پایان نامه ها و مقالات

دانلود مقاله با موضوع آداب و رسوم، دوره قاجار، دارالفنون

دارد و با استفاده ازطاق های مرسوم روستایی ونورگیرهای برگرفته ازبادگیرهای کویری طراحی شده است وطرح مارپیچ داخلی آن از الگویی کاملا مدرن پیروی می کند.۱۳۲
این شیوه طراحی هم ادای دینی به معماری سنتی است و هم مبین این نکته که تلفیق این دو معماری (الهام از اصول معماری سنتی ومدرن) امکان پذیر است. در طراحی موزه هنرهای معاصر دو دیدگاه مورد بررسی قرارگرفته که هر دو آنها به درستی انتخاب و مورد بازبینی قرار گرفتند: یکی در محوطه اطراف موزه است یعنی بوستان لاله که فضایی نسبتا بزرگ است و دیگری مسیر دسترسی به موزه که در کنار یکی از محورهای حرکتی پارک لاله قرار دارد. طراح موزه حیاط مرکزی را انتخاب کرد که علاوه بر اینکه یکی از نشانه های معماری ایرانی باشد بتواند به کمک آن فضایی مجزا از بوستان را ایجاد کند(میرزایی، ۱۳۸۸).

تصویر(۳-۱۵) : نمایش بخش های مختلف موزه هنرهای معاصر تهران(منبع: صالحی،۱۳۸۹).

علاوه بر آن با طراحی دید مناسب از حیاط مرکزی به بوستان، سعی بر برقراری رابطه با بوستان نیز دارد. این رابطه در طراحی داخلی نیز با پنجره های دیواری و سقفی حفظ شده است. در دل این بوستان بزرگ محوطه ی وسیعی وجود دارد که به دلیل نصب مجسمه هایی از هنرمندان نامدار ایرانی وخارجی به “به باغ مجسمه” معروف است ودقیقا یادآور باغ های ایرانی است که از دل تاریخ واندیشه باصلابت وشکوهند ایران بیرون آمده است. آنهایی که با جغرافیای ایران آشنایی دارند به درستی درک می کنند که درپهنا وحاشیه کویر، باغ هایی با درختان سربه فلک کشیده قد علم کرده اند ودرون هریک از باغ ها ،عمارتی یا بناهایی ساخته شده که کام ودل ساکنانش را با پیچش نسیم به بار نشسته درون بادگیرها، هشتی، چهارسو ومعبر همراه می کند. بنابراین اقلیم ومختصات کویر، بهترین وبیشترین موضع معماری درجهت همراهی با طبیعت را انتخاب می کند. ساختمان موزه درزمان حال بیشتر وواضح تر تاریخ گذشته ایران را درذهن ها جا می اندازد. ساختمان موزه از سنگ وبتون ساخته شده و روی هم رفته۸۵۰۰مترمربع مساحت دارد.۱۳۳
سطح کلی دیوارهای موزه نیز مساحتی بالغ بر۲۵۰۰ مترمربع را تشکیل می دهد. که شامل ۹ گالری کوچک وبزرگ ودارای تجهیزات کامل جهت نمایش آثار هنری است .این موز ه یکی از فعال ترین وپرثمرترین مراکز فرهنگی وهنری در تهران است که دربافت شهری نمودی بسیار زیبا وخوشایند دارد. موزه هنرهای معاصر تهران ساختمانی پست مدرنیستی است که با بهره گیری از عناصر معماری کهن ایرانی به صورتی مینی مالیستی خود نمایی می کند.

تصویر(۳-۱۶) : نمایی از ساختمان موزه ی هنرهای معاصر تهران(منبع: http://www.tmoca.com)
بادگیرها به وضوح در کالبد و فرم بنا خود نمایی می کنند. بادگیرهایی که سابقا نقش تهویه و جریان باد را در ساختمان داشتند اکنون وظیفه انتقال نور به داخل بنا را دارند. باد از دل بادگیرها عبور کرده و در دل فضا بخش می شود. سایه ها – نیم سایه ها و نورها به طوری کنار یکدیگر قرار گرفته اند که هر گالری را به بخشی مجزا برای نمایش آثار تبدیل می کند. مسیر آغازین بازدید کنندگان یک رمپ است که با حرکت دورانی مخاطب خودرا به زیر زمین هدایت می کند. مخاطب مجبور است درادامه حرکتی آرام و مارپیچ را دنبال کند. ودرآخر هم مخاطب بدون این که احساسی ناخوشایندی از حرکت در مسیر پیچ درپیچ داشته باشد به جای نخست خود باز می گردد یعنی سردرموزه هنرهای معاصر تهران.
طراحی مجموعه با الهام از معماری سنتی و بر مفاهیم فلسفی آن بنا شده هشتی، چهار سر، معبر و گذرگاه پلان موزه از تکرار مربع و مستطیل در تمام سطوح پلان می باشد. ورودی ورودی بنا از طرف خیابان کارگر نبش پارک لاله می باشد. وجود نورگیرهای بادگیر مانند بنا از بیرون یکی از علل جذب بازدیدکنندگان ازمیان پارک و خیابان های اطراف می باشد(نادعلیان،۱۳۸۳).
یکی از اصول مهم در طراحی موزه ایجاد شیب در طرح این بناست که توسط رامپ با شیب تقریباً ۱۷- ۱۶% به قسمت های دیگر موزه از قبیل اداری ارتباط مستقیم و درجه یک داشته است. در مسیر نمایشگاه طراح بازدیدکننده را با شیب ملایمی هدایت می کند که بازدیدکننده را که از رامپ پایین رفته دوباره با شیب به محل لابی باز می گرداند. فضای باز طراح فضای باز را جهت آرامش و استراحت بازدیدکنندگان پس از مشاهدات طولانی ایجاد کرده اما بدلیل مسائل امنیتی و ایجاد نور زیاد، به داخل موزه مسدود نموده است.۱۳۴
بدنه موزه، از بتن به دلیل خشن بودن و کشته بودن رنگ و جذب نور و جلوگیری از انعکاس آن و همچنین خواص اکوستیک و مجزا کردن اثر از دیواره بنا که بازدیدکننده راحت تر اثر را درک کند استفاده شده است. در ساخت کف سازی، استفاده از موکت جهت جلوگیری از ایجاد صدای حرکت بازدیدکنندگان و همچنین جلوگیری از انعکاس نورهای نقطه ای تأیید شده است. نور در این موزه با ایجاد نورگیرهای بادگیر شکل که با استفاده از قوس نور مستقیم تأیید شده را به طور غیرمستقیم به داخل هدایت می کند، تامین می گردد. نورهای نقطه ای جهت مشخص کردن و برجسته نشان دادن اثر از کلیت بنا استفاده می شود. اما به دلیل ابعاد بزرگ پنجره ها از پرده استفاده شده تا نور را کنترل کند.
همچنین سیرکولاسیون ورودی بنا طوری است که بیننده ابتدا به زیرزمین هدایت شده سپس توسط شیب ملایم و نامحسوس دوباره به همکف بازگردانده شده است. علیرغم وجود طراحی بالا و قدرتمند، طراح در سیرکولاسیون آن ضعیف بوده یا مدیر موزه اثرات زیادی را در محلی کوچ
ک گنجانده است(میرزایی و نادعلیان،۱۳۸۸).
۳-۳-۲-موزه ی ملی ایران
در موزه ی ملی ایران کاسه‌‏های سفالین پرنقش سرزمین شوش و تمدن عیلام، خنجرها و زیورهای مفرغی لرستان با طرح‌‏های اساطیری، جام‌‏های زرین وسیمین تمدن هخامنشیان با نقش‌‏هایی از شیران و گل‌‏های نیلوفر آبی، کتیبه‌‏های خط میخی تمدن‌‏های بین‌‏النهرین، بشقاب‌‏های لعابی الوان عصر صفویان و صدها شی‌‏ء باستانی زیبا و ارزشمند، آدمی را می‌‏برند به اعصار دور گذشته، به روزگاران کهن ایران‌‏زمین.

مطلب مشابه :  شرایط آب و هوایی

تصویر(۳-۱۷): نمایی از موزه ی ملی ایران(منبع: ارشیو نگارنده)
ایران سرزمینی با پیشینه دیرین و یکی از پنچ کشور دارای تمدن کهن است و در بطن خود میراث‌های کهن و با ارزشمندی را جای داده‌‏است. “موزه ملی ایران” مأوای این میراث گرانبهاست که طی سالیان زیادی با تلاش و کوشش باستانشناسان و محققان بسیاری اکتشاف، گردآوری و نگهداری شد. ۱۳۵
برطبق اسناد تاریخی در سال ???? هجری شمسی هنگامی‌‏که وزارت معارف و صنایع مستظرفه در ایران تأسیس شد، اولین موزه ایران (به معنای اعم آن) به نام “موزه ملی” به کوشش مرتضی قلی خان ممتازالملک در یکی از اتاق‌‏های مدرسه دارالفنون برپا گردید. آثار این موزه که شامل بیش از ??? قلم شیء بود پس از مدتی به تالار آئینه واقع در ساختمان مسعودیه (واقع در میدان بهارستان) منتقل شد.

تصویر(۳-۱۸) : فضاهای داخلی و گالری ها(منبع: ارشیو نگارنده)
با شروع به کار نخستین موزه ایران و پی بردن عموم به اهمیت حفظ آثار تاریخی و فرهنگی و نیز همزمان با آغاز حفاری های باستان شناسان اروپایی در شوش به سرپرستی “ژاک دمرگان۱۳۶” در سال ???? لزوم ایجاد موزه ای برای نگهداری و نمایش آثار کشف شده از حفاری ها احساس شد. به همین دلیل دولت وقت به “آندره گدار” معمار فرانسوی که مطالعات شرق‌‏شناسی فراوانی نیز داشت، مأموریت داد تا نقشه نخستین موزه علمی ایران را طراحی کند.۱۳۷
گدار این ساختمان را به سبک معماری ایرانی و با الهام از ایوان بلند طاق کسری طراحی کرد. در این طرح وجود یک حیاط مرکزی و ورودی طاق ضربی و استفاده از آجرهای قرمز و ستون‌‏های تزئینی، شاخصه‌‏های معماری کاخ کسری تیسفون و کاخ اردشیر فیروزآباد متعلق دوره اشکانی و ساسانی را به‎‌‏وضوح نشان می‌‏دهد؛ که چنین طرحی کاملا متناسب با اهداف و فعالیت‌‏های موزه ملی بود. ساخت این موزه با همکاری آندره گدار و معماری “حاج عباس قلی معمار باشی” در سال ???? آغاز و پس از ? سال مورد بهره ‌‏برداری قرارگرفت.

مطلب مشابه :  دانلود مقاله با موضوعتناسب اندام، تلفن همراه، روشنفکران

تصویر(۳-۱۹): برخی از اشیای گران بهای گالری های موزه ملی ایران(منبع: آرشیو نگارنده)
در حال حاضر، موزه ملی ایران با ? ساختمان مجزا به نام‌‏های موزه ایران باستان (تاریخ تأسیس ???? هجری شمسی) و موزه دوره اسلامی (تاریخ تأسیس ???? هجری شمسی) و ?? بخش مختلف مشغول به کار است.
۳-۳-۳-موزه هنرهای ملی
موزه هنرهای ملی در تهران، در دوره فتحعلی شاه قاجار، در محل ساختمان‌های وزارت فرهنگ و سازمان برنامه و بودجه‌، باغی بزرگ بود که از آن تنها ساختمان و حوضی باقی مانده است که این ساختمان در سال ۱۳۰۹ تبدیل به موزه هنرهای ملی ایران شد و حوض وسط تالار از میان برداشته شد. ساختمان موزه از بناهای دوره قاجار درزمان فتحعلی شاه بوده است که اسم قدیمی بنا حوزخانه باغ نگارستان بوده است که یکی از سه باغ درتهران قدیم بوده است.
پنجاه سال قبل برای اینکه ساختمان حوضخانه برای شکل گیری این موزه متناسب شود قسمت هایی دربخش جنوبی و شمالی حوضخانه با همان طرح قبلی به آن الحاق گردید که مجموعاً شکل کنونی موزه را پدید آورده است. دیوارهای این دو بخش الحاقی (درابتدا و انتهای موزه) برخلاف قسمت های اصلی فاقد آن گچبری های زیبا هستند وازطرح گچبری ها به صورت نقاشی روی دیوارهای کشیده شده است.۱۳۸
حسین طاهرزاده بهزاد در سال ???? با تلاش زیاد موزه هنرهای ملی و اداره هنرهای ملی را تحت عنوان مدرسه صنایع قدیمه به انگیزه احیاء و تجدید حیات هنرهای ملی و سنتی ایرانی بنیاد نهاد. در اواسط عهد صفوی به سبب برقراری ارتباط سیاسی و نظامی و به تبع آن فرهنگی هنرهای مغرب زمین مبانی پراعتبار و ارزشمند هنرهای اصیل ایرانی را تحت سیطره خود گرفتند و آرام آرام هویت هنری ما را خدشه دار کردند. این تغییر درآثار به جا مانده ازآن دوران تا عهد قاجاربسیارچشمگیرو قابل ملاحظه است بدین ترتیب این مکان کانون حفظ و احیای ارزشهای اصیل هنرهای ملی وسنتی ایران گردید.

تصویر(۳-۲۰): نمای ورودی ساختمان موزه هنرهای ملی(منبع: www.tmoca.com)
در زمان فتح‌علی‌شاه‌، در محل ساختمان‌های وزارت فرهنگ و سازمان برنامه و بودجه‌، باغ بزرگی بود که از شمال تا خیابان هدایت فعلی و از جنوب تا میدان بهارستان گسترده بود. اکنون، از آن باغ و قصر فقط حوض خانه‌ای باقی‌مانده که به موزه هنرهای ملی تبدیل شده است و شاید همین آن را از خطر نابودی محفوظ داشته است‌. این مجموعه در برگیرنده بهترین هنرهای ملی ایران در همه سال‌های اخیر مانند مینیاتور، تذهیب‌، خاتم‌، کاشی‌کاری‌، قالی‌بافی‌، پارچه‌بافی‌، زری دوزی مخمل بافی‌، میناکاری‌، قلم‌زنی و معرق است‌. این ساختمان درسال????، به موزه تبدیل شده است‌. ساختمان موزه از همان دوران باقی مانده و فقط حوض وسط تالار برداشته شد.

