های سنتی به سیستم های جدید داشته باشید هرگز از یک سیستم قدیمی به دلیل عادت کردن به آن حمایت نکرده و همواره به دنبال سیستم های جدید و بهره ور باشید و برای انجام کارهای خود حتماً از یک الگوریتم استفاده کنید یعنی مراحل انجام کار را در لحظات بیکاری پیش خود مرور کرده و سعی کنید حالات منفی سیستم را نیز پیش بینی کرده و از قبل برای آن راه حلی بیندیشید و نه در موقع بروز این گونه از عوامل.
از انتظار بیهوده بپرهیزید
همواره در جلسات و قرار ملاقات ها به موقع حاضر شوید و از دیگران نیز چنین انتظار داشته باشید و مطمئن باشید که وقت اضافی برای هدر دادن ندارید و در صورت هدر رفتن این گونه از وقت ها دیگر قالب جایگزین نیستند و در انتها هیچ گاه فراموش نکنید زمان ارزشمندترین سرمایه برای هر فرد، گروه و سازمان است که با دیگر سرمایه ها به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست این سرمایه غیر قابل خریداری و نیز غیر قابل تولید است پس باید به خوبی از آن مراقبت محافظت به عمل آورد.
مدیریت زمان احتیاج به تمرین و مهارت دارد یک فرمول خاص برای آن وجود نداشته و عواملی مانند ویژگی های شخصی فرد، نوع فعالیت، میزان ممارست و انگیزه داشتن برای انجام آن دخیل هستند در زیر یک دسته روش ارائه می شوند که یادگیری و انجام آنها با در نظر گرفتن خصوصیات فردی می تواند در استفاده بهینه از زمان نقش موثری داشته باشد باید تکرار کرد که این روشها با تمرین و ممارست باید در فرد و رفتار روزانه او نهادینه شده و جزئی از ویژگی های شخصی او گردد و این دست آوردی نیست که در یک یا دو روز حاصل شود.
تامل در چگونگی قرار دادن اولویت ها و هشیاری در تعبیر آن به مقتضیات
انجام دادن مرحله به مرحله وظایف و تکمیل یک یا حداکثر دو کار قبل از رفتن به کار دیگر
اشراف به کار و مصر بودن در دانستن اهداف و نتایج کاری که باید انجام گیرد
شناسایی محیط فرهنگ کار و هماهنگ کردن زمان بندی با واقعیات آن
به رسمیت شناختن فرایند کار، خود جایگاه سازمانی نقش اصولی در پیشبرد کارها دارد
بررسی مداوم از چگونگی استفاده از وقت و تشخیص نارسایی ها و راه های بهتر
از تجربه های خود و دیگران درس گرفتن شناسایی ویژگی های افرادی که با شما کار می کنند، البته به عنوان روانکاو
آمادگی برای هماهنگ کردن برنامه خدو با تغییراتی که پدید می آیند
با صداقت عمل کردن و اشراف به این اصل که یکی از علل هدر رفتن وقت دروغ گفتن است
تفویض اختیار و از دیگران خواستن که بعضی از کارهای شما را برایتان انجام دهند
یادگیری مهارت های تأثیرگذاری مثبت در افراد
پیش بینی مشکلات و آماده کردن خود برای رویارویی با آنها تقسیم کار
با تعیین زمان و مکان
برداشتن محدودیت های شخصی از جلوی راه خود
کار امروز را به فردا نیفکندن
تقویم را در محلی قابل رویت قرار دادن
همه چیز را مد نظر قرار دادن و از اطلاعات موجود بهترین استفاده را کردن
ادامه رشد و توسعه شخصی و متوقف نکردن آن

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  ۷۷u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

اینها مواردی هستند که فرد را قادر می سازد به این مرحله برسد که از مدیر ساده به رهبری قدم بگذارد
(کتاب مهارت های مدیریت زمان، حنیفه۱۳۸۹ )
نظریه مدیریت زمان:
طرفداران این نظریه برداشتن برنامه و برنامه ریزی بر مبنایی تاکید می کنند. برنامه مطالعه بر مبنای مدل Smart طرحی برای دستیابی به هدف های کوچک و آسان و عملی تنظیم می گردد در برنامه Smart شرکت کنندگان اهداف خاص را انتخاب می نمایند این فعالیت های بر مبنای رفتارهای قابل سنجش، دست یافتنی، واقع گرایانه و با تعین محدوده زمان مطالعه تنظیم می شود. از نمودارهای شخصی به عنوان راهنمای کنترل برنامه مطالعه و فرایند مدیریت استفاده می گردد این نمودارها به شرکت کنندگان کمک می کنند تا از میزان پیشرفت خود آگاه و در نتیجه تقویت شوند به شرکت کنندگان توصیه می شود که مطالعه خود را به سه مرحله تقسیم کنند قبل از مطالعه (انتخاب محیط مناسب برای مطالعه) هنگام مطالعه (کنترل حواس پرتی) و پس از مطالعه (دادن جایزه و تنبیه خود) (سواری ۱۳۹۱، به نقل از شهنی بیلاق و همکاران ۱۳۸۷)
پنج مرحله مدیریت بهتر زمان:
تعیین اهداف:
“وقتی هدفمان را از دست می دهیم مجبور هستیم سعی خود را چند برابر کنیم” مدیران موفق، مدیرانی هستند که قادرند بطور واضح و روشن تعریف دقیقی از اهداف بیان کنند و همچنین پیشنهادهای لازم برای رسیدن به این ارائه کند. اهداف، آن چیزهایی هستند که ما را بسوی عمل صحیح سوق داده و جلب می نمایند. در چنین حالتی است که شما می دانید به کجا می خواهید بروید و یا اینکه در نهایت به چه چیزی دست پیدا کنید. در شرایطمشابه و زمان مساوی، هدفگذاری به شما کمک می کند تا آنچه را انجام داده اید، ارزیابی کنید، مدیریت بر مبنای اهداف (MBO) یک روش مناسب برای ارزیابی سازمان، کارکنان و مدیران شرکت می باشد و کاربرد وسیعی نیز در سازمان های امروزی دارد البته نه تنها MBO برای شرکت های موفق مؤثر بوده بلکه برای افراد موفق نیز، هدفگذاری فواید بسیار دارد. پایه موفقیت در زندگی باید بر یک تصویر کلی و خوب از زندگی استوار باشد و اهدافی روشن و دقیق برای هر دوره از مراحل مختلف زندگی مشخص گردد. این تنها راه برقراری حلقه ارتباطی بین وظایف مختلف و کارهای امروزی و موفقیت های فردا و رضایتمندی شما است فقط کسانی قادرند خود را در وضعیت درست و با دیگاهی دقیق جلو ببرند که توانسته باشند تعریفی صحیح از اهدافشان در زندگی به عمل آورده باشند، این افراد حتی قادرند تحت شرایط بسیار سخت کاری با شناخت تقرم و تأخر امور وظایف روزمره، حداکثر استفاده از تواناییهای بالقوه خود را به عمل آورده و بسیار سریع و با اطمینان به اهداف تعیین شده دست یابند.
این امر در سایه استفاده صحیح از زمان شغلی و اوقات فراغت و زندگی خانوادگی تحقق می یابد. کسانیک از اهداف هوشمندانه پیروی می کنند قادرند قدرتهای نیمه خلاق و نیمه هوشیار خود را از طریق خود برانگیختگی و خود انظباطی در جهت فعالیت هایشان بکار گیرند. داشتن اهداف مشخص باعث خواهد شد تا نیروی شما بر روی اهداف و نقاط واقعی متمرکز شده و در نهایت یک کانون پر قدرت برای شما ایجاد شود. البته این مسأله به این امر وابسته است که شما مرتباً از خودتان سوال نکنید که چه کاری بایستی انجام بدهم، بلکه باید به گونه ای باشد که از خودتان بپرسید چرا باید کار را اینگونه انجام دهم. برای هر یک از اهداف امتیازی بر اساس درجه ضرورت قرار دهید، زیرا کلید موفقیت در مدیریت زمان همین عامل می باشد و با این کار شما می توانید زمان خود را به نحو احسن به کارهای مهم اختصاص دهید. اما از کجا باید شروع کرد؟ انسانها ساعت های زیادی از وقت خودشان را هدر می دهند، تنها به دلیل اینکه به جای انجام دادن و متمرکز شدن روی کارهای مهم و اصولی، ساعت های زیادی مشغول اموری میشوند که از درجه اهمیت نسبتاً زیادی برخوردار نیستند، اگر چه تنها صرف کمتر از ۲۰% از زمان، دستیابی به این نتایج را میسر می سازد:
۲۰% از یک روزنامه شامل ۸۰% اخبار قابل توجه است.
۲۰% از جلسات و ملاقاتها باعث اتخاذ ۸۰% از تصمیمات مهم میگردد.
۲۰% از کارهای روزمره هر فرد امکان موفقیت در ۸۰% از فعالیت های کاری را فراهم می آورد.
این وابستگی بین ۲۰ و ۸۰ درصد برای نخستین بار توسط ویلفر پارتو- اقتصاددان ایتالیایی در قرن نوزدهم مطرح گردید که به آن “قانون پارتو” می گویند وی با بهره گرفتن از علم آمار به این نتیجه رسید که:
۲۰% از جمعیت و انسانها دارای ۸۰% ثروت ملی می باشند. آنچه از روال امور نتیجه می شود این است که در بسیاری از حوزه های کاری و عملیاتی قانون پارتو مصداق دارد. واضح است که موفقیت انسانها منوط به تلاش آنها در جهت دستیابی به اهدافشان است و هر چه بیشتر تلاش کنیم به نتیج مطلوبتری دست خواهیم یافت به قول آلفونس و دلامارتین؛ اقبال به سراغ کسی می رود که به کار عقیده دارند نه به اقبال (خاکی، ۱۳۷۹).
الف) اهداف شغلی:
آیا تا کنون به توسعه شغلی خود در بلند مدت اندیشیده اید؟

آیا فکر می کنید حفظ وضع موجود بهتر است؟
احتمالاً شما دانشجو هستید. آیا فکر کرده اید بعد از فراغت از تحصیل چه کار باید بکنید؟
به نظر می رسد انتخاب شغل و توسعه آن و داشتن هدف در این زمینه چیزی نیست که در محدوده زمانی کوتاهی بخواهید به آن فکر کنید. چنانچه خانواده از ابتدا برنامه ریز زمانی مناسبی داشته باشند، به بسیاری از اهداف بلند مدت خود خواهید رسید. انتخاب شغل نیز از آن دسته اهداف بلند مدت است اگر از ابتدا درباره آن تمرکز شود بسیاری از مشکلات فرد و در نهایت جامعه حل خواهد شد و شاید هم اصلاً ایجاد نشود. به همین دلیل داشتن مدیریت و برنامه ریزی در خانواده کمک شایان توجهی در این زمینه خواهد بود. البته این هم مهم نیست که کدامیک از اعضای خانواده می تواند نقش هدایت کننده، مدیر و برنامه ریز را به عهده داشته باشد. بلکه این مهم است که در سایه این راهنمایی ها اعضای خانواده ها در زمینه های مختلف زندگی خود را بی نیاز از برنامه ریزی میدانند و مشکل اصلی از همین جا ناشی می شود. اگر به ارتباطی که بین رضایت شغلی، خانوادگی و اجتماعی وحود دارد بیندیشید متوجه خواهید شد که به دلیل نداشتن رضایت در این زمینه، بسیاری از اوقات قسمت مناسب در طولانی مدت منجر به انتخاب شغل مناسب و اهداف مناسب در این زمینه خواهد شد، مهم نیست که نوع شغل افراد چیست مهم اینست که علاقه و اشتیاق لازم به انجام شغل و انگیزه های لازم در این خصوص نیز در فرد وجود دارد که اگر به جز این باشد، زمان زیادی از دست رفته است اگر چه برای انتخاب شغل مناسب سازمان های زیادی نقش دارند، اما در این میان نقش خانواده و اولیای مدرسهف مشاورین و معلمان راهنما به مراتب از دیگران پر رنگ تر است و آنها بیشترین کمک را به دانش آموزان، به خصوص در مقطع دبیرسان می کنند. هر گاه هدف خود را با گرفتن راهنماییهای مختلف و کسب اطلاعات گوناگون در این زمینه انتخاب کردید، بهتر است به مسئولیت های خود در رسیدن به این هدف فکر کنید و وظایف خود را دسته بندی کنید تا دچار سردرگمی نشوید. هدف شما در ابتدا هر چه که باشد به گامهایی که در این زمینه و نوشتن هدف کلی، اهداف جزئی، وظایف و مسئولیت های شغلی کمک شایان توجهی به شما می کند و ضمناً راه های توسه شغل را در بلند مدت نیز میتوانید در آن بنویسید. در ضمن باید دانست که داشتن هدف بدون تلاش در این زمینه کاری عبث و بیهوده است (غفاری و همکاران، ۱۳۸۵).
