بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب نظران و تجارب بین الملل- قسمت ۳۳

بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب نظران و تجارب بین الملل- قسمت ۳۳

RC7

 

 

طبیعتا برای اینکه مطالب جدید بیاوریم باید از بافت اجتماعی جاهای دیگر هم استفاده بکنیم و درواقع ببینیم فشرده کار چطور میتونه با جامعه ما آمیخته بشود، تلفیق پیدا کند یا سازگاری پیدا کند. مقصود من اینه که ما یکپارچه سازی محتوا رو وقتی به شکل متعادل داشته باشیم می توانیم یک برنامه متعادل داشته باشیم اما اگر هدف و محتوا رو از جای دیگه ترجمه کنیم بیاوریم این کارساز نیست. اگر صرفا هم به اطلاعات خودمون بسنده کنیم یک محتوای کافی نخواهیم داشت و ممکن است از علم روز هم عقب بمانیم. جامعه خودی و غیر خودی تاثیر دارد واینها باید با هم یکپارچه شوند به خصوص در دوره متوسطه چرا؟ چون هر چه سطح آگاهی بالاتر بره بالاخره مخاطبین ما قوی تر می­شوند و به ابعاد رشد بالاتری می رسند.
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

متعادل سازی محتوا

 

 

 

RD6

 

 

این بستگی دارد که ما چطور نظرات جامعه را لحاظ کنیم. من فکر نمی کنم ما روش منظم نیاز سنجی داشته باشیم که در جامعه از اولیا بپرسیم شما که فرزندانتان را به مدرسه می فرستید چه انتظاراتی دارید؟در دوره متوسطه که دوره خاصی هست وخیلی از دانش ­آموزان ممکن است بعد از این تحصیلاتشان را ادامه ندهند و آخرین دوره ای است که قبل از تحصیلات دانشگاهی طبق قانون اساسی ما همه دانش ­آموزان باید رایگان از این آموزش استفاده کنند خیلی از مطالب هست که باید برای زندگی شان یاد بگیرند. در نظام برنامه درسی ما مسئولان برنامه درسی خودشون تصمیم می گیرند که چه چیزی نیاز جامعه است و بر آن اساس برنامه درسی را تنظیم می کنند.

 

 

نیازسنجی مستمر

 

 

 

RE3

 

 

در دوره متوسطه یکی از نیازهای دانش ­آموزان نیاز به شغل است. یعنی آنها چون در دوران پس از بلوغ را طی می کنند از نظر چارچوب های روانی, جسمی, فکری باید حتما به دنبال یک شغل باشند و وجودشون برای یک شغل آماده باشد.همین دلیل در برنامه دوره متوسطه مسئله شغل یابی را باید به عناون یکی از ارکان مهم در برنامه درسی دوره متوسطه جا داد.

 

 