مطلب مشابه :  تحلیل خوشه ای

تصویر(۳-۲۱): نمای ورودی و داخلی موزه هنرهای ملی(منبع: www.tmoca.com)
نام موزه از نام ب
اغ بر گرفته شده و چون این محل حوض خانه بوده‌، به حوض خانه باغ نگارستان معروف است‌. این موزه به همت مرحوم استاد حسین طاهرزاده بهزاد تأسیس شده است‌. دراین موزه آثارمختلفی به چشم می خورد که نشان دهنده هفتاد سال شکوفایی و افتخارآفرینی درگستره هنرهای ناب و اصیل ایران زمین است ازجمله : مینیاتور، خاتم ، فرش و اشیاء متنوع با چوب و…۱۳۹

تصویر(۳-۲۱): معماری فضاهای موزه(منبع: www.tmoca.com)
3-4-جمع بندی بررسی نمونه های موردی
بررسی نمونه های داخلی و خارجی
نمونه ی مورد بررسی
شاخص های طراحی
نمونه های خارجی
موزه هنرهای مدرن ژاپن
-ارتباط مناسب طرح با بستر و معماری سنتی ژاپن
-استفاده و ترکیب از احجام خالص هندسی، جزئیات رخ بام ها و رنگ ای سیاه و سفید
-استفاده از مصالح فلزی و صیقلی
-استفاده از شیشه نمای شفاف
-گریز از تقارن در طرحی احجام
-ریشه در سمبل ها و مشخصات معماری سنتی از یک طرف و معماری مدرن و امروزی از طرف دیگر
-دسترسی مناسب سواره و پیاده
-استفاده از نورپردازی مناسب در فضاهای داخلی موزه

موزه هنرهای مدرن واکایاما
-استفاده از احجام بی پیرایه و سطوح هندسی ساده در بستری از بستری از مدولاسیون ساده
-استفاده از مصالح ابتدایی مانند بتن نمایان، شیشه و چوب
-فضایی مینی مالیستی، آرام وبا مقیاس انسانی
-هماهنگی ساختمان موزه با ساختمان های اطراف
-انتخاب فرم خطی برای بنا به دلیل امکان بسط و گسترش در آینده
-دسترسی مناسب سواره و پیاده
-استفاده از پوشش شفاف شیشه ای

موزه های هنرهای مدرن نیویورک
-فضای داخلی مناسب و با نورپردازی خاص
-وجود آثار با ارزش و کم نظیر از هنرهای مدرن و معاصر
-استفاده از آثار متلف نقاشی، معماری و طراحی، مجسمه سازی، عکاسی و رسانه های الکترونیکی در موزه
-طراحی محوطه ای خاص با طراحی زیبا با استفاده از گیاهان مختلف
نمونه های داخلی
موزه هنرهای معاصر تهران
-طراحی فضایی سبز و زیبا در اطراف بنا
-الهام از معماری سنتی و مفاهیم فلسفی در طراحی موزه
-استفاده از نورگیرهای برگرفته از بادگیرهای کویری ایران
-استفاده از بتن در بدنه ساختمان به علت خشن بودن، کشته بودن رنگ و جذب نور و جلوگیری از انعکاس آن و همچنین خواص اکوستیک و مجزا نمودن اث از دیواره ی بنا
-استفاده از موکت در کف برای جلوگیری از ایجاد صدای حرکت و جلوگیری از انعکاس نورهای نقطه ای
-استفاده از عناصر معماری سنتی ایران مانند حیاط مرکزی، هشتی، چهارسو، معبر و گذرگاه در طراحی
-طراحی داخلی با طرح مارپیچی با الگویی کاملا مدرن
-استفاده مناسب از شیب محوطه در طراحی

موزه ملی ایران
-سبک معماری ایرانی
-تقلید مناسب از آثاری هم چون ایوان بلند طاق کسری و کاخ های دوره اشکانی و ساسانی در طراحی قسمت های مختلف موزه
-استفاده مفهومی از آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی در طراحی اجزای بنا و در عناصر موجود در محوطه
-نگهداری آثار بسیار باارزش ملی ایران در این موزه

موزه هنرهای ملی تهران
-کانون حفظ و احیای ارزش های اصیل هنرهای ملی و سنتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید