در خصوص توجه به کیفیت محصول میتوان گفت خدمات مختلف در جایگاههای متفاوتی از میزان آمیختگی کالا و خدمت قرار دارند. در دو سر این طیف، خدماتی وجود دارد که به خدمت صرف نزدیک است و خدماتی که آمیخگی زیادی با محصولات فیزیکی دارند. لذا توجه به این محصولات فیزیکی حائز اهمیت است (سیدجوادین،۱۳۸۴). ۸-۲۰-۲ مدل فورنل[۴۶] شاخص رضایتمندی کشور سوئد در سال ۱۹۸۹ توسط پروفسور فورنل براساس یک مدل ساخت یافته و با استفاده از نظرسنجی مشتریان طراحی شده بود، بررسی فعالیتهای تحقیقاتی در کشور سوئد موجب شد تا مدل فورنل به عنوان بهترین روش جهت ارائه یک شاخص استاندارد در سطح ملی شناخته شود. نمودار ۹-۲ ساختار کلان مدل شاخص رضایت مشتری در کشور سوئد ویژگی و شاخصه مهم این مدل جامعیت آن، امکان استفاده از آن جهت ارزیابی کیفیت در یک مقیاس وسیع و امکان مرتبط ساختن کیفیت با رفتار مشتری میباشد. پس از سوئد این مدل در امریکا بسیار مورد توجه قرار گرفت، سپس محققان اروپایی نیز از این مدل تبعیت کرده و آنرا مورد استفاده قرار دادند. این مدل یک مدل مفهومی است و تاکید بر محاسبات همگنسازی شاخصهای انتظاری مشتریان و ایجاد قضاوت براساس سیستم شهودی یا احساسی مصرفکنندگان و مشتریان دارد. عوامل زیادی همانند عوامل موجود در شکل بر رضایت مشتری تاثیرگذار است که در این مدل به صورت روابط علت و معلولی مورد توجه و بررسی قرار میگیرند. برخی از این عوامل به عنوان عامل اصلی رضایت مشتری و برای برخی دیگر مجموعهای از خصوصیات اولیه یا خصوصیات ضروری در نظر گرفته میشود. (Michael Knie, 2001) ۹-۲۰-۲ مدل اسکمپر[۴۷] مهمترین موضوع در مدل کانو ایجاد خلاقیت و نوآوری در ارائه خدمت به مشتری بود. دکتر اسبورن[۴۸] تحقیقات گستردهای به منظور بررسی مبانی ابتکارات، اختراعات و اکتشافات انجام داده و به این نتیجه رسیده که تمام نوآوریها بر هفت پایه به شرح جدول زیر استوار است که براساس سوال، ایده و انگیزه ایجاد میشود و کلید رمز موفقیت آن بر پایه سوالات شش گانه ۵W-1H قرار دارد(محمدی، ۱۳۸۲). جدول ۱-۲ نوآوریها در مدل اسکمپر
جانشین سازی
س: چه چیزی را میتوان جایگزین کالای x نمود؟
ترکیب کردن
س: کالای x را با چه چیزهائی میتوان ترکیب کرد؟
رفاه و سازگاری
س: چه چیزی موجب سهولت و آسانی در استفاده از کالای x میشود؟
بزرگ سازی
س: چگونه با بزرگ جلوه دادن، کالای x جلب توجه میکند؟
سایر استفادهها
س: چه استفادههای دیگری میتوان از کالای x به عمل آورد؟
حذف کردن
س: چه چیزی را میتوان از کالای x حذف کرد؟
معکوس سازی
برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.