بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی بر رفتار خرید مصرف کننده محصولات لبنی در استان مازندران با استفاده …

بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی بر رفتار خرید مصرف کننده محصولات لبنی در استان مازندران با استفاده  …

۲ – ۱۹ – ۱٫ سن و مرحله زندگی
مردم در طول زندگی خود خریدار کالاها و خدمات متفاوتی هستند. در دوران طفولیت, مصرف کننده غذای کودک هستند. در دوران رشد و بلوغ همه نوع غذایی را مصرف می کنند و در سال های واپسین احتمالا به رژیم های خاص غذایی پناه می برند. سلیقه مردم در انتخاب لباس, اثاثیه و تفریحات نیز تحت تاثیر سن آن ها قرار دارد.
۲ – ۱۹ – ۲٫ شغل
شغل هرکس, نوع کالا یا خدماتی را که خریداری می کند, تحت تاثیرقرار می دهد. یک کارگر کفش لباس و وسایل ناهار خوری کارگری می خرد و تفریحات او نیز ممکن است در بسیاری بازی های ساده و مسافرت های کوچک ختم شود در صورتی که یک مدیر عامل کفش و پوشاک گران تری خریداری کرده و نوع و میزان تفریحات وی نیز بسیار متفاوت و پرهزینه تر خواهد بود.
۲ – ۱۹ – ۳٫ وضعیت اقتصادی
شرایط اقتصادی یک نفر تاثیر قابل ملاحظه ای بر انتخاب کالا می گذارد. بازاریابان کالاهایی را که در قبال تغییر درآمد دارای حساسیت زیادند, از نزدیک روند درآمد, پس انداز و نرخ های بهره بانک را زیر نظر می گیرند.
۲ – ۱۹ – ۴٫ سبگ زندگی
مردمانی که متعلق به خورده فرهنگ ها و طبقه اجتماعی مشابه و حتی مشاغل یکسانی هستند, ممکن است از سبک زندگی متفاوتی برخوردار باشند. سبک زندگی یک الگوی فردی است که در فعالیت ها, دلبستگی ها و افکار شخصی بیان می شود. سبک زندگی چیزی بیش از شخصیت یا طبقه اجتماعی شخص فرد است. سبک زندگی شامل الگوی کاملی از عمل و عکس العمل فرد در جهان است.
۲ – ۱۹ – ۵٫ شخصیت و تصور شخصی
شخصیت کاملا متمایز هر فرد, اعم از زن و مرد, رفتار خرید او را تحت تاثیر قرار می دهد. شخصیت, مجموعه خصوصیات روانی منحصر به فردی است که به واکنش های نسبتا پایدار و دائمی یک فرد نسبت به محیط اطراف می انجامد. شخصیت معمولا بر حسب ویژگی های از قبیل: اعتماد به نفس, استقلال, تغییر, وابستگی, خلاقیت و غیره تعریف می شود. بسیاری از بازاریابان ازمفاهیم وابسته به شخصیت استفاده می کنند. تصور شخصی یا ذهنی از جمله همین مفاهیم است. واقعیت این است که دارایی های مردم بیانگر هویت آنان است. به عبارت دیگر ما هرچه داریم همان هستیم. از این رو برای پی بردن به رفتار مصرف کننده بازاریاب باید نسبت به رابطه بین تصور شخصی و دارایی های مصرف کننده آگاهی های لازم را به دست آورد.
۲ – ۲۰٫ عوامل روانی
انتخاب و خرید شخص, تحت تاثیر چهار عامل روانی عمده شامل انگیزش, درک, یادگیری و باورها و عقاید نیز قرار می گیرد.
۲ – ۲۰ – ۱٫ انگیزش
یک شخص در آن واحد نیازهای متفاوتی دارد. بعضی از این نیازها فیزیولوژیکی هستند و از احساس گرسنگی, تشنگی و ناراحتی ناشی می شوند. بعضی از این نیازها روانی اند و از نیاز به شناخته شدن, احترام یا احساس تعلق ناشی می شوند. اکثر این نیازها در یک زمان برای تحریک فرد به انجام یک عمل خاص فاقد شدت کافی اند. یک نیاز, زمانی به محرک تبدیل می شود که از شدت کافی برخوردار باشد. یک محرک یا انگیزش عبارت از نیازی است که برای هدایت شخص در امر تامین رضایت او از شدت کافی برخوردار باشد.
۲ – ۲۰ – ۲٫ درک
یک فرد آماده عمل است. نحوه عمل فرد تحت تاثیر درک او از محیط قرار می گیرد. دو نفر با دارا بودن انگیزش مشابه و در شرایطی یکسان, نحوه عمل متناقض دارند, زیرا درک آن ها از محیط متفاوت است.
۲ – ۲۰ – ۳٫ یادگیری
یادگیری تغییراتی است که در رفتارهای شخص در اثر تجربه به وجود می آید. بر اثر تئوری یادگیری, بیشتر رفتار بشر آموختنی است. یادگیری در اثر تاثیر متقابل تمایلات, محرک ها, اوضاع و احوال, واکنش ها و عامل تقویت تحقق می یابد. میل عبارتست از یک محرک قوی داخلی که اقدامی را طلب می کند. میل زمانی به انگیزه تبدیل می شود که به طرف یک شی محرک هدایت شود. اوضاع و احوال از محرک های کوچکی تشکیل می شوند که زمان, مکان و نحوه انگیزش شخص را تعیین می کنند.
۲ – ۲۰ – ۴٫ باورها و عقاید
مردم باورها و عقاید خود را از راه عمل و یادگیری کسب می کنند. این باورها و عقاید نیز به نوبه خود بر رفتار خرید آنان تاثیر می گذارد. یک باور عبارت است از یک عقیده توصیفی که یک فرد نسبت به چیزی دارد. به عنوان مثال برتر بودن کیفیت کالاهای ساخت ژاپن و آلمان یک باور و عقیده در بین افراد می باشد. بازاریابان به باورهای مردم درباره کالاها و خدماتی خاص و چگونگی شکل گرفتن این باورها علاقه مند هستند. همین باورها چون هاله ای گرداگرد کالا و تصویر ذهنی مارک قرار می گیرند و مردم نیز براساس باورهای خود عمل می کنند. اگر بعضی از این باورها به دلیل نادرست بودن مناع خرید شوند, بازاریاب باید با توسل به برنامه خاصی نسبت به تعدیل و اصلاح آنها اقدام کند.
مردم درباره دین, سیاست, پوشاک, موسیقی و تقریبا هر چیز دیگری اعتقاداتی دارند. یک عقیده, احساسات و تمایلات نسبتا پایدار یک شخص را نسبت به یک کالا یا یک طرز فکر نشان می دهد. این اعتقادات است که مردم را به چیزی علاقه مند یا از آن متنفر می کند و باعث رفتن به طرف چیزی یا گریز از چیزی می شود. تغییر عقیده کاری بسیاری دشوار و پر هزینه است. عقاید یک شخص همه به سان یه پیکر واحد اند, از این رو تغییر در یک عقیده ممکن است مستلزم انجام تعدیلات دشواری در سایر عقاید می باشد.
۲ – ۲۱٫ مدل رفتار خرید مصرف کننده
معمولاً هر مصرف کننده در هر روز با تصمیمات خرید زیادی مواجه است. بیشتر شرکتهایی که در باره رفتار خرید مصرف کنندگان به تحقیق می‌پردازند می‌کوشند در باره آنچه مصرف کنندگان می خرند روش و تعداد خرید، مکان خرید و علت خرید آنها پاسخهای مناسبی بیابند. بازاریابان می توانند برای یافتن پاسخهایی در مورد نوع خرید، مقدار و محل خرید مصرف کننده تحقیقات و مطالعاتی انجام دهند ولی آگاه شدن از علتهای رفتار مصرف کننده یا خریدار چندان ساده نیست زیرا اغلب پاسخهای مربوط به این سوالات در ذهن، فکر و مغز مصرف کننده وجود دارد.
نقطه آغازین این مطالعات مدل محرک- پاسخ است. رفتار مصرف کننده بر این اساس شکل می گیرد که عوامل تحریک کننده و انگیزشی بسیاری به همراه عوامل و محرکهای بازاریابی (مقصود همان آمیخته بازاریابی که در فصل بعد بررسی خواهد شد) وارد جعبه سیاه مصرف کننده می‌شوند و او واکنشهای مشخصی از خود نشان می‌دهد.
بازاریاب می‌خواهد بداند این محرکها چگونه تغییر می‌کنند و در داخل جعبه سیاه مصرف کننده به‌صورت واکنشهای مختلف در می‌آیند. جعبه سیاه مصرف کننده از دو بخش تشکیل شده است. نخست ویژگیهای شخصی خریدار است که بر شیوه‌ای که او این محرکها را به تصویر در می‌آورد و در برابر آنها از خود واکنش نشان می‌دهد اثر می‌گذارد و دوم فرایند تصمیم‌گیری خریدار است که بر رفتار او اثر می‌گذارد.
۲ – ۲۱ – ۱٫ فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کننده
زمانی که کالایی خریداری می‌شود مصرف کننده معمولاٌ از فرایند تصمیم گیری که در پایین به آن اشاره شده است پیروی می‌کند.
شناخت مشکل
جمع آوری اطلاعات
ارزیابی گزینه‌ها
خرید
ارزیابی پس از خرید
این پنج مرحله نشان دهنده یک فرایند عمومی هستند که مصرف کننده از شناسایی یک محصول یا خدمت مورد نیاز تا ارزیابی آن و خرید طی می‌کند .این فرایند راهنمایی برای مطالعه نحوه تصمیم‌گیری مصرف کنندگان است. به یاد داشتن اینکه مصرف کننده در تصمیم گیری خود لزوماً نباید همه این مراحل را طی کند نکته‌ای حایز اهمیت است. در حقیقت مصرف کننده هر لحظه ممکن است به این فرایند خاتمه دهد و حتی ممکن است خرید نکند.
از دیگر مواردی که در فرایند خرید استنباط می‌شود این است که فرایند خرید پیش از تحقق خود خرید آغاز می‌شود و پس از انجام آن نیز ادامه دارد. بنابراین بازاریاب باید به‌جای توجه صرف به عواملی که موجب تصمیم‌گیری خرید می‌شود، به کل فرایند رفتار خرید مصرف کننده توجه کند
۲ – ۲۱ – ۱ – ۱٫ شناخت مشکل
اولین مرحله در فرایند تصمیم گیری مصرف کننده، شناخت مشکل است. مشکل زمانی شناسایی می شود که مصرف کننده اختلاف عمده‌ای میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب یا ایده‌آل خود احساس کند. مصرف کننده این وضعیت را به عنوان مشکل تلقی و سعی می کند آن را برطرف کند. شناسایی مشکل زمانی شروع می شود که مصرف کننده تحت تآثیر محرکهای درونی و بیرونی قرار دارد. این چنین خواسته هایی معمولاً توسط آگهی های تجاری و دیگر اقدامات تبلیغاتی ایجاد می شوند.
۲ – ۲۱ – ۱ – ۲٫ جمع آوری اطلاعات
پس از شناسایی مشکل، مصرف کنندگان به جمع‌آوری اطلاعات در مورد گزینه‌های مختلف موجود، به منظور بر طرف کردن خواسته‌هایشان می‌پردازند. جمع آوری اطلاعات می‌تواند داخلی، خارجی یا به هر دو صورت باشد. جمع آوری اطلاعات داخلی عبارت است از فرایند یادآوری اطلاعات ذخیره شده در حافظه. این اطلاعات ذخیره شده تا حدود زیادی از تجربیات پیشین فرد از مصرف محصول نشأت می‌گیرد. در مقابل فرد در جمع آوری اطلاعات خارجی به دنبال اطلاعاتی است که در محیط خارجی وجود دارد. دو منبع عمده جمع آوری اطلاعات خارجی عبارت‌اند از منابع اطلاعاتی کنترل شده و کنترل نشده بازاریابی. منبع اطلاعاتی کنترل نشده بازاریابی، ارتباطی با تبلیغات بازاریابان در مورد محصول ندارد.
منابع اطلاعاتی کنترل شده شامل رسانه‌ها (مانند آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی و همچنین آگهی های موجود در روزنامه‌ها و مجلات) پیشبرد فروش (مانند نمایشگاه، اعطای جایزه و …)، فروشندگان و همچنین بسته بندی و برچسب روی محصولات است. به عنوان مثال فردی ممکن است کامپیوتر شخصی IBM را به دوستش توصیه کند، چون خود او آن را خریده و از آن راضی است. منابع اطلاعاتی کنترل نشده بازاریابی شامل تجربیات شخصی (آزمایش یا مشاهده کالای جدید)، منابع شخصی (خانواده، دوستان، آشنایان و یا بدهکاران) و منابع عمومی مانند کتابخانه‌های دانشگاهها و نظر مصرف کنندگان است. از سوی دیگر منبع اطلاعاتی کنترل شده شامل آگهی‌های تبلیغاتی مقدار زمانی را که فرد صرف جمع آوری اطلاعات خارجی می کند وابسته به میزان خطر پذیری، معلومات، تجربیات پیشین و سطح رضایتی است که از مصرف کالا یا خدمت به دست می‌آورد. معمولاً هر قدر خرید کالا و خدمات خطر بیشتری داشته باشد، مصرف کنندگان بیشتر به مشاهده و جستجوی مارکهای گوناگون خواهند پرداخت.

این مطلب را هم بخوانید :
سامانه پژوهشی - اولویت‏بندی شاخص‏های ارزیابی رضایتمندی بازدیدکنندگان موزه ملی ایران- قسمت ۱۹

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است

مدیر سایت