شغل یابی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روحیه کار گروهی ما اگر رشد اجتماعی مدنظرمان باشد ضمن اینکه محتوای برنامه درسی به این هدف کمک می­ کند جامعه هم امکان تجربه کردن را فراهم می کند .مثلا اگر یکی از هدفهای ما این است که روحیه کار گروهی را در بچه ها تقویت کنیم اگر جانعه هم از جمله محیط مدرسه و نوع ارزشهایی که دارد مناسب باشه مسلما این امر زودتر محقق می شود. RF5
محتوای مبتنی بر جامعه نظام آموزشی ما هدف کلی دارد مثلا هدف کلی ترویج تعالیم اسلامی در تعلیمات دینی است . این هدف کلی است ولی آیا هدف خرد و جزیی تک تک آن اهداف کلی که در سیستم آموزشی ما در دبیرستان ما هست وجود دارد؟ نه. راجع به محتوا هم باید بگویم سرفصل وجود دارد اما محتوا نه. وقتی محتوا وجود ندارد چطور می خواهید آن را اندازه گیری کنید. ما در سنجش و اندازه گیری بحث روایی سازه، صوری و محتوایی را داریم . در برنامه درسی ما روایی صوری وجود دارد روایی سازه هم گاهی وجود دارد اما روایی محتوایی نه. به نظر من با مطالعاتی که در هدف و محتوای برنامه درسی داشته ام اسمش وجود دارد اما رسمش وجود ندارد. من می­گویم که صداقت در ما وجود ندارد یعنی نوعی دروغگویی به جامعه و کلاه گذاشتن سر جامعه وجود دارد. RI4
بودجه یک سوم هدفهای ما حتما از جامعه گرفته می شود . جامعه به صورت مستقیم در این بین نقش دارد. مستقیم اون هدفهایی است که از دل جامعه گرفته می شود جامعه هزینه می کند برای آموزش و پرورش پس توقع دارد و توقعش این است که نیازهایش برآورده شود. RI5
نگاه فرایندی من حرفم این است که نگاه ما به برنامه درسی باید یک نگاه فرایندی باشد. شما وقتی دارید راجع به هدفها صحبت می کنید هم زمان باید به فکر محتوا باشید . یعنی وقتی که محتوا، هدف، شیوه های تدریس، تربیت معلم و … هم زمان باشند آن موقع است که با نیازهای جامعه در ارتباط هستیم. الان وضع حاضر ما یک چیز می­گوید و برنامه درسی یک چیز دیگر که اصلا با نیازهای جامعه ما همخوانی ندارد. بچه ها به برنامه درسی علاقه مند نیستند چرا؟ چون به نیازهای آنها مربوط نمی شود. چون هدفهایی که انتخاب کردیم در وهله اول کلی است بعد جزیی می شود مثل یخی می ماند که یک نفر به دست دیگری می دهد و تا به نفر آخر برسر این یخ آب شده.پس اگر نگاه خطی به برنامه درسی برداشته شود و نگاه فرایندی مسلط شود آن موقع است که نیازهای جامعه به صورت مستقیم در انتخاب هدف, محتوا تاثیرگذار خواهد بود. RI6
دانش کاربردی اگر تجربه های در نظر گرفته شده در برنامه های درسی با نیازهای دانش آموزان و جامعه هماهنگ باشد فرد خود را دارای مهارتهایی می­بیند و این باعث سازگاری بیشتر دانش آموز با جامعه می شود.و فرد احساس می کند آموخته هاش به دردش می خورد و می ­تواند در جامعه از آنها استفاده کند. RJ5
تمرکزبر واقعیتهای زندگی ما نمی­توانیم به دور باشیم از واقعیتهایی که در جامعه می­گذره و کلاس درس ما موضوعاتی رو درس بدهند که از واقعیتهای جامعه فاصله دارد.الان دانش آموز ما مثلا یکسری موضوعات رو در درس جغرافیا یاد میگیرد اما وقتی با خانوادش می رود تفریح راجع به آب و هوا و طبیعت اون منطقه اطلاعاتی ندارد.یعنی چیزی که در کتاب خوانده با چیزی که در واقعیت روبه رو میشود متفاوت است. RJ6
تخصص وظیفه بزرگان تعلیم و تربیت است که با تخصص خودشان برای تغییرات جامعه امروز تجربه هایی را برای دانش آموزان در نظر بگیرند. RK5
آزادی اندیشه محیط اجتماعی باید یک محیط تعدیل کننده باشه، یک محیط فراهم کننده زمینه رشد باشه و رشد هم به نظر من در آزادی اتفاق می­افتد وقتی که یک جامعه، جامعه ای آزاد باشه رشد هم آزادتر و بهتر اتفاق می­افتد و برنامه درسی هم می ­تواند از آن جامعه الهام بگیرد . جامعه ای که رشد را در بین دانش آموزان ترویج نمی کند حق تفکر و اندیشیدن رو به بزرگسالان نمی دهد طبیعی است برای برنامه های درسی هم این حق رو قائل نمی­ شود حتی اگر شعار آزادی را بدهد در عمل این اتفاق نمی­افتد. RL6

 

استخراج مفاهیم از کدهای باز
از کدهای باز مربوط به سوال دوم ۱۳ مفهوم به دست آمده که این مفاهیم در جدول زیر ارائه شده است.

 

 

 

 

 

 

مدیر سایت