۱-۲- اهداف خانوادگی:
همانطور که قبلا هم گفته شد، داشتن مدیریت و برنامه ریزی در خانواده تعیین کننده بسیاری از مسائل در زندگی است. اهداف خانوادگی نیز در واقع جزئی از مقوله تعیین اهداف در برنامه ریزی خانواده است. چنانچه توسعه خانواده هدف کلی باشد، در زمینه جزئی تر می توان به اهداف زیر اشاره کرد:
تعیین استاندارد ها و نحوه زندگی ۲- دستیابی به استاندارد های معیشتی در بلند مدت
هر خانواده بر حسب امکانات، سطح سواد، میزان اطلاعات و توقعی که از زندگی خود دارد به برنامه ریزی برای خود بپردازد. البته گاهی همه خانواده ها اطلاعات لازمبرای برنامه ریزی و تعیین اهداف برای توسعه خانواده خود دارند، ولی نداشتن امکانات کافی همه فعالیت ها را بدون نتیجه باقی میگذارد و همه طرح ها و نقشه ها روی کاغذ عقیم می ماند. به عبارت دیگر وضعیت ها در اهداف تاثیر میگذارد. با وجود اینکه وضعیت ها اهداف ما را برآورده می کند، اما بعضی اوقات موانعی بر سر راه تحقق اهدافمان ایجاد می کند، اما نکته ای که در تعیین اهداف خانوادگی حائز اهمیت است، رعایت اولویت نیاز خانواده است. اینکه اولویت با پیش بیی تعداد فرزندان، بهداشت خانواده، توسعه فرهنگی خانواده، مشکن خانواده یا تهیه وسیله نقلیه برای خانواده است از موادی است که جزء وظایف مدیریت خانواده است. زمانبندی انجام این فعالیت ها یکی از مقوله های مهمی است که نباید از نظر دور بماند. موارد گفته شده شاید در نگاه اول اهمیت بسیار نداشته باشد، اما هر یک از مباحث به تنهایی بسیار جای بررسی دارد. چنانچه با فکر و تامل انجام نپذیرد خود باعث ایجاد مشکلات متعدد خواهد شد اینکه تصمیم بگیرید فرزندتان برای ادامه تحصیلات خود مدرسه دولتی را انتخاب کند یا به یک مدرسه غیر انتفاعی برود، یا در خصوص چگونگی نحوه پر کردن اوقات فراغت او چه ایده ای دارید، همه و همه به برنامه ریزی های شما باز می گردد البته همه این تصمیمات به وظایف مدیر خانواده و برنامه ریزان خانواده که قاعدتاً پدر و مادر خانواده یا هر دو با مشورت فرزندان انجام میپذیرد. نتیجه اینکه مدیر، که وظیفه برنامه ریزی را به عهده دارد با توجه به همه امکانات موجود و بودجه ای خانواده و با مشورت دیگر اعضاء خانواده به تعیین اولویت ها می پردازد. خانواده های موفق معمولاً خانواده هایی اند که به برنامه های خود تعهد دارند و تا نیل به اهداف آنرا دنبال می کنند از دیگر اهداف خانواده توجه

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *