بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی بر رفتار خرید مصرف کننده محصولات لبنی در استان مازندران با …

بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی بر رفتار خرید مصرف کننده محصولات لبنی در استان مازندران با  …

علی رغم مزایای فروش مستقیم محدودیت هایی نیز برای آن وجود دارد. مهم ترین دغدغه در فروش مستقیم ایجاد رابط ارائه خدمات مناسب با مشتری می باشد. اگر امکان ایجاد چنین رابطی برای ارائه خدمات محصول به مشتری وجود ندارد باید به سمت شیوه فروش از طریق واسطه اقدام کرد.
۲ – ۲۵ – ۲٫ فروش از طریق واسطه
در موارد ممکن است با توجه به شرایط تولید کننده و یا بازار هدف, تولید کننده برای فروش محصولات خود تصمیم به بکار گیری فروش واسطه ای از طریق عمده فروش ها, خورده فروش ها نماید. فروش از طریق واسطه امکان توزیع در محدوده گسترده تر را در اختیار تولید کننده قرار می دهد. همچنین این شیوه هزینه های نگهداری کالا مانند انبارداری را نیز به شدت کاهش می دهد. یکی از مهم ترین دلایل عمده برای فروش واسطه امکان دسترسی به مشتریان می باشد. چراکه در بسیاری موارد عمده و خرده فروش ها روابط بسیار خوبی با مشتریان داشته و می توان از این روابط پرارزش برای دستیابی به نیازهای مشتریان و ارائه محصول به آن ها بهره برد.
اگرچه در شیوه فروش واسطه ای امکان برقراری تماس با مشتری نهایی محصول وجود ندارد. همچنین در این شیوه ممکن است در مواردی استفاده از این شیوه بخشی از هویت تولید کننده محصول نیز مخفی بماند چراکه عمده فروش در شرایط فروش عنوان می کند که محصول باید با نام تجاری وی بفروش برسد.
۲ – ۲۵ – ۳٫ پوشش بازار
بدون توجه به اینکه کدام شیوه فروش برای یک ارائه یک محصول به بازار انتخاب شده است, دامنه تحت پوشش بازار یا همان بازار هدف باید به شکل شفاف مشخص گردد [۲۷]. سه روش برای تعیین محدوده پوشش بازار تعریف می شود: ۱) توزیع گسترده, ۲) توزیع انتخابی و ۳) توزیع انحصاری
توزیع گسترده: در این شیوه پوشش بازار تا جایی که ممکن است برای ارائه محصول گسترده در نظر گرفته می شود. در این شیوه عموما قیمت ارائه شده برای محصول نیز در پایین ترین حد رقابتی خود قرار می گیرد. شرکت های ملی و بین المللی بیشتر از این شیوه برای حفظ ثبات و قدرت خود در بازار نام های تجاری از این شیوه پوشش بازار استفاده می کنند. این شیوه برای ارائه محصولات متداول – محصولاتی که عموما تمامی مشتریان به آن نیاز داشته و خریداری می کنند مانند مواد لبنی – کاربرد بیشتری دارد.
توزیع انتخابی: در این شیوه توزیع محدود کالا و تنها میان تعدادی از کسب و کارها صورت می گیرد. در اغلب موارد, این شیوه برای کالاها و کسب و کارهایی به کار گرفته می شود که بدنبال کیفیت و مشتریان کیفیت گرا می باشند. در این شیوه امکان برقراری ارتباط های تنگاتنگ دو سویه میان مشتری و تولید کننده ساده تر خواهد بود.
توزیع انحصاری: این شیوه, توزیع و فروش محصول را تنها به یک خرده فروش محدود می کند. عموما این شیوه یک رابطه برد – برد از دیدگاه شخصیتی میان تولید کننده و خرده فروش برقرار می کند. از سویی تولید کننده با این شیوه به مشتریان شخصیت خود را به شکلی معرفی می کند که به دنبال تولید انبوه و با بی کیفیت نبوده و برای مشتریان خاص کار می کند. از سوی دیگر خرده فروش با این شیوه به مشتری این حس را انتقال می دهد که تنهاترین گروهی است که قابلیت فروش محصولات تولید کننده را دارا می باشد.
علاوه بر عوامل تاثیر گذار بالا در انتخاب کانال توزیع و مکان فروش محصولات, مواردی نظیر خصوصیات کالا, حجم فروش نیز بر موارد نظیر میزان و شیوه انبارداری و شیوه حمل و نقل کالاها محدودیت هایی را اعمال می کند. همچنین مواردی مانند تامین مواد اولیه و انتقال آن ها به محل تولید کننده در زمان و مکان مناسب جهت آماده سازی به موقع سفارشات ثبت شده نیز می تواند در نظارت و برنامه ریزی محل تولید و توزیع کالا تاثیرگذار باشد.
۲ – ۲۶ محصول
یکی از عناصر آمیخته بازاریابی محصول است. محصول شامل هر چیزی است که مشتری به منظور ارضای نیازهای خود به آن روی می آورد. مصرف کنندگان در اصل با خرید یک محصول ویژگی های فیزیکی آن را خریدداری نمی کنند, بلکه رضایت و ارضا کننده نیازهای خود را می خرند [۱۸].
