این روزا کسب و کارا واسه کسب بازدهی بیشتر تبلیغات و کاهش هزینه ها گرایش زیادی به تبلیغات اینترنتی پیدا کردن. تبلیغات ایمیلی، ویدیویی و درون اپلیکیشنی ۳ نوع از تبلیغات اینترنتی پرطرفدار هستن که در این مقاله به آموزش اون پرداخته شده

حال این سؤال پیش میاد که تبلیغات اینترنتی به همین چند مورد خلاصه می شه؟ خیر، شکلای جور واجور دیگری از تبلیغات وجود دارن که در این مقاله به اونا می پردازیم.

تبلیغات اینترنتی: تبلیغات ایمیلی

نوع دیگری از تبلیغات اینترنتی که در اون از ایمیل استفاده می شه تبلیغات ایمیلی (Email Advertising) اسمشه. فرق بسیار کلی ای بین بازاریابی ایمیلی و تبلیغات ایمیلی هست. وقتی از تبلیغات ایمیلی نام می بریم ممکنه به یاد صندوق دریافت (Inbox) پر از ایمیلای هرزنامه (Spam) خود بیفتید که به اون اسپم مارکتینگ (Spam marketing) می بگیم.

اسپم

اسپم (Spam) یا هرزنامه، ارسال هر نوع پیام در فضای آنلاین بدون اجازه از کاربر یا اطلاع قبلی به اونه، جداگونه از این که هدف از این کار چیه.

در تبلیغات آنلاین یه بیزینس در فضای آنلاین به ۳ شکل می تونه واسه افراد ایمیل بفرسته:

  • تبلیغات ایمیلی (Email Advertising)
  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

تبلیغات ایمیلی (Email Advertising)

ممکنه خودمون بانک ایمیل مربوط به بیزینس مون نداشته باشیم اما میدونیم که میشه با به کار گیری ایمیل به مخاطبینی دسترسی پیدا کرد که مناسب ما هستن. واسه این کار میشه از راه تبلیغات ایمیلی یا Email Advertising که یه جور از تبلیغات اینترنتیه، استفاده کرد. در این حالت خودمون به مخاطبین مدنظرمان دسترسی نداریم اما مجموعه یا سایتی هست که با در نظر گرفتن علاقه مندی مخاطبین خود می تونه واسه ما به صورت هدف دار ایمیل تبلیغاتی در بانک ایمیل خود مربوط به کار و کاسبی ما بفرسته.

به طور مثال در سایتای اعلام اتفاق، افراد هنگام ثبت نام علاقه مندی خود رو در اون مشخص کرده، ایمیل خود رو وارد می کنن و اجازه فرستادن ایمیل مربوط به اون موضوع رو به سایت میدن.

اینجوری ایمیل افراد با در نظر گرفتن دسته بندی علاقه اونا مشخص شده. وقتی تبلیغات ایمیلی به وسیله این سایتا انجام می دیم درواقع به تموم آدمایی که کار و کاسبی ما رو جزء علاقه مندی خود اعلام کردن به صورت هدف دار ایمیل ارسال می کنیم. این نوع فرستادن ایمیل به دلیل در رابطه و هدف دار بودن اثر خوبی بر مخاطب در بخش تبلیغات اینترنتی می ذاره.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

حالتیه که لیست ایمیلای ارسالی به وسیله سایت خودتون جمع آوری شده باشه. در این حالت مخاطبین با ورود به سایت شما و واردکردن ایمیل خود، این اجازه رو به شما میدن که از راه ایمیل با اونا در رابطه باشین.

وقتی مخاطب وارد سایت شما شده و به هر دلیلی آماده خرید نیس (شما رو نمی شناسه، اعتماد نداره، محصولی نیاز نداره و …) واسه حفظ و ادامه این رابطه با مخاطب بدون توجه به این که خرید بکنه یا نه لازمه از اون ایمیلی دریافت کرده و واسه دریافت این ایمیل به اون پیشنهادی بدین که مایل به واردکردن ایمیل خود باشه. به طور مثال: جهت دریافت pdf مقاله ایمیل خود رو وارد کنین.

در این صورت کم کم فهرستی از مخاطبینی دارین که به اجناس، خدمات یا محتوای شما علاقه نشون داده و مایل به ادامه رابطه با شمان و در درازمدت ممکنه این مشتریان بالقوه تبدیل به مشتریان بالفعل شما بشن. به خاطر همین نیاز به صبر و حوصله بسیار جهت جفت و جور و تولید محتوا و صرف زمان جهت جذب مخاطبین روی سایت شما داره.

