انواع ارزشیابی
به طور کلی سه نوع ارزشیابی وجود دارد: ارزشیابی تشخیصی، تکوینی و تراکمی که به شرح هر کدام پرداخته میشود.
در ارزشیابی تشخیصی به هنگام تدوین هدفهای هر درس، معلم یا برنامهریز درسی باید شاگردان را بشناسد و میزان معلومات آنها را تشخیص دهد. همچنین باید بداند برای شروع درس یا آموزش جدید، فراگیران باید چه معلوماتی را از پیش داشته باشند تا بتواند مطالب و مفاهیم آموزشی را فرا گیرند هدف ارزشیابی تشخیصی تعیین، توصیف و طبقهبندی برخی از جوانب رفتار فراگیران و قضاوت در باره آنها میباشد همچنین تعیین میزان آمادگی فراگیر یا رفتار ورودی و معلومات او پیش از تدریس و تشخیص نقطه شروع تدریس و کشف دلایل اساسی و نارسایی ها در یادگیری فراگیران از هدفهای ارزشیابی تشخیصی میباشد. همچنین تعیین معلومات و رفتار ورودی و کشف دلایل اصلی مشکلات شاگردان در یادگیری از مقاصد و کاربردهای ارزشیابی تشخیصی میباشد. مراحل ارزشیابی تشخیصی عبارت است از: تشخیص فراگیران که اشکال دارند؛ تشخیص مشکلات و نقاط ضعف آنها؛ کشف علل اشتباه فراگیران؛ عدم توانایی در مهارتهای پایه؛ عدم آگاهی از روشهای درست مطالعه؛ ضعف در تواناییهای ذهنی، عوامل فیزیکی و جسمانی فراگیران؛
عوامل آموزشی :
۱- ضعف معلم در تدریس و استفاد از روشهای تدریس متناسب؛
- عدم مدیریت صحیح کلاس؛
- – عدم تناسب محتوا و کتاب درس با رشد فراگیران؛
۴- حجم مطالب و زمان مورد نظر برای تدریس مطالب؛
۵- نوع امتحانات و روشهای یادگیری.
منظور اصلی از اجرای ارزشیابی تکوینی تشخیص میزان مهارت فراگیر در قسمتهای خاصی از درس و تعیین قسمتهایی که شاگرد در آنها مهارت کافی نیافته است میباشد. به عبارت دیگر، منظور از این نیست که به فراگیران فقط نمره بدهیم و به آن قانع باشیم، بلکه با استفاده از نتایج امتحان میخواهیم هم به یادگیری شاگرد کمک کنیم و هم فرآیند آموزشی را به جهاتی سوق دهیم که وی به مهارتهای لازم برسد. برای مثال ، در آزمون ریاضی کلاس اول راهنمایی منظور از اجرای ارزشیابی تکوینی این است که اشکال فراگیر را در مورد تبدیل کلمههای صورت به مسئله اعداد مشخص کنیم. آیا شاگرد در تبدیل کلمه به اعداد مشکلی دارد؟
آیا قسمتی از مساله را حل کرده ولی در محاسبه آن دچار اشتباه شده است؟ آیا در انجام دادن عمل تقسیم اشکال دارد؟ و … بالاخره چطور میتوان این اشکال ها را برطرف کرد؟ در اینجا منظور از ارزشیابی نارساییهای احتمالی را معلوم دارند، تا بتوانند فرایند یادگیری را جهت رفع آن هدایت کنند. بطور اجمالی هدف از ارزشیابی تکوینی،تعیین میزان تحقق یافتن هدفهای جزئی رفتار ورودی در هر مرحله از کلاس درس و تعیین اشتباهات و اشکالهای آموزشی فراگیر میباشد. کاربرد ارزشیابی تکوینی ضمن فرایند آموزش و فراگیری است و ابزار سنجش یا آزمون آن پرسشهایی برای سنجش هدفها و مفاهیم ویژه هر درس میباشد(یارمحمدیان،۱۳۷۴).
ارزشیابی تراکمی به نام های دیگری چون ارزشیابی نهایی، اجمالی یا تجمعی نیز خوانده شده است.
منظور اصلی از اجرای ارزشیابی تراکمی آن است که ببینیم آیا در پایان یک درس نتایج مورد انتظار و هدف های نهایی آن درس حاصل شده اند یا نه برای مثال ارزشیابی تراکمی، در درس ریاضیات کلاس اول راهنمایی، به این منظور انجام میگیرد که معین شود آیا دانشآموزان میتوانند کلمههای صورت مسئله را به اعداد برگردانند، محاسبات را درست انجام دهند و راهحل درست را ارائه کند یا نه؟(یارمحمدیان،۱۳۸۶).
به طور اجمالی هدف ارزشیابی تراکمی تعیین میزان تحقق یافتن هدفهای نهایی آموزش میباشد و کاربرد آن در پایان برنامه یا سال تحصیلی میباشد. و ابزار سنجش یا آزمون آن پرسشهای کلی مربوط به هدف های نهایی یا آزمون های جامع شامل پرسش هایی برای ارزشیابی کلی هدفهای جزئی میباشد.