طراحی و کیفیت محصول از اهمیت داخلی و بین المللی برخوردار است و به شناخت وسیعی نیاز دارد. کیفیت محصول با سطوح صادراتی تعیین می شود. خدمات قبل و بعد از فروش و بسته بندی محصول بخش مهمی هستند که می توانند باعث افزایش عملکرد شرکت گردند. این نکته بسیار حائز اهمیت است که تولید بیشتر کالا, فرصتی را برای افزایش فروش های صادراتی فراهم می کند. تولید کالا با خطوط تولید زیاد می تواند با عث افزایش سود گردد و موقعیت هایی را در بخش هایی از بازارهای داخلی و صادراتی بدست آورد [۱۸].
عموما محصولات در چهار سطح مختلف تعریف می شوند که در ادامه به شرح مختصر هریک از سطوح آورده شده است:
محصول عمومی: این سطح تنها به محموعه از مواد به عنوان محصول قابل استفاده برای مشتری اشاره دارد.
محصول مورد انتظار: این سطح به مجموعه از توقعات مشتری به عنوان حداقل معیارهای انتخاب توسط مشتری اشاره دارد.
محصول ترغیب کننده: در این سطح علاوه بر توقعات مشتری برخی از عوامل ترغیب کننده مشتری نیز در محصول افزوده شده و به همراه آن ارائه می گردد.
محصولات بالقوه: این سطح به انجام تمامی کارهایی که بتواند به شکل بالقوه برای مشتری در انتخاب محصول جذابیت, تحریک و ارزش ایجاد کند اشاره دارد.
۲ – ۲۶ – ۱٫ بسته بندی محصول
بسته بندی عبارت است از هنر وعلم آماده سازی مواد غذایی برای انبار کردن ، و در نهایت فروش. بسته بندی باید تا حد امکان ساده و ارزان باشد ضمن اینکه اهداف اولیه بسته بندی یعنی خاصیت حفاظتی و جذابیت رانیز دارا باشد . با عنایت به اینکه مواد بسته بندی توسط ماشینهای مختلف فرایند می شوند بنابراین خواص دیگری نیز باید داشته باشند که عبارتند از :
نرمش
قابلیت پذیرش چاپ
قابلیت استفاده در ماشین های لفاف
قابلیت دوخته شدن در حرارت
شکل پذیری به کمک باد یا خلا و یا فناوریهای حرارتی .
خواص مطلوب دیگری که به ویژه ازدیدگاه صنایع غذایی مهم هستند عبارتند از :
شفافیت
نفوذپذیری یا غیرنفوذپذیری محصول نسبت به بخار آب وگازهای دی اکسیدکربن، اکسیژن و نیتروژن .
اگر چه تعداد زیادی از مسائل فناوری مربوط به استفاده از مواد پلاستیکی در بسته بندی مواد غذایی از جمله مشکلاتی هستند که کلا به صنعت بسته بندی مربوط می شوند ولی برخی از مسائل مربوط به طبیعت ماده به کار رفته در بسته بندی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند . موفقیت کاربرد پلاستیک ها در بسته بندی نیاز به همکاری تولیدکنندگان موادغذایی ، سازندگان انواع پلاستیک ها ، طراحان ودر نهایت مصرف کنندگان دارد. ملاحظات اقتصادی محدودیت های بیشتری را اعمال می کند ، چرا که مصرف کنندگان صرفا به دنبال کیفیت محصول هستند تا بسته بندی آنها .
نیازمندیها ویژگیهای مهم مواد بسته بندی مواد غذایی را می توان به شرح ذیل دسته بندی کرد:
شفافیت ودرخشش سطح آن برای رضایت وجلب نظر مصرف کننده
کنترل در انتقال رطوبت
کنترل در انتقال سایر گازها
تحمل تغییرات درجه حرارت به هنگام نگهداری و استفاده
فقدان مواد سمی
ارزان بودن
مقاومت در مقابل ضربه
مصرف کننده دوست دارد آنچه می خرد ببیند و بنابراین شفا فیت وشیشه ای مانند بودن بسته های مواد غذایی نیاز ضروری در بسته بندی آنها است. مواد غیر شفاف مانند سینی های سفید رنگ نیز در حد وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند . این سینی ها مانع از آن می شوند تا مصرف کننده هر دو طرف ماده غذایی راببیند که در برخی موارد مانند بسته بندی گوشت از عدم اعتماد و مقاومت خریدار می‌کاهد.
کنترل تغییرات رطوبت موجود در ماده غذایی در طول نگهداری آن بسیار مهم است . برخی فراورده های غذایی مانند چیپس ، پفک و بیسکویت باید در موادی بسته بندی شوند که نفوذپذیری آنها به رطوبت خیلی کم باشد تا تردی آنها محفوظ بماند . همچنین از تبخیر برخی مواد غذایی باید جلوگیری گردد و در این موارد نیز باید از ورقه هایی با نفوذپذیری پایین استفاده شود . در بقیه موارد از دست دادن نسبی رطوبت ماده غذایی مطلوب است تا از عرق زدن و تراکم بخار آب در داخل پاکت بسته بندی و در نتیجه از بین رفتن شفافیت آن وخطر رشد کپکها جلوگیری شود .

این مطلب را هم بخوانید :
تاثیر سرمایه فکری بر شاخص توسعه انسانی در شرکت های پذیرفته شده در بورس ...

منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است

مدیر سایت