بدون داشتن محتوای باکیفیت ترافیک مناسب روی سایت شما ایجاد نمیشه و اینجوری ایمیلی هم از مخاطبین دریافت نمی کنین.

Email Advertising هدف دار تر از Email Marketingه؟ خیر

در ایمیل مارکتینگ با آدمایی رابطه برقرار می شه که سایت ما رو می شناسن. کیفیت بازاریابی ایمیلی به نسبت تبلیغات ایمیلی در سطح بالاتری قرار داره. توجه شما به پیامی که از طرف یه شخص آشنا دریافت می کنین بیشتر از یه پیام از فرستان کننده ناشناس میشه.

چند تا نکته مهم در فرستادن ایمیل

در بخش تبلیغات اینترنتی، موضوعی با نام Spamhaus و Spamcop هست که در مورد گزارش ایمیلای اسپم فعالیت می کنن. اگه شما واسه دسته ای از مخاطبین ایمیلی بفرستین حتماً باید ایمیلاتون باید Opt In شده باشن؛ یعنی اول مخاطب باید اجازه دریافت ایمیل رو داده باشه که اجازه داشته باشین با اون مخاطب رابطه برقرار کرده و کارکنید.

میلرلایت که تا ماه سپتامبر در ایران فعالیت می کرد اجازه ارسال به ایمیلای خریداری شده رو نمی داد به دلیل این که سرورای خودش تحت تاثیر قرار می گیرن و خودش هم دیگه اجازه ارسال نداره. به خاطر همین شدیدا به این موضوع اهمیت میدن که حتماً ایمیلا رو به وسیله سایت خودتون جمع آوری کرده باشین و به مخاطبین خودتون ایمیل بفرستین.

حتی اگه ایمیلا رو با قیمتی زیاد خریده باشین باز میلرلایت، میل چیمپ یا باقی وسیله ها اینجور اجازه ای رو به شما نمی ده که از ایمیل خریداری شده استفاده کنین و در اول از شما سؤال می پرسن که به چه صورت ایمیلا رو جمع آوری و از چه IPایی استفاده کردین؟ متناسب با اون اجازه انجام این کار رو به شما میده.

قیمت

Spam Rate و Bounce Rate از موارد تأثیرگذار واسه فرستادن ایمیل هستن.

Spam Rate اندازه افرادیه که ایمیل ارسالی شما رو به صورت spam یا junk گزارش می کنن و باید رقمی کمتر از ۰٫۱% داشته باشه. این عدد اگه به ۰٫۵% برسه رقم بسیار زیادیه.
اندازه برگشت ایمیل (Bounce Rate) نسبت تعداد ایمیلای نرسیده به دست مخاطبین به کل ایمیلای فرستاده شده و نباید از ۵% عبور کنه. Bounce در ایمیل وقتی اتفاق میفته که ایمیل ارسالی شما به دست مخاطب نرسه. دو نوع Bounce Rate داریم که به Hard Bounce و Soft Bounce معروف ان.

Hard Bounce وقتی اتفاق میفته که

  • ایمیل غیر معتبر باشه.
  • ایمیل وجود نداشته باشه.

Soft Bounce هم وقتی اتفاق می افته که

  • صندوق دریافت (Inbox) مخاطبین پر باشه.
  • زمان فرستادن ایمیل، سرور خارج از دسترس باشه.
  • حجم ایمیل ارسالی از فضای صندوق دریافت مخاطب بزرگ تر باشه.

در دنیا واسه فرستادن ایمیل قوانین محکمی هست که اگه از اونا اطلاع نداشته باشین ممکنه خیلی راحت بعد از فرستان اولین ایمیل حساب کاربری شما مسدود شه. حتی اگه مبالغ زیادی واسه شارژ این حسابا پرداخته باشین با بسته شدن حساب شما به وجود اومده به وسیله نبود رعایت قوانین این مبالغ به حسابتون برنمی گرده.

تبلیغات اینترنتی : تبلیغات ویدئویی

مدل دیگری از تبلیغات اینترنتی، تبلیغات ویدئویی است که شامل ۲ مرحله هستش:

      1. ساخت ویدیو که جزئی از بازاریابی محتوایی (Content Marketing) است.
      2. بازاریابی محتوا

  1. منتشر کردن ویدئویی که آماده شده.

تبلیغات ویدئویی و بازاریابی محتوایی در خیلی از موارد با همدیگه پیش می رن.

نکته مهم در تولید اون ویدیو فراخوان عمل یا Call To Action خوب اون بود طوریکه تا ۱ سال بازم در آپارات دیده می شد و درآخر منتهی به تماس واسه به کار گیری این خدمات شده بود.

واسه تولید یه محتوای ویدئویی به درد بخور لازمه مخاطب خود رو شناخته و بدونین نیاز اون چیه. شناخت مخاطب مهم ترین و تأثیرگذارترین مسئله در ایجاد موفقیتای آینده درزمینهٔ بازاریابی ویدئویی و تولید محتوای باکیفیت براساس نیاز مخاطبه. وقتی که ویدئویی تولید کرده و روی سایت خود قرار می دین دیگه تبلیغات ویدئویی نام نمی گیره بلکه نام اون بازاریابی محتواییه. بازاریابی محتوایی شکلی از بازاریابی که براساس تولید محتوای به درد بخور و مهم و به صورت منظم واسه مخاطب عرضه می شه.

محتوایی که در آپارات قرار می دیم، یه جور بازاریابی محتواییه چون واسه اون هزینه ای پرداخت نمی کنیم. اگه بخوایم همین ویدیو در صفحه اول آپارات نشون داده شه باید هزینه نمایش در صفحه اول رو به سایت آپارات بپردازیم تا بیشتر در برابر دیده شدن قرار گیرد. در این حالت تبلیغات ویدئویی انجام دادیم.
با در نظر گرفتن مطالب فوق اگه واسه نمایش ویدیو پولی پرداخت کنیم به اون تبلیغات ویدیو می گن و اگه واسه پخش اون از کانالایی استفاده کنیم که واسه اون هزینه ای پرداخت نمی کنیم (مثلاً در سایت خودمون، صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرام و …) به اون بازاریابی محتوایی می بگیم.

درواقع فرق تبلیغات آنلاین و بازاریابی محتوایی در پرداخت هزینه واسه پخش محتوای مربوطه س. هر کاری که در فضای آنلاین انجام می دیم تبلیغات نیس بلکه تموم فعالیتایی که واسه اونا هزینه پرداخت می کنیم که بیشتر در برابر دید مخاطبین قرار گیرند و دیده شن در بخش تبلیغات جای می گیرن.

تبلیغات اینترنتی: تبلیغات درون اپلیکیشنی

آخرین نوع تبلیغات اینترنتی، تبلیغات درون اپلیکیشنیه. خیلی از افراد زمان زیادی از وقت خود رو در بازیا یا اپلیکیشنایی که در گوشی خود دارن می گذرونن. پس شرایطی هست که از راه این اپلیکیشنا می تونیم با مخاطبین خود رابطه برقرار کنیم. با تبلیغات در اپلیکیشنا و برنامه هایی که مخاطبین هدف وقت خود رو در اونا می گذرونن میشه در برابر دید این دسته از مخاطبین قرار گرفت.

یکی از چند تا نکته مهم در تبلیغات اینترنتی، قرار گرفتن در جا و زمان درست، در برابر دید مخاطبین هدفه. بدین منظور در مقاله ای که قبلا با عنوان «چیجوری تبلیغات خود رو هدف دار کنیم؟» منتشر شد، از تبلیغات هدف دار به کمک تقسیم بندی بازار صحبت کردیم و عنوان کردیم که میشه با تقسیم کردن بازار هدف و تقسیم بندی مشتریان به صورت هوشمندانه تری تبلیغات خود رو انجام داد و واسه جذب مخاطبین هدف بهینه تر هزینه کرد.

یکی از همین موارد، توجه به نوع پرسونای مخاطبینه. همین که بدونیم مخاطب ما از چه وسایل دیجیتالی استفاده می کنه و چه مقدار از زمان خود رو در حال به کار گیری این وسیله ها صرف می کنه، می تونه تعیین کننده محلی باشه که با تبلیغات اینترنتی در اون می تونیم به مخاطب هدف دسترسی پیدا کنیم.

دیجیتال

پرسونا موضوع بسیار مهمی در مارکتینگه که به شناخت نیاز مشتری کمک می کنه. براساس همین پرسونا راه کارای اساسی در کار و کاسبی، تبلیغات اینترنتی و چگونگی رابطه با مشتری شکل میگیره. در آینده به صورت جداگونه در مورد پرسونا و چگونگی نوشتن اون صحبت می کنیم.

این که محتوای تبلیغاتی شما به چه شکل باشه تا تأثیرگذاری مطلوبی داشته باشه خیلی خیلی مهمه. این که چه ویدئویی تولید کنین که به دل مخاطب بشینه یا چه جمله ای به کار ببرین تا مخاطب جذب شما شده و با تبلیغات شما رابطه برقرار کنه و احساس فریب خوردن نداشته باشه همه، نکات مهمیه که باید به اونا توجه کنین.

دوره بازاریابی محتوایی 

آموزش بازاریابی محتوایی ۱۶ ساعت در ۴ جلسه

 به وسیله محمدیوسف فراهانی

فرصت محدوده ثبت نام کنین

در کارگاه بازاریابی محتوایی با اصول این نوع از فعالیت دیجیتال مارکتینگ آشنا شده و با انجام تمرینات عملی روی کیسای واقعی، راه های رشد و پیشرفت کار و کاسبی تون رو براساس محتوا خواهید آموخت.

نکته مهمی که مهم بوده اینه که در کل تبلیغات اینترنتی، غیر از بحث تبلیغات گوگل که یافته ها در ازای جستجوی خود افراد نشون داده می شه و افراد خود به دنبال موضوعی هستن در حالتای دیگه احساس باحالی واسه مخاطب ایجاد نمی کنن. در بازاری که هرکسی تبلیغات اینترنتی خود رو به شکلی نمایش میده، یکی به صورت بیلبورد و دیگری به صورت تراکتی که در خیابون پخش می شه و مخاطبین از حجم بالای تبلیغاتی که روزانه می بینن اشباع هستن باید خلاقیت داشته باشین. با کم ترین مزاحمت بیشترین ارزش یا Value رو به مخاطب ارائه بدین تا بتونین از راه تبلیغات حس خوب و مثبتی نسبت به محصول، خدمات یا برند خود در مخاطب بسازین.

خلاقیت

بعضی وقتا در جریان تبلیغات ما مخاطب مجبور می شه کاری رو بکنه. واسه این که این اتفاق بیفته و مخاطب احساس مزاحمت نکنه و از انجام اون کار منصرف نشه باید ارزشی به اون ارائه شه که انجام کاری که از اون می خوایم قابل توجیه باشه.

به طور مثال از مخاطب می خوایم واسه شرکت در قرعه کشی صفحه اینستاگرام ما رو دنبال کنه و تعدادی از دوستای خود رو در زیر پست قرعه کشی منشن (mention) کنه. انجام این درخواست واسه مخاطب زحمتی داره و تا وقتی که جایزه قرعه کشی ارزش اونو نداشته باشه نه فقط کسی از دوستای خود رو منشن نمی کنه بلکه صفحه ما رو هم دنبال نمیکنه.

در مثالی دیگه فرض کنین سایتی هستین که محتوا ارائه می کنین و به دنبال ترافیک بازدیدکنندگان بیشتر هستین. تا وقتی که محتوای کپی و تکراری بقیه رو ارائه بدین به این هدف خود نمی رسین. بلکه وقتی مخاطب به دنبال شما میاد که محتوای خاص (Unique) و غیر تکراری و تولید خود رو ارائه بدین. این همون ارزشیه که به مخاطب خود می دین. اینجوری واسه انجام هر کاری که از مخاطب خود می خواین باید ارزشی به اون ارائه بدین که بالاتر از درخواست شما بوده و انجام اون کار رو تو ذهن اون توجیه کنه. در این حالته که مخاطب با کمال میل خواسته شما رو انجام میده.

جمع بندی

با در نظر گرفتن اون چه در این مقاله و مقالات قبل نوشتیم تبلیغات اینترنتی یکی از اجزای دیجیتال مارکتینگه که خود شکلای مختلفی داره. براساس نوع مخاطبین و پرسونای اونا میشه از هرکدوم از راه های تبلیغات که مناسب اون گروه از افراده در جهت افزایش مخاطبین، افزایش ترافیک سایت و درآخر فروش به مشتریان بیشتر استفاده کرد.

در ادامه مقالات با اجزای دیگه بازاریابی دیجیتال و چگونگی به کار گیری اونا آشنا میشین.